Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Lite annorlunda flygbilder... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=14294)

Håmacon 2006-11-24 12:39

Lite annorlunda flygbilder...
 
5 bifogad(e) fil(er)
...från sommarens sista flygtur.

Jag gillar när det blåser i fejset under luftaktiviterna, antingen det nu gäller motoriserad skärmflygning, skydiving, paragliding där man hoppar utför ett så högt klippstup som möjligt och hoppas få lyft i stiget i rotorn som bildas vid frisk påvind.

Samma sak med den öppna dubbeldäckaren som jag har som logga som har en sjucylindrig stjärnmotor med så högt vridmoment att man kan göra upprepade loopingar utan att behöva hämta extra fart emellan.

Moderna plåtpottor med svaga motorer där man sitter inklämd och knappt har någon flygkänsla alls gillar jag lika lite som moderna tåg och bilar som bara aktiverar gäspmusklerna.

Lite bilder över Tösse City blev det också...

Håkan

Fredrik 2006-11-24 13:10

Vad behövs det för tillstånd för att flyga med skärm + motor så som man ser på bilderna?

Vidare... vad händer om motorn skulle lägga av? Är skärmen så pass stor att hela blir som en fallskärm där man glider sakta neråt?

Håmacon 2006-11-24 16:03

Man får gå en utbildning som kan se lite olika ut, i regel genom en flygklubb som har skärmflygning på programmet. Nuförtiden är det enklare att lära sig hantera skärmen eftersom det finns tandemskärmar som bär två flygare och där du som elev hänger på framsidan och får lära dig greppen allt eftersom.

Svåraste momenten är att få fyllt skärmen vid start som sker genom en kort språngmarsch mot vinden. Landningsmomentet är ju förstås också bra att kunna hantera, bromsar man för hårt genom att vika ned "bromsklaffarna" för hårt riskerar man att rasa rätt ner och eftersom man också använder sig av lite "höjdroder" får inte heller det bli för kraftigt eftersom man då riskerar att få tvärstopp på för hög höjd med ras i backen som följd.

Motorstopp är inga problem alls, men kan landa nästan var som helst på en nästan obefintlig sträcka, bara man är observant på luftledningar av alla slag.

När lärare och klubb anser att du kan dina saker så får man ansöka till luftfartsverket som är ytterst ansvarigt och ger tillstånd, flygläkarintyg krävs och sedan skall man göra ett antal timmar/år för att slippa ta om i första hand BCL-provet (Bestämmelser Civil Luftfart). Allt ligger dock på enklare nivå än ett traditionellt flygcert. Bestämmelserna kan ändras lite emellanåt så det bästa är att fråga en lokal flygklubb.

Skärmarna för den som fortsätter med hobbyn ägs ofta av personen själv ifråga om han vill flyga lite oftare, hyra kan väl rekommenderas innan man vet om man trivs med hobbyn. Även skärmarna har vissa underhållskrav vad gäller sömmar och linor. Allt detta låter nog krångligare än vad det egentligen är.

Själv är jag ganska ouppdaterad numera på alla bestämmelser eftersom min skelettcancer inte riktig lämpar mig för alltför vidlyftiga aktiviteter längre och jag tidigare mest har hållit på med segelflyg vilket numera sker som elevflygning med lärare/kompis för under "utbildning" behöver inte alla tillstånd finnas.

Skärmflygning är en rolig hobby som kan rekommenderas och i motsats till segelflygning krävs ingen uppbogsering eller assistans av många personer för att komma i luften.

Håkan

Fredrik 2006-11-24 16:26

Mycket intressant läsning Håkan!:tumupp:

Hur länge räcker en tank bränsle? Självklart förstår jag att det beror hur mycket man drar på men rent generellt? 1-2 timmar?

Vad kostar en sådan utrustning?

Vet att i spanien (Mallorca) får man inte flyga över tättbebyggda områden med sådana skärmar (eller ultralätta flygplan) om man inte är på minst 300 m höjd. Hur är det i sverige?

Finns det klubbar där man kan åka tamdem med utbildad skärmflygare eller är det bara i utbildningssysfte man kan/får åka tandem?

Håmacon 2006-11-24 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Mycket intressant läsning Håkan!:tumupp:

Hur länge räcker en tank bränsle? Självklart förstår jag att det beror hur mycket man drar på men rent generellt? 1-2 timmar?

Vad kostar en sådan utrustning?

Vet att i spanien (Mallorca) får man inte flyga över tättbebyggda områden med sådana skärmar (eller ultralätta flygplan) om man inte är på minst 300 m höjd. Hur är det i sverige?

Finns det klubbar där man kan åka tamdem med utbildad skärmflygare eller är det bara i utbildningssysfte man kan/får åka tandem?

Ja, 300 meters regeln finns här också men gäller väl mest när man lägger själva resrutten. För att rekognosera eller fotografera blir ju läget lite annorlunda, allt får ju användas med förstånd för att inte dra på sig en onödig anmälan. Sen finns det ju fri flygning utanför kontrollerat område ( i närheten av flygfält och luftleder där höjden i stället är maximerad.)

Jag kan inte marknaden men jag har hört många diskussioner om skärmar kring 5.000kr men det finns en ganska omfattande begagnatmarknad också, så jag vill inte spekulera i några summor egentligen eftersom det inte varit aktuellt för mig.

Ja, det kan nog vara en realistisk flygtid, man måste kanske ner och sträcka på benen av många olika anledningar för att det skall vara bekvämt, men det räcker ju med en gräsplätt. Med segelkärrorna var vi många mil bort utan varken motor eller bränsle, men man fick liksom flyga i "tratten", ju längre bort desto högre höjd och så jaga termik hela tiden.

Man kunde även med en segelkärra hitta lämpliga fält men det räknades som en skam att behöva gå ner och ringa efter hjälp för att skruva av vingar och köra ekipaget tillbaka till fältet efter bil. En rapport skulle också skrivas till LFV...

Det finns klubbar och enskilda personer som tar upp passagerare som får känna på hur det är. Det är ju ett sätt att finansiera de egna flygtimmarna.

Håkan


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009