Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Virtuella Tågbolag (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Ekonomin på SVTTL del 2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6299)

Pursche 2004-02-13 21:59

Ekonomin på SVTTL del 2
 
Ekonomin fungerar faktiskt hyfsat just nu på SVTTL. Ett problem är dock att operatörerna inte ser skillnaden mellan veckorna för de olika inkomst och utgiftsposterna. Jag tänkte visa på hur det ser ut innan jag ändrar alla siffror på följande sätt:

http://www.svttl.se/ekonomi.htm
Jag har lagt in de siffror som gäller för vecka 7 på ovanstående länk. De aktuella siffrorna ser ni i den vita raden. Börsen har gått upp, räntorna och dollarn har minskat.

http://www.svttl.se/Kalkylen.htm
på denna länk ser ni ett av företagen i ekonomin. Det blå fältet visar de nya siffrorna för de olika posterna. Det vita fältet visar siffrorna för förra veckan.
- Om man på t ex STAB jämför 'avb lån 1' förra veckan och 'lån 1' denna vecka så ser ni att amorteringen är billigare denna vecka beroende på lägre räntor.
- 'Inkomst kontrakt' förra veckan och 'Kontrakt' denna vecka går också åt rätt håll. STAB tjänar 5000 kronor mer denna vecka pga högre beläggning på tågen (börsen har stigit)

Ni kan under lördagen jämföra siffrorna om ni är intresserade. På söndag förmiddag så ändrar jag det sista, dvs flyttar över siffrorna i blå fältet till det vita fältet och vips ser man saldot fram til vecka 7 istället för vecka 6. :D

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Pursche 2004-02-16 10:10

Ekonomin blomstrar och de allra flesta tjänar grova pengar. Däremot går det inte lika bra för virtuella Sverige.
- Ökade utgifter gör att virtuella staten ser sig tvingade att öka skatten på intjänade pengar från dagens 33% till 40%. Det kommer att öka med 2% varje vecka fram tills vi uppnår siffran 40%. Detta gäller för hela SVTTL

- En annan konsekvens blir att taket på nuvarande max 2 kr per personkilometer kommer att minskas till 1.50 kr per personkilometer. Detta gäller för alla nya och förnyade kontrakt på SWE och NEJ. Detta kommer ni dock inte att märka av eftersom ingen idag har mer än 1.50:- i sina kontrakt på dessa sträckor.

KMJ och VHJ har tills vidare kvar sina tak på 2kr per personkilometer.



M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Pursche 2004-02-17 13:17

VHJ har kommit på ett mycket intressant sätt att räkna ut inkomsterna på resandetåg. Idag så finns det en beläggning baserad på börsens utveckling.

Det innebär att alla tåg har tex 85% belägging oavsett om biljetterna kostar 50 öre eller 1,50 kr per kilometer och person. Detta är naturligtvis inte bra eftersom höga biljettpriser skall minska beläggningen och låga biljettpriser skall öka beläggningen upp till max antal resande (100%). Anders Rosén har hittat på ett sätt att räkna ut detta [:p]

Först räknas en grundbeläggning ut precis som förut. Sedan så har jag som försök lagt in följande formel:

Grundbeläggning*(maxpris-biljettpris). Jag har testat detta med tre olika scenarion enligt följande (Maxpriset är satt till 1.50kr):

1.
Börsen går som idag grundbeläggningen 88%

Biljettpris Belägging Inkomstpervecka
0,2 kr 119% 2848kr
0,4 kr 101% 4855kr
0,8 kr 66% 6348kr
1,20kr 31% 4477kr
1,40kr 14% 2281kr


2.
Börsen går dåligt, grundbeläggningen 75%

Biljettpris Belägging Inkomstpervecka
0,2 kr 102% 2441kr
0,4 kr 87% 4162kr
0,8 kr 57% 5441kr
1,20kr 27% 3838kr
1,40kr 12% 1955kr

3.
Börsen går väldigt bra, grundbeläggningen 100%

Biljettpris Belägging Inkomstpervecka
0,2 kr 136% 3255kr
0,4 kr 116% 5549kr
0,8 kr 76% 7255kr
1,20kr 36% 5117kr
1,40kr 16% 2606kr


Alla dessa uträkningar går helt automatiskt i Excel och det enda jag behöver veta är operatörens pris per personkilomter. Den kan alltså variera steglöst mellan 0.00kr och 1,50kr.

Detta fungerar bra till 90%. Nu behöver jag hjälp av en expert. Kan man tala om för en cell i excel att den skall räkna upp till 100% och inte gå över denna siffra? I exemplet ovanför så får man betalt för överfulla tåg (stående resenärer) när beläggningen är mer än 100% jag vill att den räknar 110% som 100%. Då har vi en riktigt bra uträkning när det gäller persontrafiken.










M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Pursche 2004-02-21 07:27

Excel är ett mycket intressant program att jobba i. Jag har Office 2000 standard svensk release och jag har haft en liten aning om hur jag skall få ovansående värden att stanna på 100%. Nämligen genom att anända en OM-sats Enligt hjälpen så ser den ut på följande sätt:

OM(G5>100,100,G5). Detta betyder att om cell G5 är större än 100(%) så skall den vara 100(%) annars skall det vara värdet i cell G5. Enkelt och kristallklart och detta står också i excels hjälp om man söker på OM. Men detta har inte fungerat och jag har kliat mig i huvudet och frågat allehanda experter om detta.

Nu har jag kommit på lösningen :D Kommateknet skall bytas ut mot semikolon. Det skall alltså se ut enligt följande:

OM(G5>100;100;G5). Vips så fungerar allt jättebra och man får en beläggning på max 100%.



Hur i hela ... kan man i hjälpen ha så fullständigt fel???? [8]


Detta innebär att alla nya och förlängda avtal kommer att använda denna nya uträkning. Detta innebär också att jag kommer att göra lite upphandlingsförfaranden precis som KMJ och VHJ gör. Det innebär också att ni fortfarande får köra det ni vill köra.


Ett upphndlingsförarande kommer att bli löjligt enkelt och kan se ut enligt nedanstående exempel.


EXEMPEL

Vi på SVTTL beöver utveckla persontrafiken, den regionala, mellan station A och B. Följande tåg vill vi få igång:

Från A till B, Avgång 08:00
Från B till A, Avgång 10:00
Från A till B, Avgång 12:00
Från B till A, Avgång 14:00

- Dessa tåg går 5 dagar i veckan.
- Det behövs 1 tågsätt och arbetstiden är 30 timmar i veckan.
- kontraktet gäller tio veckor med start vecka 12.


Två av följande tre frågor skall du, som är intresserad av att trafikera detta svara på:


1a. Hur mycket skall biljetten kosta per personkilometer? (0,1 till 1,50 kr/personkilometer)
eller
1b. Hur stor beläggning vill du ha på dina tåg (50%-100%)?

2. Vad vill du köra med för tåg (Valfritt)?


Detta är allt. Naturligtvis så finns det nu små frågor.

* För högt pris minskar beläggingen på tåget så tänk dig för. Beroende på börsens utveckling så är ca 0.7 kr ett rimligt pris.

* Beläggningen kan jag sätta till t ex 95%. Då får du ut ungefär de ultimata inkokmsterna på tåget. Om börsen går upp kraftigt så kan du dock slå i taket och få 100% och då börjar du snart förlora pengar. Om börsen går ned kraftigt så kan beläggingen minska till 75% och då kan du också förlora pengar

* Du får köra med vad som helst men kom ihåg att du, om utgifterna är större än inkomsterna för tåget, kanske måste köra egen kompleterade trafik för att få ekonomin att gå ihop.








M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Pursche 2004-02-24 20:38

PRESSMEDDEKANDE!!!

SVTTL har kommit överrens med de styrande i kommunen Lennep om att köpa och anlägga en fabrik. Fabriken kostar ca 1,6 miljoner och kommer att göra Cement.
"Skälet till att vi anlägger fabriken just i Lennep är närheter till järnvägen och de stickspår som kommer att behövas."

Redan idag kör SVTTL cement i liten skala från Lennep och det har fungerat så bra att man nu vill Expandera. När allt är byggt så kommer man att kunna sälja 12000 ton i veckan, naturligtvis beroende på hur världsmarknaden ser ut.

" Nu när spåren mellan Gruiten och Oberbarmen har fått svenska signaler så slipper vi all växling som vi gjort förut i Gerresheim. Nu kan vi köra tåg direkt till KMJ, Neuss Hafen, Danmark, LLJ och VHJ vilket är tidsbesparande."

Vecka 12 beräknas fabriken stå klar och sedan kommer det att lämnas olika anbud för de transporter som kommer att bli.

"Om ingen är intresserad så kör vi själv tågen" säger ägaren Hans Pursche och ser positivt på framtiden.




M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

andreasrosen 2004-02-24 21:48

Haha, kul att även du har börjat göra uttalanden som citeras :D

Tyvärr kör STAB endast passagerare, annars är det ett intressant upplägg! [8D]


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Pursche 2004-02-28 13:28

PRESSMEDDELANDE 28/2 -04

Vi på SVTTL har märkt en stor bugg i ekonomin som gör att vissa bolag kan tjäna en miljon i veckan. Bakgrunden är att operatörer kan hyra lok och vagnar billigt och lägga ett dyrt kontrakt för att tjäna de stora pengarna under några veckor och sedan kunna köpa fordonen kontant.

Detta måste naturligtvis motverkas. Det är bara i Ryssland man kan köra med sådana fasoner.
Idag så är hyran för ett fordon inköpspriset delat med 104 veckor (två år)
Ändringen består i att hyran nu kommer att bli inköpspriset för ett fordon delat med 26 veckor (6 månader)


Detta innebär att alla nya och uppdaterade kontrakt som använder sig av nya hyran kommer att bli fyra gånger så dyra som idag.



Som kompensation så slipper de som hyr sina fordon att göra service på dessa när det läggs in i ekonomin.
De som hyr idag får frysta hyrpriser enligt denna veckas hyra tills kontraktet uppdateras eller avslutas.


:D Ännu en gång har virtuella staten varit innen ochs stramat år ekonomin. :D

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

sibbmark 2004-02-28 14:09

Citat:

quote:Tidigare skrev Pursche
Vi på SVTTL har märkt en stor bugg i ekonomin som gör att vissa bolag kan tjäna en miljon i veckan. Bakgrunden är att operatörer kan hyra lok och vagnar billigt och lägga ett dyrt kontrakt för att tjäna de stora pengarna under några veckor och sedan kunna köpa fordonen kontant.
Intressant att kalla överpriser för en bugg i systemet... Det skall jag försöka med att säga nästa gång jag tycker att det är för dyrt i min mataffär... ;)

/Bosse

Pursche 2004-03-14 10:42

Ekonomin uppdaterad för vecka 11. Nu märks skillnaden på inkomster och utgifter när staten 'skinnat' oss på 40% istället för 35% moms. Nu får operatörerna tänka till lite. ;)

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

vl 2004-03-14 10:56

Jag vill klaga på systemet med att anställa verkligt folk som kör tågen. Det funkar bra i början men nu när det finns många operatörer är det snudd på omöjligt att få tag på anställda. Att försöka få kompisar som inte har ett dugg med MSTS eller SVTTL att göra är också svårt eftersom ingen fattar vad det egentligen handlar om. Jag vill därför föreslå att SVTTL inför en arbetsmaknad där x antal påhittade personer är arbetslösa och man får anställa dem.

/Viktor
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2795161244.jpg
Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/

andreasrosen 2004-03-14 11:20

STAB tycker nuvarande sätt med personal fungerar bra....

"vl", kan du inte kontakta mig på MSN så kan du få lite rekryteringstips :D


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Olaf Lindström 2004-03-14 15:23

Citat:

quote:Tidigare skrev andreasrosen

STAB tycker nuvarande sätt med personal fungerar bra....

"vl", kan du inte kontakta mig på MSN så kan du få lite rekryteringstips :D


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/
Måste kompisarna begripa? Det har inte jag sett i några regler och mina kompisar(2 just nu, kanske dax för fler när ekomomin blir bättre) är nog inte alltför msts kunniga även om de har spelet![:I][:o)]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
http://www.msts-akuten.com/loggo.gif

Pursche 2004-03-14 17:50

Jag kan hålla med om att abetskraften skulle kunna förändras. Vad händer om vi skippar namnen och endast anställer antalet förare MEN att dessa då skall ha lön för 40 timmar per vecka oavsett hur många man anställer?

Alltså ett fast jobb där jag drar av timlönen * 40 timmar * antalet förare varje företag har från inkomsterna varje helg. Dessa pengar går tillbaks till banken och försvinner.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

vl 2004-03-14 17:57

Citat:

quote:Tidigare skrev Pursche

Jag kan hålla med om att abetskraften skulle kunna förändras. Vad händer om vi skippar namnen och endast anställer antalet förare MEN att dessa då skall ha lön för 40 timmar per vecka oavsett hur många man anställer?

Alltså ett fast jobb där jag drar av timlönen * 40 timmar * antalet förare varje företag har från inkomsterna varje helg. Dessa pengar går tillbaks till banken och försvinner.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif
Det låter mycket bra! Menar du att man då automatiskt anställer 4 förare om man har 120 timmar?

/Viktor
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3819112047.jpg
VD på NER
http://www.northeuropeanrailroad.tk/

andreasrosen 2004-03-14 18:53

Ett mycket intressant förslag... så slipper jag få en massa mail från arga feminister... :D


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Pursche 2004-03-14 21:52

och 5 förare om man ahr 121 timmar... Jag vet inte vad tycker ni?

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

sibbmark 2004-03-14 22:49

Citat:

quote:Tidigare skrev Pursche

och 5 förare om man ahr 121 timmar... Jag vet inte vad tycker ni?

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif
Bara så att ni inte bygger in några buggar i systemet... Hur långa arbetsveckor kör ni med i beräkningarna egentligen?

/Bosse

andreasrosen 2004-03-15 00:12

En intressant aspekt som jag har tagit med när jag har anställt förare till STAB är att förarnas arbesschema skall vara genomförbart. Alltså, en förare kan inte arbeta alla veckans dagar även om han/hon bara arbetar 5 timmar per dag. Och ingen förare kan vara på två ställen samtidigt eller köra tåg som ligger förnära varandra i tidtabeller om det nya tåget står på annan ort.

Ska man ha med sånna här aspekter tycker ni eller ska man bara dela arbetstiden genom 40 för att se hur många förare som behövs?

Sen förstår jag inte varför man måste ha 4 förare om man har 120 timmars arbetstid, 3 förare borde väl räcka? Och har man 121 timmars arbetstid borde ju 4 räcka?

Dock anser jag att man skall tillämpa "teknisk" avrundning före matematisk. Alltså, man avrundar ALLTID uppåt till närmast hela intervallgräns. 120 timmar = 3 förare, 120,1 timmar = 4 förare

MEN detta är vad JAG tycker, givetvis rättar jag in mig i ledet om ni tycker annorlunda! [:o)]


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Pursche 2004-03-15 08:05

PRESSMEDDELANDE till alla ruttägare.

Det finns en regel som SVTTL försöker hålla hårt på och det är att ingågna kontrakt gäller tiden ut. Vi vill alltså inte se några ändringar i dessa innan kontraktstiden löper ut. Det är ett av skälen till att SVTTL's kontrakt endast löper på 10 - 15 veckor. Efter detta får man bestämma sig om man vill göra modifieringar eller kanske avsluta kontraktet.

Två undatag finns till detta:

1. bolaget går i konkurs
2. Det finns rena felaktigheter i kontraktet.



Jag vill också poängtera att det inte är någon katastrof om ett bolag går med förlust i några veckor. När ett bolag tvingas ta lån på ca 50 miljoner kronor (kortlån) så ligger man dock väldigt risigt till för en konkursansökan från bankens sida. Bolaget kan när de vill besluta att slå igen sitt bolag eller gå i konkurs. Finns det tillgångar i bolaget så används dessa tillgångar för att betala ev kontraktsbrott.



M v h Hans Pursche
SVTTL

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

andreasrosen 2004-03-15 10:48

Haha, kontraktsbrott lär väl bli en så kallad "oprioriterad fordran". Fasen, jag ska nog starta en virtuell domstol. Finns det några intresserade nämndemän? :D


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

andreasrosen 2004-03-15 16:24

Det vore mycket bra om resp företags-VD kunde ge sin syn på förarfrågan då den är ganska vital för STABs framtida inriktning...



http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Dson 2004-03-15 16:48

Jag tycker att man fortfarande ska få anstäla förare. Även att man ska få anställa tågmästare, ev. göra som TKAB (samme person är lokförare samt tågchef). Alla måste vara rikitga personer!:)

MVH Daniel
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif
VD för UBOPGE

Olaf Lindström 2004-03-15 17:57

Det är ju kul om man får in så många olika saker i spelet som det finns i samhället så fram för domstolar och liknande saker så länge jag slipper sköta något skummt jobb som att vara adekvat(eller var det advekot?[}:)]););)

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
http://www.msts-akuten.com/loggo.gif

vl 2004-03-15 18:23

Citat:

quote:Tidigare skrev andreasrosen

En intressant aspekt som jag har tagit med när jag har anställt förare till STAB är att förarnas arbesschema skall vara genomförbart. Alltså, en förare kan inte arbeta alla veckans dagar även om han/hon bara arbetar 5 timmar per dag. Och ingen förare kan vara på två ställen samtidigt eller köra tåg som ligger förnära varandra i tidtabeller om det nya tåget står på annan ort.

Ska man ha med sånna här aspekter tycker ni eller ska man bara dela arbetstiden genom 40 för att se hur många förare som behövs?

Sen förstår jag inte varför man måste ha 4 förare om man har 120 timmars arbetstid, 3 förare borde väl räcka? Och har man 121 timmars arbetstid borde ju 4 räcka?

Dock anser jag att man skall tillämpa "teknisk" avrundning före matematisk. Alltså, man avrundar ALLTID uppåt till närmast hela intervallgräns. 120 timmar = 3 förare, 120,1 timmar = 4 förare

MEN detta är vad JAG tycker, givetvis rättar jag in mig i ledet om ni tycker annorlunda! [:o)]


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Att räkna in att förarna måste förflytta sig på nolltid tror jag är snudd på omöjligt. Däremot kanske man kan sänka arbetstiden så att inte förarna kan få för snäva marginaler?

/Viktor
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3819112047.jpg
VD på NER
http://www.northeuropeanrailroad.tk/

andreasrosen 2004-03-15 23:24

Hehe, nja, vad jag menar är att om man har 10 olika tåg som totalt ska köra 80 timmar så kanske det inte räcker med två förare utan man får, precis som vl skriver, göra så att förarna arbetar 35 timmar / vecka och därmed behövs 3 förare. Detta för att då lösa marginalen. Av den anledningen jobbar STABs förare endast 36 timmar i snitt som framgår av schemat på vår hemsida :D

Vad jag kan förstå är majoriteten för att nuvarande system behålls om än modifieras något? Pursche; now it's up to you! En positiv effekt av att behålla förarna är även att företagens expansionsförmåga hämmas något...

Från det ena till det andra. Det vore mycket kul om resp bolag kunde göra ett försök till en egen hemsida där man kan se vilka förare ni har samt helst ett försök till schema samt tidtabell för tågen. Om jag inte missminner mig jobbar Olis AB på en affärsidé där man kan få köpa hemsidor av honom, hur går det med den biten vr98olli?


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

vl 2004-03-22 17:54

Citat:

quote:Tidigare skrev Pursche

Jag kan hålla med om att abetskraften skulle kunna förändras. Vad händer om vi skippar namnen och endast anställer antalet förare MEN att dessa då skall ha lön för 40 timmar per vecka oavsett hur många man anställer?

Alltså ett fast jobb där jag drar av timlönen * 40 timmar * antalet förare varje företag har från inkomsterna varje helg. Dessa pengar går tillbaks till banken och försvinner.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Hur går med det här förslaget? Blir det någon förändring, eller?

/Viktor
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3819112047.jpg
VD på NER
http://www.northeuropeanrailroad.tk/

andreasrosen 2004-03-22 21:02

Med tanke på SVTTLs nya utseende på förarsidorna verkar det inte som det? Dessutom var väl majoriteten av resp företags VD för att behålla nuvarande system?


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

alaska 2004-03-25 09:56

Efter att ha studerat dom olika meningarna i diskutionen om förare, vill jag härmed göra ett utalande.

Det kan vara svårt att få tag i förare. Är man dessutom ny i detta kan det bära till att man inte kan komma igång till den grad man vill eller att kanske utöka sin verksamhet.
Detta kan nog göras på många sätt, MEN det får inte bli för enkelt heller.

Ett förslag:
Namn behövs inte bara antal.
Arbetstiden får max vara 35 timmar, men man får betala för 40 timmar, då har man även flyttnings tid till förarna.
VD och annan personal skall inte räknas i detta utan kan gå in och ta ev en kortare körning om det slår på någon timme för mycket.
Men den får inte överstiga 15 timmar, då måste man anställa en ny förare.
Detta innebär att man måste planera sina tåg så att man inte behöver betala full lön för någon som jobbar 16 timmar.
Det bli också viktigt att man får fram bra kontrakt så att man klarar av dom 5 fri timmar som varje förare har.

Detta förslag är med tanke på att det är inte så mycket personal att få tag på här, men det skall ju inte vara ett hinder för att detta skall fungera.

Tror att alla har ett intresse i att expandera och som det är nu så är personalen det enda hinder jag ser. Om man nu kan sköta sin ekonomi.

O. Kjelstad
VD...SGTK

andreasrosen 2004-03-25 17:56

Jag måste säga att jag har ändrat uppfattning i förarfrågan och nu stödjer VD för UBOPGE.

Att det är svårt att rekrytera förare, allra helst i början, tycker jag är bra eftersom detta hämmar tillväxten hos bolagen. Det är inte meningen att ett bolag ska börja köra med 100 förare. Exempelvis startade STAB med 2 förare och 1 st Y2.

Men, detta är min personliga åsikt...

/Andreas


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Erik Götborg 2004-03-25 18:08

Kan man inte starta en typ av arbetsförmedling där alla "arbetslösa förare och övrig tågpersonal" skriver in sig, berättar lite om sig själva mm. Sedan är det bara för bolagen att kolla med den personen som passar till uppgiften


MVH Erik
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8945215206.jpg
VD,Railway Transport System

Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm

Dson 2004-03-25 18:20

Bra idé Erik!

Kul, om förarna är riktiga![:p];)

MVH Daniel
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif
VD för UBOPGE

andreasrosen 2004-03-25 20:03

Precis som jag sa på MSN så tycker jag 'Mixerboys' förslag låter väldigt intressant! Idén går dessutom att utveckla på många olika sätt.


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Pursche 2004-03-26 17:40

Puh. Äntligen hemma efter en månad med mycket jobb. ca 220 timmar denna månad tror jag....

Angående personal så vill även jag skriva lite reflektioner. Att ha fritt antal förare är inte så bra tror jag. Ett exempel:

Citytåg AB har köpt fordon för 76 miljoner kronor. De har skaffat förare och har förarutgifter på 64 000 kr per vecka. Inkomsterna ligger än så länge på mycket låga 500 000 kr i veckan.

Här ser vi ett exempel på växtvärk. Man har höga ambitioner och jag tror att de kan klara det men utgifterna finns där och de och jag får hitta på trafik under veckan som kommer så att man åtminstonde inte förlorar pengar.


Jag tror att om man måste hitta förare så börjar man i liten omfattning för att sedan utveckla bolaget och då finner man också namn.

En annan lite intressant sak är att jag nu lagt in timlönen på varje bolag som finns med. Som grund har jag lagt in 115 kr i timmen. Vill man skaffa sig förare kan man öka denna siffra. Tillgång och efterfrågan precis som i verkligheten. Det är ingen slump att förarna på Citypendeln i Stockholm har ca 28000 i grundlön om jag inte har helt fel. Själv har jag 23200:-


Det jag INTE vill se är samma namn i flera olika bolag.

Vi fortsätter diskusionen, inget är klart ännu i frågan.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Pursche 2004-03-27 11:44

Ekonomin uppdaterad för vecka 13. Bry er inte om lite minussiffror just nu. Dessa skall vi kunna ändra på till nästa helg då jag fått lite tid framför datorn.


Edit: Jag har upptäckt ett litet fel i ekonomin. RTS har fått en miljon pengar felaktigt då det är STAB som skall ha dessa. Det är betalningen för rutten VHJ som SVTTL köpte och en justering kommer att göras till helgen. Jag tar för givet att ni rättar mig om jag gör liknande misstag. Meningen är att dessa misstag skall hållas till ett minimum men nu har vi så många bolag så jag kan inte lova att det aldrig händer igen.


M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Erik Götborg 2004-03-29 10:01

Sånt gillar vi

MVH Erik
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8945215206.jpg
VD,Railway Transport System

Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm

andreasrosen 2004-03-29 13:53

Sånt gäller vi inte... omvänt däremot är ju inte fel :D


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/

Pursche 2004-04-03 16:12

Allihop, snälla...... När ni skickar mail om ändringar i ekonomin för era bolag. Skriv bolagsnamnet i 'subject' så jag vet vem det gäller. Detta är extra viktigt för Cit och ETAB som har nästan samma personer som skickar mailen.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

Pursche 2004-04-04 10:21

<center>PRESSMEDDELANDE:</center>

<center>SVTTL SLUTAR KÖRA TÅG</center>

Precis som det tidigare spekulerats i så slutar nu SVTTL att bedriva trafik i egen regi. De kommer uteslutande att vara infrastrukturförvaltarare och ta hand om rutterna SWE, NEJ och VHJ.

- Eftersom man skulle kunna få fördelar med att bedriva trafik i egen regi samtidigt som man är infrastrukturförvaltare så har vi beslutat oss för detta. Det skall inte finnas möjligheter för ryktesspridningar att vi dumpar priser eller annat. Detta säger Hans Pursche, högsta hönset på SVTTL.

Han fortsätter:
- Dock kanske man ibland kan se oss köra arbetsmaskiner när vi underhåller banorna. Trafiken flyttas över till SGTK som tar över alla befintliga kontrakt och fordon. Detta gäller från och med V15. Detta kommer att innebära att vi på SVTTL nu kan lägga ännu mer tid på utveckling av banor, kontrakt, aktiviteter och annat.
- Vi börjar så smått få ordning på VHJ som vi nyss köpt in och jag ser nu en strukturell ordning som gör att vi om kanske två veckor kommer att få se flera aktiviteter på rutten VHJ. Några frågor kvarstår dock och vi jobbar på att lösa dessa så fort som möjligt.

SVTTL

M v h
/Pursche
www.svttl.se
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6379101628.gif

DJ Clinton 2004-04-14 10:53

Pursche, ta inte illa upp men jag är lite sur på dig. Jag förstår inte vart du kan ha fått siffrorna för utgifter ifrån när jag inte har miljonutgifter, iaf inte enligt mina beräkningar. Skulle du kunna förklara vad du baserar den höga summan på?

Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB

andreasrosen 2004-04-14 11:33

Dina tåg kanske? :D


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3420033550.jpg
http://www.seaside.se/~sea1712d/


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009