![]() |
SJ Behållarvagn litt Oubhl...
2 bifogad(e) fil(er)
... får en egen tråd här:
Vagnen hade 5 platser för behållare, som fanns av minst 5 olika typer. Behållarna blir laster och kommer att kunna blandas. Just nu är enbart Slotts egen behållare av typ Dtl gjord som last, men det kan bli fler. Bifogar två bilder på ekipaget; |
SKITSNYGT Lennart, både vagn å kulor :tumme_upp::tumme_upp:.
Och "råkar" det bli fler varianter på behållare, så är det nog ingen som blir ledsen för det, hehe ;). |
Grymt Lennart :tumme_upp: hade precis skapat en fabrik jag var osäker på vad den skulle tillverka.... Nu blir det slotts :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det där, ser grymt bra ut.:applad:
I länken nedan, så tror jag att det här är flygvapnets behållare Em som finns på ritningen. Bilden längst ner till höger, men då heter vagnen Ou och har styrskenor för 8 tankar. http://www.märklintåg.se/anlaggninga...ulltank_70.jpg |
Storbehållare ...
2 bifogad(e) fil(er)
... SJ hade fem typer. Ni kan läsa lite om dem här:
(Slottsbehållaren är av typ Dt och ägdes av Slotts). Jag tror Cementa ägde några av typ Em också? |
Funderade hur i helskotta dom fick plats med 8st Em på vagnen innan jag kopplade att det ska vara Dc-behållaren.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Det var nog inte Dc utan frygvapnets egna behållare för flygbränsle, de var sannolikt bara 1,3 m breda (alltså diameter 1,3 m).
Nu fortsätter arbetet med ytterligare laster till Oubhl. Mesherna är klara, så nu vidtar ett intensivt tex- och map-arbete (UWV=Usch Wilket Vansinne enl. Sealpower). Dtl var lätt fixad av befintlig Dt Slotts! Alla laster till Oubhl kommer att börja med BH så de blir lätta att hitta (Det fanns en tysk vagn med två "kulor", BR uc? som kallades "Anita Ekbergs Wagen", undrar vaffö?). På en tysk sida hittade jag bild1, där man kan se var SJ fick sin devis "Från Dörr tiil Dörr" ifrån!. Om nån har nån info om dessa BeHållare ... HÖR AV ER!!!! |
Fasen nu vill man ha igång Trainz igen, synd att datorn la av och känns inte motiverat att köra på en lånad dator.
|
Trevligt med lite storbehållare! På Ohsabanan (spårvidd 600mm) under brukstiden gick det tåg med storbehållare. Man hade några flakvagnar som var anpassade för att kunna lasta två behållare var.
Här finns lite fakta på föreningens hemsida: http://www.ohsabanan.com/sv/vagn36.php En bild som visar en av flakvagnarna lastade som det såg ut på brukstiden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26659 Lite fakta om storbehållare på smalspår: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=112714 Om du är intresserad lan kan jag försöka gräva fram några bättre bilder på de två storbehållarna (verkar vara typ Em) som idag finns bevarade i Ohs Bruk. |
Ursus94 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... behållarna är laster och Em ligger på arbetsytan! Men om du är intessarad av att ha en långvagn till Ohsabanan så kan du kanske förse mig med en ritning eller riktiga mått och bilder.
I övrigt fortsätter BH-tillverkningen och BH Dt Slotts har fått två kamrater på vagnen, BH Dtl Slotts och Bh Dc SJ och fler lär det bli om väderleken är tjänlig för modellbygge :Fnissa: |
Lysande, blir bara bättre å bättre det där :).
|
Snygga BHar! :grin: Ska bli kul att se dem i Trainz sen!! :tumme_upp::drool:
|
Kommer ju bli riktigt användbar denna där :)
|
Tack för positva tillrop...
1 bifogad(e) fil(er)
... vädret är ju byggvänligt just nu så det blev en BH till idag - BH Em SJ :grin:
Det fattas nu bara BH Eö SJ, skräpBHn :rolleyes: och några varianter på vissa andra BHer :Fnissa: Vi ses: |
Sista luckan ...
1 bifogad(e) fil(er)
... fylld med en BH Eö. Sen får vi se om det blir fler varaianter???
|
Precis som vanligt, SSOB (=Sanslöst Snabbt & Otroligt Bra) :applad:.
|
Underbart!
|
Tack för hejaropen...
1 bifogad(e) fil(er)
...dom hjälper! Nu har jag gjort 10 BH som syns på bilden.
När ni placerar ut dem i surveyor via propertyrutan så har alla namn som börjar med BH så de är lätt att hitta bland "Products". Man kan sätta ut vilken man vill på önskad plats på vagnen och alltså blanda som man behagar. För de som önskar göra fler varianter att ladda upp är det bara att klona lämplig BH och måla av hjärtans lust, välkommna :applad: Jag hade tänkt göra en Dtl i Juvelkronans kläder men det kan ju nån annan göra (Den var vit med en krona och därunder JUVELKRONAN i rött - de fanns på Hisingen på 50-60-talet). Uppladdning kommer snart. |
Snyggt va roligt att vakna upp till :) Juwel låg väll vid Eriksberg och var det inte juwel kajen som är den ostindiefararen ligger vid när den inte flyter runt?
|
Stiligt Lennart:tumupp:.
Är det någon. Som har sett en lämplig kärra, för att hämta dessa storbehållare i Trainz? |
Det finns en på DLS men den matchar inte våra dragbilar särskilt bra... Sök på DAF så skall den finnas bland vehicles
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Bara hålla tummarna, att dom kommer till användning till Lennarts Storbehållare. Han som har gjort dom, har användarnamnet jopasch och vagnarna heter DAF-losser 1 till 5 och har kuidnummer 104047:29105 till 09. Sen finns det ett gäng med DAF-dragbilar till vagnarna. Där har jag inte kollat upp namnet på dom eller kuidnummer, men hittas via jopasch. |
1 bifogad(e) fil(er)
underbara vagnar Lennart passar gôr bra :) såg ett litet fel som smugit sig med. det blir 6 stycken stolpar i ändarna. Kan det vara shadowmeshen?
|
Har du lust att fixa lasterna som fristående objekt också, så att man kan slänga upp dom på ovanstående släp eller att ställa dom direkt på backen?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag skall fixa skuggan! Bengan, behållarna är ju laster och att få det att fungera med animerad lastning till och från lastbil tänker jag inte ge mig in på ! Men en Scania med lastpunkt kanske jag kan fixa nån gång!?
Har målat till en BH Dtl Juvelkronan (som jag kommer ihåg den(?) från min tid som skrotnisse på Eriksberg 1960). PS Dessa behållare lastade ofta med kran (åtminstone i Gbg hamn) |
Citat:
|
OK, det kan jag fixa, en Scania med flak - återkommer!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag har gjort om en av produkterna till sceneryobjekt och den passar som handen i handsken på släpet. Är hundvakt, så nu ska jag ut och rasta hunden i en timme. Sen tar jag itu med dom andra behållarna och gör dom till sceneryobjekt. |
1 bifogad(e) fil(er)
Produkterna fixade som Sceneryobjekt. Finns för nedladdning tillsammans med Lennarts prylar.
|
Jaha...
1 bifogad(e) fil(er)
... det var detta du menade? Har du handplacerat behållaren på trailern???
Jag gjorde Scanian med inbyggd Eö på flaket, men vi får se var detta ändar???? |
Animerad BeHå-bil ...
5 bifogad(e) fil(er)
... blev det av Scanian!
Bilderna visar några klipp från animationscykeln som är ställd så att hela cykeln tar ca 2 min (animation-loop-speed 2, om ni ändra till 4 tar den ca 1 min och till 1 ca 4 min osv). Bilen placeras ca 20 från ledig plats på vagnen (Man har gott om tid att justera in det hela eftersom animationen löper i Surveyor). Behållaren är en Eö : |
Citat:
Fråga till Ekan. Har inte du gjort några Svelast/Csam containrar. Är lite nyfiken på, om dom passar på denna vagn från Lennart. |
Ja, påhitt ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan man nog kalla det jag gjort, men sånt eggar min byggarsjäl. Det blev tillslut en "traincar" av det hela, för att kunna välja vilken BH man vill ha på bilen, Det var min enda möjlighet att klara skriptningen :visslar:
Man måste alltså lägga ut ett osyniligt spår tvärs över tågspåret och sänka vertexen till -0.35 under marknivån för att det skall se bra ut. Sen sätter man Scanian på det spåret och justerar in den intill vagnen. Behållare väljer man i propertyrutan. Vad gäller skriptning saknar jag Svenolov, som nog tröttnat på Trainz? Bild på evenmanget: |
Lennart, du känner dig inte sugen på att fixa några Csam, Svelast och ASG containers till vagnen också, fast det är fel vagn.
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...?topic=11270.0 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=86817 |
Citat:
|
Citat:
Ska kolla hur dom passar på den här vagnen, så får jag återkomma med svar lite senare. |
Nu har jag kollat, och det får precis plats 5st containers, bilder finns här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=7475.
Det fanns tydligen en mängd olika vagns-littran på alla möjliga sorters vagnar som blev ombyggda för att kunna lasta dom här "småburkarna", vet inte om Ou tillhörde den skaran, men det här är ju Trainz, så man kan ju låtsas om inte annat :D. Om intresse finns (och om Lennart tillåter, har flyttat och snurrat div attach points, och givetvis kladdat på vagnarna (hehe), och OM han vill/kan/orkar göra en ny skugg-mesh utan stolparna) så kan jag ladda upp både vagnar och Csam-containerna sen. |
Ja ekan, men
om du flyttat rund a.load punkterna får du ladda upp en helt ny vagn så inte det blir en enda röra. Hur har du fått bort stolparna? Ny skuggmesh kan du väl göra med PEV Shadowmaker?
|
Citat:
Stolparna har jag gömt i en alphakanal. Kruxet med en PEV skugga är att den tar en "kopia" av original-meshen (utan texture), och då kommer stolparna med (vad jag vet kan man inte ta bort något på PEV's skuggmesher, bara ändra storlek, mm.). Så en ny skuggmesh utan stolpar hade varit kanon (du har ju min mailad. om du skulle få nått ryck ;):). |
Det är redan gjort, jag skickar dig vagnen utan stolper om du hojtar och kan tänka mig göra mindre ändringar om du önskar. Mejla mig !
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18. |