Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Går det att rädda raderade filer (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30437)

benkegbg 2011-07-10 15:10

Går det att rädda raderade filer
 
Hej!
Jag har gjort en jättetabbe. Jag deletade min rutt i Content Managern och försökte återställa den genom att ladda tillbaka rutten, sparad som en CDP.
Men det verkar stört omöjligt att få tillbaka rutten. Trots att jag fått en bekräftelse på att filen sparad som CDP successfully.

Men frågan är - går det att återställa den på annat sätt?
När man raderar något, ett dokument, en bild en film eller liknande, så hamnar saker och ting i Papperskorgen. Därefter kan man ångra sig och öppna Papperskorgen och Återställa.

Tydligen gäller inte det sådant man raderar ifrån Trainz? Filerna försvinner för gott? Går aldrig att återställa? Eller...? Det måste väl ändå finnas någonstans i burken trots allt? Frågan är bara var och hur man i så fall kommer åt den. De ligger i vart fall inte i Papperskorgen, eller...?

Hälsningar

Totte 2011-07-10 17:03

Hej!
Tråkigt att det händer så.
Hos MSTS så finns backupfiler inom World. Har Trs sådana backupfiler? Jag vill hjälpa till bara.
Hoppas du lyckas.

Egonrow 2011-07-11 00:00

Hej!

Ledsen att höra då jag har sett lite bilder från din rutt här på forumet, enormt fint bygge!! :tumupp: Nu vet jag dock inte av vilken större relevans detta inlägg har för att hjälpa dig men jag vill minnas att det ska finnas någon form av "freeware" program att ladda ner när det gäller att återställa filer, dock vet jag inte vart,vad eller hur man gör för att hitta dessa tyvärr.

Kan det fungera med en sk. "Systemåterställning" tro, som finns inbyggt i Windows eller har du möjligen något annat operativsystem??


//Emil
ps. Hoppas detta löser sig för dig!

Olaf Lindström 2011-07-13 19:53

Finns vanligtvis program för att göra detta, ofta som live-cd. Det kräver förmodligen viss kunskap och det är inte säkert att filerna går att återskapa. Men ja, det går. Har för mig att en av skivorna heter Mini-PE och då är det Windows XP i form av live-cd.

benkegbg 2011-07-13 21:28

Tack för svaret.
Jag har hittat skivan Digiwiz MiniPE ISO .
Det verkar vara en superbra produkt - om man är duktig på datorer.
Tyvärr så trodde jag att man kanske kunde hitta filerna någonstans i någon av alla mappar bland Trainz-mapparna. Något som motsvarar Papperskorgen. Fast så enkelt är det nog inte.
Hälsningar

Hobo 2011-07-18 02:09

Systemåterställning skulle jag testa först!

Kiefer 2011-07-18 04:16

Generellt sett så försvinner inte raderade filer omedelbart efter att dessa "raderats".
Filerna finns kvar på hårdisken men hela eller del av namnet är borttaget.
Dock är det bara en tidsfråga innan dessa helt eller delvis blir överskrivna eftersom de ju efter "radering" tillhör det lediga utrymmet.
Även om man själv inte utför några filoperationer så sker ju massor av sådana genom att systemfiler, swapfiler och liknande växer och krymper.
Så a och o är att omedelbart sluta att jobba med datorn tills filen/filerna räddats eller konstaterats vara bortom räddning.
Det gäller altså att köra ett filåterställningsprogram från en bootbar cd eller att lyfta över hårddisken till en annan dator med ett sådant program, eller möjligen köra direkt från den egna hårdisken om det redan finns ett sådant program installerat, dock med risk för överskrivning.

benkegbg 2011-07-18 07:12

Tack för alla hjälpsamma svar. Jag tror på det som Kiefer säger och eftersom det gått en tid nu när jag dels lagt in nya programvaror, dels skapat nya dokument med dessa, dels flyttat runt saker och ting, och så vidare - så har nog datorn skrivit över både ett och annat av de gamla filerna.
Jag har resignerat och nu arbetar jag på nytt med vad som finns kvar av rutten i Trainz 2010. Den gamla från Trainz 2009 får jag väl anse vara borta för alltid.
Hälsningar


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009