Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Downloads (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=54)
-   -   Svenska växelväljare (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=18233)

MatsS 2008-01-11 13:58

Svenska växelväljare
 
2 bifogad(e) fil(er)
Här är den första varianten av svenska växelväljare. Det är en motordriven (automatisk) och en manuell (klotväxel). En bonus med att ha en modell även för den automatiska är att det går att lägga om växeln genom att klicka på växelväljaren direkt i spelet (man behöver inte använda kartan).

Bifogad fil 19801

Dessa har jag kallat generiska för det finns ingen animation mellan väljaren och växeltungorna. Ett problem som vi inte löst är att det inte går att få två varianter av klotväxeln. Det betyder att man i vissa fall inte kan få gula sidan uppåt för huvudtågväg och röda uppåt för sidotågväg. Vi får leva med detta så länge.

För att placera ut väljarna måste man välja Sweden som Track Rule. Sen kryssar man i antingen manuell eller automatisk så skall väljaren placeras ut automatiskt bredvid växeln man gör. Man kan flytta väljaren helt fritt efteråt.

Det följer med en Track Rule som heter Sweden. Den innehåller följande:
  • Alla i spelet inbyggda spårtyper.
  • Spårvidd 1435mm.
  • Hastighet i kph.
  • Normalhastighet 70 kph, nedsänkt 40 kph.
  • Lutning i promille.
  • Flerspårs parallellavstånd 4.5m.
Vi behöver en diskussion om vi skall göra exempelvis en Track Rule som kan användas på alla svenska banor. Problemet är att har man väl börjat med en track rule på en bana så är det knepigt att byta igen. Enligt dokumentationen skall man använda enbart en rule för ett spårsystem. Det går att använda fler men spåren skall då inte vara ihopkopplade. Jag är inte säker på hur man bör gå tillväga. Den som följer med här är mest av nöd gjord för att kunna få växelväljarna att fungera.

Janne 2008-01-11 22:16

Snyggt
 
Det som slår mig är hur verklighetstroget det ser ut. Grafiken är verkligen bra.

MatsH 2008-01-11 22:30

Tack så mycket Mats!
Båda två fungerar utmärkt. Perfekt med en svensk Track Rule också. :)
mvh .... Mats

newS 2008-01-12 18:01

1 bifogad(e) fil(er)
please add the Line
"Scenery\Procedural\oxfo_padd_Catenary01.xml"
to the Sweden.bin

<CatenaryBlueprint>
<iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
<BlueprintSetID>
<iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
<Provider d:type="cDeltaString">Kuju</Provider>
<Product d:type="cDeltaString">RailSimulator</Product>
</iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
</BlueprintSetID>
<BlueprintID d:type="cDeltaString">Scenery\Procedural\oxfo_padd _Catenary01.xml</BlueprintID>
</iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
</CatenaryBlueprint>

or use this file:

Marcus Gustavsson 2008-04-07 11:17

jag har bara en liten fråga om dessa, vart i spelet hittar jag dom när dom är installerade o hur installerar jag dom ? jag hittar ingen rpk fil

Andreas13 2008-06-29 21:32

Jag satte in rpk filen i Rail Simulator Package Manager och det fanns inte i spelet på Track Rules.

Vad har jag gjort för fel

Andreas13 2008-06-30 11:00

Jag fattar hur man ska göra nu och det funkar.

Pierre 2010-01-26 20:36

Vet inte om du håller på längre, men jag skulle hemskt gärnaa vilja ha växelväljare i rutten jag bygger. Men jag bygger med SADs spår ifrån hans fantastiskt fina rutt. Går det att får dessa till hans spår? Går det i efterhand? Eller kan du släppa dessa som vanliga objekt?

Skulle bli väldigt tacksam!

Bombardier Train 2010-01-26 20:57

1 bifogad(e) fil(er)
Pierre, som jag har förstått det så är det bara att markera Sweden, som Rule, så kan man ha växlarna till valfritt spår. (Se bilden)
På exemplet använder jag SADs spår. :)
Däremot hur man väljer mellan klotväxel och den moderna varianten förstår jag inte.

Pierre 2010-01-26 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 202576)
Pierre, som jag har förstått det så är det bara att markera Sweden, som Rule, så kan man ha växlarna till valfritt spår. (Se bilden)
På exemplet använder jag SADs spår. :)
Däremot hur man väljer mellan klotväxel och den moderna varianten förstår jag inte.

Ahh, va bra att dom funkar med dom spåren också! Jag testade först med org spåren, men jag kunde inte heller lista ut hur man ändrar???? Jag fick bara fram den moderna väljaren...

nohab 2010-01-27 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 202576)
Pierre, som jag har förstått det så är det bara att markera Sweden, som Rule, så kan man ha växlarna till valfritt spår. (Se bilden)
På exemplet använder jag SADs spår. :)
Däremot hur man väljer mellan klotväxel och den moderna varianten förstår jag inte.

Se på ikonet nederst til venstre på bildet, krysser man av her vil man få manuel eller automatisk veksel.

Pierre 2010-01-27 02:02

Citat:

Ursprungligen postat av nohab (Inlägg 202601)
Se på ikonet nederst til venstre på bildet, krysser man av her vil man få manuel eller automatisk veksel.

Tack nohab! Men har precis kommit på det själv. Bockar man i får man manuell annars automatisk växel...

Både fungerar bra till SADs spår och ser förbaskat bra ut!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009