Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Pisstråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20233)

_gege 2008-09-20 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
"En god vän" alltså? Eller? ;)

Nåt i den stilen ja. ;)

simonbertilsson 2008-12-11 16:53

"Föreläggande av ordningsbot"
 
1 bifogad(e) fil(er)
Dags att skrämma liv i den här gamla fina tråden igen. ;)

Jag blev igår utsatt för rån. Rånarna bar svart uniform, färdades i en blåvit extrautrustad Volvo V70 av senaste modell och hade någon slags apparat med ett rör som de tvingade mig att blåsa i. Dessutom hade de mage att låna mitt körkort i tio minuter.
Summan de kom undan med var 3000 SEK, och dessutom tog de 28 minuter av min tid.
Tydligen hade de skonat mig om jag valt att redovisa min rast med hjälp av sängsymbolen på färdskrivaren istället för fyrkanten.

Alexander Ödman 2008-12-11 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Dags att skrämma liv i den här gamla fina tråden igen. ;)

Jag blev igår utsatt för rån. Rånarna bar svart uniform, färdades i en blåvit extrautrustad Volvo V70 av senaste modell och hade någon slags apparat med ett rör som de tvingade mig att blåsa i. Dessutom hade de mage att låna mitt körkort i tio minuter.
Summan de kom undan med var 3000 SEK, och dessutom tog de 28 minuter av min tid.
Tydligen hade de skonat mig om jag valt att redovisa min rast med hjälp av sängsymbolen på färdskrivaren istället för fyrkanten.


Rätt surt att ett sådant litet fel kan få så förödande konsekvenser. Visste du att du gjort fel?

simonbertilsson 2008-12-11 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Rätt surt att ett sådant litet fel kan få så förödande konsekvenser. Visste du att du gjort fel?

Verkligen. Nej, jag var övertygad att jag gjorde rätt. Tydligen ändrades reglerna för något år sen, vilket har gått mig förbi. Riktigt fånig lagändring förresten, då formuleringarna är extremt luddiga.
När jag håller rast/vila får jag enligt lagtexten inte vara "tillgänglig för jobb". Är jag det, ska jag sätta färdskrivaren på "tillgänglig". Det ordet kan man ju definiera i princip hur man vill.
Jag är ju exempelvis tillgänglig när jag är hemma och sover, då min arbetsgivare har mitt telefonnummer.

Alexander Ödman 2008-12-11 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Verkligen. Nej, jag var övertygad att jag gjorde rätt. Tydligen ändrades reglerna för något år sen, vilket har gått mig förbi. Riktigt fånig lagändring förresten, då formuleringarna är extremt luddiga.
När jag håller rast/vila får jag enligt lagtexten inte vara "tillgänglig för jobb". Är jag det, ska jag sätta färdskrivaren på "tillgänglig". Det ordet kan man ju definiera i princip hur man vill.
Jag är ju exempelvis tillgänglig när jag är hemma och sover, då min arbetsgivare har mitt telefonnummer.


Illa. Betalar du eller arbetsgivaren böterna? Med tanke på att det gällde just det här. Tycker att det är skillnad mot fortkörning eller liknande när du har begått ett medvetet fel.

Vad gäller övar lag för åkare när det gäller trafikförseelser? Förutsätter att man alltid är personligt ansvarig, men det kan ju finnas fall där det är ditt yrke som på ngt sätt vållat boten. Som i detta fallet ex.

Eric B 2008-12-11 18:06

Oj, nu leder du onekligen bötesligan Simon, en liga man inte alltid vill vara med i, än hellre ha ledningen i ;)

Jag är väl uppe i ca 2500:- eller så med p-böter inräknade.

Schulz 2008-12-11 18:33

Oj Simon! Jag vet hur svårt det är med kör- och vilotider. Greppade inte riktigt allt när jag gick förarutbildningen i Alvesta (innan jag hoppade av).

Trodde först du blev utsatt för rån, men tydligen var det på helt andra vägar! :D

Alexander Ödman 2008-12-11 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Trodde först du blev utsatt för rån, men tydligen var det på helt andra vägar! :D

HAHA :D *appropå humor*

Erik Götborg 2008-12-11 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Oj, nu leder du onekligen bötesligan Simon, en liga man inte alltid vill vara med i, än hellre ha ledningen i ;)

Jag är väl uppe i ca 2500:- eller så med p-böter inräknade.

Det gjorde han innan den här böteslappen också ;):) Enligt honom själv är han bundis med den lokala polisen i Hörby, så de får väl snart ge honom mängdrabatt.

alexfaldt 2008-12-11 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Det gjorde han innan den här böteslappen också ;):) Enligt honom själv är han bundis med den lokala polisen i Hörby, så de får väl snart ge honom mängdrabatt.

Haha, mina 200:- i parkeringsböter (billigt att parkera fel på höglandet) är de enda jag skramlat ihop under snart 8 års körning......och, nej, jag kör inte som en pensionär de 2500 milen jag avverkar på ett år....

Simon leder ligan ohotat!!! ;)

simonbertilsson 2008-12-12 00:06

Jag får betala själv. Den enda boten jag fått betald från min arbetsgivare, är en p-bot från när jag lossade mjölk och hade liften en aning in på en busshållplats. 350 spänn tror jag det gick lös på, så det var ju ändå ingenting...

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Det gjorde han innan den här böteslappen också ;):) Enligt honom själv är han bundis med den lokala polisen i Hörby, så de får väl snart ge honom mängdrabatt.

Hehe, Hörbypolisen existerar väl knappast idag. Det finns ett kontor där Höörspolisen kan hålla till när de besöker orten. :cool:

Erik Götborg 2008-12-12 00:09

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Haha, mina 200:- i parkeringsböter (billigt att parkera fel på höglandet) är de enda jag skramlat ihop under snart 8 års körning......och, nej, jag kör inte som en pensionär de 2500 milen jag avverkar på ett år....

Simon leder ligan ohotat!!! ;)

Hastighet + moms är det väl som gäller? Det fick jag iaf lära mig i körskolan... :)

simonbertilsson 2008-12-12 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Hastighet + moms är det väl som gäller? Det fick jag iaf lära mig i körskolan... :)

Du menar som den där gången du skjutsade mig från Ängelholm till Hässleholm och vi blåste förbi genom Hörja och de andra småorterna i 90, och höll sisådär 120-130 på 90-vägarna? :D

Erik Götborg 2008-12-12 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Du menar som den där gången du skjutsade mig från Ängelholm till Hässleholm och vi blåste förbi genom Hörja och de andra småorterna i 90, och höll sisådär 120-130 på 90-vägarna? :D

Vet jag absolut ingenting om... men du hann iaf med ditt tåg! :)

Eric B 2008-12-12 00:15

Ok, nästa gång du bli stoppad av en polis Simon, dock inte trafikare men en vanlig skånsk polis. typ från Malmöområdet. Fråga ifall han heter Nicklas och möjligen kallar sig Nickcop och råkar vara admin på ett annat forum där jag råkar hänga. Om, småmobba han då för att han en gång i tiden, inte såvärst länge sedan, kört omkring i en skrotfärdig Volvo 340 haha. Varning, följderna kan dock bli betydligt värre än böter ;)

simonbertilsson 2008-12-12 01:43

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Ok, nästa gång du bli stoppad av en polis Simon, dock inte trafikare men en vanlig skånsk polis. typ från Malmöområdet. Fråga ifall han heter Nicklas och möjligen kallar sig Nickcop och råkar vara admin på ett annat forum där jag råkar hänga. Om, småmobba han då för att han en gång i tiden, inte såvärst länge sedan, kört omkring i en skrotfärdig Volvo 340 haha. Varning, följderna kan dock bli betydligt värre än böter ;)

Jag fick höra om en som sträckte fram sin fotsula och bad polisen inspektera den. Är den laglig?
Han kom ju inte undan ostraffat iaf... :rolleyes:

Schulz 2008-12-12 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Haha, mina 200:- i parkeringsböter (billigt att parkera fel på höglandet) är de enda jag skramlat ihop under snart 8 års körning......och, nej, jag kör inte som en pensionär de 2500 milen jag avverkar på ett år....

Simon leder ligan ohotat!!! ;)

2500 mil/år? Pendlar du eller har du allmänt roligt med din bil?

Erik Götborg 2008-12-12 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
2500 mil/år? Pendlar du eller har du allmänt roligt med din bil?

Räkna själv Schulle...Nässjö - Ängelholm tur och retur, varannan helg ungefär.

Dson 2008-12-13 12:38

Drog rakt över en sten uppe på berget idag och fick en rejäl skada i belaget på ena skidan :( Hoppas en skidverkstad kan fixa det...

Antepante 2008-12-13 13:46

Avgasröret är sönder på min fyrhjuling efter dagens åktur... :( Får se när jag har tid och fixa den.

ekankal 2008-12-13 14:14

Dson & Anton...Tänkt på att det är den 13'e idag? Kallas väl för otursdag. Då håller man sej inomhus :D:D . MVH. Ekan. PS. Hoppas ni kan laga grejorna.

Schulz 2008-12-13 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Räkna själv Schulle...Nässjö - Ängelholm tur och retur, varannan helg ungefär.

Päronen då eller? Bor du inte i Nässjö?

simonbertilsson 2008-12-13 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Päronen då eller? Bor du inte i Nässjö?

Om man bor i Nässjö så faller det väl sig tämligen naturligt att det utgör ena ändpunkten i resvägen?

alexfaldt 2008-12-14 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Päronen då eller? Bor du inte i Nässjö?

Jo, eftersom jag är född och uppväxt i Ängelholm har jag familjen där.......

simonbertilsson 2009-01-03 15:26

Jag vaknade av att det snöade, och eftersom det var 6-7 minusgrader inatt när jag la mig var förhoppningarna höga. Men givetvis hade det blivit plusgrader, och nu slaskar det....

simhag8 2009-01-03 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Ok, nästa gång du bli stoppad av en polis Simon, dock inte trafikare men en vanlig skånsk polis. typ från Malmöområdet. Fråga ifall han heter Nicklas och möjligen kallar sig Nickcop och råkar vara admin på ett annat forum där jag råkar hänga. Om, småmobba han då för att han en gång i tiden, inte såvärst länge sedan, kört omkring i en skrotfärdig Volvo 340 haha. Varning, följderna kan dock bli betydligt värre än böter ;)

polisman är jag med medlem

Schulz 2009-01-04 15:29

Plusgrader existerar inte i min närvaro de senaste dagarna. Har varit minst 4-5 minusgrader i snitt. Och jag vill inte veta hur kallt det var ute i natt! Det var -12 på förmiddagen idag. Blir att elda rätt hårt.

Dson 2009-01-04 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Plusgrader existerar inte i min närvaro de senaste dagarna. Har varit minst 4-5 minusgrader i snitt. Och jag vill inte veta hur kallt det var ute i natt! Det var -12 på förmiddagen idag. Blir att elda rätt hårt.

Aj då!

Vi fick lida av -20 när vi vaknade vid 10-tiden. I huset var det hyfsade 17 grader...
Fick för tusan skrapa INSIDAN av bilen idag. Låg ett lager is på ratten dessutom så den var ju skapligt kall... Jävla köldhål det här!:D

Men nu kommer väl någon lapp från typ Nikaloukta (Stavning...!) och klagar på -55 över natten!:D

sealpower 2009-01-04 19:33

Här ligger vi konstant på -17

Det som är negativt är att familjens båda skotrar står stilla pga el-fel...
Yamaha'n vägrar tända och på Lynx'n har batteriet frysit sönder (går utmärkt ändå, men det är skönt med elstart)

Schulz 2009-01-04 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av Dson
Aj då!

Vi fick lida av -20 när vi vaknade vid 10-tiden. I huset var det hyfsade 17 grader...
Fick för tusan skrapa INSIDAN av bilen idag. Låg ett lager is på ratten dessutom så den var ju skapligt kall... Jävla köldhål det här!:D

Men nu kommer väl någon lapp från typ Nikaloukta (Stavning...!) och klagar på -55 över natten!:D

Låter ju roligt det där. Men får du frost på insidan av bilen är det väl något fel isolerat?

Sparkfot 2009-01-23 14:21

Att jobba natt är och förblir kollektiv bestraffning!:cool:

simonbertilsson 2009-01-23 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Att jobba natt är och förblir kollektiv bestraffning!:cool:

Ska vi byta? Jag tar dina arbetstider och du tar mina. Jag börjar 5:30 imorgon bitti. :kora:
Vore ju härligt att jobba natt och vara ledig dagtid. Också bonusen i form av 100% OB-tillägg på det! :)

...säger B-människan Simon.

Sparkfot 2009-01-23 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Ska vi byta? Jag tar dina arbetstider och du tar mina. Jag börjar 5:30 imorgon bitti. :kora:
Vore ju härligt att jobba natt och vara ledig dagtid. Också bonusen i form av 100% OB-tillägg på det! :)

...säger B-människan Simon.

Nae inge byte här inte, bara för att jag inte gillar nattpass så betyder det inte att jag gillar morgonpassen heller.;)

Slash2 2009-01-23 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Nae inge byte här inte, bara för att jag inte gillar nattpass så betyder det inte att jag gillar morgonpassen heller.;)

Det ultimata vore ju att jobba typ 15-16, fast med samma lön som om man skulle jobba 22-06.:cool:

Pierre 2009-01-23 23:15

Jobba natt är det bästa jag varit med om (jobbade 23-06). Man sov till 12 eller 14 och kunde man göra vad man ville tills man skulle till jobbet. När dom tog bort nattskiftet och vi fick gå 2-skift, så kunde jag nästan spy. Varannan vecka 06-15 och varannan 15-24...skitskoj! Och inte nog med skittiderna, det blev 5000:- mindre i plånboken också...


Nåja, det var inte det jag skulle spy galla över. Jag (och tio personer till) blev av med jobbet 15 december och det tog tre veckor innan jag fick arbetsgivar intyget. Det skickades till facket direkt och dom har registrerat att dom fick det 14 januari (samtidigt skickades två kassakort). Sen dess har jag väntat och väntat och inte hört ett skit ifrån a-kassan.

Idag ringde jag dit och fick höra att dom inte behandlat mina papper än, för dom har så mycket att göra. Fy fasen säger jag bara! Nu får jag låna för att klara av hyra och mat...så ska det väl för f.. inte va!?

Sparkfot 2009-01-23 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Jobba natt är det bästa jag varit med om (jobbade 23-06). Man sov till 12 eller 14 och kunde man göra vad man ville tills man skulle till jobbet. När dom tog bort nattskiftet och vi fick gå 2-skift, så kunde jag nästan spy. Varannan vecka 06-15 och varannan 15-24...skitskoj! Och inte nog med skittiderna, det blev 5000:- mindre i plånboken också...


Nåja, det var inte det jag skulle spy galla över. Jag (och tio personer till) blev av med jobbet 15 december och det tog tre veckor innan jag fick arbetsgivar intyget. Det skickades till facket direkt och dom har registrerat att dom fick det 14 januari (samtidigt skickades två kassakort). Sen dess har jag väntat och väntat och inte hört ett skit ifrån a-kassan.

Idag ringde jag dit och fick höra att dom inte behandlat mina papper än, för dom har så mycket att göra. Fy fasen säger jag bara! Nu får jag låna för att klara av hyra och mat...så ska det väl för f.. inte va!?

Det är inte mycket annat att säga en att det är beklagligt och hoppas att det löser sig snart.

Schulz 2009-01-23 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Ska vi byta? Jag tar dina arbetstider och du tar mina. Jag börjar 5:30 imorgon bitti. :kora:
Vore ju härligt att jobba natt och vara ledig dagtid. Också bonusen i form av 100% OB-tillägg på det! :)

...säger B-människan Simon.

Och mindre arbetstid! Oftast iaf...

Det är piss att det är kasst väder här i Stöten hittills. Det förväntas heller inget bättre väder. Men lite foto har det blivit och även nattfoto.

Har iaf ätit dyr och god mat här. Annars inget speciellt.

Micke.L 2009-01-23 23:58

Som ni kan läsa i en annan tråd; MSTS2 kommer inte att komma ut!

K A T A S T R O F ! :tumner:

simonbertilsson 2009-01-24 00:53

Jag ska jobba 5:30, men sömn kan man ju glömma så länge det är fyllefest i lägenheten snett ovanför, och det sjungs allsång på "Var ska vi sova inatt?" :tumner:

Pierre 2009-01-24 03:03

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Jag ska jobba 5:30, men sömn kan man ju glömma så länge det är fyllefest i lägenheten snett ovanför, och det sjungs allsång på "Var ska vi sova inatt?" :tumner:

Känner igen det där...

När jag jobbade (som behovare) på IKEA, så jobba jag många helger (oftast både lördag och söndag). Och på lördagar började vi 06.00 och då var det inte skoj när grannar hade fest fredag natt. Brukade spela Playstation och dricka kaffe. Sova fick man göra när man kom hem...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009