![]() |
Bohusbanan ...
6 bifogad(e) fil(er)
... ligger mig varmt om hjärtat - en naturskön och kurvig sak.
Dess stationshus var enhetliga, enda avvikelserna var Göteborg, Uddevalla och Strömstad. De övriga var efter samma ritning: (gbg) Säve Ytterby Kode Jörlanda Sora Höga Stenungsund Svenshögen Ljungskile (Uddevalla) Munkedal Dingle Hällevadsholm Rabbalshede Tanum Skee (Strömstad) Om Bohusbanan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bohusbanan Hittade några texturförlagor på Rabbalshede och bifogar lite bilder på Ytterby, Uddevalla, Munkedal och Strömstad. Det här kan bli nått !? |
Ingen hemma? ...
1 bifogad(e) fil(er)
... men bygget är igång!
|
Citat:
En fråga - har du gått över till att bygga bara för TANE nu eller släpper du versioner som passar för TS2010 också? Eller man kanske kan ställa tillbaka versionnumret? För mig är tyvärr TANE inte användbart - det är för segt. Ändå såg jag att vi hade liknande grafikkort men det tycks vara så att jag är på den sida som har "otur" med min dator när det gäller hur den gillar TANE. Ja, nu sitter jag på en bärbar dator som knappt kan köra TS2010 så nu lär det inte ens starta... ;) |
Ja spyfrog, version blir 3.3 - jag kollar så det funkar i både 2010 och TANE!
Det har fungerat bra hittills. Vi skall nog få rätsida även denna omgång av Trainz - med gemensamma insatser ! Citat:
|
Grymt Lennart det är verkligen kul att se dina byggen även om jag för tillfället inte har tiden att bygga själv... Vi är många som uppskattar jobbet du lägger ner på trainz! Bohus banan och allt i bohuslän ligger även mig om hjärtat så det här följes verkligen!
|
Hur långt är det mellan Göteborg - Strömstad? Skulle ju kunna fixa en Dem-karta som är sammanhängande utan skarvar om sträckan inte överstiger 9 mil.
|
Gissar på 20-30 mil beroende på om man räknar in lysekilsbanan...
|
Utan lysekilsbanan är den prick 18 mil ...
1 bifogad(e) fil(er)
... och stationen börjar ta form. Upptäckte att den finns i två olika murningar, den vanligaste var med gult tegel nedtill och rött upptill, och på norra bandelen tvär om (SJ fick kanske ont om gult tegel nån stans norr om Munkedal ? En texturgrupp ordnar båda. Är ganska nöjd so far.
|
Trevlig järnvägssträcka!
Ser bra ut, men Ytterby stationshus har för saturerade färger, ser ut som om den är täckt med senap just nu! :D Dra ned på färgmättnaden och kanske en aning på ljusheten också. :) Någon som känner igen denna stationen?: http://i469.photobucket.com/albums/r...st_station.jpg |
Citat:
|
Den är vad jag väntat på till min nya station :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Du har helt rätt Korvtiger, efter att ha byggt senapsvagnarna har jag blivit lätt "senapifierad" men fortfarande "nyfiken gul". Den röda varianten bör också tonas ned innan jag blir helt "ketchupifierat nöjd". :grin:
För övrigt rekommenderar jag en resa på Bohusbanan i Google Earth. Streetview-funktionen gör att man kan "stiga av" och titta på de flesta stationerna, dessutom få veta vilken sida av spåret dom ligger på (viktigt för märkningen!). Efter mycket "blod, svett och tårar" har jag lyckats få Korvtiges skript att fungera med texturegroup :applad: Vi hörs: |
Citat:
Nisse |
Nja, fritt bygge ligger nog inte för Korvtiger, men det ser väldigt "bohuslänskt" ut, skulle möjligen kunna vara Ljungskile :confused:
|
Jag tror det är Strömstad.:Fnissa:
|
Självklart ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kom just på det! Trots alla glada sommarninnen var det tvärstopp i minnesarkivet: Nu måste jag väl få till Strömstad stn. för Korvtigers skull :tumme_upp:
|
Mycket bättre Lan! Ketchupen till Rabbalshede behöver kanske en aning av samma behandling? :D
Totte har helt rätt, Strömstad skall det föreställa! (Byggt i TRS2010 för övrigt, har gjort bilden svartvit i efterhand) Här finns det en bild från tiden då det begav sig för de som vill jämföra: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFF01428 |
Superbt Korvtiger ...
3 bifogad(e) fil(er)
... det sätter sporrarna i en gammal byggarkamp som jag :applad:
Med det "fan-tastiska" Google Earth kan man få ut mycket info inför bygget! Kul:Yeah: |
Har själv studerat Googles Street view bilder på just Strömstads stationshus med en fundering på om man skulle ta och bygga det. Men det blev aldrig av, dels för att jag saknade rintningsunderlag och som bekant är så är jag en niträknare (tegelstensräknare i detta fallet kanske?) av rang. :D
Skulle vara kul att kunna få ett lite lämpligare stationshus att sätta ut på min bana! :rolleyes: |
Tidtabell 1912 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... där man kan avläsa avstånd från Strömstad (och från Gbg 181 - ##).
De flesta stationer var gul-röda och de som var röd-gula har jag märkt med röd punkt. De flesta låg väster om spåret och de som låg öster om har jag märkt med blått Ö (har ju betydelse om man när man skall skriva på skyltarna). Några stationer har rött frågetecken - de vet jag inget om. Hållplatserna Vallen (St. Höga) och Skårby upphöjdes väl senare till stationer. |
Var hittade du den tidtabellen? När jag försöker gå in på tidtabellssidan på Stig Lundins hemsida så står det bara att den sidan inte finns?
Motsvarande tidtabell från 1930 ser ut såhär: http://www.historiskt.nu/normalsp/st...timetable.html I mellan spalterna för Km. och stationsnamn så ser man svarta klotsar som talar om vilken sida om spårområdet som stationshuset står. Skårby till öster om spåret, Hogstorp till väster. Vallen har bytt namn till Stora Höga och har stationshus på öster sida om spåret. Namnbytet verkar ha skett 1914 eller 1919 enligt denna spårplan (ursprungligen från 1912, uppdaterad 1914 och 1919): http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J1_-1078.jpg Enligt spårplanen så skulle jag gissa att detta rör sig om en obevakad station(/hållplats), som kunde låsas upp vi behov av tågmöte (inte mycket till spårlängd att mötas på dock) Skårby ser enligt bangårdsritningen ut som en station då den är försedd med tvåvingade semaforer för båda infarterna. |
Intressant!!! Tidtabben finns på Stig Lundins, längst ned på denna sida:
http://www.stiglundin.se/jarnvag/181...linje/skee.htm |
Uddevalla
1 bifogad(e) fil(er)
... järnvägsknut i väster där 3 järnvägar strålade samman, Bohusbanan(SJ), UWHJ och ULB, och som förutom hamnen förband UV med resten av världen.
Länkar till de två 891-banorna: http://www.historiskt.nu/normalsp/uwhj/index.html http://www.historiskt.nu/smalsp/ulb/ulb.htm |
Uddevalla ...
5 bifogad(e) fil(er)
... Bohusbanans mellanstation halvvägs mellan Göteborg och Strömstad,
och tillika förgreningsstation. Visar några shots från Trainz och en från verkligheten: |
Otroligt snyggt! :) Men fönstrerna ser en anning stökiga ut, vad hände där? :)
|
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag jobbar vidare med detaljer som markiser, klocka, lyktor. Och idag på söndag är det betydligt lugnare på station :Fnissa: |
mycket tjusigt lan blir det räcken på trapporna med?
|
Ja, om polygonpolisen tillåter :Fnissa:
|
Bohusbanans stationshus ...
8 bifogad(e) fil(er)
... förutom Strömstad och Uddevalla, fanns(finns) i 3 klasser:
Den minsta är den jag bygger på, sen fanns vissa något större med annat dörr- och fönsterarrangemang samt tydligen åtminstone en med sidoflyglar (Dingle). Här kommer lite bilder att begrunda. Annorlunda på GMJS anläggning. Bron över Nordre älv mellan Säve och Ytterby (den gamla brons fundament syns i bakgrunden) Dingle med sidoflyglar. Ljungskile Munkedal Orrekläpp (i privat ägo) Skee (på ruinens brant) Svenshögen (som tydligen bytt namn) |
Tack!
Lan, ett jättetack för alla dessa förnämliga stationer. Både BJ, VGJ och nu Bohusbanan. För att inte tala om stationer som tidigare lämnats ut. När jag en gång började med Trainz fanns det tre svenska stationer att tillgå. De två tegelvarianterna och den gula trädito. Då fick man försöka variera på olika sätt. Sedan tillkom de tre VGJ-varianterna på skivan Svenska Tåg. Men nu - tack vare dig och andra finns det ju alla möjligheter att bygga svenskt och t.o.m. från olika landsändar. Varmt tack!!
|
Tack!
Lan, ett jättetack för alla dessa förnämliga stationer. Både BJ, VGJ och nu Bohusbanan. För att inte tala om stationer som tidigare lämnats ut. Och Gbg BJ! När jag en gång började med Trainz fanns det tre svenska stationer att tillgå. De två tegelvarianterna och den gula trädito. Då fick man försöka variera på olika sätt. Sedan tillkom de tre VGJ-varianterna på skivan Svenska Tåg. Men nu - tack vare dig och andra finns det ju alla möjligheter att bygga svenskt och t.o.m. från olika landsändar. Varmt tack!!
|
Tack ska du ha LAn. Hur visste du att Nynäsbanans stationen hade/har bruten tacknock?
Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Upptäckte att name-skylten för Dingle-stationen inte fungerar för Nynäsbanan. En tillfällighet?
Nisse |
Det är baksidan vi ser och den har ingen name-attachment (gå bakom hustet så står det säkert Alvsjö där.
|
Tjaa, ibland är man lite bakom - inte så sällan förresten.
Nisse |
Se det positvt Nisse, man är för lite bakom, därför ser man inte allt! :D
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009