Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Intressant objekt finns på denna bild ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35863)

lan 2015-09-29 18:33

Intressant objekt finns på denna bild ...

1 bifogad(e) fil(er)
... det är inte 142an, flyttblocken, granarna eller tjärnen.
Kan ni gissa vad det är då?

Jockes 2015-09-29 18:48

Den där stora trådhärvan? :D

Bengan 2015-09-29 19:01

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 297944)
Den där stora trådhärvan? :D

Om det nu är trådhärvan, så har Tomas gjort ett paket för länge sedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....46&postcount=1

Men en uppdatering på dom, skadar kanske inte.

lan 2015-09-29 20:17

Jo då Chaks0rs Telefonstolpar är väldig OK, vad händer om du höjer/sänker ett vertex - hänger trådarna med då? Går vertexen (stolparna) att rotera och hänger trådarna med då?

Bengan 2015-09-29 20:51

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 297950)
Jo då Chaks0rs Telefonstolpar är väldig OK, vad händer om du höjer/sänker ett vertex - hänger trådarna med då? Går vertexen (stolparna) att rotera och hänger trådarna med då?

Trådarna hänger inte alls med.

Nu tog jag i och höjde och sänkte med 5 meter direkt (stolpen blir sne och trådarna är inte med).

Stolparna går inte att rotera då det är en spline. Drog iväg med en 45 graders vinkel och trådarna hänger inte med då.

Så en uppdatering eller helt nya, skulle inte skada.

korvtiger 2015-09-29 23:51

Testa att lägga till:
upright 1
i configen till telegraftrådssplinen, kanske kan fixa problemet!

lan 2015-09-30 12:30

Om man gör dom som stitched track löses alla dessa problem, det enda är att om man sätter stolparna väldigt tätt så plattas dom till i y-led,

lan 2015-09-30 17:57

Telegraf(telefon)stolpar ...

3 bifogad(e) fil(er)
... med olika antal trådar blir det nog, gjorda som stitched track., egentligen en utdöede teknik för nästa blir att bygga alla splines som "Procedural Track" !
Dvs där man har en massa extra mesher som är tänkta som vingräler, stödräler, växelräler m.m. men det får bli när det blir ordning och reda på TANE-torpet.

Läs mer här:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...rack_for_T:ANE

Dom jag gjort använder sig av LOD och Bumpmaps så de tål närgångna snubbar, som Bengan och Korvtiger :grin: och ändå skonar processorn.

Några bilder på "trådhärvan":

1. De 5 olika typerna.

2. En fristående "Stödstolpe - scenery" som med lite "fippel" går att hantera.

3. med ytterligare "fippel" kan man foga ihop två olika typer, vilket ligger verkligheten nära - det grenade sig där abonnenterna fanns, precis som dagens fiberkablar.

korvtiger 2015-09-30 18:08

Finns det inte något sätt i Trainz att med den gamla metoden få separata mesher att placeras ut i "skarvarna" mellan två sektioner, alltså i detta fallet stolparna i skarvarna mellan två telegraftrådssektioner? Jag menar att man har två mesher, en för telegraftrådarna som är den som trycks ihop och dras ut i längdled, och splittas när max-längden för en sektion överskrides, samt en mesh för stoplarna som placeras ut i ändarna på splinen, samt i alla sektionsskarvar. Med detta så borde man slippa att stolparna trycks ihop också. Har dålig koll, har själv aldrig gjort något i splineväg bortsett från mitt smalspårspaket, men jag har för mig att jag sett det användas på någon typ av spline någon gång.

lan 2015-09-30 18:32

Det kan gå, mina mesher ha bara en endcap (stolpe utan tråd), men om jag inför en prevcap (stolpe) och gör trackmesherna med enbart tråd, kanske det går!

Skall testa lite och återkommer (om jag inte tappar "klätterskorna" och fastnar i nån stolpe :grin:

lan 2015-10-01 09:30

Nej det går inte!!! För att stolparna skall upprepa sig måste det finnas en stolpe + trådarna i Track-meshen. Endcapen som bara är en stolpe blir alltid rätt. Jag har satt mesh-längden till 40 m, men det kanske är för långt?
Om man går ner till 20 m så minskar man problemet med hälften, men jag tyckte 20 m mellan stolparna var väl kort???

Sen vers 3.7 finns det betydligt fler taggar för "stitched track", men det duger ju inte för oss gamla "3.3-dinosaurier" :D

Bengan 2015-10-01 13:40

3 bifogad(e) fil(er)
Nu är jag här och krånglar till det med stolparna också.:rolleyes:

Om man kör stolparna i rak linje, så är det inga problem.

Men om du kör rakt och sedan sticker av åt något håll. Så blir det också en böjning på tråden, fast den egentligen borde gå rakt mellan dom olika stolparna.

Så jag tog och körde split på dom splinepunkterna, där stolparna svänger av. För att slippa få svängda trådar. Men då får jag dubbla stolpar vid dom splinepunkterna.

Så jag är lite nyfiken på, hur det skulle bli om du bara gjorde stolpe i ena änden och i den andra, så slutar trådarna fritt i luften.

lan 2015-10-01 14:27

Ack ja ...

.... det är en stolpe bara i ena änden !!! Den andra sätts dit när du avslutar splinen och försvinner när du förtsätter för då sätts den enda in !!!

Men jag experimenterade med massa taggar och i slutet tog jag bort alla utom den som gör trådarna raka, trodde jag, men jag tog nog bort den med :mad:

Skall genast uppdatera, jag hinner nog inom editeringstiden !

Bengan 2015-10-01 15:42

2 bifogad(e) fil(er)
Tack, Lennart.

Nu är trådarna raka för mig i.a.f. och det problemet löst.

Över till en annan sak, som betyder en massa merjobb och fler varianter (har inte räcknat på, hur många olika varianter som i.s.f. behövs.

Det är övergång från olika trådar. I mitt exempel från 32 trådar, där trådarna sedan splitas upp åt olika håll. Från 32 trådar till 24 trådar åt ett håll och 8 trådar åt ett annat håll.

För det första, så tror jag. Att man då måste ha stolpe i ena änden och trådarna fritt hängande i andra änden. Så att man får försöka passa ihop dom fritt hängande trådarna med den i mitt exempel på 32 trådar. En stolpe med 24 fritt hängande trådar i ena änden. Sen en stolpe med 8 fritt hängande trådar.

Då är vi framme vid nästa proplem, om du har förstått vad jag menade med det första här uppe.

Då kommer varje stolpe med 8 fritt hängande trådar behövas göras i flara olika varianter.

För i mitt exempel på bilderna. Så hamnar trådarna med 8 högst upp på den med 32 trådar, samma sak med den som har 24 trådar.

Så den med 8 trådar bör ju då hamna längre ner, där 24 trådarna slutar.

Fan, vad invecklat det kan vara ibland, att förklara hur man menar. För nu känns det bara rörigt, det jag skrev. Jag slutar här och du får istället fråga vad jag menar bit för bit.

lan 2015-10-01 17:01

Jad visste det...

1 bifogad(e) fil(er)
... Bengan har ständigt nya idéer. Jo jag förstår vad du menar.

Om åtta trådar viker av bör det i stolplösa änden vara de två nedersta raderna för sedan i stolpänden bli de två översta. Vi kan ju börja där!

Sen kan du göra lite jobb under tiden jag tänker:

Sätt taggen istrack=1 så hamnar allt i Track . Om man sen tar bort allt som heter endcap i 8-trådarsvarianten så den inte säter ut nån stolpe i slutändan, och testar om man kan koppla den som en växel till 32-trådars så drar du också ett strå till stacken - sen får vi fortsätta därifrån.

EDIT: Gjorde en Telegrafstolpe 8tofrom32 som du kan texta med, den har stolpe bara i startänden - fortsätt jobba Bengan!

Bengan 2015-10-01 19:35

3 bifogad(e) fil(er)
Har gjort dubbel uppsättning via kloning på stolparna.

På samtliga har jag ändrat istrack till 1, så att det blev spår utav dom.

På hälften utav dom, så har jag tagit bort Endcap så att stolpen försvinner i ena änden.

Samtliga går att koppla ihop, så att det blir en växel.

På bilderna nedan.

Så har jag kört på med 32 trådars som spår med endcap. Sen har jag satt ut 24 trådar utan endcap och dragit fram till 32 trådars. Snäpp, så har dom suttit ihop. Sen tog jag din specialare 8 till 32 trådar. Satte ut den och drog den till 32 trådaren. Snäpp, så satt det ihop och blev en växel.

Resultatet blev som jag hade hoppats. 24 trådarna högst upp och 8 trådarna längst ner. Sen att trådarna inte sitter till 100% vid splitningen, bekymrar mig inte, då jag inte hade räknat med det heller.

Så i stort sett, så är jag nöjd med testet. Nu skulle jag bara vilja få dom, att snäppa ihop med varandra som spline också. För nu tar dom bara emot varandra som 4+4, 8+8, 16+16, 24+24 och 32+32.

lan 2015-10-01 20:11

Låter lovande, jag har 2 assets till på G.

16tofrom32, 24tofrom32 som kommer när de blir klara.

Var må detta sluta???

Bengan 2015-10-01 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298001)
Låter lovande, jag har 2 assets till på G.

16tofrom32, 24tofrom32 som kommer när de blir klara.

Var må detta sluta???

16/32.

Då får du göra två stycken.

En för dom 16 övre och en för dom nedre.

Bengan 2015-10-01 20:54

5 bifogad(e) fil(er)
Försöker att räkna ut dom varianter som finns.

Har bara räknat på 32 trådar än (börjar bli trött, så jag räknar vidare imorgon).

lan 2015-10-01 21:29

Sammma här. nya tag imorrn!

Bengan 2015-10-02 08:31

7 bifogad(e) fil(er)
Fortsatt med varianter på 32 trådars.

Själv tycker jag, att det nu luktar överkurs på det hela och att dessa varianter är onödiga. Så jag struntar i, att även räkna 4 trådars varianter på 32 trådars.

EDIT: Det var inte överkurs som jag trodde. Dom här varianterna kommer att behövas till 8 och 16 trådars, om man vill splita dom och gå åt olika håll.

.

lan 2015-10-02 09:00

Nu skall vi se om jag hänger med?

Du menar att jag gör en 4tofrom32 och det räcker med den och den 8tofrom32 som jag redan gjort?
Behövs inte 4tofrom24, 8fromto24, 4fromto16, 8fromto16, 4tofrom8
eller 16 tofrom32 och 16tofrom24

Bengan 2015-10-02 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298012)
Nu skall vi se om jag hänger med?

Du menar att jag gör en 4tofrom32 och det räcker med den och den 8tofrom32 som jag redan gjort?
Behövs inte 4tofrom24, 8fromto24, 4fromto16, 8fromto16, 4tofrom8
eller 16 tofrom32 och 16tofrom24

Just nu känns det lite snurrigt, så jag behöver lite betänketid.

Har Editerat mitt inlägg ovan, där jag trodde att det var lite överkurs med visa varianter. Som jag sedan såg, att dom kommer att behövas till 8 och 16 trådars.

Bengan 2015-10-02 11:41

8 bifogad(e) fil(er)
Börjar med några bilder på 32 trådars. Där det behövs stolpe i ena änden och fritt hängande trådar i andra änden. Blir nog enklare, att visa med bild, än att försöka beskriva med ord.

På dom sista bilderna, så ser det ut som om det vore överkurs på splitning åt alla håll och kanter.

Men dom varianterna kommer att behövas senare till 8 och 16 trådars.

Åtekommer med likvärdiga bilder på 24, 16 och 8 trådars.

lan 2015-10-02 12:15

????

... jag blir inte klok på dina bilder:confused:

Eftersom trådarna försvinner nedifrån. så skall väl de fria ändarna alltid hamna nederst och i stolpänden överst oberoende av hur många trådar det är ? Eller menar du nåt annat ???

Bengan 2015-10-02 13:04

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298019)
... jag blir inte klok på dina bilder:confused:

Eftersom trådarna försvinner nedifrån. så skall väl de fria ändarna alltid hamna nederst och i stolpänden överst oberoende av hur många trådar det är ? Eller menar du nåt annat ???

Korrekt.

På den här bilden, så ser det ut som om det vore överkurs på delningar av 32 trådars. Men dom kommer att behövas till 24, 16 och 8 trådars senare.

32 trådars inringad på bilden. Här frihängande trådar som går bort till varsin stolpe.

Slänger upp bilder på 24, 16 och 8 trådars i nytt inlägg nedan. Så att man ser, att dom andra behövs. Fast dom känns som överkurs på denna bild.

Bengan 2015-10-02 13:27

5 bifogad(e) fil(er)
Dom trådarna som skulle behövas till 16 och 24 trådars. Är samma som då eventuellt har gjorts för 32 trådars. Dom som gjorde att allt såg ut som överkurs tidigare.

8 trådars behöver en split till två olika 4 trådars. En uppe och en nere.

Bengan 2015-10-02 13:47

1 bifogad(e) fil(er)
Tror att jag kom på en mycket enklare lösning på det hela.

Bara fristående trådar på 4, 8, 16 och 24 trådar, utan stolpe.

Då kan man trixa och fixa lite själv, genom att höja och sänka splinen där man vill att delningen ska vara mellan t.ex. 32 till 24 och 8 trådars.

Man kör på med 32 trådars till ett ställe. Gör ett uppehåll på 30-40 meter och fortsätter med 24 trådars i en riktning och 8 trådars i en annan riktning. I mellanrummet på 30-40 meter. Där tar man trådarna utan stolpe och fixerar in höjden som man själv vill.

OK. passformen för dom fristående trådarna blir inte till 100% mot stolparna, men det får vi väl ta.

Verkar inte detta betydligt lättare????

EDIT: Då blir det bara 4 olika fristående trådar. 4, 8, 16 och 24 trådar. Istället för alla dom andra varianterna som jag har räknat upp tidigare.

.

lan 2015-10-02 16:04

Mja, jag tycker int om att joxa med fistående objekt så jag kör nog med min lösning. den är enklare att hantera! Man får aldrig överstiga 40 m med dessa för då upprepar de sig. Min tanka var att man sätter ut stolpen en bit bort vid sidan av 32-trådars ock sen drar in och snäpper fast den mot 32-stolpen. Sen ansluter man en ledning med lika många trådar bakifrån till trådstolpen. De växelomläggare som sätts ut är ju lätta att ta bort!

Visst kan jag fixa en ledning utan stolpar som scenery spline, om du anser det nödvändigt????

Jag laddar upp min senaste "Track"-version i DL, så kan du testa vad den duger till!

Bengan 2015-10-02 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298036)
Mja, jag tycker int om att joxa med fistående objekt så jag kör nog med min lösning. den är enklare att hantera! Man får aldrig överstiga 40 m med dessa för då upprepar de sig. Min tanka var att man sätter ut stolpen en bit bort vid sidan av 32-trådars ock sen drar in och snäpper fast den mot 32-stolpen. Sen ansluter man en ledning med lika många trådar bakifrån till trådstolpen. De växelomläggare som sätts ut är ju lätta att ta bort!

Visst kan jag fixa en ledning utan stolpar som scenery spline, om du anser det nödvändigt????

Jag laddar upp min senaste "Track"-version i DL, så kan du testa vad den duger till!

Jag föredrar nog också denna lösning, så att man slipper pillet med att höja och sänka splinen.

Tänkte bara, att det blev lättare för dig och mindre stolpar med frihängande tråd att göra.

Jag kan hoppa över ledning utan stolpar, för min del.

lan 2015-10-02 16:44

Tack Bengan,
men ibland "sitter jag på den kroppsdel där hjärnan säte har" :visslar:

Alla delar skall naturligt vis vara isroad=1 och istrack=0 så slipper man rensa växelomläggare.

Jag laddar upp dom istället NU!!!

Bengan 2015-10-02 16:52

2 bifogad(e) fil(er)
Nu blev det nästan, som jag hade tänkt mig.

24 till 32 vill jag ha högst upp, så att det alltid är dom högre som hamnar i toppen och den som man vill dela på, hamnar på dom undre. Som i detta fall.

Bild 1.

32 trådars / 24 till 32 hamnar på dom övre och 8 till 32 på dom nedre. Nu hamnar både 24 till 32 och 8 till 32 på dom nedre, men ingenting på dom övre. Så 24 till 32 flyttas upp två steg.

Bild 2.

Här hamnade 16 till 32 också på dom nedre. Men det gör ingenting, då en sådan ändå behövs. Men det behövs även en 16 till 32 som hamnar på dom 16 övre.

Då kan vi splitta en 32 till 2 stycken 16 och dra åt olika håll.

lan 2015-10-02 17:14

Du kan väl ta en telegrafstolpe för 16 trådar istlälet för 16tofrom36 så hamnar väl ledningarna högst upp??? Eller sittar jag kvar på lilla hjärnan ???

Bengan 2015-10-02 17:33

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298046)
Du kan väl ta en telegrafstolpe för 16 trådar istlälet för 16tofrom36 så hamnar väl ledningarna högst upp??? Eller sittar jag kvar på lilla hjärnan ???

Då blir det två stolpar.

Bengan 2015-10-02 17:49

2 bifogad(e) fil(er)
Fan, det skiter sig ordentligt.

När man senare vill gå på med en vanlig 16 eller 8 på 16 till 32 eller 8 till 32.

Då blir det två stolpar där också.

Tror att det faktiskt blir bättre med enbart tråd utan stolpe, på en längd av 40 meter. Som man istället får dra mellan dom olika stolparna.

Men då gärna ett flertal trådar i olika höjder, som snäpper fast.

Så att man slipper det, som jag tidigare föreslog. Att man fick trixa och fixa, med splinepunkten genom att höja och sänka.

lan 2015-10-02 18:20

Märkligt??????????????

För mig försvinner Endcapstolpen när man snäpper ihop med annat vertex.

Eru säker på att inte dina testkloner ligger kvar och spökar???????

Bengan 2015-10-02 18:31

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298050)
För mig försvinner Endcapstolpen när man snäpper ihop med annat vertex.

Eru säker på att inte dina testkloner ligger kvar och spökar???????

Ska kolla för säkerhets skull, men jag tar och käkar lite först.

EDIT: Nix, det är dina som jag håller på med.

Men det blir rätt, beroende på vilket håll man kliver på med den vanliga 8 trådars och dom andra trådarna också.

8 till 32. Ska ju dras fram till 32 trådars. Så långt inga problem. Vad jag sen gjorde, så att jag fick två stolpar. Var att jag utgick sen med vanlig 8 trådars från 8 till 32 och det var då, jag fick dubbelstolpe. När jag drar vanlig 8 trådars till 8 till 32, då blir det bara en stolpe. Så det beror helt och hållet på, åt vilket håll man drar splinen åt.

Men däremot, så kvarstår problemet. När jag kör en 32 trådars och delar upp den till antingen 24 / 8 eller 16 / 16. När jag lägger till vanlig 16 eller 24 trådars med stolpe, så blir det en dubbelstolpe vid 32 trådars med en massa isolatorer till följd. Så även dessa, behöver göras med bara en stolpe och sedan frihängande trådar i andra änden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.