![]() |
Det finns lite kvar i "nitvärlden" ...
1 bifogad(e) fil(er)
... nämligen ett arv efter Sealpower, som försökte stuka till en ABo4, Denna vagn har Korvtiger gjort med teakklädsel och en fin inredning. En "symbios" med Korvtigers och Sealpowers prestationer kanske kan bli en "nitad" ABo4 :confused:
Men intresset här på forumet är ju inte direkt "Upplyftande" :tumner: |
ABo4 är en första andra klass vagn va? Vagnar kan vi inte få för mycket av :)
|
Citat:
Ävem om jag inte alltid skriver, så följer jag alltid dina byggen från start till slut! |
Kombinerad första och andra klass sittvagn
Vagnen debuterade som BCo11b (alltså en andra och tredje klass sittvagn) med kupéer.
Vid den stora klassreformen 1956 döptes vagnen om till ABo11b och blev så småningom (jag vill minnas på sjuttiotalet) till AB4. Två förstaklass-kupéer och åtta andraklass. Härligt Lennart att du vill berika oss med de här vagnarna. Finns ju en uppsjö att dyka ned i och som alla kan byggas med AB4:an som utgångspunkt. AB7, B8-or av olika slag till exempel. Spännande! |
Intresset finns för alla dina objekt, oavsett om det är hus, lok, vagnar eller vad du annars hittar på.
Sen om det är nitade personvagnar, så är väl intresset extra stort för mig. |
Min obesvarade nitälskan ...
1 bifogad(e) fil(er)
... tog sig idag när nitraderna till slut behagade hamna där dom skulle på det jag kallar ABo4 (dvs. Sealpowers kvarlåtenskap). Kan kanske bli nåt nån dag :confused: OBS. stor bild så kan räkna nitar om ni är en riktig "Nutpecker" :grin:
|
:applad::ber::applad::ber:
|
Spännande!
Väntar med spänning på fortsättningen...
Lycka till LAn! |
Snokat runt lite och det blir nog BCo11b jag bygger, med bälgaspel och svulstig inredning - vem vill väl ha gummivulster och 50-talssoffor :D
Citat:
|
vi är glada oavsett SJ klassning ...för dina förstklassiga vagnar :)
|
Osäkert om det blir fler byggen ...
... dels personliga problem, dels bristande intresse.
Bara så ni vet. |
Hej lan!
Ta lite semester och gör nå´t annat tills lusten kommer tillbaka! Din kropp behöver det. |
Precis som Totte skriver...
... vila dig ett tag! Med den enorma produktivitet du skämmer bort oss är det orimligt om du inte behöver koppla ev ett tag. Speciellt när det är så här varmt.
Kör i din egen takt. Kan vi bidra med något annat än bara uppmuntran så säg till! |
Vi börjar nästan vara varandras raka motsatser du och jag Lennart...
Du har hotat med att sluta (och sen inte gjort det) nästan lika många gånger som jag glatt annonserat att jag är tillbaka (och sedan försvunnit igen ett halvår) ;) Skämtsam iakttagelse (med viss skärpa) åsido, ta en ordentlig paus om du behöver det och sen om/när du väl kommer tillbaka om en månad/halvår/godtyckligt årtal kanske folk insett vad de gått miste om |
Jag har gjort en iakttagelse av att folk här inte skriver så mycket men det är ändå oerhört många som är inne och läser i trådarna. Vill nog säga att intresset är stort både för dina underbara skapelser lennart och andras.... MEN med det sagt så håller jag med om att det är nedslående när folk inte engagerar sig så mycket... inget ljus över de eldsjälar som är engagerade här och skriver, delar mm! Men som sagt ser man att det kan vara nästan 1000 personer som läst en tråd på en månad är det ju inte så dålig. Men håller med om att vore det en kommentar för hälften av de gångerna så vore det underbart. Vi är alla här för vi älskar tåg simulatorer och vill ha det som en stor hobby i våra liv.
Men förstår att det är lätt att ibland så finns inte tiden där eller orken när annat i våra liv går emot. Då får man ju givetvis lägga sin energi åt det hållet. Jag (vi) hoppas att vad det än är som är kämpigt reder sig snart lan. Ta dig tid och vila och när du känner dig redo för det här igen och lusten är tillbaks så ser vi alltid fram emot dina fina jobb :) och den här vagnen ser helt fantastisk ut :tumme_upp: |
Instämmer med dom föregående talarna.
Ta du en paus i ditt byggande. Självklart ska du inte hålla på, när du inte tycker att det är roligt längre. Varför inte köra lite tåg själv i Trainz och själv få ta del utav dina egna skapelser. För det kan inte vara mycket tågkörning som du har fått ägna dig åt, genom alla åren. |
Tack för allt stöd och tröst ...
8 bifogad(e) fil(er)
... och nu är det så att, mitt i allt elände som drabbat mig, jag kan förtränga "skiten" genom att bygga lite :grin:
BCo11b skall jag fullfölja och är på god väg :tumme_upp: Tack till Tågny och Sealpower som ledde mig in på den smala och nitspäckade vägen: |
Tjusigt Lennart tack för det här :tumme_upp:
|
Snyggt och läckert.:tumme_upp:
Det tackar vi för, Lennart & Sealpower. |
Hatten av!
Underbart att se denna skapelse färdig! Och att du finner litet "tröst" i att bygga.
Så har det varit med mig under åren. Så snart jag stött på problem, privat eller i arbetet, har jag satt mig ned och byggt (olika saker inom olika hobbies). Det har inte tagit många minuter förrän man varit helt inne i sin egen värld. Länge leve modellbygget! Härligt om det går åt rätt håll med dig Lennart! |
Vilken vagn???
1 bifogad(e) fil(er)
... skall detta bli ?
|
Är det inte en B8/Co8? :) Ser väldigt snyggt ut dock!!
|
Co8 / B8
Jag håller styvt på att det blir en av de klassiska B8:orna från anno dazumal (= 1940-50talet). De år man själv fick chansen att åka tåg med föräldrarna på semester runt om i landet.
Kul att du tydligen tänker fortsätta 30-talsserien! Gläder mig storligen åt projektet! Just nu håller jag på att röja i källaren (tvångskommendering) och därför sitter jag inte lika flitigt vid datorn och kan se alla nya inlägg i ämnet så snart det skrivits. Men det betyhder inte att jag är mindre intresserad. Tvärtom! Rulla på Lennart! Och som tidigare meddelats: Behöver du hjälp med något är det bara att "skrika till". |
Co8 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... skall det bli, ja :tumme_upp:
|
Härligt
En av mina absoluta favoriter. Och med den härliga inredningen. Minns att jag som barn tyckte det var spännande att stå på de "hyllor" som låg efter golvet och som dolde ångvärme-rören. Däruppifrån hade man en betydligt bättre (cirka 20 cm högre) utblick genom fönstren.
Kämpa på Lennart! Du vet att vi gillar resultaten... |
Kul att du fortsätter och gnider, på dessa gamla vagnar.
Följer det hela, med spänning som vanligt. |
grymt snyggt tror att dina verk blir snyggare för varje kreation du gör :tumme_upp:
|
Lite vad man kan göra med goda texturer ...
1 bifogad(e) fil(er)
... utan att spränga polygontaket. Underredsdetaljerna ni ser på bilden är faktiskt bara 400 polys :drool:
Nitjusteringen på vagnsidorna är det som tar mest tid, men jag har uppfunnit lite genvägar i GIMP för att underlätta: |
Helt otroligt LAn :ber: :applad: :ber: :applad:
|
Super snyggt Lennart !!!!!!!
Hälsningar Kenta978 |
Jag har redan använt alla superlativer.
Vad gör jag då? Uppfinner nya, börjar om från början eller lägger mig platt ned och "ger upp"?
Kort sagt: Om jag kunde skulle jag uppfinna fler. Men på det sätt du, Lennart, skämmer bort oss är det omöjligt att hänga med i "ny-ords-uppfinnandet". Helt klart: Otroligt häftiga vagnar du snickrar ut ur den nitade 30-tals-serien. TACK |
Helt otroligt är det ju inte ...
8 bifogad(e) fil(er)
... jag började bygga till tågsim redan 1997 (Eisenbahn.exe) och lite framsteg borde man väl göra på 17 år :Fnissa:
Co8d artar sig fint. Sista finliret årerstår men det blir nog vagn av den också. Gamla Da STL förspänd som dragare (ingen större NIT-teknik på den tiden inte). Några bilder så länge: |
Riktigt snyggt Lennart.
Av någon anledning, så ligger dessa vagnar väldigt varmt i mitt hjärta. Måste helt enkelt bero på alla dess nitar, som gör dom till skönheter. |
Karaktärsrika vagnar
Ja. de här vagnarna hade karaktär! Och det har du, Lennart, lyckats förmedla på ett föredömligt sätt. Underbart att kunna få drömma sig tillbaka till 50-talet (40-talet kommer jag av naturliga skäl inte så väl ihåg ;-) trots att jag var med även då).
|
Uppladdning av Co8d ...
2 bifogad(e) fil(er)
... 4 testurer varav tre i texgroupen.
|
Tackar för ännu en kanonvagn.:tumme_upp:
|
Uppdateringar kommer ...
... till BCo11b, DFo3 och DFo7 vad det lider, med de nya mesh- och texturdelarna bl.a. underredsdetalejer m.m. Men det kommer att dröja :rolleyes:
|
Vad betyder det i din värld ;-)
Citat:
Eller? Nja, ta dej den tid du behöver och vill! Vi är ju tacksamma att ha ett - i princip - komplett nitat tåg. Ett antal nummer på D-loket och sen så är det bara att damma på... Tack än en gång! |
Hej.
Lan jag har bara en fråga om när det gäller de här andra vagnarna om du hade tänkt att göra??? som t.ex. (Ro3, Rco1, Co8c, Co9, AB10 och BCo7) Mvh Gp3119 |
Från Screenshot tråden.
Snyggt "nedskitat" rely -------------------------------------------------------------------------------- ... medan ni målar skokartonger fortsättar jag måla "nitade formbrod". Jag har en idé om att göra BJ-målning och märkning av några vagnar. Nisse vet kanske vilka som vore lämpliga? BJ hade ju bra underhåll och kunnig personal så kanske Nisse slipper fler urspårningar á `la SJ __________________ "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn BJ hade en Co8d med vagnsnr. 225. http://www.bjs-club.se/fordon/personvagnar-1/co8d-225/ http://www.bjs-club.se/attachments/I...mplate=generic EDIT: Ingen nitad vagn, men kanske användbar för själva målningen. BJ och GDG hade ju samarbete, så en BJ-vagn i GDGs färgsättning kanske. http://www.bjs-club.se/attachments/I...mplate=generic . EDIT igen: Skulle ha börjat och plockat hem dina uppdaterade vagnar direkt, så hade jag sett att du redan har gjort BJ varianten. Nu fastnade jag istället någon timme med Googlande efter lite BJ-vagnar på nätet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009