![]() |
Malmbanan del 2
Dags för lite uppdatering. Långt till våren verkar det … snöar och är kallt. Usch! eller kanske jättebra? Sitter här och fnular med TRS . Nu har den norska sidan av Malmbanan vaknat till liv. Visar några tidiga bilder från Ofotenbanan. Malmhamnen i Narvik några utvecklingsstadier. 1) Spårplan och landskapet börjar tar form. Några byggnader är utlagda för att skapa stämning. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6689123845.jpg 2) Textur. Dag att sätta på lite "kläder" och några båtar för syns skull. Kan det bli nå't av detta? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8729125040.jpg Jag är inte hellt nöjd ännu Bakom "kameran" håller jag på med hamninloppet och fjorden. Kanske ett litet fiskläge med dithörande hamn och en liten industribana. Sedär nu håller man på att förlora sig i detajler igen. Men så är det väl för oss TRS-are? 3) Till sist: I brist på vår – Da901, en sen arpildag utanför Kiruna gamla lokstall. Långt i bakrgrunden pågår revision av elledningen. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8244125108.jpg Vill passa på att tacka patrik för hans fina beskrivningar av sin bana. Dags att skaffa sig lite Intelligens (AI) på Malmbanan oxå. Kanske inte riktigt min starka sida. |
|
Hej Arvid! Tack för omdömet! har varit borta från datorn några dagar och TRAINZ-datorn är upptagen med Tibia och Counter Strike fantaster, som inte tycker att TRAINZ är såååå viktigt! Nu har jag hamnat i Narvik. Det är en fungerande malmlastning som står på tapeten. Den kommer att ta lite tid tror jag å'så är jag intresserad av ett nytt projekt samtidigt. Men vad håller du själv på med? /anders |
Jag?
Menar du mig så gör jag bara en bana med det mesta i svenska saker. MVH Arvid http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4552153730.gif |
Bara en fråga men finns det en kontaktledning eller har du bara satt ut stolparna
MVH Arvid http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4552153730.gif |
Det är både och. En stor del av banan har lufledning med ledningstråd. Men det är från ST2004. Det tog lite tid innan jag hittade fram till hur det uppdaterade lufledningspaketet fungerade men; Tack vare en guide på forumet här så har jag fått lite kläm på det. Du har helt rätt de nyare delarna där saknas ledningstråden. Jag vet inte om jag tänkt rätt men sä här har jag gjort: Jag tänkte sätta ut ledningsstolpar och bryggor över stora delar av banan innan jag drar själva tråden och gör landskap. Jag sätter även ut signaler och annant smått och gått samtidigt. Då kan jag helt ägna mig åt att mäta avstånden mellan stoplparna eftersom det gäller att inte överskrida 60m. Så kan jag göra en blocksträcka i taget med signaler och stolpar och bryggor. Jag brukar oxå köra runt lite och kolla om spåret ser snyggt ut och kurvor och annat känns verkligt från förarhytten. Men eftersom mitt bygge är "Malmbanan som om… " så är jag lite inne på att tvinga SJ till lokbyte i Vassijaure och låta norska dieslar dra tåget på den delen. Det vill säga inte elektrifiera hela sträckan. /anders_qw /anders |
Håller banken söder om Abisko för tung trafik? Banprovning med lok inlånat från okänd ort och med synnerligen tvivelaktig bakgrund. Från DLS eller … ? Provlok från Abisko passerar just Lappporten på väg mot Kiruna. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2646162446.jpg Bild 2) Inte mycket för världen just nu men … http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7321163639.jpg Så här ser ena halvan av "Battlefield Narvik" ut: spår och detaljer "utslängda" lite hipp som happ. Till vänster ankomstspår för malmtågen samt anslutningsspår ned till Malmhamnen (utanför bild): "Hmm" "Ska ankomstspåret för malmtågen läggas i terass ovanför stationsspåren eller … ?" Byget rullar vidare! /anders |
|
Citat:
Men ser jag rätt? Är det Vulcans ore docks som plötsligt kan hantera last? Hur har det gått till? För han har väl inte uppdaterat sina ore docks? http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Hupp! Kanske är jag ute på djupt vatten nu. NEJ Vulcan-spåret är inte uppdaterat. Jag har lagt ett Lars2 spår ovanpå vulcan-spåret och anslutit det till resten av malmbanan. Jag tänkte programera lite i Lars2 och "trolla" bort malmlasten tills jag fixat en fungerande ore-urlastning själv. Kanske finns det bättre lösningar out there … ? /anders |
Ute på djupt vatten?... Nej inte enligt mig, jag blev bara förvånad över att se att det gick att ordna med lasthantering.
Har du bara lagt spåret ovanpå i surveyor eller har du behövt manipulera någon configfil. Har nämligen själv försökt med detta men mina lastbara spår har envisats med att vilja stanna i marknivå. http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Spåret ligger i marknivå. Sedan misstänker jag att det ska fiplas någonstans mer för att Lars" ska fungera åt mitt håll – jag har inte kollat den bokstavstrogna delen ännu. Det var lite pyssel att få ore-spåret att INTE skulle haka i brospåret. Vilket det gjorde innan jag lade lite vanligt spår, som svävar fritt?! mellan bron och ore-rampen. Det blev inte så optiskt fult som jag trodde trots allt. Eftersom Lars2 spåret inte finns under "track" så gick det att justera till rätt nivå. Slutligen finns det åter en stump vanligt spår i slutet med en stoppbock för att Lars skulle återgå till rätt "trackfärg". /anders |
Nej, mitt iron ore spår gick inte att rubba i höjdled (object does not allow height change) med mindre än att jag fick fippla lite i dess configfil.
Nåväl.. nu går det i alla fall att ändra höjd och spåret behöver inte längre ha direktkontakt med marken. Tack för din förklaring, vissa av detaljerna i den kommer nog att komma väl tillpass framöver. http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Ser ju riktigt bra ut det här!
Laddade själv hem Vulcans grejer för nåt tag sen men inte kommit till skott att prova dem än. Jo, provade en körbar båt men skenljudet förstör liksom det hela :D Ett alternativ till om man vill få bort originalspåret på div saker o ersätta med LARS2 är även att använda en "spline eraser" som helt tar bort gamla spåret. Har använt det på några TRS industrier och sen lagt LARS2 ovanpå. Men Vulcans ore dock är väl en spline i sig så just här funkar nog inte det ;) EDIT: Förresten, leta på DLS efter Ore unloader superbasic eller nåt sånt så får du ett galler där malmen laddas ur i. Finns även en basic men då får man en hög vid sidan om som vid powerplant. /MVH Patrik Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/ |
Hej.
Har en lösning på G som fixar ProtoLARS avlastning av malmen för Vulcan's oredock. Har dock lite för många projekt igång just nu, så det får vänta lite. PL CDK industrier är dock justerbara i höjdled.;) /Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg |
Citat:
Det är inte så att det är PL CDK som du har använt? http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Ser ut att vara en LARS CDK eller en BI2 industri.
PL CDK är bara 20 m lång ;) /Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg |
Citat:
Min BI2 ore har stöd för 8 malmsorter utom just järnmalm, finns det något att göra åt detta? http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Sorry Harry! Jag får vända åter in den lyans mörker och begrunda detta: ”Hur fick jag nu upp de där j-v spåren?” Jag tror att jag gjorde såhär: Du har helt rätt angående – ”nix” adjustable. Vet att det tjöt och pep så fort jag greppade industri-spåren. Nog la de sig fint och snyggt på Ore-splinen. Men när jag började skyffla undan jord. Då sjönk de till fjordbotten som stenar, båda två och ville inte vara med. Då fick jag för mig att haka fast några meter extraräls längst bak. Sedan klickade jag på ”advance”-knappen under track-fliken och använde höjdverktyget (eller vad det nu heter), den första runda knappen uppe till vänster. Och så lyfte jag hela härligheten till rätt nivå. Det var ett VÄLDIGT tålamodsprovande arbete och kanske inte det smartaste sättet heller. Men jag tror inte jag ens reflekterade över vad jag gjorde, när jag höll på. Observera att detta är en tillfällig nödlösning det räcker i nuläget att malmen försvinner tills det finns ett fungerande ore-spår. Det blir mitt nästa uppdrag. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4276153003.jpg Kejsarens nya kläder eller … " Miljön börjar klarna. Malmhamnen ligger ca 1,5 km från Narvik C. I bakgrunden malmhamnens adm-byggnader samt arbetarbostäder. (finns en station men utan allmän trafik). Vad herr boc drömmer om just nu. Blir detta någonsing verklighet? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5196153111.jpg Förresten, tack Patrik ditt ore-tips ligger för nedladdning. /anders |
Intressant... intressant!
Har du precis som jag också 8 malmsorter att välja mellan utom just järnmalm? http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Citat:
Med hög: http://www.auran.com/TRS2004/DLS_vie...?AssetID=53269 Utan hög: http://www.auran.com/TRS2004/DLS_vie...?AssetID=53410 STW har väl också ett LARS2 spår på ST2005 för Malm tror jag. Fast egentligen är det väl pellets som malmbanan transporterar? /MVH Patrik Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/ |
Det stämmer. Men jag kör enligt 87 års trafikplan. Under 80-talet höll det mesta på att avvecklas där uppe, jag har grafen för den tiden (faktiskt för hela Sverige). Runt 87 hade nya vagnar och annat nytt vänt utvecklingen. Nu har jag inte STW-grejen i huvudet men jag tror att det finns både pellets och ore-klumpar.Jag är lite tveksam till när pelletsgrejen kom igång allvar. En del gruvor lades ned och innehållet fraktades bort utan att bli pellets. Så din passning med ore tömning är tänkt som studieobjekt. /anders |
Citat:
Ja tydligen finns det ett malmspår på ST2005, som väl tyvärr bara finns att köpa från Nordicsoftsales. http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Om det inte funkar med dem o du vill ha LARS2 eller ProtoLars spår för last/lossning av malm så kan jag göra ett. Bara säg till.
/MVH Patrik Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/ EDIT:sorry, nu blev det lite mycke offtopic, tillbaks till malmbanan ;) |
Citat:
/Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg |
Citat:
Bara det går att lossa järnmalm och att det inte inkräktar allt för mycket på "oredockens" utseende, vilket ett spår som ligger alldeles ovanför inte gör. http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Citat:
Det är mera postens verksamhet jag drar mig för att stödja.;) http://www.geocities.com/jan_karrbac.../BK-TAG_Ma.gif /Harry |
Citat:
All credit till Lars för CDK:erna! Ge mig en dag eller 2, sitter o packar mina lastkajer just nu. /MVH Patrik Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/ |
Hej Anders.
Som jag nämt tidigare, så har jag en lösning, som inte alls påverkar rampernas utseende och som lastar av både malm och pellets. Frågan är om du har tid att vänta på den, kan nog dröja en månad eller så, har lite mycket på gång just nu för att lova någon tid. Har en prototyp klar, som funkar, men vill ha ett bättre utseende rent grafiskt. Sedan vet jag inte om den kan användas i just ditt fall, då min lösning är enkelspårig. /Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg |
Lars! Det vore en fantastik sak om du gjorde det. :) En månad är inget problem alls. Det här är väl en hobby även om den är extremt seriös. Jag har massor att göra på Malmbanan ändå. En enkelspårig lösning passar mig eftersom det är enkelspår jag jobbat med (dvs Vulcan-spåret, som ligger under). Men skulle det gå att välja urlastning åt vänster resp höger i din lösning eller pajar det grafiken? /anders |
Hej.
Min lösning är en special PL, som ser ut som en bro, som man ansluter till Vulcan's ore dock. Så den påverkar inte grafiken alls och du kan välja sida helt fritt :) Denna PL har lite andra special egenskaper just för detta, men Patrik kanske hinner fixa en före jag blir klar med min. /Lars http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg |
Citat:
Jag bara erbjöd mig ifall du inte hade tid. Att ändra lite i en config fil är ju inget jämfört med vad du verkar ha på gång :D Är själv spänd på vad du kommer fram till, får kanske bli en malmhamn på min bana med då :) /MVH Patrik Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/ |
Under tiden i PaintShop
2 bifogad(e) fil(er)
Några nya bilder från malmbanan. Den här gången några högsommarbilder.
Efter att tittat på alla er som gör fina ommålningar i PaintShop blev jag själv inspirerad att göra lite egna försök. Det blev lite norska-saker. En modern version av Di3 Ofotenmärkning, och två E15-lok i leveransmålning (från när?) Båda tågsätten passerar här Björnefjäll på väg mot riksgränsen. E15 loken med tomvagagnar och Di3 med några personvagnar. (Ledningen lyser med sin frånvaro.) |
Anders, jag såg en liten teaser ifrån Vulcan om den ore dock som jag tror att Lars menar här (scrolla ner):
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...ferrerid=23598 Verkar närma sig :D |
Citat:
_ om jag lägger en tysk ubåt i bukten som sänker alla fulla båtar. Kan inte du fixa en industri som bygger nya? Då slipper jag iallafall bygga en hamn till. Puh! |
En som bygger ubåtar då eller? :p
Misstänker att båten är statisk men vem vet :) |
Patrik. Din lösning är ju genial. Att lasta ore i ubåtar löser ju alla mina problem. Förresten kan man sjunka lägre på detta forum?
Annars ha du rätt. Båten är statisk. Men som vanligt har du inspirerat oss alla här på forumet med dina g-max äventyr. Så efter mitt "äventyr" i PS så blir det g-max oxå för min del. Psst! men säg ingen till Lars om det bara. |
Glömde frågan
Typiskt nog så glömde jag den seriösa delen i mitt första inlägg. Skulle gärna vilja hitta lite mer norskt till Malmbanan. Det är inte så att någon av en händelse stött på ngn E13 etc och norska personvagnar?
Har sökt på Norska-sidor (även deras TRS-forum) utan resultat. Jag hittade dock en snygg målning till Di3 på DSL men annars har de norska sakerna hag hittat INTE fungerat. |
Har du inget norskt
anders_qw
Om du mailar över din adress, så kanske jag kan hjälpa dig med lite norskt. bengtljunggren@telia.com Bengan. |
Adress på vej
Hej Bengan!
Tack för ditt svar. Har skickat mailadressen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009