Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   angående export... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9409)

Arre 2005-07-18 10:06

angående export...
 
..har jag upptäckt att när jag bytte dator så kommer inget in i Trainz längre.
Jag hade gjort coop forum och exporterat tetxure och Im filen.
Hade även gjort en config och tjuvkollat lite på Deskgrunts Ikea building.
Jag skrev allt han hade fast med mina saker.
Vet någon vad detta kan bero på.
Eller är det bara tillfällighet?

Arre 2005-07-18 11:50

Jag har följt många olika tips och guider och annat men kan ändå inte få i n det i Trainz.
Kan det bero på något i "Configure Trainz" tros?
Eller så sparar jag mina saker på fel ställe.
Exemplet är från min coop forum affär

Mazz 2005-07-18 12:01

En helt oinitierad, men glad kommentar från en som inte håller på så mycke me TRS... :)


I filen "config.txt" och raderna username och descriptil, där det sen står Coop forum...

Värdet "Coop forum" har i din fil bara "fnuttar" i början men inte i slutet... Är det korrekt?

Förlåt om jag tassar in på områden jag inte känner till, men det såg lite konstigt ut... :)

Arre 2005-07-18 12:04

Tack för tipset mazz men det ändrade tyvärr inget:(

Bengan 2005-07-18 13:28

Hur blir det om du slopar mappen affärer och lägger mappen Coop forum direkt under scenery.

Bengan.

leoj 2005-07-18 15:45

det som bengan skriver är rätt, du kan inte ha två mappar i scenery mappen. du ska bara ha en (annars så kommer det aldrig att fungera om du inte lägger en konfig fil i den första mappen)

sedan vet jag inte hur mycket den gillar att ha ett två ordigt asset-filename (som inte är ihopskrivet)

för utc så ser en config fil ut så här:
Citat:

kuid <KUID:63124:20001>
kind Scenery
type Buildnings
region Sweden
obsolete-table {
}
description Swedish transformer buildning
trainz-build 1.3
category-class WS
category-region-0 SE
category-era-0 1960s
category-era-1 1970s
category-era-2 1980s
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s
category-era-5 2010s
asset-filename transformatorhus
username Swedish transformer buildning
author Joel Martinsson
contact-email klodjuret@hotmail.com

Arre 2005-07-18 20:51

Hej
Det fungerar ändå inte:o
Trainz build;är det den jag har som jag ska skriva?

Arre 2005-07-19 11:19

Hej
Jag undrar varför det kommer fram ett meddelande där det står "ignoring mesh,missing asset for cylinder02"=(nåt sånt)
Kan det vara något?

MatsH 2005-07-19 12:02

Hej!
Jag skulle tro det beror på att du inte satt textur på det objektet. Alla objekt måste ha textur för att kunna exporteras, annars ignoreras dom.

Hoppas att det hjälper något.
mvh .... Mats

Arre 2005-07-19 12:29

Hej
Felmeddelandet kom inte (tack!)
men det kommer ändå inte in i Trainz.
Jag tror att jag skickar över filen till någon och låter den exportera och testa.
Fungerar det för den och inte för mig är det mitt spel det är fel på.
annars kanske jag bara har glömt något

Arre 2005-07-20 10:30

Någon som kan tänka sej att testa med min fil.
Den som hjälper mig skriver jag i Descriptionen

Arre 2005-07-20 11:59

Hej
Jag byggde ett antal reklamskyltar på den gamla datorn vilket nu kommer in!
Men den är vit och jag har inte bytt namn på texturen!
Någon som vet varför?

Arre 2005-07-20 18:53

Här är en bild på den
Det blir även fel när man roterar,flyttar och sätter ut den.
När man sätter ut den kommer den en bit ifrån där man trycker och när man roterar snurrar den inte runt sej själv utan i en cirkel

LLJ 2005-07-21 08:02

Hej.

Ser ut som du saknar en bildfil som texture filen refererar till, då brukar objekten bli vita.

/Lars

Deskgrunt 2005-07-21 08:24

Det där att den roterar i en cirkel och inte sätts ut på rätt ställe beror helt enkelt på att du inte har modellen centrerad til 0,0 i gMax.

Det är alltså inget fel men kan ju vara en bra regel att alltid centera i gMax för enklare rotering/flyttning i TRS.

Men inget att skämmas över, många rutinerade byggare verkar göra det felet :)

Förresten, LLJ på forumet? Det var inte igår ;)

Arre 2005-07-21 09:11

Lustigt angående texturen.
Det är fortfarande vit (tga filerna var okomprimerade).
Föresten,Dessa mappar är gamla som jag skickade över från min andra dator.
Coop forum eller C14 går inte få in!!

Arre 2005-07-21 09:17

Det krävs väl inga points på Coop forum?

Arre 2005-07-21 09:53

Hej
Genom att använda content foundry så har jag nu lyckat så in den,vit!!
Det är lustigt för här är affären och filerna.
Förresten,är gmw filen viktig?,har inte sett den i någon annan mapp.

leoj 2005-07-21 11:21

Hur du gör en byggnad

(Recept för en byggnad)

du behöver:
1 st config fil
1 st im/pm fil
en eller flera texturfiler
en eller flera config-filer till dina texturer

resten av filerna används inte till något mig veteligt...

du smetar ihop dessa i en mapp som heter tex. "byggnadens-namn" som du lägger i din scenery mapp (Trainz\World\custom\scenery\"din-mapp"). så om man går in i Trainz\World\custom\scenery\"din-mapp" så ska man hitta alla filer, inte en ny mapp, utan alla trevliga filer som skapar denna kaka.


jag tror att du har problem i din config fil...
om du har en dubbelfnutt -> " <- så ska det finnas en till dubbelfnutt i slutet av den meningen, så det kan inte finnas en rad men bara en dubbelfnutt!

dina .textur-filer ska se ut så här om du har en bild som heter "hej.tga":
filnamn: hej.texture.txt
innehåll i filen:
Primary=hej.tga
Tile=st

sedan vet jag inte hur spelet ställer sig till särskrivna namn som "Coop forum.im" eller "Coop_Forum.im" du kanske ska prova att döpa om din im fil till "coopforum.im" så kan det kanske fungera (samt att då ändra i din config fil)

sedan vet jag inte om man måste specifiera alla texturer på något sätt i config filen... (då jag har alla texturer i en fil)

Lycka till!

Arre 2005-07-22 22:34

Det funkar inte
 
Är gmw filen viktig?

Deskgrunt 2005-07-22 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Är gmw filen viktig?

Nej, den kan du ta bort för Trainz använder den inte. :)

hgkn 2005-07-23 00:26

Har för mig att å,ä,ö inte kan användas i mapp-namn men där emot i beskrivningen och username. Rätta mig om jag ar fel.

Arre 2005-07-23 09:42

Nu har jag tagit bort filen
 
Hej
Är det något som fattas eller inte stämmer?

Bengan 2005-07-23 14:52

För mig är det knappt läsbart.
Du kan inte ordna större bild på texten.

Bengan.

Arre 2005-07-23 17:01

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan
För mig är det knappt läsbart.
Du kan inte ordna större bild på texten.

Bengan.

Lite större kommer här

Arre 2005-07-23 18:11

Jag har exporterat texturen via rescore collector

Bengan 2005-07-23 18:15

Jaha du Arvid.

Är egentligen inte alls hemma på detta.

Ett par vilda chansningar.

1. Ditt kuidnr. <185092:150:0> prova med 1 istället för noll eller bort med nollan.

2. På trainz-build 2.4 saknas ". Prova med "2.4"

3. Tittade i en config från ett av mina hus. Där fanns det en

mesh-table
default {
mesh "hus1.im"
auto-create 1
}

Prova att klistra in denna och bytt ut mitt "hus1.im" mot ditt "coopforum"

Vad den gör för nytta vet jag inte.


Vad står det för något i textdokumenten för texturerna.

Bengan.

Arre 2005-07-25 20:04

Tyvärr hjälpte det inte just nu men tack ändå (kan ju vara en pusselbit)
 
Primary=texturens namn.tga
Tile=st

Arre 2005-07-26 09:45

innan
efter

leoj 2005-07-26 10:11

vad katten är det för gula saker (gula kvadratiska sakerna, samt sträcken)?? vad är dom till för?

prova att ändra config fil till (ändra bara om du ser något fel, annars så sak det nog fungera!) :

kuid <KUID:18092:26000>
kind Scenery
type custom
region Sweden
obsolete-table {
}
description Coop Forum Swedish shop
trainz-build 1.3
category-class BC
category-region-0 SE
category-era-1 2000s
asset-filename coopforum
username Coop Forum
author Arvid Nilsson
contact-email din mail

att "trainz-build" är 1.3 spelar ingen roll med enkla byggnarder, då dessa i ser lika ut i alla versioner

Arre 2005-07-27 17:01

Grejerna är fortfarande vita
Ska man märka ut något speciellt i config filen?

leoj 2005-07-27 22:41

som sagt, vad är det för gula saker?

jag tror det kan vara dom som kan göra det, då jag inte känner igen dessa

Arre 2005-07-28 09:42

Hej
Jag har tagit bort dom
Det var lights för att lysa upp mitt arbete men tyvärr fungerade det inte.
Finns det något annat format som Trainz stödjer?

Bengan 2005-08-04 10:51

5 bifogad(e) fil(er)
Hur har det gått för dig Arvid.
Har det löst sig.

Har själv haft problem att komma in på forumet sen slutet av förra veckan och har då istället ägnat mig åt några ommålningar av vagnar.

Råkade då ut för samma problem ungefär som du.
Vagnarna var bara vita eller snarare sagt.
Just där som den ommålade texturen skulle vara.

Det visade sig vara att den texturen som jag målade om.

När jag sparade den, så körde jag bara spara (inte spara som).
Av någon anledning, så sparades den inte korrekt.
Den skulle ligga på ca: 380Kb, men låg på ca: 40Kb.
Varför vet jag inte, men tror att den blev mer och mer komprimerade av dom föregående sparandena.

Öppnade i alla fall texturen på nytt och körde spara som.
Då hoppade hon upp från ca: 40Kb till ursprungsstorleken och texturerna på vagnarna blev nu inte längre vita för mig.

Kanske samma problem som du har råkat ut för.
Prova att spara om texturerna.

Bengan,

Arre 2005-08-04 10:53

Jag ska testa det
Fina vagnar förresten!
Varför du inte kom in i forumet berodde troligtvis påatt du hade www

Olaf Lindström 2005-08-04 10:54

Får man se dessa dyrgripari en mer smutsig version? Ser ut som direkt från fabrik nu!:D
Bra jobbat säger jag iallafall även om jag nog inte kör med dem, alltid kul att se nya saker till simulatorerna...

Arre 2005-08-04 10:57

Förresten vilken storlek skulle texturerna va i

Bengan 2005-08-04 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Förresten vilken storlek skulle texturerna va i

T.ex.
64x64, 64x128, 128x128, 128x256, 256x256, 256x512, 512x512, 512x1024, 1024x1024 eller tvärtom som 512X256.

Bengan.

Arre 2005-08-04 11:40

Tack för tipset
 
DEt funkade inte.http://blogs.tigtag.com/smiley/sad_smile.gif
jag vet inte om jag fattade din beskrivning helt rätt.
Texturerna blev i alla fall mycket större och även Im filen
I alla fall så la jag märke till detta

Arre 2005-08-04 18:25

Nu fixade jag i alla fall det konstiga i Content dispather.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009