Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Svenska spår (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30526)

KMW 2011-07-23 14:21

Svenska spår
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej, jag har satt ihop en lite nyare track rule som jag vill att någon testar.
Lite mer än en track rule faktiskt då det också omfattar spåren.
Jag har kombinerat ihop SADs 3D spår (betong och träslipers) med MatsS växelväljare samt mina stoppbockar.

Track rules;
* SE Nowire Track rule - utan kontaktledning, 90 km/h default
* SE Wire Track rule - med kontaktledning, 160 km/h default

Spår;
* SE Concrete - betongslipers
* SE Concrete Rusty - betongslipers, rostig räls
* SE Concrete New - betongslipers, ny ballast
* SE Concrete New Rusty - betongslipers, ny ballast, rostig räls
* SE Concrete Tunnel - betongslipers i tunnel
* SE Wood - träslipers
* SE Wood Rusty - träslipers, rostig räls
* SE Wood New - träslipers, ny ballast
* SE Wood NB - träslipers, utan ballast
* SE Wood NB Rusty - träslipers, utan ballast, rostig räls
Rusty varianterna har min gamla stoppbock de andra den nya stoppbocken.
På så sätt går det välja stoppbock genom att göra sista biten under stoppbocken med lämpligt spår.

För att det ska fungera behöver man utöver bifogad fil;
* SADS spår, fås via hans rutt "Altenburg to Wildau": http://members.upc.nl/s.derks/index.html
* MatsS växelväljare: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=18233
* mina stoppbockar finns med i filen om du inte har laddat ned mitt objektpaket: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28661

Inne i editorn behöver man sedan kryssa för;
* Developer\Stw
* SAD\GermanLocal
* SAD\Network
* KMW\Sweden.

Tyvärr ingen RWP-fil då packeteraren inte ville ta med spåren, antagligen för att det refererar till SADs filer.
Betyder att man får lägga in filerna manuellt under Assets-mappen, rätt struktur finns med i zip-filen.
Efter tester och justeringar tänkte jag ta med detta också i objektpaketet.


MatsH 2011-07-23 14:37

Tusen tack KMW. :)
Detta var efterlängtat och väldigt användbart. Typiskt nog så är jag precis på väg bort,
men jag ska testa detta när jag kommer hem igen imorgon.

mvh .... Mats

Basse 2011-07-23 17:49

Gjorde endast en snabb test men det verkar fungera bra. Enda jag tänkte på är att kurvradien är 150 som max, på bangårdar kan det ibland vara skönt att kunna ha lite kraftigare t.ex. 80.

Fredrik1996 2011-07-23 18:06

Toppen:tumupp:

mibl 2011-07-23 18:35

Funkar utmärkt. Stort tack! :tumme_upp:

/Micke

MatsH 2011-07-24 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 241974)
Gjorde endast en snabb test men det verkar fungera bra. Enda jag tänkte på är att kurvradien är 150 som max, på bangårdar kan det ibland vara skönt att kunna ha lite kraftigare t.ex. 80.

Hej :)
Det är Mainline som har minsta radie 150m. Om du ändrar till Yard istället så kan du lägga spår med 90m radie. :)

mvh .... Mats

Mawkish 2011-07-25 23:32

Tack så mycket! Verkligen användbart jag undrar dock hur det går att byta trackrule på redan lagda spår men får väl se om man kan klara av det konststycket utan att befintliga spår går åt skogen.

KMW 2011-07-26 17:50

Finns ingen anledning att byta på befintliga spår då ju det mesta sätts från track rule när man lägger spåret.

Som MatsH säger går det lägga snävare spår om man byter till typen Yard istället.
Tror dock jag ska ändra gränsen för Yard till 60m radie då jag såg att både ellok litt U och diesellok litt Tc klarar så snäva kurvor.
Gränsen 150m på vanliga spår är inte tagen på måfå utan det riktvärde som allt rullande material ska klara på den riktiga järnvägen.
Samtidigt ska sägas att det är j*ligt tajt för en kurva.

Sekundära hastigheten på spåren måste jag dock ändra, hade satt den till 40 men det blir ju inte så bra.
Tror jag ska sätta den till 160/130 på betongspår och 90/80 på träslipers.


Totte 2011-07-26 17:57

Vad bra med svenska spår. :tumupp:
Träslipers kan man köra upptill 110 km/t.

KMW 2011-07-26 20:18

Betongspår kan köras upp till 200 km/h med X2 men det är inte högsta möjliga hastighetsgräns utan den vanligaste som bör vara i track rule.
På den tiden då ångloken härskade och spåren med träslipers byggdes så hade SJ 90 km/h som högsta hastighet, BJ hade 100 km/h.
Det är anledningen till att BJ H3s hade 100 km/h som officiell toppfart medan SJ F endast hade 90 km/h som officiell toppfart.
Vad loken var goda för är en helt annan historia som inte hör hemma på svenska spår från den tiden.

Man skulle kunna ha flera olika varianter av track rules med olika hastighetsgränser men rekommendationen är ju att inte hålla på och blanda track rules i en rutt.
Anledningen är att det är besvärligare att ändra egenskaper för spåren när track rules ändras.
Vad tycker ni som har erfarenhet av att bygga rutter, är det någon fördel med flera olika track rules?

KMW 2011-07-26 20:29

Uppdatering
 
1 bifogad(e) fil(er)
Uppdatering med de förändringar jag nämnt ovan.
Tror dessutom att jag lyckats få ihop det till en rwp-fil för enklare hantering.


Andreas13 2011-07-26 23:07

Tack:tumme_upp:

Hgv 2011-07-29 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 242100)
Tack så mycket! Verkligen användbart jag undrar dock hur det går att byta trackrule på redan lagda spår men får väl se om man kan klara av det konststycket utan att befintliga spår går åt skogen.

Jag ställer samma fråga. Jag har lagt ett antal mil spår med den "gamla" Sweden track rule. Om man markerar spåret går det bra att byta spårtyp och andra egenskaper, men bara inom samma track rule (dvs "Sweden"). Så finns det något sätt att få in dom nya spåren utan att behöva riva upp varenda meter spår?

Hgv 2011-07-29 17:31

Jag löste det med hjälp av RW_Tools där jag i Content\Routes\(min rutt)\Networks\Tracks.bin ersatte

Kod:

<Provider d:type="cDeltaString">Developer</Provider>
                                                                                                                                        <Product d:type="cDeltaString">Stw</Product>
                                                                                                                                </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                                                                                                                        </BlueprintSetID>
                                                                                                                        <BlueprintID d:type="cDeltaString">railnetwork\trackrules\Sweden.xml</BlueprintID>

med

Kod:

<Provider d:type="cDeltaString">KMW</Provider>
                                                                                                                                        <Product d:type="cDeltaString">Sweden</Product>
                                                                                                                                </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                                                                                                                        </BlueprintSetID>
                                                                                                                        <BlueprintID d:type="cDeltaString">railnetwork\track\SE Wire Track rule.xml</BlueprintID>


Alexander_A 2011-08-17 21:04

Stort tack för detta! :tumme_upp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009