Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   (s)Ketchup effekter (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35228)

rac_hammer 2014-08-15 13:12

(s)Ketchup effekter
 
3 bifogad(e) fil(er)
har ett bekymmer jag stöter på gång efter gång... när man exporterar från ketchup till trainz så gör texturerna så här på vissa delar.... varför och går det att motverka?

Bengan 2014-08-15 13:26

Jag har inget svar på din fråga, men jag hoppas verkligen att någon kan svara på detta. För den där bussen vill jag gärna se inne i Trainz.

rac_hammer 2014-08-15 13:39

1 bifogad(e) fil(er)
Den fick en storebror med :)

rac_hammer 2014-08-15 14:05

2 bifogad(e) fil(er)
för de som är 08:or och för de som saknar postdiligensbussarna

rac_hammer 2014-08-15 16:07

Jag har en ide... Om man omvandlar modellen till 3ds finns det någon som kan testa att föra över den till trainz från något annat program?

ekankal 2014-08-15 20:22

Svar på din ursprungliga fråga:
Har du kört explode på ALLA ytor?
Man kan vara tvungen att upprepa det flera gånger, tills "skadorna är läkta" ;).

rac_hammer 2014-08-15 21:53

2 bifogad(e) fil(er)
ekan löser biffen! :tumme_upp: nu är det bara fin justering av färger och lite smått som däck ... men en klar förbättring!

rac_hammer 2014-08-15 22:40

2 bifogad(e) fil(er)
nu känns den rätt färdig med ketchups mått mätt :)

spyfrog 2014-08-15 23:18

Vad landar polygon budgeten på i Trainz med en sådan här skapelse? Och använder du LOD?

rac_hammer 2014-08-16 00:01

1 bifogad(e) fil(er)
LOD? det blir rätt mycket... men undrar vilken summa man skall titta på när man kollar sammantaget polly tal? 1.2 eller 3?

rac_hammer 2014-08-16 00:41

4 bifogad(e) fil(er)
Då var de klara alla SJ bussar i varje fall :) sen är frågan om det är för många pollys för att jag ska släppa dem? Va tycker ni? jag har "skalat" dem så mycket jag vågar utan att tappa för mycket på modellen. Ledbussen är uppdelad i två delar fram och bak med halva ledet på varje. Dels för att kunna svänga den som man behagar på banan och dels för att hålla polly nere. Ihopsatt landade den på ca 45 000 total polygon load...

En lantbuss med enkel dörr i mitten och en stadsbuss med dubbel samt ledbuss med enkel fram och bak samt dubbel i mitten :)

rac_hammer 2014-08-17 19:42

3 bifogad(e) fil(er)
fick bli en volvo från samma tid med :) är gjord som en volvo B655 med Hägglunds kaross. Dock var det ju så på den gamla goda tiden att bara för att bussen var samma chassi med samma på byggare så var de inte likadana :grin: så är en mix av GS,SJ,SL mm :) Men är byggd för att ge er chansen att ha tidstypisk buss för 60-70 talen så hoppas ni har överseende. va tycker ni nu ska jag släppa dem som de är trotts det höga polly talet ? scanian ca 40-50k, volvon 34k. Volvon byggde jag med tanke på att spara pollys... så i ketchup blir det inte bättre....

Bengan 2014-08-17 19:48

Tycker att du ska släppa dom ändå.
Kanske inte så lämpligt att ha en massa utplacerade på samma ställe, men en buss lite här och var borde nog inte påverka allt för mycket.

Men det kan nog våra duktiga byggare svara på bättre, hur mycket det kan påverka.

lan 2014-08-17 19:50

Snyggt Rac !!!
 
Det där liknar "Kungsbackabussarna" som jag åkt med otaliga gånger till Gbg.
Nu till en otäckt fråga:
Hur många polys är en sådan buss på ???

rac_hammer 2014-08-17 20:19

eftersom det är i ketchup så är det mellan 35 000 och 50 000 pollys :oskyldig: är synd att det blir så mycket men har verkligen byggt med spara i tanken... är ju en synd att göra en vacker 50-60 tals buss med sina runda vackra formen fyrkantig :grin: men tror ni det skulle gå att konvertera till 3ds och testa att få in dem i trainz från något annat program?

korvtiger 2014-08-17 21:18

Blender kan importera 3ds-filer och exportera till Trainz. (Dock vet jag ej om man måste köra någon gammal 2.5x-version, men det borde fungera i senaste versionen också.) Där finns även verktyg för att automatiskt banta bort polygoner, vet ej om de ger så bra resultat på sådanahära modeller, men det är kanske värt ett test. 35000 polygoner är väldigt mycket med tanke på detaljnivån, man borde kunna få ned det till åtminstone 10000 utan att det syns någon skillnad och säkert ett par tusen till utan att ta förlora för mycket detaljer.

lan 2014-08-17 21:46

Vi får väl testa framöver...
 
... Bengan och jag fick ner polytalet väsentligt genom diverse fipplande med mesher och texturer.

rac_hammer 2014-08-17 22:07

tar gärna emot all hjälp för att få dem mer hanterbara :)

rac_hammer 2014-08-17 22:44

ska även tillägga att det är fritt fram att måla om använda dem och ändra dem som man vill, och även släppa dem :)

korvtiger 2014-08-17 22:45

Hur hanterar sketchup texturer? Kör den "micromapping" med upprepade små tile-ade texturer eller är det gigantiska UV-mappade enfärgat mönstrade texturer? Beroende på vilket och hur mesherna ser ut så kan ju bantningsarbetet bli mer eller mindre tidskrävande och tråkigt.

Om du importerar den i Blender så skall du leka med modifiern Decimate. Testade den lite snabbt och den verkade fungera rätt bra faktiskt! Finns en annan som heter Remesh som gör något liknande, men som verkar ge mycket sämre resultat (den är nog tänkt att användas till annat dessutom).

rac_hammer 2014-08-17 23:27

Ska försöka kolla på det och se om jag kan få ner talet. Har sett texturer med både en enda stor och massor med små inom ketchup men bussarna är (tror jag) endast stora texturer.

lan 2014-08-17 23:41

Problemet är väl att vid exporten till trainz så multiplicerar exportern Texturerna! Sen tillkommer problemet med att exportern gör alla mesher onödigt stora.

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 289927)
Hur hanterar sketchup texturer? Kör den "micromapping" med upprepade små tile-ade texturer eller är det gigantiska UV-mappade enfärgat mönstrade texturer? Beroende på vilket och hur mesherna ser ut så kan ju bantningsarbetet bli mer eller mindre tidskrävande och tråkigt.

Om du importerar den i Blender så skall du leka med modifiern Decimate. Testade den lite snabbt och den verkade fungera rätt bra faktiskt! Finns en annan som heter Remesh som gör något liknande, men som verkar ge mycket sämre resultat (den är nog tänkt att användas till annat dessutom).


rac_hammer 2014-08-18 00:27

Var lite det som var min tanke med att exportera till 3ds och använda något annat programs exporter ... Men är bara en ide är ju änna ny på 3D bygge :oskyldig:

spyfrog 2014-08-18 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 289918)
eftersom det är i ketchup så är det mellan 35 000 och 50 000 pollys :oskyldig: är synd att det blir så mycket men har verkligen byggt med spara i tanken... är ju en synd att göra en vacker 50-60 tals buss med sina runda vackra formen fyrkantig :grin: men tror ni det skulle gå att konvertera till 3ds och testa att få in dem i trainz från något annat program?

Jag förstår uppriktigt sagt inte varför (s)Ketchup använder så många polygoner. Det är faktiskt inte nödvändigt att använda så där många polygoner för att få bussen så där jämn. 50 000 polygoner extremt mkt tycker jag. Acceptabelt på ett lok. Kan gå an på ett stort objekt som finns en gång kanske.

Jag har inte Trainz här så jag kan inte kolla men jag tror t.ex. inte att Björns fina Mallet lok ens är på 50 000 polygoner - möjligen med tender.
Jag slår vad om att en skicklig byggare som lan kan göra den där bussen med runt 5000 polygoner och samma utseende...
Ketchupen tycks totalt slänga upp polygoner.

rac_hammer 2014-08-24 20:50

Bortsätt från att jag är ny på 3D byggnad och inte lika duktig som lan mfl vilka jag för övrigt ser upp till och vill lära mig av. ska jag ändå göra ett försök att fixa till dem nu i helgen ... Lär ju ha några veckor på mig nu när jag har brutit benet så :oskyldig:

lan 2014-08-24 21:02

Ketchupeffekten är välkänd hos oss byggare! Sketchup är det inget fel på, det är gjort för helt andra ändamål än simulatorer. Det är expotern Ruby Tmx som spökar. Det går visserligan att reducera "polygonlavinen" och "texturmuliplikationen" men jag har lämnat detta för gott nu.
Det kanske kommer en "vettig" exporter som reducerar polygoner och texturer. Men hoppet är litet!

rac_hammer 2014-08-24 21:07

Jo det förstår jag men har ändå fått ovärdeliga råd så ska resta att kringgå ruby och exportera ut från blender genom 3ds och se hur det blir :) får se hur det landar

spyfrog 2014-08-25 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 290058)
Jo det förstår jag men har ändå fått ovärdeliga råd så ska resta att kringgå ruby och exportera ut från blender genom 3ds och se hur det blir :) får se hur det landar

Ge gärna några råd kring detta.
Har själv experimenterat med detta idag och kommit fram till några saker:

*) Om man exporterar en simpel modell utan texturer via RubyTMix så får man en väldigt liten modell med få faces
*) Om man exporterar en förhållandevis simpel modell med texturer via RubyTMix så får man en modell med absurt antal faces

*) Om man exporterar en modell via Collada eller 3DS till Blender så får man en modell som har få faces.
Men om jag exporterar till Collada får jag inte med några texturer, även om jag exporterar dem.
Exporterar jag till 3DS så får jag med texturerna på modellen men UV mappningen verkar helt sjuk?

Sen lyckas jag inte exportera modellen från Blender för då får jag detta fel:
"21:56:57 ----- Exporter for Trainz - start -----
21:56:57 collect and check exportable data
Traceback (most recent call last):
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1926, in execute
result = start(self.properties.filepath, context)
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1770, in start
te.export()
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1745, in export
self.collect_data()
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1648, in collect_data
self.get_materials()
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1292, in get_materials
for f in mesh.faces:
AttributeError: 'Mesh' object has no attribute 'faces'

location: <unknown location>:-1

location: <unknown location>:-1"

Det har jag aldrig fått förut men något säger mig att mitt Blender inte gillar exporten från Sketchup.

*) Exporterar man en modell från Sketchup och tar "options" och slår på dubbelsidiga faces så får man extremt många faces. Oavsett om denna är på eller av så kan jag ändå inte få Trainz exporten från Blender att funka sen - inte ens på en modell helt utan textur.

spyfrog 2014-08-25 22:37

Har testat lite mera och för mig funkar det bäst om man exporterar till OBJ format och sen importerar detta i Blender.
Då får man faktiskt ut ett fungerande objekt som inte har en absurd mängd faces - fast jag testar ändå med ett ganska enkelt objekt nu (en lada från google warehouse).
Antalet texturer är ju också onödigt stort - man skulle enkelt kunna slå ihop dessa till färre och spara prestanda.

korvtiger 2014-08-25 23:03

Har kollat i koden för exportern för att se vad det kan tänkas vara för fel och med tanke på att du får felet 300 rader innan mot hur det ser ut i min version av pythonfilen så tror jag att du kör en äldre version av exportern som är gjord för Blenderversioner under 2.63, medan den Blenderversion du kör är 2.63 eller senare, stämmer det? Anledningen är att man bytte från det tidigare meshsystemet till ett system som heter BMesh som tillåter att man använder n-sidiga polygoner istället för bara triangles och quads, vilket de tidigare versionerna av Trainz-exportern nog inte har stöd för.

Så ladda helt enkelt ned en senare version av exportern så borde det fungera:
https://bitbucket.org/uschi0815/blen...inz/downloads/

spyfrog 2014-08-25 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 290073)
Har kollat i koden för exportern för att se vad det kan tänkas vara för fel och med tanke på att du får felet 300 rader innan mot hur det ser ut i min version av pythonfilen så tror jag att du kör en äldre version av exportern som är gjord för Blenderversioner under 2.63, medan den Blenderversion du kör är 2.63 eller senare, stämmer det? Anledningen är att man bytte från det tidigare meshsystemet till ett system som heter BMesh som tillåter att man använder n-sidiga polygoner istället för bara triangles och quads, vilket de tidigare versionerna av Trainz-exportern nog inte har stöd för.

Så ladda helt enkelt ned en senare version av exportern så borde det fungera:
https://bitbucket.org/uschi0815/blen...inz/downloads/

Gah, du har rätt korvtiger! Dags att dra ner gardinen hos mig... :godnatt:
Jag har flera versioner av Blender installerade ser jag.... En 2.2x version.
Sen har jag en 2.66 och 2.70.
Kör jag 2.70 så funkar exporten bra... pinsamt!
Dags att rensa upp på datorn märker jag! :Fnissa:

korvtiger 2014-08-26 00:09

Rensa upp? Själv har jag 2.49b, 2.63a, 2.66a, 2.68a, 2.69, 2.71 samt en och annan "beta" version nedladdad från deras buildbot. Kör bara 2.71 och någon enstaka gång 2.49b, då det är den jag byggt alla tidigare modeller i. :D

rac_hammer 2014-09-19 11:17

2 bifogad(e) fil(er)
några nya saker jag jobbar på som kommer till trainz inom kort. diverse flak och tillbehör till Scania dragbilen samt lit e byggmaskiner bland annat BM Volvo 860 dumpers från början på 70 talet

rac_hammer 2014-09-19 13:56

2 bifogad(e) fil(er)
räddningsbil, bärgningsbil och brandvatten tank

rac_hammer 2014-09-19 15:19

2 bifogad(e) fil(er)
två sj bilar en för svets och ett kranflak


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009