Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Frågor angående TSM (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=4004)

y3fan 2003-05-05 09:45

Frågor angående TSM
 
Här har ni en som har hållt på och "lekt" lite med TSM och trodde att nu i helgen att han skulle få se en av sina skapelser på banan, men icke sa nicke. Då jag hade gjort så att loket skulle komma ut i MSTS, gjort en consist(dock saknades en bild på loket i consist editorn), startat MSTS, hittat en bra bana, hittat loket i listan och startat så får jag skylten, Can't add car loket (uid:200000) to world. är det någon som vet vad det kan vara för fel så får denna gärna höra av sig. (Gärna hur man löser det också).
Och så en fråga till. När jag createar ett lok (create car i TSM eller något liknande) så tar det 20min-1h innan datorn är färdig, frågan lyder, är det normalt att det tar så lång tid?

y3fan 2003-05-05 09:59

Jag kom på en liten följd fråga.

Vilket 3d-program använder ni när ni gör lok? Vilket är Lättast att göra fina lok i?

micke321 2003-05-05 21:29

Det att du inte kan add car to world kan bero på att loket innehåller för många polygoner. Vad är det för lok du bygger och hur många polygoner ligger det på?

MVH, Mikael
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif
http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com

Json 2003-05-05 21:39

Skulle gissa på Y3!;)


//Json
Je voudrais louer des jumelles

Pson 2003-05-05 22:26

Citat:

quote:
Jag gillar TSM!
- Snälla, det är inte det första inlägget du postar som innehåller tre, fyra ord. Man måste inte svara i varenda tråd.

Det börjar likna en hel den andra personer som också postade väldigt mycket i början. Hur många av dina 11 inlägg per dag är verkligen seriösa? Man måste verkligen ligga i för att posta så mycket per dag.

Okej?



Med vänlig hälsning Pson

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1576002650.gif

Mson 2003-05-05 23:01

Denna gång svarade han ju på en fråga: Jag kom på en liten följd fråga.
Vilket 3d-program använder ni när ni gör lok? Vilket är Lättast att göra fina lok i?

Svar: Jag gillar TSM.

Trainsim Modeller. (Kanske inte stavas så)

MvH. Mson
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg

http://www.tagbilder.com

Fredrik 2003-05-05 23:13

Jo men grundtanken med ett levande forum är att ha bra diskussioner som för en diskussion frammåt.

Det finns som sagt många inlägg som är direkt onödiga och ofta finns en tendens att inläggen görs off-topic.

Från regelsidan


Onödiga inlägg, skräpinlägg - Onödigainlägg och skräpinlägg är inlägg som inte tillför något till diskussionen, inte är relevanta eller är utanför ämnet (kan även anses vara chattning). Vi ska försöka undvika att skriva sådana här inlägg, i den mån som det går. Finns ändå ett uttalat behov kan dessa inlägg postas under Off Topic


Att tänka igenom en gång extra innan man postar är något alla ska göra. Vi förbjuder inte någon här att posta men som sagt se till att det tillför något.

Jag som forumadmin sade (för att ta ett exempel) till DJTimboy när han var ny att ta det lite lugnt med postandet då han verkligen "översvämmade" forumet med inlägg dagligen.

DJTimboy är idag en helt annan person och postar bara när det behövs något som han ska ha beröm för.

Vi har mycket spridd ålder på forumetsmedlemmar. Allt från 11 år och upp till 60(?). Risken finns att de som sitter inne med den riktiga järnvägskunskapen skräms iväg när det blir kvantitet istället för kvalitet i inläggen.



/Fredrik
Forumvärd

Fredrik 2003-05-06 13:08

Jag sa inget om just det inlägget men du har flera andra inlägg som är direkt onödiga.

I denna tråd finns t.ex ett bra exempel där du frågar om strömavtagare.

Det finns dock en del bra inlägg du gör.

/Fredrik
Forumvärd

y3fan 2003-05-06 17:16

Tjena igen!
Micke321: loken ligger på

Parts: 54
Vertices: 20 787
Polygons: 20 228
(Y3)
After Conversation
Parts: 54
Vertices: 20 787
Polygons: 40 780

(andra loket)
(BV MTR 3964 C)
Parts: 151
Vertices: 13 731
Polygons: 12 338

After conversation
Parts: 151
Vertices: 13 731
Polygons: 25 592

JSON: Bra gissat, men börja inte hoppas nu, för det loket har jag inte ens kunnat göra en consist på vilket jag har lyckats med i det andra fallet (nu ska det bara komma ut på banan också).

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5406170057.jpg

BV MTS 3964 C (consist gjord, men ej på banan än)

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/9624171254.jpg

Y3 (ingen consist gjord ännu)


Notera att inget av loken är färdiga, det finns mycket kvar att göra.

Föresten, är det någon som vet om en bra steg-för-steg guide eller liknande?

micke321 2003-05-06 20:50

Det beror på polygon antalet... SÅ om du ser till att ta bort polygoner så ska det gå...

MVH, Mikael
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif
http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com

y3fan 2003-05-06 21:56

SÅ om du ser till att ta bort polygoner så ska det gå...

Då skulle jag bara vilja veta:
Hur gör man det?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

Olaf Lindström 2003-05-06 22:12

Citat:

quote:Originally posted by y3fan

SÅ om du ser till att ta bort polygoner så ska det gå...

Då skulle jag bara vilja veta:
Hur gör man det?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

Du får nog "offra" de mest "onödiga" delarna på tåget om du förstår min konsitga förklaring!?;)[V]

Ser för övrigt mycket bra ut och jag hoppas att denna modell kommer finnas för nedladdning när den blir klar![:p]

PS. Hoppas inte detta inlägget är OT![V] DS.

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen

y3fan 2003-05-07 11:35

Menar du att jag ska ta bort delar som boggies, lampor etc.?

Låter lite synd tycker jag. Det finns inget annat sätt?



http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

Olaf Lindström 2003-05-07 13:20

Citat:

quote:Originally posted by y3fan

Menar du att jag ska ta bort delar som boggies, lampor etc.?

Låter lite synd tycker jag. Det finns inget annat sätt?



http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså
Om du har så många polygoner så borde väl loket vara detaljerat, eller?

Tyvär så får du nog fråga nån annan om det problemet![V]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen

y3fan 2003-05-07 14:11

Nä jag tycker inte att det är så många detaljer. det är mest några fyrkkanter, cylindrar. det står ju parts 54. Det är väl inte så många? eller?

Tack för tipset i alla fall.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

Olaf Lindström 2003-05-07 16:40

Citat:

quote:Originally posted by y3fan

Nä jag tycker inte att det är så många detaljer. det är mest några fyrkkanter, cylindrar. det står ju parts 54. Det är väl inte så många? eller?

Tack för tipset i alla fall.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså
Du skulle ju kunna testa att "foga" samman några delar och se om det minskar antalet men det gör det väl inte!?[8)]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen

micke321 2003-05-07 21:45

Det är så att du byggt delarna med för många polygoner.... Du behöver inte dela in allt i flera 100 smårutor... vissa av lådorna under var gjorda med 1700 polygoner... Vilket är för mycket.

MVH, Mikael
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif
http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com

y3fan 2003-05-07 21:56

Tjena Igen!

Nu har jag kommit på ett sätt.(med lite hjälp) jag "snor" din idé vr98olli, men istället för att ta bort hela bitar, så tar jag bara bort onödiga polygons. Tack för hjälpen!

En liten följdfråga: Hur många polygons brukar ett lok ligga på?

En liten följdfråga till: Vilket lok ska bli färdigt först?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

Olaf Lindström 2003-05-07 22:32

Citat:

quote:Originally posted by y3fan

Tjena Igen!

Nu har jag kommit på ett sätt.(med lite hjälp) jag "snor" din idé vr98olli, men istället för att ta bort hela bitar, så tar jag bara bort onödiga polygons. Tack för hjälpen!

En liten följdfråga: Hur många polygons brukar ett lok ligga på?

En liten följdfråga till: Vilket lok ska bli färdigt först?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså
Välj vilket lok du vill göra klart själv först tycker jag!(båda är ju snygga!)

Ta bort alla onödiga polygoner och gör som Micke har sagt om lådor etc.[8D]

Lycka till...

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen

micke321 2003-05-07 23:19

Y3fan: Kolla mailen.... Jag har din Y3 på spåret. Men behöver dina texturer för att få den fixad fullt ut...

Har visa delar kvar att fixa till....

MVH, Mikael
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif
http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com

y3fan 2003-05-08 20:55

Micke321
vad menar du med att du vill ha texture filerna. Är det bmp-filerna eller? vilka filer är det (ny på det här).

Är MTS-loket=MTR-loket?

Om du inte misstycker så skulle jag vilja jobba lite till med den, men visst om du vill ha den kan du få den.

för övrigt så har polygons antalen på y3-loket minskat från
13 834 polygons till 3 852 polygons
After conversation
27 992 polygons till 8 028 polygons

dock har jag fortfarande problem med consist-editorn (får bara upp skylten som vill skicka felmeddelande till Microsoft).

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

micke321 2003-05-08 21:05

Texturfilerna = BMP filerna...

Och MTS = MTR

För jag har nu fått ner din Y3 till 6300 polygoner när den är konverterad till msts... Så jag vore glad om jag kunde på texturerna för att se modellen bättre i msts... Och kan då även hjälpa dig med justeringar... För din modell hade helt fel mått den var när jag fick den över 30m lång och runt 5-6m bred. Men det har jag fixat...

Men vet nån vilken höjd den har?

MVH, Mikael
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif
http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com

y3fan 2003-05-08 21:25

Ja de måtten var ju inte riktigt rätt, efterssom loket egentligen är 19,620 m lång

okej jag skickar en zippad fil med bmp-filerna och MTR (dock är inte bmp-filerna riktigt färdiga ännu, bara själva grunden finns ev. att hjulen finns med minns inte riktigt)

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4362172924.jpg

varför en när man kan få två? - våningar alltså

Pelle E 2003-05-10 01:54

En fråga bara om hur ni gör lok och vagnar i TSM etc. Vad använder ni för ritningar? Jag har sökt men inte hittat nåt. Skulle vara tacksam att få hjälp med detta då jag vill bygga en Z70.

/ P E

Pierre 2003-06-01 19:30

Hur går det med Kamelen?
Det var länge sen vi hörde nått!

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif
http://pirpen.cjb.net/

Olaf Lindström 2003-06-01 21:05

Citat:

quote:Originally posted by Pelle E

En fråga bara om hur ni gör lok och vagnar i TSM etc. Vad använder ni för ritningar? Jag har sökt men inte hittat nåt. Skulle vara tacksam att få hjälp med detta då jag vill bygga en Z70.

/ P E
Du kan använda alla sorters bilder(ritningar etc.) genom att välja:
VIEW>BACKDROP och sedan leta upp bilden´s plats![8D]

Sen när det gäller att hitta ritningar så kan man söka på olika ställen som "postvagnen"...:)

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen

Json 2003-06-01 21:07

Har lagt upp lite ritningar under bengans bilder

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009