Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Skriptade objekt till tunnelbanan (TUB) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32664)

svenolov 2012-05-31 16:03

Skriptade objekt till tunnelbanan (TUB)
 
1 bifogad(e) fil(er)
Under detta ämne ska vi diskutera alla skriptfunktioner för många av tunnelbanans objekt som är under utveckling just nu. Det handlar mest om signaler, diverse skyltar, stationer och displayer (ankomsttavla).
Men detta ämne kommer också att behandla logistiken för scenarier och sessioner (AI-förare, autopiloter och manuella förare).

Lennart (LAn) har ju gjort en uppsjö av objekt som behöver få lite liv, och det är där jag kommer in. Jag börjar med att presentera alla signalvarianter som kommer att finnas (se bild).

Ni är välkomna med frågor och synpunkter, när det gäller funktionerna för TUB, i denna tråd. Själva banan och utseende på objekten (3D-designen) diskuterar vi i redan befintliga trådar, under respektive ämne.

Om ni visar intresse för detta projekt så kommer det också att genomföras, men får vi (STL-teamet) ingen respons från er så kommer projektet att läggas ner. Så mycket beror på er om ni vill ha en realistisk och fungerande svensk tunnelbana.

Med vänlig hälsning.
STL-teamet.
--

Anton93sthlm 2012-05-31 16:14

Snyggt!
 
Skitbra! :D Kan bli nåt! :P

andreas_92 2012-05-31 16:47

Jag är iaf intresserad av detta! :)

lan 2012-05-31 19:38

Jag är också väldigt "intresserad", för att inte säga "drägelsugen" :drool:, eftersom jag lagt många timmar på att göra själva mesherna och det vore ju roligt om man fick se signalerna fungera också :tumme_upp:

Egonrow 2012-05-31 20:07

klart som katten att jag är intresserad i vart fall...har aldrig haft nåt vidare tycke för tunnelbanor öht...men de har ju ni alla som fixar och donar ihop nya objekt (som dessutom kommer att få script) ändrat på :D

RobertE 2012-05-31 20:22

Jag är väldigt intresserad, jag har ju berätta hur det fungerar.

svenolov 2012-06-04 16:47

Tack alla intresserade...
 
...men det räcker inte att bara vara intresserad. Ni måste bidra med något konkret också.

RobertE har bidragit med fakta och bilder på spårplaner. Mycken värdefull information och ett stort tack för det. Jag hoppas att du, Robert, fortsätter att göra dessa grafiska spårplaner med signalnummer för dom olika trafikplatserna – och fortsätter att bidra med fakta.

Innan det kommer några signaler (och andra skriptade tillbehör) till er, så måste vi få en realistisk bana att testa dessa på. Vi har inte hört något från er som bygger tunnelbanan och ni har inte presenterat någon status eller bilder på vad ni håller på med. Så vi ser intresset som ganska svalt just nu. Om ni eller någon annan kan göra nedanstående start/utgångspunkt så skulle det kunna rädda projektet.

Vi behöver en kort verklighetstrogen testbana (använd LAn's spår och tillbehör).

1. Utgå från Slussen (både röda och gröna linjen).
2. Söderut till Medborgarplatsen (grön) och Mariatorget (röd).
3. Norr/Väster ut till Gamla Stan och T-Centralen.

T-Centralen är ju en stor utmaning (tre plan/våningar), men man kan vänta med det nedersta planet (blå linjen). Det vore också bra om den gröna och röda linjen kunde fortsätta till Hötorget respektive Östermalmstorg och sluta där.

Om ni fixar ovanstående som en startpunkt (till hösten) så har vi något att bygga vidare på. Går ni iland med detta? Ni måste inse att det är en STOR utmaning som väntar, så det behövs många kreativa entusiaster.

Anton93sthlm 2012-08-08 17:07

Ber om ursäkt för försenaden...
 
Jag håller på att fixa det realistiska med byggander, vägar, broar mm.
Men just nu har jag haft lite problem med trainz, och håller på att patcha trainz nu till 44653. Hur går det med skriptet? MVH Anton

svenolov 2012-08-08 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 265425)
Jag håller på att fixa det realistiska med byggander, vägar, broar mm.
Men just nu har jag haft lite problem med trainz, och håller på att patcha trainz nu till 44653. Hur går det med skriptet? MVH Anton

Signalsystemet är definierat och klart när det gäller skripten. Jag har väntat på att någon/några ska ta tag i tunnelbanan och testa/realisera signalerna. Som jag skrev ovan så måste det finnas ett underlag att testa dom på. Så bollen ligger fortfarande hos er.

Anton93sthlm 2012-08-08 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 265432)
Signalsystemet är definierat och klart när det gäller skripten. Jag har väntat på att någon/några ska ta tag i tunnelbanan och testa/realisera signalerna. Som jag skrev ovan så måste det finnas ett underlag att testa dom på. Så bollen ligger fortfarande hos er.

Okej! Tackar tackar! Jag ska prata med Josu om det.

Anton93sthlm 2012-08-08 20:20

Nu har jag...
 
pratat med Josu. Han verkade lite upptagen med nåt annat för tillfälligt.
Men jag ställer mig upp på ett beta-test med dina signaler mm.
Får jag klartecken till det och skickar du filerna då till mig med skriptet?

josu 2012-08-09 10:58

Klar med allt annat, dags för betatest! Bara och skicka över signaler + script, svenolov! ;)

Anton93sthlm 2012-11-08 16:49

Hur blev detta nu?
 
Ja...du! Har du kommit någon vidare med skriptet, Svenolov? :confused:

svenolov 2012-11-15 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 269929)
Ja...du! Har du kommit någon vidare med skriptet, Svenolov? :confused:

Som jag skrev i inlägg #9 så är skripten klara för test. Men innan det blir någon allmän beta test så måste jag/vi (dvs jag och LAn) göra en alfa test själva. Och det var därför jag skrev inlägg #7. Vi behöver en något så när realistisk (verklighetstrogen) bana att testa på först.

GBSF 2012-12-03 09:06

En sak att tänka på är ju att Tub1 (Gröna) ha annourlunda signalsystem emot Tub2 (Blå)..

Vet att på Tub3 kan ju tågen i princip krypa upp till kopplen på varandra, något som inte går på Tub1.

Men det som är viktigast är ju att ha något som funka på alla tre banorna. Om det finns något att göra äre bara säga till.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009