Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ytterligare ett projekt som kanske aldrig blir färdigt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34411)

bear 2013-12-16 19:27

1 bifogad(e) fil(er)
Det är nu bekräftat, det är inte en vampyr vi har att göra med.

Dvs loket kastar nu skuggor, både på sig själv och på marken.

ekankal 2013-12-16 19:51

Tjusigt Per :).

Jockes 2013-12-16 19:59

Oj, riktigt riktigt snyggt ju!! :tumupp:

bear 2013-12-19 01:24

2 bifogad(e) fil(er)
Arbetet går vidare, har mest petat med texturgenereringen i kväll.

Bland annat stöd för att lägga in märkning som automatiskt speglas till båda sidor av loket, och möjligheten att lägga på lite rivna kanter och blankare yta för att simulera en klisterdekal. Alternativt låta märkningen se målat ut och bara mappas på rätt ställe.

Tanken är att man skall kunna använda substance player för att göra enklare ommålningar, lite som paintshop var tänkt en gång i tiden. Man kommer alltså att kunna välja färger, lägga in märkning och välja vädringsgrad den vägen. Den ommålningen ni ser på bilden tog ca 15 minuter att göra när väl ramverket fungerade.

Jag har även lagt in en automatisk generering av vintertexturer, denna är baserad på world space normals, och bör anpassa sig automatiskt till i princip vilken vettigt mappad mesh som helst.

Fortfarande en del pill kvar med LOD, texturer och buggfix.

Jockes 2013-12-20 16:37

Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?

bear 2013-12-20 17:05

Jo som det algoritmen är nu ut nu så är allting prickigt och sidor som är vända uppåt snötäckta.

Det går ju att vara kreativ med ytor dom är vända frammåt och/eller lite masker för snötäckta ytor om man vill ge intrycket av en linjemaskin som har gått igenom ett snölandskap.

lan 2013-12-20 17:23

Jag tycker att man skall framhäva ...
 
--- det fantastiska pijonjärarbete som Bear gör!!!! Det är genom att experimentera man kommer framåt. Bear ser säkert också att det är väl prickigt (han är van vid snö). Men hur ser snö ut när det lägger sig på ett fordon :confused: Jag vet hur min bil ser ut men att texturera det för Trainz är en helt annan sak.


Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 283508)
Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?


bear 2013-12-20 18:27

1 bifogad(e) fil(er)
Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.

Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar.

Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.

spyfrog 2013-12-21 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 283518)
Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.

Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar.

Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.

Jag ser verkligen fram emot att få lite mera information kring din teknik, det verkar mkt intressant.
Vad använder du för övrigt för mjukvara? Jag trodde du var en Blender kille men då är väl inte OBJ bästa valet och finns det sustance designer där?

bear 2013-12-22 08:25

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 283532)
Jag ser verkligen fram emot att få lite mera information kring din teknik, det verkar mkt intressant.
Vad använder du för övrigt för mjukvara? Jag trodde du var en Blender kille men då är väl inte OBJ bästa valet och finns det sustance designer där?

Sammanfattningsvis:

Sketchup för att plocka ut ritningar ifrån foton.
Blender för 3D modelleringen.
Gimp för att Editera pixelgrafik, mest hightmaps.
Substance designer för att generera texturerna.


Vad gäller OBJ så är det ett av formaten som går att importera i substance designer för att baka mapps och få preview. Just nu skapar jag OBJ filerna genom att konvertera ifrån Trainz format med 3D object converter.

Substance designer är ett fristående program, http://www.allegorithmic.com/product...nce-designer-4

Jag skall försöka få till lite tutorials närmaste månaderna för att visa hur jag har jobbat med det här. Det kan alltid vara till nytta för någon.

bear 2014-10-19 00:29

1 bifogad(e) fil(er)
Nu när man börjar få lite ordning på loket så är det dags för lite vagnar också.

Återstår animering, last och LOD mesher men det får bli morgondagens problem. Säkert en massa som man upptäcker på vägen också.

bear 2014-10-19 00:47

1 bifogad(e) fil(er)
Passade på att åka med tomtåget på vägen tillbaka.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009