Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Familjen D (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35447)

rac_hammer 2014-12-07 21:53

Familjen D

5 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat på lite texturer till D-loken och de här fyra har det hitintills blivit :)

Bild 1 Sj Du2 444 Du lok med stålkorg och multipeldrift
Bild 2 Sj Da 820, 822, 888, 928 i texture grupp
Bild 3 Sj Du 214 Du lok med träkorg
Bild 4 Sj Dk 724 som var Bj Ds 204 innan Sj tog över Bj

På bild 5 så undrar jag om det bara är för mig som stolen blir vit på Sj du stålkorg?

torpal 2014-12-08 09:19

Kanonhäftiga lok!

Synd bara att de är för "fel" simulator ;-)

Jag har ännu inte fått igång min nya Trainz-installation så jag får skylla mig själv...

lan 2014-12-08 13:41

Hur förarstolen blivit vit vet jag inte??? Den var definitivt mörkgrå på min krashade dator, men på den nya är den vit - kan ha med grafikkortet att göra ????. Du får väl låtsas att nån lagt ett lakan över stolen :rolleyes:

De lok vi laddade upp i denna tråd

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....13&postcount=1

var inte tänkt att vara slutversioner. De vidareutvecklade loken är mycket mer detaljerade med snyggare texturer, men dom skulle förbättras av Ekan och Bengan men det blev väl aldrig av!

Jag har loken kvar i leveransdräkt och kan möjligen ladda upp dom om intresse finns.

rac_hammer 2014-12-08 15:07

Du får gärna lägga upp dem så ska jag göra ett försök med att fila på texturerna till dem :)

lan 2014-12-08 15:33

OK, jag skall göra det! Dom har ingen reflection, men skarpare texturer.

korvtiger 2014-12-09 17:27

Du 214 har något fel med buffertarna, vet ej om du råkat måla streck där, eller om det är felmappat (kanske en blandning?). Annars ser det riktigt stiligt ut! Bra jobbat! :D

Angående stolen, kan det vara så att den ligger i någon separat textur?

rac_hammer 2014-12-09 18:19

2 bifogad(e) fil(er)
har pillat lite med Ds och Du loken som lan la upp och vill tycka de blir rätt bra iaf :) tänkte även tackla sj F loket med

lan 2014-12-09 18:27

Ser jättebra ut Rac! Fortsätt du med detta, jag kan möjligen hjälpa till från det lila som överlevde min datorkrash !?

Korvtiger:
Alla ommappningar omöjliggörs av ovanstående skäl !
När skall jag lära mig ta multipla backuper tro ? Troligen aldrig!

rac_hammer 2014-12-09 18:51

det nya loket du la upp lan var mappat så man såg vart buffertarna låg så nu bör det inte vara några problem :)

Bengan 2014-12-09 18:54

Snyggt Hammarn.:tumme_upp:

lan 2014-12-09 19:00

Jobba enbart med STL-loken, de gamla STW vill jag helst glömma!

Du gör ett jättejobb Rac, och jag skall försöka hjälpa till så gott jag kan!

Undertecknat:
"backupidioten"

rac_hammer 2014-12-09 19:41

3 bifogad(e) fil(er)
Hojtar om jag stöter på problems :) filat till 4 st Da 2 som hade Norrlands plogar och 2 som hade gardjärn :) samt några så justeringar på Du och Du2

rac_hammer 2014-12-09 21:23

2 bifogad(e) fil(er)
Så vart det SJ F med passande Nattinatti tåg då jag styr mot kudden nu :grin:

rac_hammer 2014-12-10 16:27

Va tror ni om dem? Ser de bra ut och Lennart ger sin välsignelse kan jag ju släppa dem ikväll? :)

lan 2014-12-10 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 292700)
Va tror ni om dem? Ser de bra ut och Lennart ger sin välsignelse kan jag ju släppa dem ikväll? :)

Du gör som du vill! Men om du kan få F-loket i samma nyans som vagnarna skulle det bli mer enhetligt.

rac_hammer 2014-12-10 17:34

5 bifogad(e) fil(er)
Jag har försökt följa Dm och Da's nyans på både Du och F men vet inte vilket som blir snyggast? Va tycker ni? Kan ju kanske köra en texture group med en av varje?
Testade lite olika vagnar precis och är bannemig inte lätt att anpassa till alla olika färger på olika vagnar... ibland är det inte ens i närheten ibland perfekt ..får ha lite insikter här är jag rädd vilket ni tror blir bäst?

ekankal 2014-12-10 19:41

Egentligen så är det väl vissa av dom bruna pass. vagnarna som är lite för färgglada, men om du tonar F-loket en liten aning åt det gulrödare hållet, så harmonerar det kanske lite bättre mot ALLA varianter som finns av bruna pass. vagnar (inte bara STL's).
För det var ju inte alltid som lok å vagnar var helt enhetliga i "brun"tågen, så om det blir lite färgskillnad här å där gör väl inte så mycket ;), det tycker inte jag i alla fall.

lan 2014-12-10 23:25

Väl talat Ekan, du om någon vet ju vilken vildvuxen snårskog detta är!!!

rac_hammer 2014-12-11 06:24

Hehe som sagt det är ingen lätt grej med alla nyanser och lagom nivå på patina av skit och slitage men ska göra en test ikväll och ser hur det landar... Da är lättare där har jag redan gjort fyra olika nyanser ... Men som sagt ska titta på det ikväll

lan 2014-12-11 13:52

Jag tror det blir bra om du utnyttjar Texturegroups med några olika nyanser så kan man välja det som passar bäst till resten av tåget.

rac_hammer 2014-12-11 18:22

2 bifogad(e) fil(er)
har justerat rätt mycket så känns som den är mycket närmare vagnarna nu så det har fått bli 3 st nya F den första ni såg sedan en lite mer gul/röd och sedan en mycket rödare(den på bilden) va tror ni?

rac_hammer 2014-12-11 18:41

4 bifogad(e) fil(er)
tänkte tog några på de andra loken ihop med lite vagnar. Det är som tidigare nämnt inte lätt med alla de här nyanser av brunt som finns. Men att det blivit så är ju inte konstigt med såpas många olika skapare och texturerare som gett sig i kasst med olika vagnar vid olika tider. Har inte tänkt på hur stora skillnader det finns på texturerna innan jag gav mig i kasst med brun tåg :oskyldig:

korvtiger 2014-12-11 19:21

Dina texturer håller en mer realistiskt matt och nedtonad färgnyans än många av vagnarna, så det behöver du inte bekymra dig om! Dessutom som Ekan sa, så har ju varje vagn en lite egen nyans, särskilt på den tiden när man inte kunde ge färgbutiken ett CMYK-värde (eller vad de kör med) och få en perfekt blandad färg, utan att man blandade lite på känn och ändrade färgreceptet över tiden. Tror de har en hel vägg på Järnvägsmuseum i Gävle med olika färgprovstolkningar av SJ-brun efter alla recept.

Lan: Kan du inte backwards enginera? Du hade väl ett program som kan omvandla .im-filer tillbaka till något som du kunde öppna i 3ds? Då måste du väl kunna mappa om dem? Inte för att det behövdes för denna gången, men om det dyker upp liknande problem i framtiden!

lan 2014-12-11 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 292744)
Lan: Kan du inte backwards enginera? Du hade väl ett program som kan omvandla .im-filer tillbaka till något som du kunde öppna i 3ds? Då måste du väl kunna mappa om dem? Inte för att det behövdes för denna gången, men om det dyker upp liknande problem i framtiden!

Jo men det är ett stort och tidsödande arbete och jag har lagt ner dylika eskapader. Vad är det du anser behöver mappas om ????

lan 2014-12-11 19:45

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 292742)
tänkte tog några på de andra loken ihop med lite vagnar. Det är som tidigare nämnt inte lätt med alla de här nyanser av brunt som finns. Men att det blivit så är ju inte konstigt med såpas många olika skapare och texturerare som gett sig i kasst med olika vagnar vid olika tider. Har inte tänkt på hur stora skillnader det finns på texturerna innan jag gav mig i kasst med brun tåg :oskyldig:

Du gör ett kanonarbete Rac!!! Om du orkar och har lust skulle du ju kunna fylla på de texgroups som ev. finns till Da, Ds, Du och F. Jag skall kolla igenom texgroupsen och kompletter där så behövs och återkommer i STL-loks-tråden.

rac_hammer 2014-12-11 20:16

Da har vi fem nu med originalet och f har vi fyra men Ds ska jag försöka få till några till för har bara den mycket slitna än så länge och Du är samma där ska försöka få till några till där med :) sedan har vi ju det ful snygga Hg med och Dg som behöver några fler varianter .. Målet är att få fram 4-5 av varje :) Da och F kommer jag nog göra en slut puts på imorgon kväll om jouren på jobbet blir lugn :)

lan 2014-12-11 22:04

Har börjat titta på texgroupsen till Da, Ds, Du och F och det är en jvla rödbrun röra (många kockar).

Da har helt havererat så den kommer att ta tid, Ekans texturer stämmer inte längre!

Ds har en fungerande texgroup med ett antal texturer av Ekan och Bengan.

Du och F har jag fixat en stomme till texgroups med två texturer.

Jag återkommer när jag fått odrning på Da

korvtiger 2014-12-12 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 292746)
Jo men det är ett stort och tidsödande arbete och jag har lagt ner dylika eskapader. Vad är det du anser behöver mappas om ????

Det var buffertarna på Du, men det fixade ju sig när Rac fick de nyare versionen av loken. Tänkte bara att det inte är någon omöjlighet att fixa allvarligare mappningsproblem på borttappade originalmesher om du skulle hitta några sådana i framtiden. :rolleyes:

rac_hammer 2014-12-12 04:43

De Da ekan gjorde för några år sedan som inte stämde när du fixade genomskinliga rutor mm har jag passat in så de stämmer bra till loket nu ... Kan lägga upp en av de jag fixat till så du kan jämföra ..

lan 2014-12-12 17:57

Vidare arbete ...

... som återstår är det som rac-hammer tagit sig an - att få till ett antal olika texturer i varje loks texgroup. Vad jag gjort är att tilldela varje lok en egen fungerande texgroup (som fungerar både till STW och STL-loken.

I kölvattnet efter detta gjorde jag likadant med de 6 Ra-loken.
Texgroupsen består till vidare bara av en textur och enda skillnaden mot standardteturen är att vinghjulen i ändarna är ersatt äv den vita målade loggan. Men här öppnar sig nu kompletteringsarbete av den som känner sig hågad.

I downloadtråden kommer de 6 Ra-loken och de 3 texgroupsen att läggas upp:

rac_hammer 2014-12-12 21:57

2 bifogad(e) fil(er)
Har nog stött på ett litet bekymmer är jag rädd för plogen på loket tar alltid texturen från original loket och inte från texturen man väljer i gruppen. Så antingen om jag ändrar till en sliten färg i lokets original textur så passar det inte med ljusare lok, och väljer jag originalfärgen skär det sig med slitnare lok :vetej:

rely 2014-12-12 23:53

Ang plogar så tycket jag personligen att dom kan vara lite "skitiga" oavsett om loket ser rent ut eller inte, för det krävs inte mycket för att dom ska bli smutsiga.

Här är ett exempel på två Da lok som är relativt rena men med plogar som man inte kan avgöra om dom är röda eller gråa :D

http://i50.tinypic.com/2113p55.jpg

Dessutom så kan du tydligt se där att färgskillnaden på lok och vagnar som du var inne på förut, att det även existerar i verkligheten. Dessutom så ger det lite liv i det hela tycker jag. :)

Otroligt snyggt jobb med dessa texturer! Och fortsätt kämpa på! Med det så lägger jag nog ner det Da projekt jag höll på med för dom är inget emot dina. :)

rac_hammer 2014-12-13 08:29

Rely skicka dina så lägger jag till dem med :)

lan 2014-12-13 08:53

Det går att fixa i config genom att tilldela en texture till varje plog. Då får plogarna den textur man väljer i propertytutan. Skall göra det på Da STL och visa här, så kan du sen göra det på alla lok.

rac_hammer 2014-12-13 09:09

4 bifogad(e) fil(er)
så här många har det blivit hittills med olika patina så ska se om rely vill skicka sina så kan de komma med också :)

lan 2014-12-13 09:36

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 292790)
Det går att fixa i config genom att tilldela en texture till varje plog. Då får plogarna den textur man väljer i propertytutan. Skall göra det på Da STL och visa här, så kan du sen göra det på alla lok.

EDIT:

Korvtiger har gjort en manual hur man hanterar texture-replacement på STL-material. På sid 4 beskrivs den teknik jag använt för Da STL.(bifogas).

Tilläggen i Da config.txt är följande:

norrlandsplog_0
{
mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_dl
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

norrlandsplog_1
{
mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_dr
{
}
}
}

plogar_0
{
mesh "sj_da_body/plog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_dt
{
}
}
}

plogar_1
{
mesh "sj_da_body/plog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_e1
{
}
}
}

gallerplog_0
{
mesh "sj_da_body/gallerplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_ga
{
}
}
}

gallerplog_1
{
mesh "sj_da_body/gallerplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_gb
{
}
}
}

a_brygga
{
mesh "sj_da_body/brygga.im"
anim "sj_da_body/brygga.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_ba
{
}
}
}

b_brygga
{
mesh "sj_da_body/brygga.im"
anim "sj_da_body/brygga.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_bb
{
}
}
}
.
.
.
.
.
a_torkare_0
{
mesh "sj_da_body/torkare.im"
anim "sj_da_body/torkare.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero"
att-parent "default"
animation-loop-speed 0

effects
{
textures_e2
{
}
}
}

b_torkare_0
{
mesh "sj_da_body/torkare.im"
anim "sj_da_body/torkare.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"
animation-loop-speed 0

effects
{
textures_e3
{
}
}
}

rac_hammer 2014-12-13 10:17

3 bifogad(e) fil(er)
tackar skall testa detta :) har fixat ihop en omgång Ds/D lok med träkorg nu med hjälp av Bengans texturer har det blivit en bra variation på patina färg och slitage :)

rac_hammer 2014-12-13 12:57

5 bifogad(e) fil(er)
Så var det Sj F som fick 10 st i varierande färg ton och patina och återigen så hade Bengan mycket användbart material att bygga på :)

lan 2014-12-13 16:30

3 bifogad(e) fil(er)
Ser ju bra ut, ser att du varierat taknyansen också !?
Bifogar en bild på hur plogarna brukade se ut efter en tids körning:

EDIT:
Jag vill absolut inte komma med några pekpinnar till Rac, men mitt umgänge med GIMP (som jag inte kunde när loken byggdes) har lärt mig ett och annat.

De sista 2 bilderna visar hur jag lagt på en bilinjär 50% transparent fyllning från gråbrunt till plogrött, snett nedifrån höger till snett upp åt vänster på plogfältet på en textur. Nåsta bild visar hur det ser ut på loket i Trainz:

rac_hammer 2014-12-13 18:14

Jo är ju ganska stor skillnad på ett där taket är ny målat och det knappt gått någonting mot ett där det gått 10-15 och kol har släppt från strömavtagaren i alla år :) jag har börjat kolla på gimp för ett tag sedan men inte lärt mig det så bra ännu att slut resultatet blir bättre än vad mina gamla program ger

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.