Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   TANE - oönskade spårbyten med mera (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36517)

benkegbg 2017-03-31 14:48

TANE - oönskade spårbyten med mera

3 bifogad(e) fil(er)
Tjena på er i Svedala.
President Ben i Bensland har vaknat till liv igen efter att ha tagit Time Off för något år. Nu har jag till och från under den senaste månaden försökt få in Bensland i TANE. Det var tidigare skapat i Trainz 2010, flyttad till 2012 (med en del hel förluster) och sedan till TANE (med ÄNNU större förluster).

På bifogade bilder kan man se att det uppstått en katastrofal jordbävning någonstans i tiden däremellan. Flygfotot visar en vy över Gullskog station där halva staden försvann mellan Trainz 2012 och TANE! Någon utomjording tycks också ha sugit upp all räls! Den blev för övrigt förstörd i transporten mellan TZ10 och TZ12. Återuppstod som streckade linjer.

Än märkligare saker hända: När jag lagt tillbaka rälsen (använt SAM's spår) så sker det plötsliga byten till någon typ 1track wood. SOM INTE GÅR ATT TA BORT! (bild på rälsen bifogas).

Dessutom är jag inte nöjd med grafiken. Den är luddig och ljus. Man ser tydlig skillnaden i flygfotografierna! Bättre skärpa i gamla Trainz12, och 10.

Nä, jag är en jäkel på att ha tålamod och envishet - men nu känns det som att President Ben har fått nog. Jag säger adjöss till TANE. Synd för jag kommer att sakna de lättare utsättningarna av luftledningar och en hel del annat godis (verkligen fina saker!) som LAN, Korvtiger, Bengan och alla andra (ingen nämnd ingen glömd) har skapat.
Hälsningar från snörikt Newfoundland.

benkegbg 2017-03-31 16:35

Tänker jobba vidare och fullfölja mitt projekt för President Ben och göra honom glad igen.
Har alltså övergivit TANE och fortsätter att skapa Bensland i Trainz 12 Build 61388.

SAM's spår går att använda - men jag måste RADERA och byta ut ALLA streckade spår och ersätta med nya.
Det hade varit väldigt bra om man kunde ändra något i Config-filen i Content Manager v3.7.
Där har de spår som använts (och som blivit streckade) fått en symbol för "Modified".
Det tråkiga är att alla signaler och växlar och annat spårnära försvinner när jag raderar och byter ut. Måste sätta ut signaler och annat på nytt igen.....
Någon som vet en smartare lösning???
Hälsningar

korvtiger 2017-03-31 23:14

De vita linjerna tyder på att de spår du använder är missing eller faulty. Detta borde gå att åtgärda, eller batch-raplacea mot nya spår som fungerar i TANE.

Rälsen som inte kan tas bort låter desto mer mystisk. Det är inte så att den ligger i något annat, låst lager?

Att saker ser ljusare och "luddigare" ut i TANE har nog bara med inställningarna att göra. De är bekant att standardinställningarna för ljussättningen i rutterna är för ljus, vilket enkelt kan fixas genom ett par reglage i Environment-rutan. Detta var uppe för diskussion tidigare i någon tråd där, om jag inte minns fel, Ekan delade med sig lite av sina inställningar. Oskärpan kan dels bero på inställningar, men i det här fallet ser det ut som distance-fog, alltså att det blir dimmigare på saker som är långt bort i bilden. Denna kan dras ned och tas bort helt om så önskas, finns också i någon av menyerna i Surveyor.
Vill man ha ännu mer kontrast i bilden så kan man ställa in det med post-processing filtren som finns.

NEBO 2017-04-01 13:51

Jag råkade ut för samma sak som du har gjort vid byte från Trainz 12 till Tane. Jag tittade då på vilka spår som de har gemensamt och bytte spåren i
12:an till samma som i Tane. Det fungerade alldeles utmärk. Signaler mm finns då kvar.

Nils Blid 2017-04-02 11:54

2 bifogad(e) fil(er)
Jag förstår Benkegbg som lägger TANE åt sidan. Även jag gör så – och utan saknad.

Jag är banbyggare sedan anno TRS 2009, är nog den ende som lagt ut kompletta banor i Forum. Det har jag gjort i huvudsak 2010. Min senaste bana är Nynäsbanan, ursprungligen byggd i 2010 med stort engagemang av Lan och Jgloket. Jag lyfte över banan – egentligen blev det bara spåren – till TANE och installerade vägskydden., som plötsligt bara försvann. Då tröttnade jag på TANE och återgick till 2010.

Fick ett ryck, inhandlade TANE och började om med Nynäsbanan, närmast som ett tack till Lan, som gett banan dess ansikte. Plötsligt försvann allt jag byggt i banan utom spåren. Jag tog en lång time-out från TANE.

Ger dock inte upp så lätt. Började på nytt med Nynäsbanan, men upptäckte i förra veckan att banan bar sig mycket underligt åt. Lät en tekniker kolla datorn ingående. Inget fel men teknikern gissade att TANE kunde vara felinstallerad,

Jag har en reservdator, en Win 7 med TANE inlagt och med en väl fungerande Nynäsbana. Rensade Content i min nya dator och lyfte över route och session. Content tog emot filerna men någon bana gick inte att öppna. Testade olika lösningar med samma dåliga resultat.

Till slut prövade jag Spara som och då fick jag in banan – men utan signaler, kontaktledningar – och spår. I bilderna visar jag station Handens hela bangård.

Att bygga i Trainz ska vara ett nöje. Så är det inte i TANE. Ständiga nålstick gör mig ofta frusterad. Som banbyggare har jag lärt mig att TANE är en dålig variant av 2012, som är en dålig variant av 2010. TANE är fyllt med en massa finesser – men inget som jag som banbyggare har nytta av. Att TANE är lynnigt kan kanske bero på storleken i GB.

Jag kommer att sakna LANs ModCat och PT-räls.

Nisse

benkegbg 2017-04-02 13:36

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för tips och råd. Men de streckade spåren är alltså i tolvan och inte i TANE.

Jag har nu fattat beslutet att sätta TANE i arkivet och börjat jobba i tolvan. Den finns kvar i datorn. Programskivorna däremot brann upp då hela bostadsområdet vi bodde i brann ner till grunden.

Nu har jag börjat med att byta ut alla spåren för hand. Att göra en enkel "Replace assets" är omöjlig eftersom det inte går att "hämta" spåren, då de är vita. Det betyder att alla signaler och annat raderas och måste sätta ut på nytt. Känns som att börja om från början - jag ser det som en storstädning och får något fräscht på nytt.

Så - än återstår mycket att reparera. Bilden visar Gullskog som fortfarande har en hel del jobb kvar.

korvtiger 2017-04-02 14:30

Okey, då är det lite knixigare, men det går att lösa de vita ränderna i TS2012 också. Hittade detta foruminlägg som förklarar hur:

https://forums.auran.com/trainz/showthread.php?137664

Kort så gör man en kopia med högre kuid-version av den dolda asset som är den vita streckade spåret. Sedan gör man denna version visningsbar i spelet och använder den för att köra Batch-replace på för att få önskat spår.

Då borde alla trackside-objekt att vara kvar på sina gamla ställen.

lan 2017-04-03 17:24

Jag beklagar...

... och jag har skickat följande mejl till Nisse - mina synpunkter och Niccolòs:

"vi*har*observerat*era*misslyckande*med*TANE*och*b eklagar*det.

Men*jag*är*övertygad*om*att*det*beror*på*handhavan defel*från*er*sida*!

Ni*gör*naturligtvis*som*ni*vill*-*vi*får*väl*stå*ut*med*saknaden,*men*TANE*ÄR*en*my cket*bra*simulator
-*klart*överlägsen*TS2010/2012.
Men*den*måste*accepteras*och*hanteras*rätt.

Än*en*gång*citerar*jag*Machiavelli:
"Inget*är*så*svårt*som*att*förändra*tingens*ordnin g*-*man*får*endast*ljumma*anhängare*i*dem*som*kan
tänkas*fungera*i*det*nya*-*och*dödsfiender*i*dem*som*fungerade*bra*i*den*gam la."
"

Med hopp om bättring:

Nils Blid 2017-04-03 20:53

Handhavande fel i TANE, inget handhavande fel i 2010/2012 trots att jag lagt fem kompletta banor (det innebär att inget kuidnummer saknats) i Forum plus ett stort antal manualer.

Det här får jag inte ihop.

Nisse

lan 2017-04-04 10:14

Vad jag menar är att om man installerar en hel rutt byggd i build 3.3 (TS2010eller tidigare så är chansen minimal att allt skall fungera i build 3.9 (TANE) eller högre (N3V garanterar inte detta!). Saker byggda i build 3.5 (TS2012) skall fungera i TANE (påstår N3V ?).
Med rutter är det ju så att de kan innehålla saker byggda för build 1.3 och senare som innebär att mycket inte kommer att fungera i build 3.9 och senare.

Med handhavandefel menar jag att försöka importera en rutt som fungerar i TS2010/12 och tro att den skall fungera i build 3.9 och senare, utan ett JÄTTE-arbete, är på gränsen till naivt !

För rutter och sessioner man importerar kan man ju direkt se vad som är felaktigt genom att lista alla "dependencies".

Vet inte om detta bringade nån klarhet i eländet ?

benkegbg 2017-04-04 12:04

2 bifogad(e) fil(er)
TANE är ett bra spel som har sina fördelar och nackdelar, precis som allt annat här i livet. Jag har inte skickat det i soptunnan, men jag känner att allt arbete jag lagt ner på Bensland (i Trainz 10 och senare i 12) försvinner i TANE. Därför har jag återgått till att avsluta projektet i 12-an innan jag tar upp TANE igen. När den dagen kommer så ska jag starta om från början med ett helt nytt projekt.

Kanske TANE tills dess har utvecklats ytterligare och ger än mer möjligheter och framför allt, inspiration, för mig att börja om.

Nu - tillbaka till Bensland. Jag har ändrat på Build-numret i en del av LANs bergstunnlar och skärningar samt Mod Cat och det fungerar i tolvan. Bifogar ett par bilder från ett parti där banan går genom flera tunnlar och skärningar.

Det lilla irriterande viruset i nedre högerkanten är gammalt material (en fsi någonstans) som spökar. Kommer förhoppningsvis att försvinna när den gamla, vitstreckade, rälsen raderas och då också signalerna.

Kan inte ändra, byta, rälsen som är streckad trots ditt (korvtiger) goda tips. Jag hittar inte vilket spår jag använt tidigare....

För resten, en liten fråga. Kan jag någonstans finna - vilken marktextur ska jag använda på Bergskärningar och tunnlarna? Någon som vet?

Hälsningar

benkegbg 2017-04-11 20:11

5 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Jag velar fram och tillbaka över TANE. Jag har fortsatt jobba på republiken Bensland i Trainz 12 och efter ett tag fick jag för mig att göra ett nytt försök att ladda in banan i TANE.

På nytt uppstod ett spökspår, helt utan anledning. Det går inte att få något grepp på det. Försökt i såväl route som session-lagret. Det är ett spår som jag för övrigt inte använt någonstans.

De går inte att radera, flytta eller ens undersöka med "?"-tecknet. Vad jag kan göra är att radera rälsen före och efter spök-spåret och höja allt mark omkring, så att jag rälsen försvinner under markytan. Därpå lägger jag ut mitt nya spår ovanpå och reparerar banan. Se bild 1.

Tycker inte helt om grafiken. Kan inte finna hur jag kan ändra, om det ens går, för att få mer skärpa. Det blir lite mycket vitt i vissa objekt.
Se bild 2 på en station och bild 3 exempel på STW Plattformssplines och mätverktyg.
Videokortet i datorn är ett Nvidia Geforce GTX 870M så det borde vare sig hacka eller vara suddigt, vilket det gör.

Som jämförelse: samma station i Trainz 12 och Plattformssplines i Trainz 12 på sista bilderna.

lan 2017-04-11 20:45

1 bifogad(e) fil(er)
Har du testat olika inställningar i TANE ? Skulle vara intressant att se vad du har ?
Jag har dessa:

blomsson 2017-04-11 23:12

Hej!
Jag börjar bakifrån, när det gäller upplevelsen av hur objekt gestaltar sig, så finns det ju otaliga bevis i dessa forum hur olika vi uppfattar nyanser. Det kanske är Tane som är korrekt och inte tolvan, eftersom du är van vid tolvan så blir ju Tane extremt ljust?
Fast jag tror inte det är så i detta fallet! Kunde inte hålla mig utan startade Mac-versionen (Trainz 2) som motsvarar tolvan och kan bara hålla med om att det är en stor skillnad på utseendet mot Tane, och det ser bättre ut i tolvan.

Jag testade LAn:s inställningar, men det gjorde ingen skillnad, är dock tvungen att lägga mig på en lägre "shadow" nivå, annars blir Tane segt som sirap. Men jag behåller de andra så får jag se vad som händer i övrigt!

Spökspåret, verkar väldigt knepigt. Jag har varit med om något liknande, men först en liten frågestund:
  • Har du kollat i dependecies om det finns något spår som inte ska finnas, och om det går att radera "utifrån"?
  • Ligger spåret på en plats där spår ska finnas?
  • Vid dina olika försök att importera banan till Tane dyker spåret upp på samma ställe?
  • Vad händer om du tar bort spåret i tolvan och lägger nytt spår (kanske inte är roligt att labba med om det finns objekt på spåret)?
  • Om du klonar banan i tolvan och läser in klonen?
Bara lite ideér...

Nu till mitt spår-problem, jag hade inget spökspår men ett spår (egentligen två) som jag inte kunde arbeta med, precis så som du beskriver. Denna bana är importerad för länge sedan från tian (Trainz 2010 Mac), spåren är skapade i Tane långt senare. I mitt fall så var det (tror jag) LAn:s PT-spår (taftologi) annars så var det något inbyggt spår i Tane. Jag hade flera dubbelspår med växelövergångar emellan spåren, i ett av dessa kunde jag inte röra spåren. Jag ville lägga till en växelövergång till men kunde inte arbeta med spåren. Nu kommer jag inte ihåg när i sekvensen som det löste upp sig, men jag skulle gissa att det skedde när jag tog bort växelomläggarna, alternativt när (om det gick innan jag tog bort växelomläggarna) jag tog bort växelövergången.
Om det finns objekt på spökspåret så kan det vara något av dessa som spökar! Om man markerar var de objekten sitter så kan man bara flytta de till ett annat ställe och sedan kanske byta ut spåren och återplacera objekten, så behöver man förhoppningsvis inte göra jobbet igen!

Hoppas det löser sig, verkar vara en trevlig bana.

mvh
Håkan

benkegbg 2017-04-11 23:59

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har raderat alla missing dependicies samt alla faulty i content managern. Det fanns inga spår/räls med i missing dependencies listan.
Spåret uppstod som ett byte av ett av SAM's spår som jag för övrigt använt i hela banan, inga andra spår - utom möjligen de som finns inbyggda i broar och sådant.
Har inte testat med att flytta in någon annan bana. Men jag skall göra som så här: Jag fortsätter att bygga en stund till i Trainz 12, som jag gillar bättre, och senare göra ett nytt försökt att importera det till TANE.
Övriga förslag ska jag ta i beaktande vid nästa test.

För övrigt (till Lan) så har jag testat högsta inställningarna, men mitt köp av ett nytt grafikkort har blivit en besvikelse. Det blir segt och jag har då sänkt ribban lite: se bild.

ekankal 2017-04-12 09:04

Hej Benke.

Jag hade ett liknande fel i TS2009 ang spåret, för mej hade en kort bit på ett spår som jag skulle flytta på, av någon underlig anledning förvandlats till ett scenery-objekt (och gick att ta bort som ett sådant), men har aldrig lyckats lista ut vad det berodde på.

Grundinställningarna (Environment) i TANE är en KATASTROF (allting är åt he..ete för ljust), syns tydligast när man har importerat en rutt från en tidigare version av Trainz.

På bilden här under kan du se mina inställningar på Ambient, respektive Sun color preview ca kl 09.00 (justeras med dom röda/gröna/blåa rattarna).

När det gäller skärpan, ändra antialiasing till 8X, och prova att höj Post Processing till High, så borde du se stor skillnad.

Ang. prestandan, det som påverkar den i särklass mest (tillsammans med shadows) är inställningen av Draw distance (se bilden), så den kan du prova att laborera med (sänka) för att se om det blir någon skillnad.

http://www.hostthenpost.org/uploads/...0dc7e72440.jpg

benkegbg 2017-04-12 11:49

2 bifogad(e) fil(er)
Tack Ekankal
Tittade in på inställningarna du föreslog och där var "default" inställningarna helt galet. Efter lite pillande så tror jag det här får duga....
Klart bättre än tidigare (jfr bild).
Hälsningar

benkegbg 2017-04-14 15:31

Republiken Bensland

3 bifogad(e) fil(er)
Häromdagen sparade jag Bensland TS12 och hämtade in i TANE. Jag gjorde en sökning på missade dependencies och lät Download Station hämta hem sådant.

Öppnade banan och det blev knas på tunnlarna. Databasen använde tydligen tunnlar från gamla versioner av Bensland. Ovanpå det fanns den senaste som jag nu använder, så det blev tre tunnlar i en!

När jag raderade dessa så länkades tunnelspåret till en STW Platformsspline som använts vid en station längre bort! Gick att radera.

Spåren däremot, som TANE av sig självt tycker passar bättre, går inte att ta bort. Det förekommer bara på några ställen så det går att rädda genom att gräva ner ski-en. På bilden syns två spårbitar (upp till och ned till) som är "spökräler".

Jag beslöt att fortsätta i Trainz 12. Allt gick "som på räls" ända tills programmet kraschade när jag närmade mig en viss del av banan. Det kraschar om jag går dit via minimappen, söker ett objekt i området eller bara följer rälsen dit.

Har gett upp tolvan också. Raderar inte programmet - än, innan jag sparat UserDatamappen. Kanske inte raderar programmet alls... än.

Tänker nu gå tillbaka till 10-an där mitt kära Bensland var skapat från början. Gick ner i källaren och rotade efter programdisken. Hittade alla diskar från Trainz 2004 och upp till 2010 - men ingen 2012 ! Då hann minnet ikapp mig. Den skivan hade jag med mig i flytten till Fort McMurray. Så den försvann i branden när alla husen i området brann ner till grunden!

Skönt att jag i alla fall har 2010 kvar. Så nu ska jag kavla upp ärmarna och börja om på nytt..... Hoppas det går att flytta ner materialet från 12-an till 10-an... annars har jag väldigt mycket sparat på reserv-hårddiskar.

Hälsningar

benkegbg 2017-04-15 19:50

Nu har jag provat - att installera Trainz 2010 på nytt och naturligtvis fungerar inte banan (Bensland) överflyttad från 2012. Är inte "bakåtkompatibelt". Själva originalrutten, skapad i 2010, finns tyvärr inte kvar.

Eftersom TS12 kraschar hela tiden så har jag fört över Bensland till TANE. Mystiken fortsätter hur TANE behandlar splines gjorda i tidigare Trainz.

Några bitar av räls har blivit roadsplines eller en blandning av dessa. Det är som att TANE på något vis blandar ihop objectsplines med tracksplines. Inte överallt, tack och lov. Jag antar att detta problem endast uppstår när man importerar banor skapade i tidigare versioner av Trainz. Inte när man bygger nya banor i Tane.

När det inte går att radera "spökspåren" så har jag antingen grävt ner eller i ett fall - lyckats få en spline utbytt till invisible! Det var kopplat mellan en bro och en stationsbangård, som var över 4 kilometer bort! Lyckligtvis så var det objektet känsligt för byte av textur, typ där spåret ändrar utseende exvis på broar, industriobject o liknande. Därför blev det invisible när jag lade till en "invisible road" till den.

Bildsviten nedan visar:
1.
Mystiska crossing syns i Minimappen. De blå linjerna är gator som blivit rälssplines, vitstreckade sådana.
2.
Typiskt rälsbyte??? Spåret blev plötslig en väg. Gick inte att radera. Tog bort rälsen före och efter. Höjde marken 2 meter, så också biltrafiken hamnade under marken. Lade ut spåret på nytt ovanpå vägen som nu trafikeras under marken.
3.
Omöjligt att radera var en vägstump i staden som dels hade en rälsspline i ena änden och en objectspline i den andra !!! Bilderna visar vardera ände.

Ja, ja. Det tycks finnas mer att gräva i. Men jag är envis som en åsna och fortsätter trots motgångarna.
Hälsningar

benkegbg 2017-04-15 19:56

4 bifogad(e) fil(er)
Bilderna som jag glömde att bifoga:

benkegbg 2017-04-18 17:06

5 bifogad(e) fil(er)
Hi again!

Efter att ha misslyckats med att få Trainz 2010 acceptera mitt projekt från "sin storebror" TANE och då Trainz 2012 kraschar hela tiden så fortsätter jag att arbeta i TANE.

Jag har lagt alla spåren och ska nu sätta igång med utsättning av signaler och luftledningar. Sedan återstår det stora och jobbigaste, men också roligaste, delen - att bygga ut allt scenery med åkrar, ängar, städer och annat gott. På vissa ställen har jag redan startat.

En annan stor bit av anläggningen är vägskydd och stationsskydd.

Bildsviten nedan visar lite av byggandet.

benkegbg 2017-04-26 03:28

Mera SPLINEs-problem

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Upplever att det är krångel med splines i TANE SP1 Build 84204. Det har hänt tidigare och hände mig nu igen.
Mitt Bensland är ett stort projekt som jag filar på lite här och där. På ett ställe har jag använt ett splineobjekt, det är en kaj för båtar. Hoppade vidare på banan och skulle snygga till lite texturer kring en vägbro. Provade en textur men ångrade mig. Klickade på "ctrl-Z" och vips så byter bron plats med kaj-splinen från en helt annan ände av världen! Brons ena ände kopplas också vidare till kajen långt därifrån.
Detta har hänt tidigare att en del av rälsen kopplades sammans med en Plattforms-spline vid en station långt, långt bort. Dessa förändringar har också visat sig vara svåra att radera. Jag skyndade mig att avsluta, utan att spara!
Öppnade på nytt och gjorde samma sak. Målade lite och ångrade mig med "ctrl-z" och kajen kom tillbaka! Stängde ner och körde en databas repair. Då fungerade allt som det skulle - tills vidare...
Hälsningar
Kan väl hoppas på att det är en liten bugg som fixas vid nästa uppgradering?

benkegbg 2017-05-17 02:37

Månadsrapport från Bensland

1 bifogad(e) fil(er)
Hejsan!
Trots ovanstående och lite annat som spökar - så fortsätter jag mitt mödosamma arbete med projektet Republiken Bensland i T:ANE.

Jag har den senaste månaden inriktat mitt arbete på att placera ut signaler på Östbanan. Det är den halvan av landet Bensland som har dubbelspår.
Vet inte om det är jag som gjort något fel, eller vad det kan vara. Så här ligger det till:

Jag har arbetat i Route-läge men vid sparande så har det blivit en del olika sessionsnamn. Kan det vara det som gjort att hela signalsystemet plötsligen kraschade? Det dyker upp en ilsken röd lus i nedre höger hörnet och listan på vad den vill säga är lång....

Signalerna jag använt är JVS signaler och STL Osynlig Master 3.1. De blinkar med alla färger på sina ställen i surveyor, men fungerar ändå när man kör i Driver-läge. Fast jag vill helst se det med "normal" ljusbild i surveyor också.

Hälsningar

korvtiger 2017-05-17 22:06

Detta är ett känt fel som flera här på forumet rapporterat. Det verkar dyka upp när man satt ut för många signaler på sin bana. Jag har gjort vissa försök att åtgärda det, men tyvärr skulle det nog krävas att signalsystemets script skrivs om kraftigt för att det ska fungera bättre.

Blomsson håller ju istället på med en förbättrat system för moderna signaler som han har visat upp här på forumet i en tråd som verkar mycket lovande (även om det är alldeles för modernt för min egen smak.. ;) ). Detta kommer nog att fungera bättre med fler signaler än vad STLs system gör. STLs system fungerar däremot bättre med det äldre signalsystemet med semaforer och äldre ljussignaler, då detta system använder färre signaler per driftsplats.

Samma problem borde uppstå i TS20xx också om man satt ut för många signaler, även om gränsen verkar ha sjunkit i TANE.

benkegbg 2017-05-18 03:02

Nu lägger jag ner TANE - igen

1 bifogad(e) fil(er)
Ja, kära vänner.
Jag är ingen sur och gnällig gubbe - i vanliga fall. Jag har ett tålamod som min fru tycker är avundsvärd. Jag har gett Trainz version 12, eller det som vi kallar för T:ANE en chans många gånger om - men nu tror jag tar en paus.

Som ni sett av min långa följetong i ovanstående poster så har det var många prövningar.
Framför allt det där med att det spökar så förfärligt.

Nu har en stor del av landet försetts med mängder av räls och tunnlar så det är ingen hejd på eländet. Se bifogad flygbild över landet.

Jag känner inte för att sitta och städa bort alltsammans och rätta till. I en del fall har det också visat sig omöjligt att komma åt problemet. Så adjöss med TANE och jag väntar nog till SP3 kommit ut.

Hälsningar

benkegbg 2017-06-04 22:57

Tillbaka på banan

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Jag har blivit övertalad att fortsätta bygga i TANE, trots ovanstående missöden. Faktiskt har det fungerat bra - hittills. Spindelväven av spår gav jag fasiken i. Laddade in ett tidigare sparat steg, vilket naturligtvis blev ett kliv tillbaka med mycket "göra om".
Nu arbetar jag i Sessions-lager när jag placerar ut signaler och Osynliga mastrar. Men det fungerar inte tillfredsställande. De tappar färg efter ett tag. En del järnvägsövergångar fungerar, andra inte.
Ska dessa också sparas i Sessionslagret? Använder jag fel Vsi? Hittar bara "STL-X JVS Vsi". Ingen Vsi bland övriga JVS signaler (JVS Hsi2, JVS Fsi3 etc).
Vissa signaler visar heller inte rätt färg (som den i förgrunden). En del gör det, andra inte.
Hälsningar

korvtiger 2017-06-04 23:14

Tror att du borde spara signalerna i route-lagret istället för sessionlagret. Men det ska inte göra någon skillnad för om saker fungerar eller ej. Signaler är ju sådant som tillhör rutten och som alltid ska vara där. I sessionslagret ska du egentligen bara spara saker som är för en speciell körning, som lok och vagnar, vissa scenery-objekt som är där i just den sessionen.

Signalen du visar på verkar sakna master. De ser ut sådär när de inte är kopplade till en master korrekt. Kontrollera namn och att den master den är kopplad till säger att den är kopplad till den signalen i propertyrutan!

Om du visar närmare på hur du har namngivit och placerat ut de osynliga klarerarsignalerna på ett ickefungerande vägskydd så kanske jag kan hjälpa dig att få det rätt! :)

benkegbg 2017-06-05 03:10

3 bifogad(e) fil(er)
Det var min tanke också, att allt som hör till rutten ska vara i Route-lagret. Fast jag har läst att man ska spara i Sessions-lagret, vilket jag har gjort.
Men det har visat sig bli lite si och så med det också.
Jag öppnar banan som "Edit session" och försökte först flytta sakerna från session till route-lagret. Men det fungerade inte. Måste radera Mastern och sätta in en ny. Då visar signalen rätt sken när jag flyttade den.
Men sedan provkörde jag banan och gick tillbaka till surveyorn och "Edit session". Då har ljusen slocknat i vsi-erna och de två Hfs 1A och 1B visar fullt sken. (se sista bilden).
Provade att öppna banan som "Edit route" istället. Men då är alla objekt naturligtvis borta som ligger i sessions-lagret!
Alla vägskydd är försvunna i listan över vägskydd. Listan finns dock om jag öppnar banan som Edit session.
Det är en rörig soppa av alltsammans. Tålamodet börjar återigen falla ner på skalan....

lan 2017-06-05 10:18

Very good, mr. President. Det kommer att bli ännu bättre när SP2 kommer, det blir suveränt !

blomsson 2017-06-05 15:23

Hej!
Lager och hur det ska sparas är uppenbarligen ett problem i Trainz, jag har skrivit om detta förut och jag skickade länkar till dig tidigare som du kanske har läst.
Även när jag började så fick jag lära mig att allt skulle byggas och sparas i sessionslagret men det kan bli (är!) ett jättemisstag och risken att objekt försvinner är grandios, därför att det är lätt att tappa bort var man är och jobbar.

Däremot så är det väldigt lätt att flytta objekt från sessionslagren till ruttlagren!
  • Gå in i den sessionen som de objekt du ska flytta finns i.
  • Dra den eller de sessionslager upp till ruttlagret.
  • När du sedan sparar kan du göra på två vis:
    • Spara endast RUTTEN, då finns sessionslagren kvar i sessionen, som en slags backup (bör raderas när man har kollat att allt är ok, så att det inte blir en massa dubbletter, finns dock bara om den sessionen öppnas igen)
    • Spara rutten och välj "Owerwrite existing session" (eller vad det nu står), då raderas de sessionslager som är flyttade till ruttlagret.

Jag har testat detta och har själv använt den andra varianten efter att jag överförde en bana från en tidigare version.

Sedan känner jag ett behov av att ge lite kommentarer till ditt bygge i all välmening.
Ett av mina skäl till att befinna mig på detta forum är att leda er byggare i en riktning mot ännu mera verklighetstrogna banor, framförallt från ett signaltekniskt synsätt men även inom andra områden som jag har koll på.

Vägskyddet:
Det finns ingen anledning att ha två stycken enkel Vs på detta vägskydd. Enkla Vs används bara vid dålig sikt och jag vågar gissa att det är max en procent som använder enkel Vs. Funktionsmässigt har det ingen roll, men utseendemässigt. Byt ut en Osynlig master mot Osynlig klarerare med funktion Vägskyddssignal med samma namngivning och ta bort den ena enkla Vs:n och byt den andra mot en dubbel på varje spår, så ser det mycket bättre ut.
Kryssmärkena ska ha reflexer för flera spår.
Varför inte Vs:n på nedre bilden lyser, verkar konstigt, ser korrekt ut på bilden med namngivningen, om det inte finns något extra mellanslag som inte syns. Det är om de inte är länkade till varandra, syns i propertyrutan i så fall.

Signaler:
Här är det en del konstigheter, tyvärr så spelar det ingen roll i STL:s moderna system eftersom det inte finns någon koll på att rätt signaltyp är placerat på ett korrekt ställe. Detta innebär också att du kan ställa helt felaktiga signalbesked.

Vi börjar med de två översta bilderna, först en fundering om namngivningen av huvudsignalerna, "Hfs" är ju tpl-signaturen och är perfekt men "1A", "1B" och "1" är ingen numrering som jag känner till (kanske fanns något sådant på korvtigers tid, fast jag betvivlar det), endast bokstäver känner jag till men inte blandningen. Dessutom så är det uddanumrering i bägge riktningar, förkommer endast där syd- och norrgående linjer går ihop och fortsätter i samma riktning eller vid triangelspår, men inte på detta vis.
Ett förslag på korrekt numrering för de huvudsignaler som syns på bilderna:
"Namn enl bilderna" - Vid Udda rikting enl bild ett Modern princip (äldre princip), Vid Jämn riktning Modern princip (äldre princip). Första siffran i den äldre principen är spårnummer, vet ju inte hur du har tänkt men utgått från praxis att lägst nummer är närmast stationshuset.
  • "Hfs 1A" - Hfs 31 (Hfs 2/5), Hfs 32 (Hfs 2/6) - Mellansignal
  • "Hfs 1B" - Hfs 33 (Hfs 1/5), Hfs 34 (Hfs 1/6) - Mellansignal
  • "Hfs 1" - Hfs 22 (Hfs 2/1), Hfs 21 (Hfs 2/2) - Infartssignal
  • "Hfs ??" - Hfs L41(L1) (Hfs L1), Hfs L42(L2) (Hfs L2) - Utfartsblocksignal (syns långt bort)

Signal "Hfs 1B" kan endast vara en tvåskenare om växelhastigheten är minst 80km/h genom växeln i grenspår och både "1A" och "1B" ska vara kopplade(förreglade) mot utfartsblocksignalen. Ofta, speciellt på enkelspårsbanor, är mellansignaler innan ublsi kopplade även om det signaltekniskt medger annat. "Hfs 1B" bör vara en treskenare enligt bilden.

"Hfs 1", som måste vara en infartssignal, kan inte vara en tvåskenare beroende på många skäl, det finns en växel efter (samma skäl som ovan), avståndet till nästa signal kräver antingen kopplade signaler (förekommer inte på infartssignaler) eller fristående försignal (går rent teoretiskt, men har aldrig sett det på en station).
Placeringen av signalen (sceneryobjektet) är placerad efter växeltungan i växeln, får inte vara så.
Den normala placeringen av en signal är på vänstra sidan vid enkelspår eller vid alla spår utom det yttre spåret vid flerspår, då det är på högersidan. Vid alternativ placering eller vid otydlighet ska det finnas piltavla. Vid enkelspår så är även högerplacering tillåten utan piltavla. Dock så används högerplacering endast vid undantagsfall.

Det är ett väldigt kort avstånd mellan växeltungan och "Hfs 1", jag har inte sett något krav på specifikt avstånd mellan ublsi/infsi och första växel (inget jag har funderat på) men oftast så är det några hundra meter, kan ju ha med skyddsavstånd att göra.

Sedan var är ufblsi? I bild tre kan man se en "julgran" lite längre bort! Eftersom det ska vara utfblsi/infsi - (mblsi/mblsi) - infsi/utblsi för att ett linjeblock ska vara korrekt konfigurerat (spelar ingen roll i STL:s system).
Detta får mig att undra om du har vänt signalerna åt fel håll, så att "Hfs 1" ska vara utblsi egentligen?

Ett skäl till varför du får "julgranarna" och signaler som inte fungerar korrekt i surveyour kan vara "message overflow" buggen som du visar bild på tidigare.

Kontaktledning:
En sista detalj bara, kontaktledningsstoplarna mellan spåren ser inte bra ut. Avståndet mellan spåren kan inte vara tillräckligt, lite matte (fria rummet + ktl-stolpe + fria rummet), 2,6 + 0,4(uppskattning kan vara bredare) + 2,6 = 5,6meter avstånd spårmitt - spårmitt för att en ktl-stolpe utan objekt på ska få rum.
Troligtvis så (om man inte breddar) är det ktl-stolpar på utsidorna av spåren fram till perrongerna och sedan bryggor så att man kommer bort från spåret en bit.

Hoppas du inte tar illa upp med kommentarerna, utan tar det som en hjälp att bygga ännu bättre banor!
Den ser väldigt lovande ut.

mvh
Håkan

benkegbg 2017-06-05 23:33

1 bifogad(e) fil(er)
Nej, jag tar inte illa upp - tvärtom. Det är intressant och lärorik information du delger mig. Speciellt om signalernas placering som jag inte satt ut rätt. Ska se över alltsammans på nytt och ägna mer tid åt att se det ur en lokförares perspektiv. Det kan ju inte vara så lätt att bromsa ett tungt tåg om signalen visar rött, efter växeltungan!

Beträffande numrering och namn så är det så, att Bensland, som trots sin stora mängd av Svenska signaler, inte strikt har följt Sveriges regler utan har en egen regelbok för detta. Det är mest på skoj.

Din beskrivning och dina råd går inte helt obemärkt förbi presidenten (mig) utan det finns ett hopp om att vi använder oss av en del. Min tanke är (var) att göra en egen enkel numrering och förhoppningsvis få det att fungera. Bensland har signaler och spårplaner som kanske ger dig rysningar utefter ryggraden, men som sagt, detta finns bara i Republiken Bensland. Alla andra bygger säkert så verklighetstroget de kan och följer givna regler och riktlinjer. För dem är din information en guldgruva. Hoppas du inte blir arg på mig för att jag inte följer dessa.

Att numrera signalerna på upp-ned-spår med jämna-ojämna nummer är en klar regel, fast numreringen på stationerna i Bensland startar med 1 i ena änden och 2 i den andra. Däremellan blir det 3, 5, 6 resp 4, 6, 8 och så vidare. Lite som i verkligheten fast ändå inte...

Om en växel delas mellan in- och utgående trafik så har jag behållit själva numret, med tillägget A eller B. Detta är naturligtvis helt fel, enligt verkligheten, men jag kan ändra mig.

Utmed linjen har jag tänkt ge signalerna Uppnummer respektive Nednummer i fallande skala beroende på i vilken riktning man kör. Det är dessutom till nästa station, inte ifrån den station som föraren startade.
Så är det tänkt. Har fungerat vid lite tester.

För att förstå det hela bättre har jag börjat på en "handbok" för Bensland Järnvägar. Kan vara bra att ha om jag någon gång i framtiden blir klar och får tillåtelse att dela med mig av banan till er alla.
En liten förhandstitt på dokumentet bifogas. Sid 1 - 8 samt 28. Notera att detta är ett förslag och bara lite skisser. Bilder och text ska förnyas och hela banan är inte texturerad än.
Bengt

crille40 2017-06-06 13:45

Här är en till, som bygger helt i fantasin och inte enligt verkligheten.

Tycker det roliga med spelet att få signaler växlar, tidtabeller mm att fungera.

Otroligt imponerad av ditt bygge, och ser framemot den dag man kan provköra.

//Crille

benkegbg 2017-06-10 01:45

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Crille. Jo visst vill jag någon gång i framtiden ladda upp min bana, fast jag är inte riktigt säker än på hur det ska gå till. Gäller framförallt det där med copyright och sådant. Jag försöker använder så mycket som möjligt som går att hämta hem från DLS så det är så att säga grönt ljus med att sprida vidare. Fast det är ju också mycket som är från STL och där är frågan hur jag ska gå tillväga.
Hur som helst. Jag bygger och bygger och kommer väl någon dag känna att nu är det klar. I väntan på det kan du titta på en karta över Bensland.

crille40 2017-06-10 10:02

Otroligt vad du lägger ner tid även på din manual och karta, jag har inte det tålamodet utan allt är bara en massa kladdlappar om saker som jag ev skall ändra/fixa lägga till etc :D

//Crille

korvtiger 2017-06-10 14:27

DLS saker är ju lätt för alla andra att hitta, så där är det ju inga problem. När det kommer till STLs saker så rekommenderar jag att du bara skriver en lista med de paket som behöver laddas ned från vår hemsida. Om inte annat så är det ju ganska lätt att hitta individuella kuider på vår hemsida med hjälp av kuid-listan.

Sedan är det bara de andra lösa objekten som du använt som du måste komma på hur du ska göra med. För WNJ valde jag att packa de allesammans i en cdp som jag skickade med banan, med en readme som tydligt klargör att det inte är mina föremål och att jag inte har frågat om lov eller kontrollerat license-taggarna i alla assets för att se att det är okey att sprida vidare. Jag tänker så att jag inte har brutit mot några copyright-lagar. Dels är allt freeware så det finns, (eller har funnits), att hämta hem någonstans tidigare och dels så är originalkreatörerna de som står för varje assets, så jag försöker ju inte sno åt mig äran på något sätt för sakerna.
Men om (mot all förmodan) någon av originalskaparna skulle hitta sitt alster i paketet och inte tycka om det, så skulle jag naturligtvis ta bort den.

Tror att med lite common sense och ödmjukhet så är detta inga problem. Men försök att minimera antalet assets i ett sådant paket så långt som möjligt och att länka till ursprungssidor så mycket som möjlig. :)

benkegbg 2017-06-10 20:36

Tack för tips och råd, Korvtiger. :tumme_upp: De är sparade och kommer till användning när det blir dags.

benkegbg 2017-06-16 18:01

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Här är en lägesrapport från "gnällspiken".
Som ni vet så tappade jag tålamodet för en tid och var på väg att radera hela TANE och slänga programskivorna i soptunnan. Men efter en övertalning så har jag nu tagit ett djupt andetag och fortsatt med ett mål: Jag ska banne mig avsluta Bensland i TANE. Jag har kommit alltför långt för att ge upp. Jag inser också att man inte kan köra på i gamla program hur länge som helst. Måste följa tidens gång och programmens utveckling. Har läst om att patchen SP2 ska förbättra spelet avsevärt, så jag kanske får upp ångan igen.

Ställer höga förväntningar och hoppas de inte blir grusade. Gäller främst att få STLs signaler att fungera fullt ut. Det är lite si och så med dessa just nu. Det märkliga är att jag bygger och installerar och de visar ljus och fungerar. Så gör jag en testkörning och de fungerar ibland och ibland inte. När testkörningen är slut och jag går tillbaka till sessionsläge och byter till ruttläge (där jag bygger) så är det antingen "julgranar" eller inget lyse alls (gäller Vsi).

Vet att det är överbelastat med signaler och har låtit datorn läsa in scriptet länge och väl, men det är ändå frustrerande att signalerna inte fungerar.
En liten tanke är att min datorn helt enkelt inte klarar av TANE. Jag har installerat att nytt videokort (Geforce GTX870M) men datorn vill inte skifta över till det, utan använder fortfarande den inbyggda grafikdrivern på moderkortet. Jobbar på en lösning på det.

Mer om Bensland kommer senare. Jobbar på en utförlig rutt-beskrivning. Bifogar de första 13 sidorna, som fortfarande är under bearbetning.
Hälsningar

korvtiger 2017-06-18 17:30

Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig. Detta genererar i sin tur en mängd uppdateringsmeddelanden från varje växel som läggs om till alla signaler på hela banan som lyssnar på växlar för att veta om de behöver byta signalbild. Så ju fler växlar och signaler man har, ju fler meddelanden får varje signal. Rätt fort så kommer man upp i en mängd signaler som genererar så mycket meddelanden att deras "brevlådor" överbelastas och det blir massor av scriptfel.

Jag föreslår att du väntar på Blomssons nya signalsystem för modern signaleringsprincip som nog kommer kunna hantera större banor mycket bättre.

benkegbg 2017-06-18 21:08

Tack för meddelandet, Korvtiger.
Jag förstår din förklaring. Okaj, jag kan visa en liten film också:
https://youtu.be/21Q4ChlithU

Hälsningar

benkegbg 2017-06-19 10:57

Fick en tanke - det här med signalproblematiken:
Efter att ha läst Korvtigers förklaring, ovan, så förstår jag att det inte blir lättare för Trainz att tolka signalerna i Bensland. Järnvägsbanan i landet går runt och då blir väl konsekvensen att signalsystemet letar efter växlar och signaler runt om och det blir rundgång så att säga.
En liten tanke bara.

Så jag tänker göra på detta viset:
Jag fortsätter att skapa Bensland men lägger inte så mycket krut i växlar och signaler. Sätter tills vidare ut dem, tillfälligt, och kommer i framtiden att byta ut dem till Blossoms signalsystem. Lägger ner mer energi på texturer och övriga miljörelaterade objekt.

Jag ska också, när banan är miljömässigt färdig, byta ut alla signaler till något med nordamerikanskt stuk. Jag vill skapa en engelsk språkig variant av landet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.