![]() |
TSW2 - Roadmap
En så kallad roadmap släpptes nyss, där kommande tåg, rutter och fixar står med. Se för er själva:
https://live.dovetailgames.com/live/...dmap-18-august |
Ja och TSW2 kommer på Torsdag. Rätt intressanta rutter som kommer i framtiden. Tsw är min favorit tågsimulator ändå.
|
Och som vanligt ingen rutt längre än en skidstav, samtidigt som man annonserar ytterligare en rutt 130 km lång rutt till Train Simulator. Ingen anledning för mig att byta än med andra ord...
|
Flertal av rutterna som står med är ju samma sträcka som i TS. Te.x St Pancras – Faversham, Munich – Augsburg, Hamburg – Lubeck och Isle of Wight. Som alla ligger på lite mer än ~1 timmas körning, så rutterna blir ändå längre å längre tycker jag, men så klart långt ifrån vad TS klarar.
Men nä TSW serien blir nog aldrig en simulator där man kör 2+ timmar i sträck, där vinner TS. |
De kan göra väldigt långa rutter i TSW. Men som Matt sa hur kul är det att köra
10 mil ökenrutt. De har en tidsram (jag kallar det ekonomisk ram) då de ska vara klar med rutten. Och eftersom det tar mycket längre tid att göra Tsw rutter (pga kvaliteten på kringobjekt) så blir rutterna kortare. Men nu börjar även andra företag att göra rutter. Rivet Games (Isle of Wight och Arosa Line) och Skyhook Games (Cane Creek) Så jag tror det är större chans till längre rutter än när Dovetail gör bara gör rutterna. Här pratar de om val av rutter och längden på dessa Länk |
Jag uppfattade att TSW2 är inte uppdatering till TSW. Och det är dyrt för mig.:tumner:
|
Varför man valde att ha samma rutter som från TS är för att man har redan gjort research för dessa, och de kan återanvända objekt från en rutt till en annan, t.ex. TVM 40, som används i TGV-nätet, samt St Pancras-Ebbsfleet använder samma signalscript, på så vis spar man tid. Vilket är förklaringen till varför de sällan börjar på nya länder.
Då det råder en pandemi så har de mycket svårt att åka på fältstudier för att undersöka nya rutter och tågvagnar, så de blev helt enkelt tvungna att återanvända sådant de redan har från TS för att kunna leverera rutt efter rutt. |
Tsw är inget för Totte. De som vill bygga banor och lok etc för göra det i Open Rails eller Trainz eller TS2020.
TSW är mer för dem som gillar att köra tåg. För mig är det nog den bästa simulatorn när gäller detta. Ts2020 blir jag nästan arg när jag kör. Det är så mycket som är fel i fysiken där. Trainz var ännu värre (förut åtminstone) Open Rails är rätt bra men många gånger blir jag uttråkad när grafiken är så dålig. Samma när det gäller Run8 Man har helt enkelt fått högre krav av en tågsimulator. |
1 september och roadmapen har blivit uppdaterad
https://live.dovetailgames.com/live/...ap-1-september |
Inge jättenyheter men det är ändå intressant och se vad de håller på med.
Dovetail har blivit mycket öppnare nu när Sam håller i rodret. Synd att han snart försvinner men han har gjort mycket gott i Dovetail. Ps postvagnen kommer kanske att öppna ett tågsimulator forum DS |
Roadmap 15 sep
|
Jag har inte så högt förtroende för DTG eftersom så mycket när det kommer till realism/fysik inte har förbättrats i TSW sedan start. Importen från TSW1 av gamla rutter som preserved collection verkar också ha inneburit massvis med buggar. Tex så har dom förstört vikterna på alla vagnarna så att 99% av alla godsvagnar väger samma tom som lastad, förutom kolvagnarna (Falns) som väger 140t :D
Det är positivt att bromsarna verkar olika för olika hastigheter, något som även Open Rails simulerar, men som TS2020 inte klarar, dock är kurvorna helt orealistiska vilket lite förstör poängen att ha variabel bromskraft. Till exempel så kan inte de nordamerikanska tågen köras på ett realistiskt sätt i branta "backar" just nu. |
I tsw1 var många vagnar tomma fastän de var lastade. Så jag föredrar ändå lastade tåg. Kändes otroligt konstigt ett tungt lastat koltåg men gick ändå så lätt och det visades sig ju att vagnarna vägde 20 ton styck. Nu är det 120 ton styck.
När man lastar tågen så går tågvikten upp så jag vet inte om jag håller med dig om att de inte klarar av lastat och olastat. Men jag har inte ännu testat en rutt preserved collection. Låter nästan som TSW1 problemet dykt upp |
Citat:
Dock har jag testat retardationen på vagnarna och alla tyska godsvagnar verkar ha samma bromsprocent/retardation och denna är för hög (cirka 85-90 när vissa vagnar såsom kolvagnarna ska ha närmare 65). Jag postade om detta på DTGs forum för någon vecka sedan så om du är intresserad kan du hitta tråden under Technical Reports. För Sand Patch grade så är det just bromskurvorna (friktion vs fart) som är felaktiga vilket är lite tråkigt eftersom det gör att man inte kan köra tågen i branta lutningar som i tex Run8. |
Ja till Run8 är det långt kvar i realismen. Men de kommer långsamt närmare.
Det är synd att ingen lyckas knäcka koden så vi själv kan ändra bromsar kraft etc. MSTS och även TS2020 kommer man ju åt dessa men TSW har jag inte hört någon lyckas med det. Jag har felanmält mycket under åren men sällan händer något så man ledsnar men det är bra att du gör det. |
Roadmap 29 sep
|
Några exempel från den
1: Route Add-On] DBB-R7 04 - Hauptstrecke München - Augsburg. With BR 403 & BR 423 2: Route Add-On] GBC-R7 01 - Southeastern High Speed: London St Pancras - Faversham. With BR Class 395 EMU, BR Class 375 EMU 3: Loco Add-On] NDD-L7 02 - CSX C40-8W (For Sand Patch Grade) 4: Route Add-On] FBB-R7 01 - LGV Méditerranée: Marseille - Avignon. With SNCF TGV Duplex 5: Route Add-On] NDD-R7 02 - Cane Creek. With UP AC4400CW & SD40-2. (Developed by Skyhook Games) 6: Route Add-On] NDD-R5 01 - Clinchfield Railroad: Elkhorn - Dante. With CRR F7 A&B and SD40-2 7: Route Add-On] CBB-R7 01 - Arosa Line. With RhB Ge 4/4 II (Developed by Rivet Games) 8: Route Add-On] DBB-R7 05 - Hamburg – Lübeck. With DB BR 112 + Doppelstockwagen & MRCE BR 182 |
Roadmap 13okt
https://live.dovetailgames.com/live/...roadmap-13-oct
Kommande släpp är Isle of Wight (om 2 dagar) med BR Class 483 och München - Augsburg med BR 403 & BR 423. (Inget datum) |
Roadmap 27okt
|
Roadmap 10nov
https://live.dovetailgames.com/live/...ap-10-november
Mestadels fixar. LGV Méditerranée: Marseille - Avignon, Med SNCF TGV Duplex är pågång. |
Ja den rutten blir intressant. LGV Méditerranée: Marseille - Avignon
samt loket Loco Add-On] NDD-L7 02 - CSX C40-8W (For Sand Patch Grade) De skriver så här i början There's a lot of action in this Roadmap update as we have started to transition from the work being done on Preserved Collection. The Preservation Crew are now focusing on improvements, fixes and upgrades to the game while the core team continue to improve overall performance and tool development. Det som är kul är att det sker små steg i utveckling hela tiden. De som gör detta verkar vara Core team. |
Roadmap 24nov
Med en månad kvar till jul släpptes ännu en roadmap:
https://live.dovetailgames.com/live/...ap-november-24 Mest fixar som vanligt, CSX C40-8W kommer härnäst. Mer "3rd-party" content är pågång från Maik Goltz DB G6 DB BR 420 Electric Multiple Unit DB BR 232 Diesel Locomotive |
Roadmap 8dec
|
LGV Méditerranée är köpt och testad. 93 km berg och dal bana. Upp och ned hela tiden. Länk youtube
35 promille uppför för att bära 35 nerför sedan. Vilken bra rutt det är. Har TGW på TS2020 också men detta är en annan division. Bara att få igång tåget tar ju en stund. Många moment ska göras. Men bra hjälp här från Matt som går igenom alla moment. Byta från 1500 likström till 25000 växelspänning är ju också ett antal moment. Men det är ju det som är realism. Flyter på smidigt i 60 fph nästan hela tiden. En av de bästa och längsta rutterna de gjort för TSW Men tidsmässigt ändå lite kort. När man kör i 320 km/h så går dessa 93 km rätt fort. |
Roadmap 22dec
https://live.dovetailgames.com/live/...ap-22-december
Southeastern High Speed: London St Pancras - Faversham med BR Class 395 och BR Class 375 lär bli nästa släpp. Även denna sträcka finns i TS. |
|
Ånglok till TSW2, det har jag väntat länge på, äntligen!
Det ska bli mycket spännande att se hur de får till det, hur bra simulerat det blir i jämförelse med ångloken i TS20xx som ju har blivit tämligen bra på sistone. |
Finns nästan risk att det blir för realistiskt, så loket blir svårkört.
Men det är ju en simulator och det ska ju vara så lika verkligheten som möjligt Många av befintliga loken kräver lite av spelaren för att köras i TSW. |
Jag hoppas nog att det blir så realistiskt som möjligt även om det kan bli lite knepigt att köra, det är ju det som är roligt!
De befintliga loken är det ju en del att tänka på och göra men inte direkt svårt. Det som kan vara irriterande är när man kör fast och inte riktigt vet om man gör fel eller om det är en bug! Ibland är det det förstnämda men ibland även det sistnämda! |
Jag tror att svenska tåg kommer inte att finnas till TSW.:tumner:
|
Nej, det blir det nog inte.
Det viktigaste för mig är att realismen är hög, i synnerhet med ånglok! Om sedan loket är svenskt eller inte spelar inte för mig så stor roll. Det lär nog bli stor skillnad mot Railsimulators första Black 5 som inte var något vidare, synnerhet inte ljudet. |
Citat:
Jag fick det inte att rulla när jag skulle starta. Då visades sig att man skulle trycka på övertryckknappen så bromstrycket går till 5,5 bar så övertrycket i vagnarna skulle försvinna. Bromstrycket går långsamt ned från 5,5 till 5 bar då. Så är det även i verkligheten att på Rc loken ska man höja trycket ibland till 5.3 bar för att bli av med övertrycket i lufttankningarna som varje vagn har (annars så blir det broms på tåget). Övertrycket uppstår när man gör losstöten vid släppningen av tågbromsen. En annan gång fick jag inte Dpu loken att fungera bak i tåget i rutten Sandpatch grade. Jag fick inte kontakt med loket därbak. Då visades sig att säkringen till radioutrustningen inte var intryckt på loket där bak. Men när jag slog till säkringen och fixade med alla broms inställningar så fungerade det bra Ja ingen annan simulator simulerar sådant här. Så det jag menar att de simulerar mycket mera än alla andra simulatorer |
Citat:
Intressant, ja då finns ju möjligheten att ett ånglok i TSW2 kan bli riktigt bra! Även i TS finns ju några bra lok, t.ex. FEF3 av "smokebox". Där kan man blåsa glasrörsställen bl a och han har t o m fått med atomiseringsångan till brännaren. Bromssystemet är rätt svårbegripligt dock... Regleringen av oljebrännaren fungerar dock inte rätt, kan kanske bero på att grundprogrammet, eller hur man ska uttrycka det, är gjort för koleldning. Minsta ändring av oljeflödet ska ju resultera i ändrad ångproduktion men den beter sig som om man skyfflade in kol med väldigt långa svarstider. Sådant kanske går att fixa i TSW2. Nu håller ju "Smokebox" på med Big Boy till TS, synd, den skulle ju ha varit till TSW2! Ett enormt arbete han verkar lägga ned på den. |
Här en en stream där de pratat om Ångloken bla Länk
|
Citat:
Sverige ligger på 89 plats befolkningsmässigt. (av 246 länder). Så varför skulle de satsa att göra rutter här. De ska ju sälja den och få in pengarna som de satsat på att utveckla den. Konstigt nog finns det väldigt få Kina rutter. Men även tåg intresset påverkar ju mycket och där är England USA och Tyskland stora. Så deras största fokus är ju där. Men en eventuell rutt jag skulle kunna tänka mig att de kan göra är Malmbanan Narvik-Abisko med tunga malmtåg. Det skrivs rätt mycket om den i Dovetail forumet. Så ser Dovetail att det finns intresse så kanske den kommer upp på dagordningen. |
Roadmap 27dec
https://live.dovetailgames.com/live/...6-january-2021
Allt sammlat (bugg-fixar osv) : https://forums.dovetailgames.com/thr...ry-2021.34207/ Nästa större släpp är Southeastern High Speed som nyligen visades upp på en stream där den fick en del kritik om främst ljud och landskap, DTG har varit rätt duktiga och svarat och sagt att det mesta kommer bli fixat, slut resultatet återstår att se. Class 465 som kör på KENT delen av banan (dvs inte höghastighetsdelen) släpps strax efter som eget DLC. https://store.steampowered.com/app/1...m_Route_AddOn/ släpps 4 Februari. Ånlok, som togs upp tidigare i tråden, är på gång, även support för TrackIR kommer finnas i framtiden. |
Roadmap 9feb
https://live.dovetailgames.com/live/...map-9-feb-2021
Ingen riktig roadmap idag utan information om hur de kommer se ut i framtiden. (Märkte att jag skrivit fel månad i inlägget ovan, Januari ska det vara:) ) |
Roadmap 23feb
https://live.dovetailgames.com/live/...2-roadmap23feb
https://youtu.be/Ft6n_DH9mQ0 Br 465 släpps nästa vecka. Amerikanska Clinchfield Railroad och "Diesel Legends of the Great Western" (som är ett pack med tåg som redan finns) är på gång. Glasgow Cathcart Circle är också ny och kommer med 313 och 314, vad som mer följer är inte sagt ännu. |
Ingen svenskt tåg?:tumner::tumner:
|
Lika bra det. Jag tycker att tåg är ofta mer spännande på andra platser än i Sverige.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009