![]() |
Framtiden för SVTTL?
Efter många turer fram och tillbaka, genomgång av kartor och siffror som inte alltid stämmer är nu första versionen av nya SVTTL ute på internet. Grundtanken är ändrad jämfört med Pursches SVTTL, nu är det inte längre helt baserat på MSTS. Det betyder att det inte kommer att bli några aktiviteter, men jag hoppas att ingen saknar dem. Dessutom har några helt fiktiva rutter tillkommit som inte ens finns i MSTS. Det finns heller inte lika mycket siffror att ta med i beräkningarna, såsom börskurser och resandestatistik. Istället för att räkna antalet resenärer kommer persontrafiken i fortsättningen köras efter anbud, men egna idéer för trafikupplägg är givetvis och välkomna, även om de inte alltid kan accepteras.
Det är också en ny adress att lägga på minnet, nämligen http://www.svttl.tk/. Anledningen till den nya adressen är att jag inte har råd att betala webbhotell och domän, utan nöjer mig med Bredbandsbolagets webbhotell och en re-direct adress från dot.tk. Lägger ni SVTTL i favoriter, använd då adressen http://hem.bredband.net/b367007/ som är lite snabbare att komma åt men krångligare att skriva. Eftersom hemsidan inte är helt klar kommer jag att beskriva de olika funktionerna och sidorna här innan allt är hundraprocentigt spikat. Företagen Denna sida ser ungefär ut som förut, men med mer information om företagets tåg och kontrakt för att hålla bättre ordning i ekonomin. Vidare namn på förare borttaget för att minska svårigheterna. Fordon Metoderna att köpa tåg är tagna från gamla SVTTL, likaså priserna. Lånköpen finns numera i tre varianter; 13, 26 och 52 veckor. Räntan varierar mellan dessa, 5% för 13 veckor, 10& för 26 och 15 % för 52 veckor. Dessutom finns nu en flik för begagnade fordon. Där hamnar fordon som har hyrts eller sålts tillbaka. Priserna kommer där att vara lite lägre. Karta På kartan finns uppgifter om STH, antal spår, eldrift och anslutningar mellan rutterna. Längst upp till vänster ligger KMJ, med Kvarndalen till vänster och Karlfors till höger. Den vertikala linjen nedåt är ny och går mellan Hemsjön och Fallsta och vidare mot VHJ. Den orangea sträckan är också en ny järnväg, baserat på Pierres Solbergarutt. Längst ner återfinns VHJ som ligger mellan Fallsta och Holmeberg, båda påhittade. Längre upp finns en anslutning mot JBJ och NEJ med enkelspåriga järnvägen Granberget - Långforsen mellan sig. Rutter Under fliken rutter, som hör ihop med kartan, finns stationsförteckningar för de olika rutterna med km-siffror och invånarantal. Här finns också de olika stationsbeteckningarna. Stationssignaturer Alfabetisk förteckning över alla stationer och deras förkortningar samt vilken rutt de ligger vid. Trafik Fliken trafik innehåller alla kontrakt. Den kommer senare att delas upp efter tågnummer för att inte få alltför många flikar. Kontrakten är kraftigt förenklade och ska förhoppningsvis vara mer lättförstådda och därmed lättare att räkna ut och rättvisare. Lönen har ökats väsenligt, för att kompensera lägre banavgifter. Tidtabeller Här kommer tidtabeller i pdf-format att publiceras. De ser ut som de tabeller som återfinns hos ResPlus (f.d. SJ). Ännu finns här inget innehåll eftersom inga tåg har börjat rulla. Tågnummer En förteckning över alla tåg som rullar på SVTTL. Tågen kommer att delas upp flikar och nuvarande modell är långt ifrån den slutgiltiga. På SVTTL:s förstasida hänvisas hit för registrering av bolag och de uppgifter som behövs kommer här: Obligatoriska Bolagets namn. Bolagets förkortning (om namnet är långt). Bolagets färg, används bl.a i tidtabeller och som rubriker. Ägare. E-mailadress. Hemmastation. Frivilliga Ägarens titel, t.ex VD. Övriga verkliga personer och dess titlar. Hemsida. E-mailadress för allmänheten. Skicka dessa uppgifter till mig: mailto:viktor.ljungstrom@telia.com?subject=SVTTL. Om ni redan har ett bolag går det bra att fortsätta med det och föra vidare namn, saldo och fordon men den trafik som bedrivs |
Super att SVTTL är igång igen. Måste återigen säga att det är synd att tid är en bristvara för alla. Pursche har gjort ett mycket gott jobb med "originalet", all heder åt dig Pursche!
--- Bara så att jag inte missuppfattade något: - Är ALLT nollställt i nya SVTTL? - Hur fungerar upphandlingen? Upphandlas all trafik? - Lite synd att blanda in rutter som inte ingår i MSTS... där försvann ju lite av idén, vad är nästa steg? Att införa tåg som inte finns i MSTS, t ex X31? - Sen måste jag säga att jag skulle vilja ha en karta där hela stationsnamnen är utskriva samt där olika banor är tydligare uppdelade. Ungefär som fanns i pdf-filer på svttl.se Måste även säga att det är ett bra initiativ... hoppas nu att allt går som på räls :D http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Kul att ni kommit igång igen...
USB har skickat en ansökan om att få vara med den här gången... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4134003350.jpg Byggare Bob "Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk?" - Steven Wright |
Citat:
http://www.svttl.tk/ |
En vänliga fråga bara:
Ni har inte funderat på att helt gå ifrån MSTS rutter och istället spela med riktiga svenska rutter. Nu när banguiden på www.jarnvag.net är uppe borde det fungera bra. Man kan härvid tänka sig att endast VISSA banor används i ett inledningsskede såsom stambanorna + några banor till... vad sägs? [8D] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Ett mycket bra förslag som tål att tänkas på. Men det blir problem om man blandar verklighet och fiktion och frågor som var banorna ska sitta ihop med varandra, huruvida trafiken ska vara genomgående från rutt till rutt, om trafiken ska vara identisk med verkligheten osv.
Ett alternativ vore att ha en anslutning från SVTTL:s järnvägsnät utan stationer på vägen men där man efter t.ex. 100 km kommer till verklighetens Sverige. Vad tror ni om det? /Viktor http://www.svttl.tk/ |
Det är en möjlighet...
Fast jag menade mer att ENDAST använda utvalda svenska järnvägsnät MEN INGEN verklig trafik, utan trafiken blir fiktiv. T ex använda Västra stambanan, Södra Stambanan och Västkustbanan och med våra virtuella bolag. Var anslutningarna då sitter ihop blir naturligt, och vid tvist kan man alltid gå ut och titta i verkligheten eller på http://www.jarnvag.net/banguide/default.asp På den hemsidan finns även kilometertavlor etc Dock får ju detta börja i liten skala till att börja med, så att man inte tar in HELA svenska järnvägsnätet från början. Då blir det nog kaos... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Fick precis reda på att UBOPGE ska få ha kvar sitt saldo och rullande materiel??? Skulle inte ALLT nollställas??? [8]:(
Personligen tycker jag att vi börjar om från NOLL allihop... nu när upplägget är nytt (med upphandlingar osv). Visst är det surt att det gamla försvinner som man lagt ned mycket tid på, men som jag ser det är det inte bortkastat eftersom det har gett erfarenhet och en bra grund att stå på. [8D] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
Nu finns det länk till nya SVTTL från gamla adressen om någon skulle klicka fel någon gång.
M v h /Pursche www.svttl.se http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif |
Citat:
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Nu har jag gjort första uppdateringen av http://www.svttl.tk/. Fyra bolag har registrerat sig; USB, RTS, UBOPGE och STAB. Inom kort kommer uppandlingar av persontrafik att komma igång. Mer information om hur det går det till kommer senare.
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Men kunde man få ha kvar sitt saldo sedan tidigare samt fordon?
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
Håller med mixerboy... tycker det är synd att vi inte tar tillfället i akt och börjar om helt.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Jag var först emot att man skulle få behålla sitt saldo och fordon men jag ändrade mig när jag tittade på UBOPGES sida. De har tjänat pengar stadigt i ett år och att börja om vore oschysst mot ett sådantbolag. Därför får alla behålla det de vill. Kontakta mig för vidare förhandlingar i ämnet.
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Jag rättar in mig i ledet... du får snart ett mail om vad STAB vill behålla... det man inte vill behålla, kan man sälja av det?
Funderat mer på upplägget att endsat använda RIKTIGA järnvägslinjer istället för de fiktiva MSTS-rutterna? Dock tror jag inte att man ska blanda riktiga och fiktiva rutter. När börjar upphandlingen? Innan den är klar är det svårt att veta vilka fordon man vill behålla. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Du behöver naturligtvis inte bestämma dig för vilka fordon du vill behålla innan någon upphandling sker. Den listan går bra att spara året ut.
Det är helt rätt att det inte är så smart att blanda fiktiva och verkliga rutter. Fördelen med att bara köra verkliga blir att banor och städer är logiskt placerade och att avstånden är bättre genomtänkta. Men då försvinner också möjligheten att ta med MSTS-rutter i SVTTL, eller ska man länka in dem på nått lämpligt ställe? T.ex. att lägga KMJ vid Vänern och in i Värmland. /Viktor http://www.svttl.tk/ |
Haha, eller skapa "MSTS-landet" med anslutning över Öresundsbron :D
Fördelen är som sagt uppenbar med att avstånd blir verkliga. Också lätt att beräkna restider med hjälp av befintliga tidtabeller (däremot behöver man ju inte på något sätt följa verkliga avgångstider). [:o)] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
En annan fördel med att köra verkliga banor och lämna MSTS-upplägget blir att man kan spela med riktiga fordon. T ex Regina, X31, X32 osv osv :D
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Jag förstår om det tar tid innan ekonomin kommer igång på SVTTL, men det vore ju önskvärt om vi kunde bestämma vilka banor/rutter vi ska använda samt upphandla trafiken. På så vis kan bolagen fundera över fordonsflotta och tidtabell tills SVTTL blir klart! [8D]
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Efter ännu några omvändningar i SVTTL kan jag berätta om dessa nyheter:
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Citat:
/Mohammad, SVTTL http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4532204550.JPG |
Kommer alla svenska rutter att kunna trafikeras eller är "spelet" begränsat till några särskilda banor/rutter? [8D]
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Citat:
/Mohammad, SVTTL http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4532204550.JPG |
Ehhhm...
En liten fråga, sträckan Gävle-Hallsberg... Kommer den finnas med?[:I] MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
Som jag tidigare skrev finns en detaljerad karta med info på http://www.jarnvag.net/banguide/default.asp
Får jag föreslå att man koncenterar spelet till södra Sverige och har med: - Västra Stambanan - Södra Stambanan - Västkustbanan - Blekinge Kustbana (oelektrifierad) + Häsleholm Kristianstad - Kust till kust-banan :) http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Detta tycker jag låter ypperligt, men då måste man väl kunna tex ha hand om Kopparpendeln också, då den startar i Helsingborg
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
Så här är det: alla järnvägar är öppna för trafik, dock med undantag för utlandsrutter t.ex Ofotbanen, Stockholm/Göteborg-Oslo, Storlien Trondheim och längre in i Danmark än Köpenhamn H.
I nuläget kommer det inte att bli någon karta, då det är alldeles för mycket att sätta ut på den. Helgens uppdatering kommer mest att bestå av nyinkommen ränta för bolagen. Men ni kommer också att få se de första tågen, som är Wunderbahn AG:s linx-tåg som går Göteborg-Düsseldorf. Detta är för test, precis som gamla SVTTL körde egna tåg i början. Det kommer också bli möjligt för bolag att få bidrag från SVTTL till att investera i dyra fordon, t.ex Regina ock X2. Senare idag (om cirka en timme) kommer en kontraktsmall innehållande fordonsdata, tider och ekonomi som ni fyller i och skickar. Jag ska även jobba på att godstågen ska börja rulla så snart som möjligt! /Viktor http://www.svttl.tk/ |
En fråga..
Är dte egentligen så bra att använda t.ex "X 2000" och "linx"? Jag tycker att vi borde använda Snabbtåg, där man får köra med X2. Någon som förstår hur jag menar?[:I] MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
Citat:
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Låter bra..jag är intresserad av alla godstrafik som startar eller har slutstation i Skåne. Även den trafik som går till och från utlandet kan jag köra, då mina förare kommer få¨utbildning i danska, norska och tyska signaler.
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
Här kommer den kontraktsmall/nödvändiga uppgifter för trafik på SVTTL:
1. Gå in på http://www.svttl.tk/, gå till "Trafiken", fliken "Mall PT" för persontåg eller GT för godståg och klicka på redigera om du har Excel. Redigeraknappen är X:et uppe till höger i webbläsaren och finns också i Arkiv-menyn. Istället för Excel kan man använda StarOffice eller OpenOffice som är gratisprogram. 2. Ta reda på antalet kilometer tåget kör varje vecka och tågets kapacitet (antalet passagerare/ton). Skriv in dessa uppgifter i respektive kolumner och ett pris per passagerarkm/ton. Dessutom behövs förare och ombordpersonal, skriv in deras timlön och uppskattad arbetstid och klicka på "Spara" så uppdateras alla siffror. 3. Det behövs också ett tåg att köra med. Gå in på sidan "Fordon" på svttl.tk. Där finns ännu bara några av alla de järnvägsfrodon som kan erbjudas men priserna är många gånger liknande, så det går bra att räkna ungefärligt om intäkterna från kontraktet täcker fordonshyra. 4. När du är nöjd med nettovinsten skriver du ner alla inmatade uppgifter (Km/vecka, timlön, pris m.m.) och skickar det till mig så gör jag ett riktigt kontrakt. Jag vill också ha uppgifter om vilka fordon som kommer att användas för trafiken. Adressen är: mailto:viktor.ljungstrom@telia.com?subject=SVTTL Detta är ett krångligt sätt att gå till väga men i nuläget är det det bästa alternativet tills vi vet exakt hur ett anbud ska se ut. /Viktor http://www.svttl.tk/ |
Ett förslag till är att i mallen för persontrafik ha två stycken Biljettintäckter. Dels för 1.a klass och dels för 2.klass.
Ni har ju redan infört två olika kolumner upp i kontraktet där man ska mata in kapacitet för 1.a resp 2.a klass. Om man även delar upp biljettintäckter kan man lätt ange olika pris för resp klass! Givetvis bör även beläggningen variera mellan 1.a och 2.a klass. (Ett IC-tåg kan ju idag vara överfullt i 2.a klass och endast ha 1 person i 1.klass. Se bara i Östersundstågen på Västkustbanan :D) Som sagt, bara ett förslag... [:o)] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Synd att vi gick ifrån upphandlingsidén...
Jag håller nu på att fylla i kontrakten och har lite frågor: - Timlöner. Är det vad förarna får ut (brutto) eller är det företagets kostnader för dom? - Vad bestämmer beläggningen? - När jag fyller i pris/passagerarkilometer blir ruten intäckter full med ####### Vad beror detta på? EDIT: Ska man verkligen få bidrag för att köpa in dyra fordon??? Är det inte bättre att man kan hyra dessa (ren hyra, man får dom inte efter x antal månader). Så fungerar det ju t ex idag med Reginorna via Transitio. Även SSRT hyr ju ut fordon. Helt ärligt känns det lite som om upplägget spårar ur. Återigen kan man köra hur man vill och utan konkurrens. Om man dessutom kan få bidrag finns det ju inget att spara till - varför ska jag köra med mina gamla Y2or som jag har sparat ihop till när jag lika gärna kan få bidrag för att skrota det gamla och köpa "top of the line"-modellerna som X2 och X50? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Bidragen slopas p.g.a. av att systemet inte fungerar.
Lönerna är vad företaget betalar d.v.s. vad personalen får före skatt. Beläggningen bestäms av SVTTL beroende på vad resandeunderlaget uppskattas till. Siffran är manuell och standard är 80%. Om Excel skriver ####### istället för siffror beror det på att talet inte får plats, prova med att bredda kolumnen eller byt till mindre textstorlek. /Viktor http://www.svttl.tk/ |
####### i Excel kan även betyda fel i formel.
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
Nu har jag gjort den första riktiga veckouppdateringen av SVTTL! Tre av bolagen är redan igång och kör tåg.Säg till om det är något som ser konstigt ut eller är fel så kan jag åtgärda det direkt.
/Viktor http://www.svttl.tk/ |
Har ett förslag...
Jag tycker inte att man får ha Diesellok/Dieseltåg om hela sträckan tåget rullar är Elektrifierad. Nu är det flera tåg som rullar sträckor som är elketrifierade, men ändå körs med bara dieselfordon! Detta tycker jag inte borde vara tillåtet, hur kommer våran luft i Virtuella Sverige bli annars?;) MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
Man kan väl inte skrota sina fordon bara för att man byter rutt? Vad skulle inte det kosta miljön
Dieseltåg som körs med bränsle miljöklass 1 är mycket miljövänligare än både bilar, färjor och flygplan sett till utsläpp per passagerarkilometer. När man ser till hur miljövänliga eltåg är måste man beakta hur elen produceras, kommer den från danska kolkraftverk är tåget plötsligt inte lika miljövänligt längre... Swedish Train avser dock att byta ut sina Y2:or till elmotorvagnar när företaget har såpass mycket kapital att vi kan hyrköpa de motorvagnar vi önskar. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Det håller jag med om.
MEN! Järnvägselektriciteten i Sverige produceras inte av något danskt kolkraftverk, den elen kommer från miljövänlig el.... Ja då, vipps, så är eltågen miljövänligare än de allra flesta transportslag utom cykel och fötter.... Och vem har sagt att du måste skrota dina fordon? Hur gjorde de nere i Skåne när de elekrfierade en bana där det annars rullade Y2or? Jo, de sålde iväg Y2orna... MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
Ja, fast det där med miljövänlig el är lurigt. Det innebär bara att tågbolaget ser till att så mycket el som dom själva behöver produceras miljövänligt i genomsnitt på ett år!
I slutänden innebär det att om man inte tar bort el som t ex importeras från Danmark får någon annan köpa den elen! Nu kan man givetvis inte styra "vilken" el man vill ha. Tågen går ju även när det inte blåser något och vindkraftverken står still. Så som sagt är det lurigt, miljömärkt el är mer ett mått på hur mycket man själv investerar i elbranschen. Som privatperson kan man inte alls välja hur ens el ska vara produceras. När SJ på pappret tar den miljömärkta elen får alltså vi som konsumenter "den andra elen". Men detta är som sagt bara på pappret. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg http://www.swedishtrain.tk |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009