![]() |
WIP Ängbyvagnar A24, A30 med flera
1 bifogad(e) fil(er)
Hej! :) .
Jag har äntligen börjat bygga en A30B. Den kommer nog att passa bra till Pierres nya rutt ;) . Säg till om ni ser något fel: |
Den kommer passa alldeles utmärkt!
Jag har önskat att någon skulle börja byggt den, nu när jag har rutten på G. Bäst jag sätter fart på ruttbyggandet då... |
Mycket snyggt:)
Passar ju perfekt till Pirpens Lidingöbana! Om du vill så gör gärna en manövervagn också (B30). Om du sedan vågar göra gamla A24:or och B24:or så vore det kul! |
Kan inte annat än att hålla med dom andra! Jäkligt snyggt!! Hoppas du eller någon annan kan ordna med en fin fotorealistisk hytt till vagnen med!:)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag behöver lite hjälp.
Det här kan jag: *Göra själva tåget. *Göra texturer till den. *Göra en Cab View. (dock lite osäker) Det här kan jag inte: *Göra Bogie/ hjul par som fungerar i MSTS. Men själva 3D modellen kan jag nog göra. *Göra fungerande ljud effekter till tåget. Vilket program gör man detta i?. *Exportera modellen till MSTS format. *Göra tågets konfigurerations fil, som max hastighet o.s.v... Kan någon göra detta?, eller vet några bra "Tutorials"? :) . Ny bild: |
Ser mycket snyggt ut, Sigma.
Ljudfiler finns ju redan att eventuellt "låna" från någon annan spårvagnsmodell till MSTS (om detta är tillåtet enligt den som byggt modellen!). Själv är jag värdelös på att bygga rutter och fordon, men aktiviteter är jag desto bättre på, så boggier m m kan jag inte svara på. |
vilket 3d program använder du?? I vilka format kan du spara??
Själv jobbar jag i TSM. |
En kommentar till din första bild är att du ser ut att göra alla fönster, dörrar med mera som hål i själva objektet när du modellerar det.
Detta är ett säkert sätt att få antalet polygoner att gå genom taket. Gör större ytor av polygoner och använd alpha kanalen i texturen till att göra fönster istället så kommer du få en modell med mycket bättre fps i MSTS samt att det går snabbare och enklare att modellera. Andra bilden ser det ut som att du har väldigt många polygoner för att få till någorlunda krökta ytor, syftar då mest på takkanten. Känner du till hur man använder 'smothing'? Om inte är det läge att lära sig. Med polygon smothing får du en verklighetstroget krökt yta som inte går att efterlikna även om man använder mångfallt fler polygoner. Utan smothing kommer en krökt yta fortfarande att se ut som fasetter även när man har närmast astronomiskt antal polygoner. En annan sak är inte göra fler uppdelningar än du behöver, en plan rektangulär yta bör klaras av med en rektangel (=2 polygoner). Ser många exempel i den andra bilden (taket t.ex.) där du har många kantlinjer som inte fyller något syfte utan enbart ökar antalet polygoner. Det är ju roligare att kunna använda dessa polygoner till ökad detaljrikedom än att de bara ska vara bortkastade. Mvh Anders |
Tackar så mycket för hjälpen :) .
Jag ska genast gå igenom mitt 3D program och se om jag har någon funktion som liknar smothing. Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Har fixat taket lite:
|
Fortfarande på tok för mycket linjer på den modellen.
MSTS kommer att stå still om du ens lyckas starta en aktivitet med den. Återigen, lär dig smothing så kommer modellen se bättre ut och med färre polygoner. Jag förstår du har många polygoner när du inte har smothing. Du hade lite andra frågor tidigare: > *Göra Bogie/ hjul par som fungerar i MSTS. Men själva 3D modellen kan jag nog göra. > *Göra fungerande ljud effekter till tåget. Vilket program gör man detta i?. > *Exportera modellen till MSTS format. > *Göra tågets konfigurerations fil, som max hastighet o.s.v... Hjul och bogier är det viktiga att man namnger dem rätt, kommer inte ihåg exakt men Bogie1, Bogie2, Wheels11, Wheels12, Wheels21 & Wheels22 eller nåt liknande är det. Delobjektets centrum skall vara i rotationspunkten för bogien respektive hjulen. Orienteringen måste också vara rätt annars för du hjulsatser som roterar kring fel axel. Du behöver inte göra nånon animering när de är namngivna rätt för då fixar MSTS det själv. Ljud har jag aldrig fipplat med så där kan jag intet säga. Eftersom du inte använder något av de vanliga verktygen som har direkt export till MSTS format (dvs TSM, 3DCanvas eller gmax) får du själv fixa konverteringen med det verktyg som MS/Kuju skickade med. finns i utilities mappen under MSTS och heter Conv3D. Hur det fungerar finns lite i MSTS dokumentation men du är tyvärr ute på tunn is när det gäller få hjälp av andra. De flesta använder något av verktygen ovan och slipper då detta lilla verktyg som visst inte ska vara alltför enkelt att hantera. Eng-fil osv är enklast att utgå från någon befintlig och modifiera efter behov, t.ex. kan du starta från KIHAs filer och anpassa till dina behov. Det gjorde jag med mina smalspåriga fordon som är ute på beta testning. |
Tackar för hjälpen igen :) .
Hur många polygoner klarar MSTS av utan att få spader, någon som vet det?. Tåget kommer att landa på omkring 8.000 polygoner i nuvarade färdigt skick utan inredning. En aktivitet med 5, 3 vagnars tåg blir 120.000 polygoner :o . Det borde väl MSTS klara av... :D Det där med ljudet har jag kanske listat ut hur man kan göra. Det där med att kopiera eng filen, blir perfekt! :) . Jag har ochså bestämt mig för att göra själva tåget i Zanoza modeler, och sedan importera den i mitt nyligen ner laddade Gmax. Eftersom funktioner som smothing inte fungerar särskilt bra i Zanoza. |
8000 polygoner borde MSTS klara men det är väldigt mycket för en sådan modell, dessutom utan inredning. Har du räknat ordentligt på bogier, hjul och andra detaljer också då? De tar många polygoner om de ska bli bra.
Finns inget exakt tal för hur mycket MSTS klarar av då det beror på den aktuella datorn och grafikkortet. Så många polygoner dessutom i ett flervagnars tåg kräver en kraftfull maskin för att fungera någorlunda. Bästa är att göra ett provskott med det du har och se hur det fungerar, du behöver inte hjul, bogier osv för att få in den i MSTS men den måste vara texturerad. Låne eng-fil från en annan modell för att komma igång i MSTS. Jag har provat någon gång att importera till gmax, meshen gick bra men texturering måste göras om. Mitt råd skulle vara att flytta över till gmax så snart som möjligt och arbeta där istället om du kan tänka dig det (och spara ofta i gmax då MSTS exporten är buggig och krashar). Mvh Anders |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag räknade lite fel. Hela tåget är klart utom inredningen, polygon antalet blev 4300 :) . Bogierna vet jag inte riktigt om de blev bra. Säg till om ni tycker jag ska ända/lägga till/ta bort saker på tåget.
Jag har inte gjort något smothing än, som ni kanske kan se på bilden: |
Ser grymmt bra ut Sigma!! Det enda som jag ser nu på rak arm är linjekrukan ovanför förarfönstret, men det kommer kanske?:)
Här kan du se en bild på vad jag menar: http://www.bussmicke.se/Tramwaje/Bil...goe_030418.jpg Ska bli grymmt kul att se denna modell i färdigt skick! Längtar också med stor spänning att få se dina bilder över T5C5-projektet när du börjar med det. |
Superfin modell Sigma!
Saknar bara det som Björne säger... Kanske backspeglar också. Blir det för mycket detaljer med backspeglar? Good work!!!! |
4300 är något mera normalt så det skall nog funka på en någorlunda normalutrustad PC.
Är det tre upphöjda linjer längs med midjan? Annars ser det omotiverat ut. En optimering här är att göra själva kroppen slät och lägga till upphöjningarna utanpå (som listerna på en bil). Annars tycker jag det ser bra ut, möjligen att strömavtagaren ser lite grov ut. Mvh Anders |
hur går det med projektet Sigma?
|
Du ser lite grann på procenten Björne
|
Hej!
Men Björne tror jag inte bara vill kolla på procent (det vill inte jag iaf.)? Kan va roligt att se en bild på hur det går! |
Citat:
Hoppas allt går bra för dig med projektet Sigma. Jag och många andra har väntat länge på det som du nu med gott resultat gör! |
Här är en till som gärna vill se en bild och höra hur det går!
Det ser ut att bli en väldigt fin modell och jag hoppas verkligen att det går bra, så vi kan köra den på Lidingöbanan sen... Någon som tänkt bygga Nockebybanan då? Den vore inte heller dum! Och då kan man senare utöka den med Tvärbanan (om man vill????). |
Hej!
Jo Pierre, jag har tänkt lite på att göra den i min T-bane rutt för det ser nog inte så bra ut annars om man kommer in till Alvik och så finns inte Nockebybanan med. Men jag har fortfarande inte löst mitt problem jag har och därför står det stilla, ska se om det funkar om jag byter maskin att bygga på. ;) |
Håller på och finputsa tåget vilket kommer att ta lite tid...
Har ganska mycket kvar att göra i Inredningen också. Här är en ny bild: http://upl.silentwhisper.net/uplfold...7965423324.jpg |
Fortsätt med ditt arbete, det uppskattas och är mycket välgjort!:)
Aldrig sett en så fin spårvagn polygonmässigt, det blir kul att köra den i msts sen. |
Citat:
Håller med dig Olli! Du gör ett riktigt bra Arbete Sigma, denna vagn kommer att bli mycket bra, och i paket med Pierres rutt så blir det oslagbart:D |
Otroligt fin vagn Sigma!!!! Du gör ett extremt bra jobb på den.
Känns just nu som min rutt är för dålig att köra den på (vagnen håller så mycket högre kvalitet!). För tillfället har det stått still med ruttbyggandet, då tiden inte räckt till för det, men hoppas komma igång snart igen... annars får jag väl släppa en beta sålänge!? |
Citat:
Där har du fel Pierre! Din rutt är av bilderna att tyda en mycket bra rutt! och jag önskar både dig och Sigma god lycka med era projekt! |
Hej!
Ser mycket bra ut! Det blir skoj att test kora den sen nar du slapper den. ( Ursakta for inga prickar over o,a,a. Ar i Kroatien) |
Nå Sigma hur går det med Projektet?:)
|
Otroligt fint arbete, Sigma! Basse, har du en t-bane-rutt på gång?
|
Lite "ta tråden" men ja, Kyriakos. Fast den ligger ganska så mkt på is just nu. Min dator som jag har nu tillåter inte mig att bygga på den (vet ej varför) men den sträcker sig just nu från Hässelbystrand till Åkeshov. Mycket att fixa runt stationerna men spåret tror jag ligger som det ska.
Ska köpa ny dator nu så vi får se hur det blir med byggandet då. :) |
Sigma, hur går det med spårvagnen???
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det går ganska bra. Jag har gjort lite texturer till den.
Har någon här en bild på en a30b Bogie?. Skulle gärna vilja se lite mer i detalj hur den ser ut :) . |
Väldigt snyggt!
Kommer passa fint på Pierres rutt. |
Kan bara hålla med förgående talare... Mycket snyggt och den kommer passa finfint på min rutt. Bra jobbat Sigma!
|
Mycket snyggt jobbat, Sigma
Jag har ingen närbild på boggien, men en någorlunda hyfsad sidovy med luftintagen till motorerna: |
Något nytt om dina projekt, Sigma?
|
1 bifogad(e) fil(er)
3D modellen börjar sakta men säkert bli klar nu... :)
Tåget kommer att ha ungefär 15.000 faces när den blir klar...hoppas det inte är för mycket... :o . |
Ser som vanligt lysande ut! Ska bli mycket kul att se det färdiga resultatet :) Hur går det med AGA-vagnhallen som du började med?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009