Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Diverse Ritningar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27834)

Bengan 2010-10-04 21:52

Diverse Ritningar
 
6 bifogad(e) fil(er)
Då jag inte har någon större kunskap i 3D-byggande, så att jag kan bidra med något i den vägen.

Så tänkte jag försöka bidra, med något annat istället och då blir det lite ritningar på diverse vagnar och annat.

Fyller på med mer, vart efter ritningarna blir inskannade.

Bengan 2010-10-04 22:00

4 bifogad(e) fil(er)
Några ritningar, som var för stora för skannern.
Så man får klippa och klistra.

Mawkish 2010-10-05 01:58

En guldgruva likt dina bangårdsritningar,tack som tusan! Hoppas bara att man uppnår den kunskapsnivå som krävs för att ta sig an ett av dessa projekt någon gång i framtiden :)

lan 2010-10-05 08:05

En strålande bra idé med ett ritningsarkiv här på forumet! Jag skall så småningom försöka mig på den nitade sovvagnen och restaurangvagnen (det Korvtiger kallar "plåtburkar", hans gebit är ju de tidigare "trälådorna" - det är väl i grund och botten samma vagnar?).

En liten bön till dig Bengan, försök få ritningarna i skannern så att vagnsidorna (och annat) blir absolut vågräta! Det går att justera, till viss del i ritprogram men minsta vinkel jag kan vrida är 0,5 grader. Det värsta är dock att man förlorar den fina upplösningen vid dessa vridningar. När man överför ritningen till byggprogram underlättar det för oss byggare om ritningen är "rak" från början.

Bengan 2010-10-05 14:21

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 219574)

En liten bön till dig Bengan, försök få ritningarna i skannern så att vagnsidorna (och annat) blir absolut vågräta! Det går att justera, till viss del i ritprogram men minsta vinkel jag kan vrida är 0,5 grader. Det värsta är dock att man förlorar den fina upplösningen vid dessa vridningar. När man överför ritningen till byggprogram underlättar det för oss byggare om ritningen är "rak" från början.

Försöker så gott det går. Lägger ritningarna kant i kant i skanner. Blir det problem, med någon speciell ritning. Så hojta bara till, så försöker jag skanna om just den ritningen lite bättre. Ska försöka, att få dom återstående. Så raka som möjligt, genom att vrida och vända i mitt eget program. Klarar av 0,01 i grader, så jag borde kunna få till dom, något sånär raka.

lan 2010-10-05 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 219583)
Försöker så gott det går. Lägger ritningarna kant i kant i skanner. Blir det problem, med någon speciell ritning. Så hojta bara till, så försöker jag skanna om just den ritningen lite bättre. Ska försöka, att få dom återstående. Så raka som möjligt, genom att vrida och vända i mitt eget program. Klarar av 0,01 i grader, så jag borde kunna få till dom, något sånär raka.

Det vore bra, jag kan visserligen "dra" i hörnen och rätta till det men det är ett petgöra.

Bengan 2010-10-05 15:38

7 bifogad(e) fil(er)
Tror att jag har lyckats, att få dessa rätt raka.
Men som sagt, hojta till. Om det skulle behövas en omskanning.

Bengan 2010-10-05 16:16

1 bifogad(e) fil(er)
En ritning, som inte fick plats i skanner.
Har fått dela upp den i fler.
Så det blir till att klippa och klistra.
Har försökt att få dom så raka, som det går. Så jag hoppas att dom passar ihop och går att använda.

lan 2010-10-05 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 219590)
En ritning, som inte fick plats i skanner.
Har fått dela upp den i fler.
Så det blir till att klippa och klistra.
Har försökt att få dom så raka, som det går. Så jag hoppas att dom passar ihop och går att använda.

Har tittat på Do5, spikrakt!!! Bara att klippa och klistra.
Tack för det, kan bli nåt av den.

korvtiger 2010-10-05 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 219574)
En strålande bra idé med ett ritningsarkiv här på forumet! Jag skall så småningom försöka mig på den nitade sovvagnen och restaurangvagnen (det Korvtiger kallar "plåtburkar", hans gebit är ju de tidigare "trälådorna" - det är väl i grund och botten samma vagnar?).

Nej, trävagnarna och stålvagnarna är av helt olika konstruktioner, eftersom de är byggda med två helt olika metoder, med träram eller med nitat stål.

lan 2010-10-05 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 219618)
Nej, trävagnarna och stålvagnarna är av helt olika konstruktioner, eftersom de är byggda med två helt olika metoder, med träram eller med nitat stål.

Men dom är väldigt lika vad gäller mått och uppbyggnad, antar att de nitade byggdes efter förebild av trävagnarna och div. tyska vagnar?

Bengan 2010-10-05 23:19

3 bifogad(e) fil(er)
Dessa ritningar, är samma som i första tråden.
Har bara försökt räta ut dom mer, än dom föregående.
Så att dom är mer vågräta.

Bengan 2010-10-06 14:44

4 bifogad(e) fil(er)
Samma ritningar som i inlägg nr. 2.
Har försökt att räta ut dom och få dom mer vågrätt.
Får hoppas att själva klippandet och klistrandet, går lättare nu.

Bengan 2010-10-06 15:56

6 bifogad(e) fil(er)
Så tar vi också lite nya ritningar idag.

Bengan 2010-10-06 16:23

1 bifogad(e) fil(er)
Diverse Boggi.

Inte direkt några ritningar med mått. Håller samma skala, som dom ritningar som var för stora för skannern. Skala 1:45.

Tänkte mer att det kunde vara roligt och veta vad dom heter, alla dessa olika boggi som finns.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009