![]() |
Äkta F-lok
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7319084618.jpg
Det finns behov för ett äkta Svenskt ånglok. Här är mitt första försök med F1200 som just blivit körbart. Jag har för avsikt att även bygga gamla sovvagnar för att få ihop ett expresståg till Trelleborg. |
Åhhhhhh! Du Brydberg, du är ju också bäst!
F1200*gråter av glädje!!!**snyft*:D Gud, trodde inte min ögon först, F 1200!!!!!! *saknar ord* MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif |
Gode gud i himmelen! Jag tror jag har dött och är i himmelriket![:p][^]
Brydberg, du är THE MAN!!! /Jonatan http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/6344104648.gif Ånglok är bäst! |
JAAAA
Äntligen! Ett äkta svenskt ånglok, och litt F dessutom[:0][:0] Jag gråter av lycka:) Björn N |
JAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, detta har jag längtat efter!
Tack så mycket brydberg!!!! KAlle http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2968194432.jpg ps. när har du tänkt att släppa det? ds. |
Ursnyggt[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p](SÅ*****SNYGGT)!!!
/Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5210221952.gif Json, lackerare på BOPGE PS.Om du vill kan jag skicka lite ritningar till dig på passvagnar!DS |
Hej Brydberg
Flot arbejde, men er det muligt at du kan vise et billedet taget lidt mere fra siden af loket ? Som du viser billedet nu har dit lok meget stor lighed med den Danske E-maskine. Prototypen til den Danske E-maskine er bygget i Sverige. Hälsninger til alla Erich F. Routebuilder erich.falensteen@mail.tele.dk |
Underbart!!!!!
Första, riktiga svenska ångloket. Visst var/är Hawk´s ommålningar fina, men inget slår äkta vara..... http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Hur går det Brydberg? F 1200 ser ju jättebra ut! Skulle vara kul med fler bilder....:)
MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif |
Trevligt, trevligt, Brydberg!!! [:p][:p][:p]
Svenskt ånglok, mumma.... Är du i behov av bilder på 1200:an? Jag har ett drygt hundratal detaljbilder på loket, som kanske kan vara till hjälp vid bygget... Säg till om du vill ha. Angående de danska loken... 1937 så såldes ju alla 11 loken till Danmark, varav senare 1200:an kom tillbaka till svenska spår senare i modern tid... Men, byggde danskarna sedan en ny version av loket? Hur många då och vilka skillnader? Nyfiken... :) http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4635148.gif /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
Citat:
Jag har letat efter en bra bild på ett danskt E-lok, men har bara lyckats få bilder på det när det är i storleksordningen 75 personer ivägen... Jag får bidra med en dålig bild istället. Bilden föerställer DSB E 991 (tillverkad av Frichs 1947 och alltså ett av de "heldanska" loken) vid Østerport station den 19:e juni 1997 när de danska järnvägarna firade sitt 150-årsjubileum. Trevligt att åka efter loket var det hur som helst. Loket tillhör nu DSB Museumstog och drar då och då utflyktståg. Ett systerlok finns att beskåda på Jernbanemuseet i Odense (nummer 994). Som ytterligare kuriosa kan nämnas att 991 var med och drog drottning Ingrids kista till begravningen i Roskilde år 2000 och nummer 994 drog kistan med hennes make kung Fredrik IX till Roskilde 1972. Ett synnerligen stilfult sätt att transportera sina avlidna kungligheter. /Bosse <center>http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5176211810.jpg</center> |
Citat:
Ett litet tips: På Sibbmarks bild syns tydligt en blank stång strax över gångbordet. Den förbinder slidstyrningen med förarens omkastarskruv och finns bara på förarsidan av loket. Kenny http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif |
Citat:
Närå! :D http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4635148.gif /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
|
Men oj oj oj! Vilken snygging![:p][^] Även om hon är en Danska.:)
/Jonatan http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/6344104648.gif Ånglok är bäst! |
Lite andra skillnader mellan "import-E" och "hemmabyggen" är att de senare har två ångdomer på pannan och oval skorsten som tyder på dubbelt blästerrör, troligen för separat avlopp från hög- resp. lågtryckscylindrarna.
/Lars B http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3219454.gif |
Da DSB i 1937 købte alle Litra F lokomotiverne fra SJ, blev de ombygget så styringen kom til at sidde i højre side, og førerhuset blev ombygget, senere fik de også større vinduer i siderne, magen til de dansk byggede E II fra 1943-50. Ellers var den største forskel på de to danske typer, at de svenske kun havde en dome og nittet tender, mens den dansk byggede havde to domer og svejset tender. De forbedringer der kom på de dansk byggede, blev gradvist også påsat de svensk byggede.
Det var i øvrigt kun Nr. 975-989 der fik dobbelt skorsten. Mvh. CaBrag |
Hur går det med F loket, ligger det på is eller[?]
(tråkigt om den skulle göra det) Kan du inte visa lite mer bilder?;):) Björn N |
Hej Brydberg
Jeg er også nysgerrig. Er der ved at ske noget med Litra F, jeg tror at vi er mange der venter spædt på nyt. :D Hälsninger til alla Erich F. Routebuilder erich.falensteen@mail.tele.dk |
Hej Bo
Et nysgerrigt spørgsmål: Er der ved at ske noget med F-maskinen eller har du lagt den helt på is. Hälsninger til alla Erich F. Routebuilder erich.falensteen@mail.tele.dk |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009