![]() |
Orientexpressen
2 bifogad(e) fil(er)
Orientexpressen på besök på Malmö centralstation 2013-04-10
Jag blev väldigt tagen över den klass detta tåg visade. En tanke som slog mig var att försöka få ihop ett likvärdigt tågsätt av detta i H0. Jag visste att Ls Model hade detta i sitt utbud. Men tyvärr så kunde man bara beställa och avvakta tills dessa kom ut i en andra upplaga. Det tog hela 6 år innan jag fick ihop mitt tågsätt . Bilder ifrån Malmö centralstation. |
2 bifogad(e) fil(er)
Orientexpressen i H0
|
2 bifogad(e) fil(er)
Lite bilder på Ls Model vagnarna ser ut.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Orientexpressen.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Att hitta en snygg modell av ett lok, är inte så särskild svårt, men det finns tyvärr modeller som har utgått och då har jag gjort detta val som väl kommer att göra sig värd dessa snygga vagnar.
|
Otrolig vacker syn på Orientexpressen! Jag blev också tagen när jag såg tåget komma till Stockholm Central.:drool: Oj vilka fina människor som klev av tåget.
|
Skulle det vara någon som har eller läser detta och känner att de kan avvara 2st SJ Rc6 i Blue X-målning,
så köper jag gärna dessa modeller. |
3 bifogad(e) fil(er)
Nya närgående bilder av mitt förvärv av CIWL.
ÅNGLOK KLASS S3/6 "HIGH STEPPER" TYP K.BAY.STS.B. Passenger sleeping car type WL STU of CIWL in 1956 livery [49142] Model #: 49142 vagns nr 2899 Country: Denmark Era: IIIc Railroad: CIWL-DSB Scale: HO 49170 2 pullman Model #: 49170 vagns nr 4143 / 4150 Saloon car type WP of CIWL in 1934 livery [49172] Model #: 49172 vagns nr 4162 Country: France Era: II Railroad: CIWL-PLM Scale: HO Size: 274mm |
1 bifogad(e) fil(er)
Fler av dessa vackra vagnar.
|
Publicerades 2013 då Orientexpressen besökte Stockholm.
https://www.businessclass.se/orientexpr ... s-fotspar/ Vilka utsökta restauranger det finns. https://www.le-train-bleu.com/fr/ |
1 bifogad(e) fil(er)
Loket som presenterades tidigare i tråden hade vid leverans en trist avbildning av kol i tendern, se nr 1 i bild.
Nu har jag kompletterat detta så det ser trevligare ut. Kolen ser betydligt ljusare ut i bild än vad den verkligen är. |
Mycket snyggare kol! :tumme_upp:
|
Intressant historik säkert för många och framför allt mig.
Ett svar jag fick på min fråga augusti 2019 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=220352 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=221463 Detta väger tungt på de val jag har på lok. https://www.modellhobby.se/sv/anglok...rix-22913.html |
Som kolet ser ut efter din behandling, borde det sett ut från början. Väldigt fina vagnar!
|
7 bifogad(e) fil(er)
Bildsamling av fotograferade modellvagnar CIWL i större format.
|
Riktigt fina vagnar, Bo!
|
7 bifogad(e) fil(er)
Tack Jockes:)
Fler vagnar i denna samling. Loket är tänkt att användas till dessa vagnar, men jag har börjat bli lite osäker, pga att loket är epok I. |
Har långt om länge lyckats med hjälp ifrån forumsvänner att få tag på lok för rätt epok som omfattar Orient Expressen - Simplon Orient Express - Nord expressen 1919-1970.
Bilder kommer efterhand som dessa artiklar har levererats. Och här får jag stanna, då jag har ringat in en stor del av Europa. Nu är det endast de Brun/Beige den Engelska varianten som jag inte har lagt kraft på. |
1 bifogad(e) fil(er)
Utlovad bild på inköp av en lokmodell som jag har velat ha i min ägo.
|
2 bifogad(e) fil(er)
EST klass 13 Express Tåg Ånglok
Prototyp: Franska East Railroad (EST) klass 13 (241-A) tunga expresståg ånglok med ett tender. Version som lokomotiv för Simplon Orient Express. Ändringar av rökavvisare som är specifika för typen och dubbla strålkastare med en lampa ovanför och en lampa nedan. Väg 241 A 002. Loket ser ut som det gjorde runt 1933. Höjdpunkter Årsdagen av 100 år av Simplon Orient Express 1919-2019. Verktygsändringar för versionen som den franska East Railroad (EST) klass 13. Mycket specificerat genomförande av modellen. Hyttbelysningen kan styras digitalt. Utrustad med en fabriksinstallerad rökenhet. Digital dekoder och omfattande ljus- och ljudfunktioner ingår. Modell: Loket har en digital dekoder och omfattande ljus- och ljudfunktioner. Den har också kontrollerat högeffektiv framdrivning med ett svänghjul, monterat i pannan. 4 axlar drivs. Dragkraft. Loket och tender är mestadels tillverkade av metall. Modellen har en fabriksinstallerad 72270 rökenhet. De dubbla strålkastarna på loket och tendern ändras över med färdriktningen. De och den inbyggda rökenheten kommer att arbeta i konventionell drift och kan styras digitalt. Det finns också hyttbelysning som kan styras digitalt. Underhållsfria varma vita lysdioder används för belysning. Det finns en justerbar koppling med en styrmekanism mellan loket och tendern. Baksidan av tender har ett nära koppel i en NEM ficka med en guide mekanism. Minsta radie för drift är 437,5 mm / 17-1/4". Bromsslangar, värmeledningar och imitations prototyp ingår. Längd över buffertarna 30,4 cm / 12". Två expresstågsätt för Simplon Orient Express erbjuds under artikelnummer 23219 och 23220 i Trix H0-sortimentet. |
2 bifogad(e) fil(er)
Tyvärr så ser det inte ut som jag får tid och möjlighet att bygga upp någon modelljärnväg, så det satsas på vitriner.
Byrån är bara en referens för att jag ville veta höjden. Det nedersta vitrinen är till tågverkstan. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009