Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dalabanan {status] (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9075)

x60 2005-05-20 14:38

Dalabanan {status]

4 bifogad(e) fil(er)
Hej. Tänkte visa lite bilder från rutten.Bygget går sakta men säkert framåt, har byggt vidare från tidigare Oskustbanan från (Uppsala) mot (Sala) är framme vid det som tänkt bli Morgongåva. Mycket återstår med finslipning av detaljer här och var, Första bilden är från Uppsala Norra med domkyrkan i bakgrunden, andra är från mötesspåret i Brunna, tredje bilden är från mötesspåret i Järlåsa, fjärde är från infarten mot Vittinge med tegelbruket i förgrunden. Håll till godo..
Hälsn: X60

DJ Clinton 2005-05-20 14:57

Wow! Ser ju helgrymt ut ju! :) Fortsätt så! Ska du ha med "Rutiga huset" också? :rolleyes:

vfp420b 2005-05-20 23:32

Ser snyggt ut, (tycker jag, som inte har spelat MSTS på jättelänge:D;))

Erik.H 2005-05-21 18:24

Görsnyggt! Jättefint!
Verkligen snyggt! En fråga: Hur lång blir banan??
Keep Up The Good Work! MVH :D

x60 2005-05-21 20:18

Tack för det :) Första etappen är tänkt till Borlänge
Hälsn.X60

Erik Götborg 2005-05-21 21:04

Mycket fina bilder X60. Har ett förslag angående Borlänge station. Ifall jag försöker fixa en liten ommålning av STRIX-vagnen. Kan du då låta denna vagn tillsammasn med ett Ra stå uppställt på något spår(dock inget där man kan köra igenom stationen).

Pierre 2005-05-22 15:21

Ser grymt bra ut!!!!
Jag gillar smalspår som bara den och undrar om ULJ kommer vara med?
Bra jobbat!

Kjell 2005-05-25 13:08

Mycket bra!

Bilderna som smakprov ser mycket bra ut. När är hela banan klar för nedladdning?

Kjell

Olaf Lindström 2005-05-25 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av mixerboy
Mycket fina bilder X60. Har ett förslag angående Borlänge station. Ifall jag försöker fixa en liten ommålning av STRIX-vagnen. Kan du då låta denna vagn tillsammasn med ett Ra stå uppställt på något spår(dock inget där man kan köra igenom stationen).

Med en fototextur av föraren också då eller?;)

Fina bidler från rutten måste man ju säga, hur går arbetet?:)

x60 2005-05-25 23:33

Tackar..Bygget går sakta framåt,har ingen direkt tidsplan på när allt är klart. Fortfarande är det mycket detaljer som saknas och sommaren kommer närmare också, så det blir inte så många timmar med rutten framöver.
Hälsn. X60

x60 2005-06-05 21:15

3 bifogad(e) fil(er)
Här kommer lite fler blider från Dalabanan. Grunden börjar nu ta form.återstår är små detaljer som ska in här och där.
Hälsn. X60

DJTimboy 2005-06-06 11:14

Helt underbart! Äntligen en rutt från trakterna, nja nästan iaf.

Fast som vanligt så har jag en anmärkning. Jag tycker perrongen sitter lite för långt bort från spåret.

Men du få lycka till med detta projekt. Ser verkligen fram emot det.

x60 2005-06-06 12:15

Tack :) Kul att du tycker det..Jo perrongen är för långt från spåret.Har justerat detta nu så bra det går. Får man bra i ena änden så viker den ifrån i den andra.. Vet inte vad det beror på att det är så svårt att få till kanten rätt i båda riktningar hur man än vrider och flyttar perongen..
Bygget går vidare..Nästa Sala.
Hälsn.X60

Olaf Lindström 2005-06-06 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av x60
Tack :) Kul att du tycker det..Jo perrongen är för långt från spåret.Har justerat detta nu så bra det går. Får man bra i ena änden så viker den ifrån i den andra.. Vet inte vad det beror på att det är så svårt att få till kanten rätt i båda riktningar hur man än vrider och flyttar perongen..
Bygget går vidare..Nästa Sala.
Hälsn.X60

Finjustering av spåren eller ny perrong(jag har ju skapat den du har på bilderna nu senast iaf!);)
Jag tycker det ser bra ut och håller med DjTimboy då det är trist när passagerarna måste hoppa en meter för att komma på tåget!:rolleyes:

x60 2005-06-06 13:08

1 bifogad(e) fil(er)
Så där nu ser det bättre ut.. :) Blev byte av perrong också..måste variera lite..
hälsn X60

DJTimboy 2005-06-06 13:12

Det där blev mycket snyggare! Gör snyggt som Hawk säger ;)

DJ Clinton 2005-06-22 16:37

Ruskigt fint! Dock så är Hebys bangård oelektrifierad samt att perrongen saknar tak och att stationshuset ska ligga lite mer på mitten. Och perrongen är precis såpass lång så att en och en halv X12 får plats. Dvs tre vagnar.

DJTimboy 2005-06-22 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av DJ Clinton
Ruskigt fint! Dock så är Hebys bangård oelektrifierad samt att perrongen saknar tak och att stationshuset ska ligga lite mer på mitten. Och perrongen är precis såpass lång så att en och en halv X12 får plats. Dvs tre vagnar.

Du kan ju inte välja om bangården ska ha tråd eller inte, utan man väljer hela rutten. Låt nu plattformen vara lite längre samt bangården ha tråd så man kan få ut lite mer tåg i aktiviteter osv. :)

x60 2005-06-22 22:27

3 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset :) Då skrotar vi taket i Heby och kortar av perrongen samt flyttar stationshuset mera mot mitten..Alltid kul om man kan komma så nära verkligheten som det går :) Har nu byggt fram till Broddbo före Avesta-Krylbo.
Tips: När det gäller att hitta bra spårplaner så använder jag Microsoft Autoroute.tar fram aktuell karta och förstorar upp till max så syns spårläggningen på stationerna.

Bifogar några bilder till.. Från Silvköparens camping bl.a. och Ånglokssällskapet på tur mot Sala
Hälsn.X60

Olaf Lindström 2005-06-22 22:30

Finfint byggande och trevliga bilder som visar hur snabbt det trots allt verkar ha byggts!:)
Eller så har du bara hållt på ett bra tag innan du började visa bilder!:rolleyes:

Är det verkligen hälsosamt att köra med "Cylinder cocks" öppet?(C knappen). Har för mig man ska stänga av detta men är inte alls kunnig på sånt...

x60 2005-06-22 22:51

Tack. Även om jag kommit en bra bit på väg så återstår mycket finjustering av landskap och detaljer här och där..När slutmålet är nått så blir det att backa tillbaka och fixa där det fattas detaljer..Jag kan tacka en bra dator med stort minne och snabbhet för att allt gått smärtfritt än så länge utan strul och hitills inte fått mer än ett ras på en så lång rutt som denna.

Tack för tipset om Cylinder cocks hade ingen aning om detta..Jag är inte heller van att köra ångdrift.. :)

Json 2005-06-22 23:25

Cylinder Cocks (På svenska Pysventiler) är till för att vid start eller högt tryck i cylindrarna agera som manuell säkerhetsventil. Alltså släpper man ut övertrycket genom dessa.

Erik Götborg 2005-06-23 09:35

Hur långt från Borlänge ligger Avesta/Krylbo? Gärna antal stationer

x60 2005-06-23 10:52

Hej.. Ska vara Snickarbo (mötesstation),Hedemora,Vikmanshyttan (Mötesstation),Kullsveden (nerlagd station) Säter, Gustavs(Mötesspår) Stora Tuna,vet ej om det är någon form av station eller hållplats.
Tips:
http://www.jarnvag.net/banguide/Uppsala-Borlange.asp Gå gärna in på denna länk så ser du mer beskrivning av Dalabanan
Hälsn:X60

Jonatan 2005-06-27 20:14

Sa du Borlänge? Blir Falun också aktuellt? Skulle vara helgrymt med Faluns fina stationshus, godsmagasin och dom gamla lokstallarna för mfGDJ. :D

/Jonatan

x60 2005-06-27 22:11

Borlänge var det tänkt till...spåret till Falun tillhör väl en annan bana?? Går inte det mellan Ludvika och Falun??? :)
Hälsn:X60

x60 2005-06-27 23:37

1 bifogad(e) fil(er)
Skickar en ny bild på Heby där perrongtaket är borta och perrongen kortats av till rätt längd..

DJ Clinton 2005-06-28 04:51

Perfekt! Smalna av plattformen litegrann bara och ta bort urgropningen i mitten sa blir det :tumupp: .

P.S Ar i USA sa jag kan inte anvanda aao. D.S

Basse 2005-07-05 00:33

Hej!
Ser mycket bra ut!:)

Charles King 2006-07-14 16:59

Oh my god!! I've been waiting for something like this for a long time. How is the route coming along? Judging by the date of the post it's been awhile. Will you be continuing with it? It looks so damn good. :) Please say you will be finishing it. I am so eager to run this route. If you can't maybe someone else can take over . HAWK maybe ;) This looks awesome.:tumupp:

mattiasb 2006-07-17 00:06

Är detta en rutt som kommer ut snart lr hur ser läget ut?

Jonmpa 2006-07-17 17:25

Det händer att tågen fortsätter från Borlänge och sen på stickspåret till Falun annars går dom Borlänge-Mora via Insjön och det där utan att gå via Falun, det är det dom flesta tåg åt Borlängehållet gör. Mvh Johnny Nilsson

knebert 2006-07-17 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av mattiasb
Är detta en rutt som kommer ut snart lr hur ser läget ut?

Hej!

Eftersom det är en gammal tråd som ni har dragit upp så tror jag inte att det byggs på denna rutten mer. Jag har i varje fall inte läst några inlägg från byggaren.

MVH Kenneth

mattiasb 2006-07-17 22:59

Tråkigt..
JAg hade sett fram emot en verklighets baserad svensk rutt..

Gillar att köra efter verkliga tidtabeller och tåg nämligen

Charles King 2006-07-19 02:43

This is really ashame. I was really hoping for this route. Oh well. :(

vxl i fs GC 2006-11-18 22:37

x60 snälla vart e du dog du eller har du fastnat nånstans jag VILL köra dalarutten

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.