![]() |
Hur får man det att fungera?!
Har hittat en snygg järnvägsövergång till Trainz men fattar inte hur jag får den att fungera.
Namn STL-X Fällbom STL-X Krysstavla STL-X Vfsi S http://i.imgur.com/4E509IF.jpg Hjälp!:confused::vetej: |
2 bifogad(e) fil(er)
Det finns en manual som bifogas:
|
Angående Germundals fråga:
Ärligt talat: det förstår inte heller jag. Däremot förstår jag att en bana behöver ha vägskydd. Utan vägskydd ingen bana. Först och främst; dom två pdf-manualerna LAn lagt ut har inneboende grava fel. Dom kan repareras med hjälp av pdf-manualen ”Rätt svenskt vägskydd”. Ska man bygga vägskydd enligt STW:s gamla modell är pdf-filen ”Starthjälp” ett måste. Sen tror jag inte att STW:s vägskydd fungerar särskilt bra med tanke på nya SignalSource. I TANE fungerar inte STW-varianten. Återstår STL-manualen ”Vägskydd”, som jag gjort 2014. Den tar inte upp den viktiga frågan hur man installerar med de nya STL Scenery-signalerna.. Den kräver också manualen ”Rätt svenskt vägskydd”. Jag har hållit på med seneray-modellen med hjälp av manualen ”Quick Start Guide” i fyra frusterande dagar. Jag har gett upp. Det bör nämnas att jag i ett brev erbjudit mig att göra en steg-för-steg-manual - förutsatt att jag begriper hur man gör. Jag tror att Germundal har snubblat över de gamla JVS-X-objekten. Mitt förslag är att han tar bort samtliga JVS-X-filer, installerar vägskyddet enligt STK-sidan plus nya SignalSource. Använd sedan manualerna ”Quick Start Guiude”, STL-vägskydd (fungerar bra frånsett installationen) och ”Rätt sven skt vägskydd”. Som hjälp får du Germundal här ett Lycka till. Nisse |
Citat:
|
Citat:
Nisse |
Guiden är kanske i behov av en uppdatering, den nuvarande är en gammal version som jag hittade på hårddisken och som jag fick klippa och klistra lite i för att den skulle bli någorlunda korrekt.
För att vägskyddet ska fungera måste man ha två stycken vägsignaler (VSI) placerade rygg mot rygg på var sin sida om själva vägkorsningen. Dessa VSI:s kan vara av två typer, antingen som en synlig signal (egentligen en mastersignal kopplad till en scenery-slave) eller en helt osynlig signal. I ditt fall så har du en synlig vägsignal (även om den visar signalsken åt båda hållen) så du kommer att behöva en master som kopplar denna till spåret och dessutom en osynlig vägsignal som står på andra sidan. 1. Placera ut en "STL Osynlig master" på spåret bredvid signalen du redan satt ut, vänd dess ljus bort från vägövergången. Namnge nu mastern till "abc V1" (utan citattecken) där abc är trafikplatssignaturen som du väljer själv, V betyder att det är en vägsignal och 1 är signalens nummer. Namne sedan den synliga vägsignalen till samma sak men med parentes runt, alltså "(abc V1)". Dessa kommer nu att kopplas ihop och om allt är rätt kommer ljusen i signalen att tändas. 2. På andra sidan behöver vi en osynlig signal som agerar VSI. Placera därför ut en "STL Osynlig klarerare" med ljuset vänt bort från övergången. Namnge denna "abc V2". I propertyrutan (samma ruta som du namnger saker i), tryck på den blåa pluppen och välj "Vägskyddssignal" i listan. 3. Öppna propertyrutan för den osynliga mastern, vilken nu kommer att visa massor av nya saker. Här trycker du på noname och hittar på ett namn på ditt vägskydd (till exempel "Drottninggatan") Detta namn är bara för din egen skull och spelar därför inte så stor roll. I rutan kan du också ställa in ringsträckan (dvs hur långt bort ett tåg ska vara för att bommarna ska gå ned) 4. Öppna återigen propertyrutan för den Osynliga klareraren. Denna kommer nu att vara väldigt lik den för mastern. Ställ in den önskade ringsträckan för denna sidan av vägskyddet. 5. Till sist ska vi koppla alla andra grejer, (bommar, kryssmärken...) till vägskyddet. Öppna propertyrutorna för dessa och tryck på noname för att välja vägskydd. Leta sedan bara upp vägskyddsnamnet i listan. 6. Testkör och se att allt verkar fungera! |
Ett fungerande vägskydd måste ha en fungerande försignal (vfsi). Hur konfigurerar man den - det saknas i Korvtigers utmärkta beskrivning ovan. Jag har testat olika vägar men ingen accepteras. Det troliga är väl, tycker jag, att Fvsi kopplas till mastern/klareraren genom beteckningen (AAA FV1/2). Fungerar tyvärr inte.
Nisse |
Tack!
TACK!:applad::ber:
|
Försignaler är ingen konstigt. Står i Quick Start Guiden.
I detta exemplet skulle mastern till försignalen heta "abc FV1" för den som försignalerar för VSI:n abc V1. Sceneryslaven skulle heta "(abc FV1)" Precis som vanligt, inga konstigheter. Inget mer behöver göras, försignalen hittar VSI:n av sig själv. Om du går in i VSI:ns propertyruta ska det även stå där avståndet till försignalen och försignalens namn, så man kan dubbelkolla detta. |
2 bifogad(e) fil(er)
Har upptäckt att vsi:n på klareraren-sidan inte lyser - varken rött eller vitt. Däremot fungerar vsi:n på mastersidan OK. Tyvärr kan jag inte visa detta på bild eftersom Tane har haft godheten att sopa bort hela vägskyddet. Dock är jag van vid sånt; har tvingats bygga två broar på nytt fyra (4) gånger plus ett antal vägskydd..
Älskar jag som byggare TANE? Svaret kort och gott NEJ. Den enda fördelen TANE har är LAns PT-räls, den tycker jag om. Jag kan dessutom nämna att mitt öga har svårt med Tane. Den usla grafiken gör att jag tvingas byta glasögon gång på gång. Det är ingen höjdare. Jag lassade in ett antal hundralappar till Tanes utveckling. Dom slantarna kunde jag ha haft bättre nytta av. När det gäller den mörklagda vsi:n har jag tagit bort klararen ur Content och ersatt den på nytt. Nisse |
Du kan inte ha en Osynlig klararare om du ska ha visuell VSI!
Om du ska ha en VSI åt varje håll så måste du ha två osynliga mastrar, inga klarerare! Osynliga klarerare är till för att ersätta signaler som inte har någon visuell signal, till exempel om du bara vill ha en VSI åt ena hållet så ska du använda en osynlig klarerare åt det andra hållet. |
Men ingår inte VSI i signalsystemet om du använder en osynlig master?
För vägskydden ska inte vara kopplade med signalsystemet, det blir fel då. Det var väl det som var den stora fördelen med STL-X skyddet att de inte påverkade signalsystemet och tvärtom. Eller har jag missat något i Tane-versionen? |
Nja. De övriga signalerna i Svenolovs signalsystem ser inte VSIs (Precis som i verkligheten) om du inte specifikt förreglar en VSI mot en signal. I gamla signalsystem (semaforer) så var ofta vägskydd som korsade infarts/utfartstågvägar förreglade i tågvägen, så att signalen inte kunde sättas till kör utan att vägskyddet var stängt och förreglat. Men detta är alltså inte standardbeteendet. Jag hade en del önskningar till Svenolov om manuell stängning av vägskydd, för det var vanligt på obevakade stationer med en närliggande övergång att man var tvungen att aktivera vägskyddet för att bommarna skulle fällas så att dessa inte fälldes när tåget stod inne vid plattformen, utan när det skulle avgå. En sådan anordning finns att beskåda på ULJ för både Tycho Hedéns väg och Fyrislundsgatan som har en liten hållplats liggande mitt emellan dem.
|
Hej!
Hur får jag signalerna under att fungera?
http://image.prntscr.com/image/eb4fe...b76fb849dd.png ----------------------- ArvidG03SWE Projeckt: (Trainz12) Repaint y31 Linköping - Norrköping Skogsbanan (påhittad) |
På samma sätt som alla andra masterstyrda signaler i Svenolovs signalscript.
|
Ibland så är det en "Dvsi" under "Hsi:n", hur gör man då?
http://image.prntscr.com/image/0ff78...b40957d3e8.png Sen undrar jag var jag kan hitta den här tavlan: http://image.prntscr.com/image/97ae7...36d763134b.png |
Den lilla bilden visar en rätt ovanlig tavla, som populärt kallas för Tioöringen. Den betyder i princip "om 1000 m". Tillsammans med en msi jämte stationsbeteckning kan den i sällsynta fall användas som försignal. Om du skickar mig ett mail kan jag ordna den. Använd medlemslistan.
Du får svar fredag om en stora bilden. Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Betydelsen är: Om den sitter på en huvudljussignal så betyder det att signalen inte automatiskt går till stopp vid fel på försignaleringen. Om signalen visar enbart "kör" ska föraren agera som att signalen visade "kör, vänta stopp". Om en mellanblocksignal eller infartssignal (undantagsvis för msi och utfblsi) inte försignaleras av en fristående försignal så sitter tavlan under en orienteringstavla, ev. med tilläggstavla avstånd och/eller tpl-signatur, på försignalavstånd (normalt 800m-1000m) före huvudsignalen. Då med betydelsen att lokföraren ska agera senast vid tavlan som om försignalbeskedet i den föregående huvudsignalen hade lämnats vid en fristående försignal på tavlans plats. Men den används aldrig som en försignal, försignaleringen måste finnas innan tavlans plats enl senaste säo (TTJ). I são från 2000 så står det att om det inte finns ett försignalbesked så ska föraren agera som att det är stopp i nästa huvudsignal, men den används inte som en försignal utan den talar bara om när föraren ska agera. När det gäller den stora bilden så ska Mastern för (medgivande-) dvärgsignalen placeras ca 1 meter framför Mastern för huvudsignalen. Jag hade namngett dvärgen Tpl DSxx för att särskilja den från huvudsignalen Tpl xx, om det måste vara DS vet jag inte men bör ju vara ett unikt namn i alla fall. Scenery-signalerna döps med parenteser som vanligt. EDIT: Såg att du hade de fyrkantiga TKL-mastrarna på bilden, ska vara samma typ som de andra signalerna. Bifogad fil 73730 Syns inga namn på objekten beroende på buggen som finns... mvh Håkan |
Jag tror jag gjorde rätt...
|
3 bifogad(e) fil(er)
Riktigt rätt blev det inte. Signalen, som heter Medgivaredvärgsignal och är väldigt bra att ha i bangårdar och underlättar rangering. Signalen har samma funktioner som en huvuddvärgsignal (hdvsi) men påplussad med en mellansignal (msi 3-ljus). Alltså totalt 7 ljus, lika med en huvuddvärgsignal.
Den här signalen har Jgloket testat. En Osynlig master styr msi:n. Den kan döpas till stn-namn plus benämning – ex. Ts 85.Bakom mastern placeras en andra master för dvärgsignalen. Skriv in samma namn som för msi:n plus M – alltså Ts 85M. Msi:n och dvärgen får samma benämningar inom parentes – för dvärgen (Ts 85M). Medgivaredvärgsignalens msi riktas ju mot föregående msi. Riktas signalen mot utfartsblocksignalen fungerar inte medgivaredvärgsignalen. Då får man sätta upp en ny msi på tågspåret bakom infartsväxeln (se bild 2). Det intressanta med signalen är att samtidigt som msi visar rött ger dvärgen klartecken. I bild 3 visar medgivaredvärgen samtidigt stopp och ”Rörelse tillåten, fordon finns på sträcken”. Jag vill minnas att Jgloket förespråkade att samtliga msi inom ett stationsområde borde vara typ medgivaredvärgsignal. Så långt har jag ännu inte kommit. Nisse |
Citat:
Och den fyrkantiga TKL-mastern hörde tydligen till plattformsbommarna som jag missade på den första bilden! Riktigt rätt blev det dock inte av dig Nisse! Den kallas helt korrekt för medgivandedvärgsignal men har inte samma funktioner som en huvuddvärgsignal! För att tydliggöra: Två typer av dvärgsignaler finns det (ingen visuell skillnad). Den ena kallas för växlingsdvärgsignal och den andra kallas för medgivandedvärgsignal, gemensamt kallas de för dvärgsignaler, populärt för "dvärgar". De används för att reglera rörelser vid växling på driftplats(station). En växlingsdvärgsignal kan också utgöra skydd för växlings-och tågvägar. En medgivandedvärgsignal används för att upphäva "stopp" från den huvudljussignal som den är placerad intill vid växling. En huvuddvärgsignal anses ha samma funktion som en huvudjlussignal OCH en medgivandedvärgsignal, men en medgivandedvärgsignal har INTE samma funktion som en huvuddvärgsignal. Viktigt att hålla isär begreppen. Huvudljussignalen kan vara 2-sken till 5-sken. Citat:
Tror inte att det spelar någon roll om du skriver Ts 85M, Ts 85X eller Ts DS85 eftersom namnet bara ger en unik beteckning och inte påverkar signalens beteende utan det ligger i scriptet och eftersom det inte har förändrats sedan utgivningen (förutom uppgraderingen till T:ANE) så kan inte det förändra något! Mitt minne säger mig att placeringen ska vara två mastrar inom en meter, om det är före eller efter spelar ingen roll. Hittade dock inte var jag hade sett den informationen från svenolov. Citat:
Citat:
Det är inte msi som är medgivandedvärgsignal utan dvärgen! Medgivandedvärgsignaler används invid infartsignaler och mellansignaler av huvudsignaltyp. Mängden dvärgar är till stor del beroende på ställverkstyp och storleken på stationen. På reläställverk (59 och tidigare) så förekommer väldigt sällan dvärgar. På större stationer har man oftast andra typer av ställverk (65,75, Cst) som påminner om datorställverk (85,95) och på de så gödslar man med dvärgar istället. Det är till och med så att det finns dvärgar som inte Tkl kan påverka(!) idiotiskt kan man tycka men så är det, och de används endast till att snabba upp tågförningen, vilket ju även gäller växlingsdvärgarna. Vill också påpeka att dvärgsignalerna inte fungerar (enl min erfarenhet) som de borde i STL:s moderna signalpaket, vilket också gäller en hel del annat, bl.a. linjeblocket. Dessa saker kan ju göra att det blir en del knepigheter... mvh Håkan |
Tack Korvtiger
Har suttit massa timmar idag och försökt få till vägskyddet. Jag var inte noga med benämningarna. Men inser nu att det var väldigt viktigt hur man namnger de olika objekten //Christer |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag ropade hej för tidigt, trodde allt var löst då signalen började lysa rött.
Men när Jag kör ett tåg så ändrar sig ingenting, inget vitt sken, inga bommar går ner bilarna kör vidare etc. /Christer |
Du har förreglat den mot en signal, vilket också råkar vara motsatt vägskyddssignal (Brs V2). Förreglad mot signal ska du endast använda på huvudsignaler när du vill att vägskyddet inte ska börja fällas före det att signalen du refererar till står i kör. Alltså, om signalen står i stopp så är vägskyddet öppet. Så du har låst in dig i en cirkel, vägskyddet kan inte fällas för att vägskyddssignalen är förreglad mot motsatt vägskyddssignal, vilken inte kommer att visa grönt förrän vägskyddet är fällt.. :rolleyes:
Ta bara bort förreglingen (kontroller att du gjort detsamma på den andra vägskyddssignalen också) så borde det börja fungera igen! :) |
Ett stort Tack.
Nu fungerar allt perfekt. //Christer |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009