Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Vet Fredrik eller nån? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=5397)

lan 2003-10-28 19:32

Vet Fredrik eller nån?

Nu när TRS2004 är släppt!!!
Det fanns en textureconverter i Trainz 1.1 som packade -tga, jpg, .bmp och .texture.txt filer till en hex-fil med filtillägg .texture. I TRS2004 tas denna typ av filer åter upp (se world\custom\trains\redhen). Detta var väl ett sätt att hindra andra från att stjäla texturer!? Nu till mina frågor:

* Blir TRS2004 snabbare av denna hex-packning?
* Hur gör man från gmax vid export?
* Kommer en ny icke-DOS-version av TextureConverter.exe?
* Om nu Auran lägger dessa i Custom-katalogen till TRS2004 för vår utbildning så borde vi väl kunna se dem? Med vilket program???

LAn

emges 2003-10-28 23:32

Hastigheten har jag inte märkt något av. Tror nog det är försumbart.

Om jag inte minns fel så har Auran släppt stödet för Texture convert sen SP3, eller om det var ännu tidigare? Auran förpackar ju allt sitt i ja-filer istället. Den möjligheten finns tyvärr inte för 3:e partstillverkare ännu. Låt oss hoppas det kommer för det är en bättre lösning än med TC.

Redhen vet jag inte varför dom inte packar in i ja-filen istället. Den är ingen exempelfil. Allt som kommer i form av exempel kommer vara TGA eller BMP så att det går att se. Lite svårt att lära sig något om dom annars;)

Man måste ha den tidigare versionen av Trainz för att kunna konvertera med TC. Man gör det manuellt eftersom Gmax inte hanterar det formatet.

/Mats
http://msts.e-buzz.net/da.gif

lan 2003-10-29 19:20

Jag har tagit bort lans inlägg av den enkla anledningen att jag inte vill sprida tekniker som gör material åtkomligt för andra. Det finns en anledning till att STW skyddar sitt material och det är att vi vill ha kontroll över vårt eget arbete. STW har lagt ner hundratals timmars arbete och vi vill själva bestämma när och om vi vill skänka bort det materialet eller ej.

Tomas 2003-10-29 20:07

lan du bör kanske tänka på konsekvenserna av vad du postar ibland...

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/images/logotop.jpg

lan 2003-10-30 20:13

UPPFATTAT!
Trodde inte det var någon hemlighet! Mitt inlägg med svar ligger kvar på Aurans Forum. Konstigt att det inte är borttaget där, men någon borde väl tipsa forumvärden? Om man nu vill hålla sina texturer hemliga är väl .texture-formatet inte speciellt bra eftersom tydligen hela FS-CFS-MSTS-världen vet hur man extraherar texturen. För att komma tillrätta med Stöldproblemet borde man kanske be Auran att primtalskryptera texturer, .im, .pm och .kin-filer. Hur snabbt blev TRS2004 då tror Ni? Nej,skämt åsido, .texture-formatet är en sammanslagning av .tga-filer och texture.txt-filer till en hexfil som går fortare att läsa av Jet-motorn i Trainz. Om man vill ha ett något bättre skydd får man väl ja-arkivera sina alster. Det lär också vara möjligt. (det finns extraheringsprogram för Jet-Arcive också!)
Visste Ni att det finns program som extraherar 3DS-filer ur .im, .pm och .kin-filer? Hemska tanke! Blunda, och ta bort allt sånt!!!!

Men vad nyttar allt detta till om man inte är en bra konstruktör? Ni i STW är bra konstruktörer och behöver inte vara rädda för att nån skall sno Era kunskaper, det kan ingen! Men att titta och lära av mästarna har alltid varit ett bra sätt.

Jag tillhör den generation som inte stjäl och om jag vill låna något så frågar jag ägaren: Och accepterar ett NEJ för ett NEJ!

Ledsen för klumpfoten!
:(

LAn

emges 2003-10-30 20:33

Jag förstår mig inte på dig lan. Att vi vill skydda det som vi lagt timmar och dagar på att tillverka, är det så konstigt? Du nämner gång på gång att vi försöker undanhålla våra kunskaper. Kan du nämna ett exempel på det? Det enda vi inte kan prata om är det som våra NDA förbjuder oss att göra. Att undanhålla kunskap och skydda det man tillverkat är två helt skiljda saker. En av grundprinciperna för skapande är att man har sin upphovsrätt till det man gjort. I en ideal värld kopieras inte andras verk. Tyvärr lever vi inte i en sån värld.

Jag vet mycket väl att det går att hacka och piratkopiera allt, men det får inte förekomma någon diskussion om sånt här. Kalla det för censur eller blunda för om du vill men så tror jag dom allra flesta vill ha det här.

/Mats

lan 2003-10-30 20:47

OK emges,
jag ger mig! Jag trodde att en öppnare debatt kunde utveckla ett "annat" tänkande hos oss forummedlemmar, men tydligen är det svårt? Om man talar öppet om vissa saker så frammanar man de sämsta sidorna hos vissa, det är synd men så fungerar nog världen 2003. Jag lovar att lägga band på min nyfikenhet om Ni lovar att fortsätta utveckal alla fina saker till Trainz. Jag försöker också, så gott jag kan (och har tid).
Dags att stänga ned denna tråd?!
[|)]

LAn

Fredrik 2003-10-30 22:26

Om Janne målat en textur i flera timmar och någon sedan bara ändrar färgen så att texturen blir grön istället för sj-brun, hur svårt är det när det stora jobbet redan är gjort?

DEssutom så står det på STW-sidan att gråskalemallar finns om man frågar efter dem.

Vad vinner jag på om någon kör .pm till .3ds på min X1 och gör en ändring och kallar det sin egen?

Är vi inom STW så hemska? Mats har lagt ut sina 3d-filer för att andra ska kunna använda dem men det verkar som om vi på något sätt hela tiden gör fel... men jag förstår inte riktigt vad...

lan 2003-10-30 22:51

Fredrik,
missuppfatta mig inte! Ni gör inte fel. Men det finns så många sätt att tillskansa sig material som andra gjort, och verkligen kämpat med för att få fram. Jag tycker det är skam att inte upphovsmännen(kvinnorna) kan skydda sig eller få kredit för vad dom gjort, men sådant är nu internet. Om jag vill ha ekonomisk vinning av vad jag gör får jag distribuera det på annat sätt än genom generösa nedladdningar med öppna kort.
Vi är alla djupt engagerade i ett fantastiskt spel(det är ju ett spel!) (TRAINZ) och jag anser att det man gör mycket väl får komma andra till del, för att vidareutveckla och använda så mycket dom vill. Min uppfattning strider antagligen mot vedertagen företagaranda idag, men jag tänker fortsätta att propagera för en fri och öppen "marknad", för jag tror att vi alla tjänar på det i längden.
Får jag till något i framtiden tänker jag publicera det med "all source codes availible", inte för att "reta" Er på STW utan för att jag tror att det för utvecklingen framåt!
När STW publicerade nedladdningar av detaljer till vagnar, såg jag det som en öppning till en tolerantare inställning. Jag hoppas jag inte har fel!
[?]

LAn

tom-sa 2003-10-30 23:02

lan,

Jeg tror ikke, at du opfatter, hvor meget arbejde STW lægger i sine ting.
Jeg synes også, at dine beskyldninger mod STW for manglende åbenhed og hjælpsomhed er helt ved siden af. Mere hjælpsomme og samarbejdsvillige mennesker skal man lede længe efter. Det er vist heller ikke første gang, at du er fremkommet, direkte eller indirekte, med sådanne beskyldninger, og jeg er efterhånden meget træt af at læse dem.

Det er udtryk for en dyb respektløshed over for STW og en masse andre content creators at poste instruktioner til hvordan man hiver textures ud, være det sig her eller på Auran's forum.

Jeg blander mig sjældent i stridigheder her på dette forum, men jeg synes, at det her er ved at være dråben.

Dine posts hjælper ikke andre Trainz-brugere, de hjælper ikke STW, og i sidste ende hjælper de heller ikke dig selv.

jeg synes at du bør overveje at finde et andet sted at poste, hvis du ikke kan finde på andet at lave end at gøre livet surt for STW og andre af dette forums brugere. :(

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan

lan 2003-10-30 23:22

Ok Tom-Sa
då tiger jag!
:(

LAn

tufftuff 2003-10-31 02:26

pga att man väldigt kvickt blir stämplad som icke önskvärd om man inte klart har 100% samma åsikt som moderator-maffian har jag tagit bort det mycket harmlösa inlägget jag hade skrivit här

Janne 2003-10-31 05:17

Ja du Björn, inte förstår jag vad du ville med detta inlägg men några större sympatier för dina åsikter får du i alla fall inte från mig, och troligen inte från någon annan skapare av material till tågsimulatorer heller. Vi har i denna tråd klart uttryckt vad vi tycker om detta i detta forum och passar inte galoscherna kan de som har ett starkt behov av att ventilera sina åsikter i ämnet lämpligen uppsöka andra fora. Du och lan kanske kunde frossa i dessa åsikter med varandra mailledes i stället?

http://msts.e-buzz.net/janne/misc/images/dganim.gif
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

tufftuff 2003-10-31 19:08

ehhhhhh.....

Herr Janne...
nu har du verkligen missuppfattat mig totalt. Det var ingen särskild åsikt jag har om något, bara det att ni hackar lite väl mycket på LAn för att ni är oroliga att *andra* ska vara ohederliga nog att sno just *erat* material...

LAn har ju inte gjort något fel egentligen. Iaf inte större fel än vad så många andra gör hela tiden. Men jag vet hur jäkla sura o griniga "somliga" vart mot mig när jag postade något om samma ämne för en tid sedan

...och det är himla onödigt att nu utmåla även mig för att jag skulle vilja uttryck min åsikt om.... ja om vadå egentligen?? Rätten till att sno andras verk eller?? Nej... något sådant sa jag aldrig

Men...

Jag vet ju hur heta somliga är i denna fråga... Har minsann fått erfara det förr... När jag tex blev beskylld (var det av dig Janne?)för att ha snott delar av texturen från STWs T44 (handtagen till luckorna) Och det genom att beskyllaren ifråga endast hade sett den skärmdump jag visade på min T42 här på detta forum.
Sanningen var ju att jag hade målat det jäkla handtaget helt efter ett foto på T42... STWs T44 hade jag inte ens tittat på...

Det är inte trevlig få skäll för en massa saker jämt som man inte gjort något för att förtjäna

Hmmm... vad sa du om galoscherna inte passar?? Hmmm... ja du har en poäng där... Kanske dax lämna detta forum mao... Mig kvittar det egentligen får inte ut mycket av detta egentligen rätt trista forum längre

*fnys*

tufftuff 2003-10-31 19:19

till någon moderator vem som helst

Vänligen radera SAMTLIGA inlägg jag någonsin gjort på detta forum... är inte detta gjort inom 24 timmar ber jag ödmjukast om att nådeligen få mitt konto raderat

så kallade åsikter gör sig icke besvär i en demokrati som denna och jag vill inte riskera att ännu fler saker jag tidigare skrivit ska ge upphov till åsiktsförtal/förtryck från överhögheten eller andra

Mvh
Björn

"de saknade humor..."

Mikael 2003-10-31 21:43

Citat:

quote:Tidigare skrev tufftuff

till någon moderator vem som helst

Vänligen radera SAMTLIGA inlägg jag någonsin gjort på detta forum... är inte detta gjort inom 24 timmar ber jag ödmjukast om att nådeligen få mitt konto raderat

så kallade åsikter gör sig icke besvär i en demokrati som denna och jag vill inte riskera att ännu fler saker jag tidigare skrivit ska ge upphov till åsiktsförtal/förtryck från överhögheten eller andra

Mvh
Björn

"de saknade humor..."
Nej, det skulle vara sorgligt om du lämnade forumet Tufftuff. :(

Tråkigt att denna diskution flippat ur så [V]

Mvh Mikael R / http://marck.fateback.com

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/6430254.gif

Rojje 2003-10-31 23:07

Håller med Mikael. Det vore tråkigt tuff-tuff skulle behöva lämna forumet bara för att diskussionen flippade ur lite. Det har ju hänt tidigare i andra trådar utan att behöva gå så här långt.

Jag uppfattade det aldrig som om tuff-tuff uppmanade till något dumt, bara en påpekan om att informationen om hur man gör redan finns likaväl som jag förstår STW:s inställning att man inte behöver berätta om det hur öppet som helst. Detta med tanke på det jobb som STW och alla ni andra byggare lägger ner på era utmärkta modeller.
Men att det skall behöva gå så här långt är väl att gå lite väl långt, eller [?]

Vi med tummen mitt i hand behöver er alla duktiga byggare, STW, tom-sa, mpo, tuff-tuff, lok-kalle, Tomas, Mats H med flera som jag inte nämnt. Trainz/UTC/TRS 2004 vore bra mycket tråkigare om ni inte fanns och delade med er av era alster. Mina credits till er alla
http://www.kurts-smilies.de/sensationell.gif

Snälla, gräv ner stridsyxan. Det handlade ju om åsikter http://www.kurts-smilies.de/arab.gif och inte om en redan begången stöld.

Ha det gött allihopa och ha en trevlig Halloween

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif
Roger

Nicke_123 2003-10-31 23:29

Kan bara intsämma me Mikael o Rojje de vorje jätte synd om du la ner det här tufftuff bara för att diskussionen flippade ut helt nä lägg ner allt gnäll nu isället [:I]:(

M.V.H Nicke! :)

Kvarne 2003-11-01 10:00

Nej nu går ni för långt!

STW...snälla...spelar roll om Ian skrev det där eller ej...ni behöver ju inte klanka ner på vare sig Ian eller Tufftuff. Tufftuff var och är helt oskyldig och har inte precis sagt något dumt.

Ni på STW är för petiga helt enkelt...snälla nån. Om man hittar nått lok/vagn på nätet som man ser att det finns matrial snott från STW då rapporterar man ju det till er...

Dessutom så undrar jag hur i hela friden ni bara kan bete er som ni just har gjort. Hoppa på Tufftuff bara för att han försvarade Ian...Lägg av!

Man kan ju undra vem som begår regelbrott i denna tråd. Ska vi va petiga(som Stw är) så har ju så gått som hela "Forumledningen" begått någon form av brott mot forumets regler vilket borde resultera i varningar...

Till Tufftuff: Jag ber dig, lämna inte forumet! Det vore en riktigt stor förlust för oss. Du behövs här så lämna inte för guds skull!

Stw: Ni borde skämmas..erat beteénde i denna tråd har ju varit nere i riktig bottennivå. Tål ni inte kritik av någon form eller vad...?
Trodde aldrig den dagen då man får be hela "forumledningen" att lära sig att uppföra sig ordentligt mot alla skulle komma..men jag hade visst fel...

Suck....

Och om ni tar bort detta meddelande så bevisar ju det bara att ni inte tål kritik. Det finns inga brott mot forumets regler i denna post!
:([:0]:([xx(]

Mvh: Kvarne
--------------------
http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/4087225526.JPG
6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA)
SL H10

Kvarne 2003-11-01 10:02

Sen så kan jag ju bara tilläga att vill man sno nått så går det..förr eller senare...!

Sluta vara så himla petiga...

Ja ni kanske har lagt ner massor av arbete, men det ger er ta mig tusan inte rätt att hacka på någon för att han/hon försvarar en anna forum-medlem...

Jag tycker det var riktigt lågt av er STW och det står jag för....[:0]:(

--------------------
SL H10

Kvarne 2003-11-01 10:21

Huvudregler:
Detta är de regler som alla medlemmar måste följa om de vill använda forumet.

§ 1 Forumetikett - Vi tolerar överhuvudtaget inget fult språk, du får gärna uttrycka dina åsikter men det finns andra sätt att göra det på utan svordomar och annat fult språk. Istället för att använda fult språk så går det bra att använda känsloikonerna för att uttrycka sina känslor. Ingen medlem eller forumledare/adminstratör får offentligt attackera en annan medlem eller forumledare/adminstratör. En personlig attack definieras som personlig, ras-, folkgrupps- och/eller könsbaserad förolämpning, förtal eller hånfull kommentar. Alla klagomål skall förmedlas till en forumledare/adminstratör privat via meddelande och/eller e-post. Allt vi vill är att alla använder ett vårdat språk och är vänliga mot varandra.
Vad kommer då att hända om detta inte följs?
Se "Åtgärder vid regelbrott".

--------------------
SL H10

Väldigt vad svårt det verkar ha blivit för den s.k moderatormaffian att följa sina egna regler...

Tomas 2003-11-01 10:49

tja, det här är bara kulmen på att vi har tröttnat på lan:s konstanta beskyllningar om att vi undanhåller kunskap, inte delar med oss av återanvändingsbara delar av våra modeller och annat.

Korsiverat posts av lan:
Jag har en dröm!
Att alla skulle kunna dela med sig av Gmax-filer dom gjort på detaljer. T.ex. Lokhjul, koppelstänger, domer, ångpannor, boggier mm,
Tegeltak, Tjärpapp- och plåttak, Tegelstens-texturer mm, ogräs, gräs, skog mm, laster till tåg, fordon mm. OSV....
Om vi skulle sluta med att vara knussliga och revirtänkande när det gäller förmågan att hantera Gmax, och istället dela med oss av våra alster till andra som kan "merga" in dom i sina egna konstruktioner, så skulle vi alla få ett långt större utbud av färdiga modeller till Trainz!

Janne och Tomas och ByPell
om nu snålheten skall bedra visheten, så har Ni naturligtvis rätt! Varför skall man publicera något, som man är sååååå suverän på att konstruera??? Jag hänvisar till Mike Banfield, som inte är rädd för att låta oss andra ladda ner hans Gmax-filer, det finns fler generösa själar i vår Trainz-gemenskap. Om (och när) jag får till något i Gmax är jag beredd att publicera detta för "nedladding", i Gmax-form.
Skall vi glömma skickligheten ett tag och försöka skapa en databank för Gmax-filer, eller skall vi kämpa på var och en för sig????

Alla,
jag märker att jag rört upp en massa grumligt vatten, några på det här forumet har nog inte fattat att det rör sig om en hobby. Att vara stolt över sina kunskaper i gmax och Trainz-technics må vara en sak, att stenhårt hålla det för sig själv är en helt annan sak. Om man kunde få en vettig ekonomisk vinst av sina kunskaper inom 3D-grafik vore jag den förste att jubla. Men tyvärr ser inte världen ut så, just nu. Men om vi (Ni) som kan, producerar och delar med oss av våra (Era) kunskaper, kanske vi (Ni) kommer på "grön kvist" någon gång.

Vi har ett gemensamt intresse, låt inte snöd vinning och egoistiskt tänkande hindra oss (Er).

Här är ett axplock av vad lan har sagt.. ända sättet att tyda detta är att vi i STW är snåla. Och sista raden ovanför är speciellt väldigt snäll NOT. Och tufftuff läs igenom detta och tänk om det var riktat mot dig då skulle du nog inte bli glad alls. Till slut blir det bara för mycket och man snetänder.

Tomas

Janne 2003-11-01 11:36

Ja du Kvarne, det var hårda ord du tar i din mun och nu piskas det upp en hatstämning mot STW - med Kvarne som tapper härförare. Samma STW som tålmodigt lägger ner större delen av sin fritid på att ge tilläggsmaterial till dig Kvarne är nu inte ens vatten värt.

Om du nu tycker det är ok att stjäla från andra så får det stå för dig. STW kommer framgent att envist hävda rätten till sitt material och rätten att bestämma över det. På samma sätt som du hävdar rätten till din skivsamling eller andra ting du anser vara dina.

Nu vill jag att du Kvarne i detalj redogör för vad STW har ställt till med för skada. Kan du inte det ber jag dig vara tyst. Det finns inget mervärde i att slunga beskyllningar mot ensklilda individer och du ser ingen från STW göra så heller. Björns kommentar fick en frän kritik som jag tycker kommentaren gjorde sig förtjänt av. Men, och detta är viktigt Kvarne, jag angrep inte Björn som person. Och det kanske du skulle kunna ta dig en funderare över - och även Björn. Kan vi inte skilja på sak och person blir det väldigt svårt att överhuvudtaget föra en nyanserad debatt.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Kvarne 2003-11-01 12:01

Med hänsyn till STW och specielt till Fredrik så har jag tagit bort denna post. Borde överhuvudtaget inte lagt mig i detta bråk...
Guuud vad jag skäms! :(:(:(

--------------------
SL H10

Janne 2003-11-01 12:17

Jaha du Kvarne, och på vilket sätt behöver TuffTuff försvaras? Mot vem, och mot vad? Och varför ska du föra hans talan? Som du så elegant skrev: "tala enbart om dig själv".

Jag skrev troligen Kvarne, vilket uttrycker en uppfattning jag har. Det betyder inte att jag talar för dem.

Jag väntar fortfarande på redogörelsen för vilken skada STW ställt till med.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

emges 2003-11-01 12:25

Men Kvarne, tycker du inte vi på STW skall få säga vad vi tycker? Det är väldigt lätt att stå vid sidan om och döma andra. Det tycks för dig vara fritt fram att angripa oss på STW men då vi försvarar oss beskriver du det som lågt av oss.

Det lan säger är att vi inte får skydda det vi tillverkat. Det du därmed försvarar är att vi även måste skicka med 3ds-filer och originaltexturer på allt vi gör för att du skall vara riktigt nöjd. Jag funderar på om det är något mer du vill ha? Ritningarna på loken som jag använt som förlaga borde ju isåfall även tillfalla dig. Det finns ju en möjlighet att du vill fortsätta bygga på den. Som du förstår måste man dra gränsen någonstans. STW:s ställningstagande är inte ovanligt på något sätt. De allra flesta konstruktörer runtom i världen gör så här.

Det viktigaste är väl ändå att vi alla får tillgång till fler svenska saker här på sajten? Jag förstår inte upprördheten över att vi håller på våran upphovsrätt.

/Mats

Wille 2003-11-01 12:44

Allt STW gör är gratis, så varför i första hand klaga ? Janne, Fredik och alla andra medlemmar på STW lägger ner sin Fritid på att göra objekt och tåg till oss.

Allt ni gör är att klaga. Tänk istället om allt skulle vara Payware, vilket det kan vara. Nu är det gratis, allt vi behöver göra ät att klicka på en länk så laddar vi ned förstklassiga svenska objekt till Trainz. Istället för att betala en summa.

Varför är just Trainz ett så bra spel ? Jo därför att medlemmarna på STW arbetar helt gratis, och här klagar vi på att STW inte vill släppa deras objekt. Vilket jag har full förståelse för, vem vill att någon ska "sno" ens eget arbete ? Hur roligt vore det om jag som exempel använde deras texturer och som janne skrev ändrade färgen och kallade texturerna för mina.

Svante Wendel slutade därför att folk stal hans arbete. STW borde behandlas med respekt och inte som skit

//Mvh Cj

Rojje 2003-11-01 12:49

För att undvika missförstånd med mitt tidigare inlägg så vill jag förtydliga att jag förstår STW:s inställning och att dom vill skydda sitt arbete som dom lagt ner tid och sin själ i.

Det jag reagerade på var att det skulle sluta med att tuff-tuff skulle lämna forumet, vilket jag tycker vore väldigt tråkigt. Jag anser att han också är en duktig 3d-byggare precis som STW m.fl.
Jag förstår att den diskussionen som fördes med lan inte är lämplig för detta forum och bör föras på annat sätt/ställe. Det behöver ju inte betyda att tuff-tuff skall lämna hela forumet, bara undvika sådana öppna diskussioner om just det ämnet.

Tuff-tuff, tänk över ditt beslut och stanna gärna kvar i forumet.

Sedan håller jag inte med Kvarne om att STW gör allt för att inte hjälpa, se bara på Mats H utveckling under sin korta tid med Gmax. Det hade nog inte gått utan STW:s hjälp. Så dom beskyllningarna tycker jag är lite väl starka Kvarne. Nog för att det kan bli lite hetsiga ord från alla håll, men resten finns det inte fog för.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif
Roger

Kvarne 2003-11-01 13:36

Med hänsyn till STW och specielt till Fredrik så har jag tagit bort denna post. Borde överhuvudtaget inte lagt mig i detta bråk...
Guuud vad jag skäms! :(:(:(

--------------------
SL H10

tufftuff 2003-11-01 14:02

Jag står fast vid vad jag sagt, och jag ser inte att samtliga mina tidigare inlägg tagits bort

Det Janne gjorde var att beskylla mig för saker som jag aldrig sagt. Och hans önskan lät verkligen som att jag och LAn skulle ta vårat pick o pack och dra om det inte passade

Det samt så många gånger man blivit påhoppad, både av honom och vissa andra gör att jag tröttnat på detta barnsliga forum där man tydligen inte får ha sk "avvikande åsikt"

Om någon nu bryr sig (läs Janne) så handlade det jag sa tidigare i denna tråd ENDAST om att inte klanka på LAn (eller någon alls för den delen) så fort han säger något, kommer med ideér eller förslag. Även om de kanske inte alltid är så bra.
Så... en sen da!!! Alla kan inte vara helt perfekta jämt eller hur??

Mitt beslut står fast vid att lämna forumet om inte samtliga tidigare inlägg jag gjort tagits bort inom ovan angivna tidpunkt.... börjar bli bråttom nu

Strunta i det... och jag hör inte av mig mer

Kvarne 2003-11-01 14:24

Citat:

quote:Tidigare skrev tufftuff

Jag står fast vid vad jag sagt, och jag ser inte att samtliga mina tidigare inlägg tagits bort

Det Janne gjorde var att beskylla mig för saker som jag aldrig sagt. Och hans önskan lät verkligen som att jag och LAn skulle ta vårat pick o pack och dra om det inte passade

Det samt så många gånger man blivit påhoppad, både av honom och vissa andra gör att jag tröttnat på detta barnsliga forum där man tydligen inte får ha sk "avvikande åsikt"

Om någon nu bryr sig (läs Janne) så handlade det jag sa tidigare i denna tråd ENDAST om att inte klanka på LAn (eller någon alls för den delen) så fort han säger något, kommer med ideér eller förslag. Även om de kanske inte alltid är så bra.
Så... en sen da!!! Alla kan inte vara helt perfekta jämt eller hur??

Mitt beslut står fast vid att lämna forumet om inte samtliga tidigare inlägg jag gjort tagits bort inom ovan angivna tidpunkt.... börjar bli bråttom nu

Strunta i det... och jag hör inte av mig mer
...Suck...

Snälla TuffTuff! Stanna! Hur ska vi annars kunna njuta av dina mkt fina modeller..? Hur blir det då med passagerarvagnarna som skulle passa så utmärkt till TRS2004...?

Gå inte...för guds skull..det skulle göra saknaden stor!

Janne: Stämmer detta som TuffTuff säger..att du beskyllde honom för saker han aldrig sagt..? Svara helt ärligt. Gör det de..?
I sånna fall tycker jag verkligen att du ska skämmas då vi just i denna tid håller på att förlora en mkt skicklig 3d-moddellerare! [8][:0]:(

--------------------
SL H10

Wille 2003-11-01 14:33

Citat:

quote:Tidigare skrev Kvarne
Cj "AkA "Wille": Du snackar så fint om STW du..samtidigt sitter du med en piratversion av TRS2004..tycker inte att du då har särskilt mkt att säga till om...
Det gör jag inte, för mitt lilla packet från auran kom i Torsdags ;)

Dessutom skall man icke kasta sten i ett glashus man själv sitter i...

---
Mvh Cj <> www.aeger.net

Janne 2003-11-01 14:51

Nej, Kvarne jag har inte gjort något påhopp på TuffTuff. Däremot kritiserade jag det TuffTuff skrivit. Och jag tar det gärna en gång till: Ska saker kunna diskuteras konstruktivt så måste man kunna skilja på sak och person. Det har inte slagit dig Kvarne, och andra som just nu kritiserar mig för att ha angripit TuffTuff personligen, att ni gör precis samma sak med mig?

TuffTuff har själv valt att inte se till sakinnehållet utan tagit det rent personligt. Det kan jag inte göra något åt. Den ende som kan påverka det är TuffTuff själv.

Kvarne kan själv gå igenom denna tråd så kommer Kvarne ganska snabbt att se det som ämnet handlade om från början och som jag med näbbar och klor försöker försvara, dvs. STWs integritet, för länge sedan gått förlorat.

Nu börjar jag ledsna rejält på de rallarsvingar som svingas mot mitt håll, svingar på ett personligt plan. Håll er er gärna till sakfrågan i fortsättningen i denna tråd annars kan vi lika gärna låsa den eftersom vi gått rejält off topic för länge sedan.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Kvarne 2003-11-01 14:52

Citat:

quote:Tidigare skrev Wille

Citat:

quote:Tidigare skrev Kvarne
Cj "AkA "Wille": Du snackar så fint om STW du..samtidigt sitter du med en piratversion av TRS2004..tycker inte att du då har särskilt mkt att säga till om...
Det gör jag inte, för mitt lilla packet från auran kom i Torsdags ;)

Dessutom skall man icke kasta sten i ett glashus man själv sitter i...

---
Mvh Cj <> www.aeger.net
Nåja du hade i alla fall en piratversion först!

Angående att kasta sten i glashus: Det är inte direkt samma sak. Jag säger/visar precis inte det och särskilt inte på ett forum om det spelet! Att visa bilder från en piratversion på ett forum som handlar om det spelet anser jag vara riktigt dåligt. DET är dålig stil

Visst jag hade en piratversion av ett spel, men det var ju inget jag precis skrev om.

:)

--------------------
SL H10

Tomas 2003-11-01 14:52

tufftuff och Kvarne: så lan kan beskylla oss för snålhet och massa annat trams konstant, men vi får inte försvara oss? Eller när han har sina ideer om att ha bump-maps på hus vilket är en mindre bra ide får vi inte framföra detta? Detta liknar alla payware attacker på landrvr på aurans forum, alla får attackera honom men han får inte försvara sig hur rätt han än har, inte ens för auran.

Och tufftuff är på väg och göra en svensk OverlordNZ manöver helt i onödan. Både jag och Janne var väldigt trötta på lan, och sen kom du med ett rätt tramsigt inlägg som kunde framförts på ett betydligt bättre sätt, och då spillde det över på dig med.

Sen bör ni tänka er för när ni refererar till vad STW har sagt och tycker, kom ihåg att STW för inte en talan, alla i STW för sin egen talan och säger vad vi tycker själva, även om vi ofta kan ha liknande åsikter då vi alla är vänner.
Speciellt viktigt är det i sådana här trådar att inte blanda bort vem/vilka man pratar om. För vad en har sagt blir då plötsligt vad alla 4 har sagt vilket inte är fair.

Tomas

Kvarne 2003-11-01 14:56

Janne: Jag frågade bara...menade inget illa...

Fredrik, Emges, Tomas: Jag ber om ursäkt för det jag skrev, det enda jag ville var att inte tufftuff skulle lämna oss..men jag skrev det omoget och hårt..det tar jag på mig...

Bråket för min del är avslutat. Jag har bett om ursäkt och förklarat det jag menade. Nu ska jag äta Äppelkaka och träna på att inte tända till direkt! ;):D

--------------------
SL H10

Edit: Jag ber hela STW om ursäkt alltså och lovar att jag ska bättra på mitt uppförande. Är det något jag behöver lära mig så är det
"To stay out of trouble" och att "Mind your own buisness" :D

Fredrik 2003-11-01 14:58

Jag blir ledsen när jag ser detta ständiga "grälande". Tyvärr har jag svårt att se någon som helst poäng i det.

Jag har just nu sorg över att min flickväns lillebror mycket tragiskt omkom för några dagar sedan, endast 16 år gammal. Att då läsa om gräl som rör materiella ting gör mig bara ledsen. Försök accetptera att vi alla har olika åsikter, olika värderingar, olika mål, olika förutsättningar.

För mig har livet fått en helt annan innebörd. Ett steg, ett fotsteg på på en halvmeter kan vara skillnad mellan att fortsätta få leva eller inte längre vara ibland oss. Att då kasta skit för att man har olika åsikter ter för mig meningslöst. Lev livet medans ni kan kära forumkamrater.

Kvarne 2003-11-01 15:01

Citat:

quote:Tidigare skrev Fredrik

Jag blir ledsen när jag ser detta ständiga "grälande". Tyvärr har jag svårt att se någon som helst poäng i det.

Jag har just nu sorg över att min flickväns lillebror mycket tragiskt omkom för några dagar sedan, endast 16 år gammal. Att då läsa om gräl som rör materiella ting gör mig bara ledsen. Försök accetptera att vi alla har olika åsikter, olika värderingar, olika mål, olika förutsättningar.

För mig har livet fått en helt annan innebörd. Ett steg, ett fotsteg på på en halvmeter kan vara skillnad mellan att fortsätta få leva eller inte längre vara ibland oss. Att då kasta skit för att man har olika åsikter ter för mig meningslöst. Lev livet medans ni kan kära forumkamrater.
Neej! Usch och fy va hemskt! Han hade ju hela livet framför sig!

Nej gud vad jag mår dåligt nu efter allt jag skrivit!

Ber tusen gånger om ursäkt och tar tillbaka allt jag sagt!
Stakkars dig och din flickvän! :(:(:(:(:([:0]

--------------------
SL H10

tufftuff 2003-11-01 15:28

I det inlägg jag skrev, som Janne blev så himmlans upprörd över, sa jag att jag håller med STW till viss del... Och denna vissa delen är just den om rätten till sina egna verk och att andra inte ska få sno detta hur som helst.

Jag sa aldrig om jag håller med LAn eller hans åsikter! Det enda jag försökte säga var att inte svartmåla NÅGON, inte ens LAn för de förslag eller ideér han kommer med. Utveckla dem istället för att komma med beskyllningar och påståenden om både det ena och det andra

Men nu var det jag som istället illa kvickt fick skäll för att ha en "viss" åsikt!!! För mallorca Janne... du borde veta bättre. Sådana påståenden leder bara till oändliga diskussioner där ena parten i ett på modernt svensk manér aldrig får chansen att förklara sig på lika villkor!!!!!!!

Jag uttrycker sällan eller aldrig mina verkliga åsikter, för jag vet vad det betyder att bli stämplad för att ha en viss åsikt i ett "fördomsfritt demokratiskt öppet samhälle" som Sverige[B)]
Men det här är internet och jag tar det inte på så stort allvar så för mig kvittar det om jag finns kvar här eller ej
Men jag avskyr allt tjafs här...

Kvarne och andra... det är lungt, jag finns ju kvar på Aurans forum och om jag försvinner härifrån behöver inte betyda att jag slutar helt att bygga. Starta inte någon kampanj mot STW bara, de har inte gjort något fel

Rojje 2003-11-01 15:29

Citat:

quote:Tidigare skrev Fredrik

Jag vet att det är svårt med sorgen och att uttrycka sitt deltagande till dig/er så här är svårt, då det mest ser ut som "tomma" ord på skärmen.

Men efter att själv förlorat anhöriga, vänner och arbetskamrater så vet jag hur tufft ni har det just nu. Jag kan bara beklaga det som hänt och uttrycka mitt deltagande för er i er sorg.

Roger

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54.