![]() |
TGOJ Ma
1 bifogad(e) fil(er)
Det blev en väldigt lång väntan på detta lok. Det är ingen perfekt skapelse tyvärr men vi har valt att släppa henne ändå. Förhoppningsvis kan ni leva med några skavanker och blir det omtyckt kanske lusten återkommer att jobba vidare med loket för att lösa en del problem som finns.
Jag kommer låta er experimentera själva med loket men vet ni hur class 86 (?) fungerar så kommer ni kunna köra detta med. Som extra (h)julklapp kommer även vagnen med Inno Freight / GC Flis att släppas. Länkar till nedladdning kommer upp så snart som, via Banbyggarna. God jul! |
Tackar så mycket för hjulklappen!:)
Kommer den med tickande hastighetsmätare också? |
Citat:
Mycket fint lok basse! |
(H)Julklapparna finns nu under granen :)
|
Nu har jag provkört loket och den fungerar utmärkt, det enda jag saknar är att kunna styra via tagentbordet:)
Tack ännu en gång för denna skönhet! |
many thanks :ber:
|
Tack för hjulklappen Basse!
|
Hej!
Tack för en trevlig julklapp! Ska testa den efter jul. :tumme_upp: |
1 bifogad(e) fil(er)
Ett väldigt fint lok! Håller med Henrik om att det vore praktiskt att kunna köra via tangentbordet.
Jag bidrar med ett par scenarion för Ma-loket på Jönköpingsbanan. God fortsättning! |
Verkar som en InputMapper inte kom med, vilket gör att tangentbordet inte fungerar. Skulle det inte fungera ändå, så flytta filen Ma_expert.bin från Assets\SweTrac\InputMappers till Assets\Kuju\RailSimulatorCore\InputMappers
Ladda ner |
Nu fungerar det att köra med tangentbordet:)
|
Vad är det för skavanker loket har Basse?
|
Tack för denna fina present.
Jag får dock inget ljud på flisvagnarna, jämför jag med tex era timmervagnar så saknas ju de raderna som anger vilket ljud vagnen skall ha:confused: Å loket går ner till 0 i motorspänning titt som tätt, inga problem att komma igång, kopplar upp som det ska men efter nån minut så dör loket plötslig för att en liten stund senare koppla upp igen:confused: I övrigt får jag lyfta på hatten och tacka för ytterligare ett mästerverk:tumme_upp: |
Hej!
Ja, jag testade loket med 16 st Inno Freight / GC Flis-vagnar. Upptäcker att det är nog för många vagnar. Hur många max får loket dra? |
Bra att ni kommer med input. Loket kanske kan behöva putsas på i blueprintet då, för 16st vagnar ska inte vara några problem.
Både lok och vagn ska jag ta en titt på. Vagnarna blev kanske lite väl snabbt ihoppackade och skickade till Mazz innan fullt testade. Loket kopplar ner om du har över 400A, men det sker nästan endast vid start om man drar på med 100% pådrag direkt. Ska kika och se vad som kan göra att det kopplar ner annars, förutom att loket är gammalt ;) |
400A, okej jag testar igen så får vi se...
Det gick bra med under 400A och fick upp 100km/h i RW-Trollhättanrutten.:tumupp: |
Ett Ma-lok klarar ledigt 1600 ton i 70km/timmen. Över 70 så bör det vara nästan plant, detta i verkligheten. Jag har dragit 2000 ton utan problem i uppförsbackarna men då får man räkna med 30km/tim med backar större än ..... säg 15 promille. En gång fick jag stopp i en av Sveriges berömda backar med ett Ma-lok och 1600 ton på kroken. Det visade sig att sandröret för sandningen var igentäppt med en sörja av fett/olja. Efter rengöring med skruvmejsel så fick jag backa med sandning 5 meter och sedan lade jag på 390A + sandning framåt och den startade så fint i backen. Det hade aldrig gått med de andra skitloken vi har i Sverige med bara fyra hjulaxlar. :)
|
Väldigt fin lokkorg!
Hytten är fin, men kanske behöver mer kärlek. Ljudmässigt gillar jag att man får med all ljud som finns, och sedan lägger i standardljuden där det saknas... trist att riktig Ma-ljud saknas... Vagnarna har inte den vanliga fyll/tom-funktionen hos TS, utan det är två separata vagnar... så är det även med stålämnesvagnarna och timmervagnarna före dessa... det gick ju så bra med containervagnarna som gjorde för några år sedan... |
En sak som jag har noterat är att när jag börjar köra i A-änden tex och vill göra rundgång med loket så kan jag inte tända halvljus/helljus i B-änden.
En brun variant vore trevligt tillsammans med 40/60-talsvagnar :D |
Citat:
Det är förövrigt fortfarande en beta, men jag betvivlar faktiskt att jag kommer att lägga upp den färdiga versionen åt er. Tyvärr. Och det finns väldigt, väldigt goda anledingar till varför Basse har valt att göra sina vagnar på det sättet. Och dom anledningarna står med i dokumentationen för simulatorn. Inte för att jag tror att du bemödat dig med att läsa dom dokumenten, och inte för att du kommer göra det heller. Den är i sig extremt bristfällig och gör att vagnar blir skeva och beter sig underligt om man inte kan justera fjädringen för vagnar som går under STAX E. Där av fick han lösa det så, en väldigt smart lösning enligt mig, men tydligen också bara jag som håller med om den lösningen? Take it or leave it, finns inget tvång på att ladda ner saker vi har skapat. Med detta bjuder jag er alla en god fortsättning, vi får se om jag fortsätter att skapa något för simulatorn eller om jag helt enkelt låter det stanna mellan mig och Basse. |
Citat:
Först och främst vill jag tacka alla som jobbat med den fina MA-loket och Basse för vagnarna.:tumupp: Det tråkiga är att du, Marcus Gustavsson skrev är väldigt barnsligt. Det gör oss många att tappa gnistan att jobba vidare med RW. Många här på forumet vet ju inte varför du gör på det viset. De blev säkert ledsna. Förresten, testade du mina rutter? Jag tror inte det, för du inte kommenterar. |
Citat:
Om någon sitter på ljud till Ma så absolut borde det användas till loket. Nu är det bara standardljud och ljud från T44an, vilket gör att det låter lite konstigt ibland. Henrik, ljusen är en sak som jag inte fick till om man vill ha kvar växlingsljus. Det man tyvärr får göra är att använda HUDens ljuskontroll för att få halvljus när man bytt ände, eller växlingsljus. ADDE Vagnarna har jag gjort i tom och lastad för att jag inte sett någon större fördel med att ha TS lastfunktion då det som Marcus skrev, strulat med fjädringen vid höga lastvikter och det var svårt att lista ut åt vilket håll man skulle ändra för att få lasten att inte luta. Men du är välkommen att inte använda vagnarna om det är en dealbreaker för dig. |
Citat:
Ibland funderar ajg på att köpa ljudutrustningar och göra tåginspelningar, så man kan simulera ljud. Då kan jag bidra med mer än bara ruttbyggen.. Citat:
Jag menar inget illa, men jag saknade ett antal saker jag tog upp. Jag hoppas du fortsätter skapar något skojigt... fundera på att sälja modeller, kanske? efterfrågan är ändå stor på flertalet modeller så det hade varit skoj om ni fortsatte dela med er modeller till communityn. Det motiverar bl.a. mig att fortsätta bygga på t.ex. Dalabanan med min kräsna perfektion och noggrannhet så bra det bara går på den banan. Med dessa ord så tackar jag detsamma, god fortsättning. |
Citat:
Är ju ingen dealbreaker. Vagnarna är fina och går att kroka med. finns ju ändå ingen praktisk laststation som stödjer lastning/lossning i TS annat än kranen för containervagnarna. Sns-X-vagnarna blev ju verkligen en favorit hos mig och även stålämnesvagnarna välkomnar jag för dalabanan. de nuvarande vagnarna är också uppskattade. jag bara trodde lastning/lossning bara var en liten petitess som skippades... men saker verkar vara komplicerad än så... |
Men herrejävlar att det skall bråkas om allt, det är en Beta, konstruktiv kritik som gäller just betan tages säkerligen tacksamt emot av skaparna, hyttutformning, målningar etc har väl inget med detta att göra. Detta är betamodellen, vad funkar och vad funkar inte, det vill skaparna veta.
Jag är jäkligt glad för att få äran att testa modellen, jag anser nämligen att dess skapare är de skickligaste som finns i hela RW branshen, endast TTB kommer i närheten. T44an är ett strålande exempel på detta och den är gratis! Få kommer i närheten när det gäller realism, känsla och grafik!!!!! |
Adde, det handlar inte på något sätt om att jag inte vill ha kritik på mina lok och vagnar.
Men att hytten inte är färdig, det vet jag om. Att loket inte har eget ljud, det vet jag också om. Allt du påpekade kring loket är saker vi var väldigt medvetna om vid släppet. Om du stöter på något som inte fungerar som det ska, rapportera det. Det är sådant vi behöver veta. Inte att hytten är skit. Totte: Jag har under en längre tid kännt att nivån på forumet sjunkit och att folk inte längre tar sin tid att visa sin tacksamhet för att folk lägger tid på att göra saker och dela med sig av dem. Jag har alltid uppskattat ditt arbete med simulatorerna, ändan sedan MSTS, och du är en av dom starkaste drivkrafterna detta forumet har kvar nu för tiden. Tyvärr tror jag att jag har tappat orken att hänga kvar på det här forumet, efter mycket olika saker som har hänt. Jag kommer fortsätta bygga saker för simulatorn, men jag vet inte om dom kommer att dyka upp för någon annans användning. |
Hej!
Hur blir det med höjden av buffertarna? Basses vagn eller Ma? |
Citat:
|
Citat:
|
Vid start så drar jag på 100% och ganska snabbt gå tillbaka till 50% innan den når 400A. Vid cirka 30 km/h så ökar jag på 100% igen till önskad hastighet. Om jag vill sänka hastigheten utan att använda bromsen så minskar jag till 0% och sen väntar några sekunder tills jag ökar på till 100%
|
I verkligeheten (och ja, jag vet att det är svårt att efterlikna i simulatorn) så är de fyra lägena 0, nedstyrning, mitten och uppstyrning. Det innebär att man justerar gaspådraget genom att i grunden ha den på mitten när man kör och sedan justera ner och upp från 0 till max ampere. Från 0 till max har jag för mig att det tog kanske 8-11 sekunder för mekaniken att styra. Det innebar att man i god tid innan man börjar broms styr ned till noll.
Om man bromsar innan man styrt ned så slår huvudbrytaren i loket ifrån och man fick trycka i den igen. 0 används när man står still och bara där kan man lägga om från fram till back. I alla andra lägen så finns det en 'grunddragkraft' då loket hoppar från noll till läge tre så fort du lämnar nollan. Dessa typer av lok (Ma-lok och Mg-lok) kallades för uppsidesreglerade lok. Man reglerar högspänningen istället för lågspänningen. |
Aha! Jag kände väl igen tekniken något från VirtualRailroad's BR111, som har samma typ av körteknik. Inte det enklaste att styra, men man kan växla direkt till 0 i farten om man vill sluta accelerera direkt, men då kan det bli lite problem efter ett tag...
|
Citat:
Lite knepigt att köra till en början men efter ett tag sitter det som en smäck! :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag vet inte om du redan vet om buffertarna. Jag jämförde med RC och se vad skillnad blev enligt bilden. Hoppas du inte blir arg på mig. Upptäckte lokets hjul svävar något över spåren om man tittar nära på dem. |
Precis som i verkligheten. Det där är ett gränsfall om man skall köra eller inte. Jag hade kört ändå om det såg ut sådär i mitt tåg men lite större skillnad och det är bara att växla ur vagnen/loket. I verkligheten så beror det oftast på att den ena har nya hjul och den andra hjul som är nedsvarvade till minimått. Jag hade också kontrollerat fjädrarna lite extra noga men om en fjäder är trasig så brukar bara den ena bufferten dippa ner.
|
En stilla undran, kommer det att komma en uppdatering av loket framöver med lite belysning i hytten, ljusare rutor och sånt, å kanske lite ljud på flisvagnarna? I övrigt kan jag bara tacka och buga än en gång :)
|
Flisvagnen är uppdaterad med ljud nu, skickad till Banbyggarna så den kommer upp framöver.
Loket vet jag inte hur det blir med. För att kunna ändra höjden på loket behöver meshen exporteras på nytt och då inga material stämmer för loket längre i 3dsmax så blir det mycket jobb för en liten ändring. Dock ska det finnas hyttbelysning? Rutorna är möjligen i mörkaste laget, det håller jag med om. Vi får väl se till att det blir en bättre version av loket i TS2 istället. |
Hyttbelysning finns, man får klicka en gång till när man har vippat upp den till På-läge :)
|
Citat:
Synd att du satsar loket till TS2 och inte till RW. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009