Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Helt galen färg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35158)

CGD 2014-07-16 21:12

Helt galen färg

Bara problem just nu.
Även färgen är helt galen. När jag startar Trainz så ser det helt konstigt ut. Vad kan vara felet här?
Jag har ett MSI 770 kort och en ASUS skärm med 2560x1440 i upplösning. Jag har ställt in samma upplösning i Trainz.

rely 2014-07-16 21:48

kan detta hjälpa: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31637
Annars så skulle en bild underlätta! :)

CGD 2014-07-17 01:05

2 bifogad(e) fil(er)
Skall testa, under tiden här är ett par bilder.

Bifogad fil 65533
Bifogad fil 65534

Nils Blid 2014-07-17 10:39

Behövs ytterligare info skriv in "Spår som trasmattor" i Sök. Ditt problem har visat sig väldigt vanligt och har, vad jag vet, lösts i samtliga fall.

Nisse

CGD 2014-07-17 13:37

Vad för ytterligare info?

Jag tog bort Trainz från datorn. Sedan installerade jag om samma drivrutin till grafikkortet, 337.88. Efter det blev Trainz installerat igen samt de tre patcharna. Jag har nu inte installerat något extra. Men allt ser helt OK ut. Jag har prövat både med "Enable hardware accelerated texture compression" i och ur kryssad och fått samma resultat. Nu skall jag se om jag kan lägga in alla saker som väntar Content updates och efter det blir det till att lägga in alla gamla saker.

CGD 2014-07-22 16:10

När jag har ett helt nyistallerat Trainz 2010 så fungerar vissa banor helt felfritt en del har lite fel på fären och en del har lite mer färgfel. Men installera något nytt går inte. Bilden på skärmen blir helt konstig. Det går att se vad det är tänkt att vara men annars ser det mest ut som på de tidigare visade bilderna.
Jag skall nu se hur det går med Trainz 12.

rely 2014-07-22 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 289200)
När jag har ett helt nyistallerat Trainz 2010 så fungerar vissa banor helt felfritt en del har lite fel på fären och en del har lite mer färgfel. Men installera något nytt går inte. Bilden på skärmen blir helt konstig. Det går att se vad det är tänkt att vara men annars ser det mest ut som på de tidigare visade bilderna.
Jag skall nu se hur det går med Trainz 12.

Åter igen läs igenom denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31637

Jag stötte på precis samma problem som du har nu!

Nils Blid 2014-07-22 20:41

Och då fyller jag jag på Relys inlägg:

!/ Första åtgärden var arr lägga in DirectX 9 enligt Baloo406:s: recept. Läs också hans rekommenderade Trainz Forum-tråd. Den ger bra bakgrund.. Nedladdningen sker via Microsoft. Observera att nedladdningen överst är för DirectX offline. Den webbaserade ligger längre ner i texten.

2/ Bockade ur "Enable hardware..." enligt Spyfrog/Baloo406:s förslag som Bengan viderebefordrade, återigen, i länken ovan.

3/ Nu var det dags att lägga in alla cdp-filerna, objekten alltså, och därefter köra Extended Database Repair (Content/Edit).

4/ Slutligen lade jag in router och session. Banan kom inte upp i routelistan. Jag installerade på nytt route och session samt committade dem (Content/Edit/Commit). Inte heller nu kom banan upp, Gjorde om operationen och vips låg banan där. Envishet lönar sig ibland.

5/ Banan var 99,9 procent OK, men för säkerhet skull ny database repair. Öppnade sedan banan igen och sparade den.

6/ Det kan bli nödvändigt att ominstallera cdp-filerna och committa dom, dock inte

Nisse

lan 2014-07-22 20:57

GDGs bilder får väl Monet att rotera i sin grav. Jag kör med Open GL till mitt NVidia grafikkort och det fungerar superbra.

Totte 2014-07-22 22:46

Kanske kräver Trainz speciel grafikkort som lan har. Tråkigt att du upplever så.

Edit: Kollade min Trainz2006 paket så står det att det ska vara NVIDIA GeForce grafikkort.

CGD 2014-07-23 14:46

Jag har inte prövat med direct X 9 ännu. Men jag installerade Marias Pass X med uppdatering i både 2010 och 12.
I Trainz 2010 får jag ingen vettig bild men däremot i TS12 ser det ut att vara helt felfritt. Så det är nog så att Trainz 2010 är problemet.
Men nu skall jag testa Direct X9.

CGD 2014-07-23 19:38

Kanske har jag hittat en lösning. Kanske!

3 bifogad(e) fil(er)
Jag har testat med Marias Pass X på Trainz 2010.
Först såg det ju ut så här.
Bifogad fil 65712

Men sedan så hittade jag ett förslag på Nätet och efteråt så ser det ut så här.
Bifogad fil 65713

En rejäl förbättring tycker jag och nu skall jag se vad som händer med andra utav mina favoritbanor.
Det är bara ett problem! Jag kan inte hitta samma sida igen och jag glömde ju bort att spara den.
Men ta upp CM sök efter de kriterier som syns på bilden och kör en "Commit" på resultatet.
Bifogad fil 65714

Nils Blid 2014-07-23 22:28

Det här är viktigt. Försök nu att damma av minnet och redogör för vad du gjort. Har du installerat Direkt X? Har du inte fått tag i filen så säg ifrån.

Nisse

CGD 2014-07-24 00:49

Jodå jag följde alla dina anvisningar men fick det ändå inte att bli OK. Det var först när jag lyckades hitta en sida via Google på N3V:s Forum som jag fick det att bli OK. Men jag är ändå inte helt säker för nu har jag försökt installera en av mina favoritbanor men kan ändå inte få den att dyka upp som en bana jag kan välja. Men det är ju inte riktigt samma problem. Dessutom har jag tydligen blivit av med en del utav allt mitt sparade material. Troligen något feltryck när jag bytte dator. Jag bytte ju även diksr då så det blev en massa kopierande och flyttande hit och dit.

PS.
Hur kan jag kontrollera att DirectX 9 är installerad samtidigt som directX 11 är det?

Nils Blid 2014-07-24 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 289246)
Det här är viktigt. Försök nu att damma av minnet och redogör för vad du gjort. Har du installerat Direkt X? Har du inte fått tag i filen så säg ifrån.

Nisse

För att förtdliga: Der är den här versionen du ska installera jämsides med installerad DirectX-versionen: directx.jun2010.redist.exe.

Nisse

CGD 2014-07-24 15:30

Det är ju inte bara grafiken som konstrar. Jag har även problem med att installera saker. Trotts flera försök så får jag inte önskad bana att dyka upp i spelet. Märkligt.

CGD 2014-07-26 01:03

Det var här jag hittade en lösning

http://forums.auran.com/trainz/showt...t=Graphic+2010

Följ även länken på inlägg två för det är där lösningen kan vara.

Bengan 2014-07-26 06:57

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 289337)
http://forums.auran.com/trainz/showt...t=Graphic+2010

Tänk vad tid, du hade sparat. Om du hade läst relys första inlägg direkt och följt hans länk. Där svarar spyfrog i inlägg nr. 2. vad det kan vara och i inlägg nr. 7. så fyller baloo406 på med en nästan exakt samma bild, som du hänvisar till i inlägg nr. 2. i din länk.

CGD 2014-07-26 10:53

Vad syftar du på?
baloo406 visar en bild från Spyfrog att jag skulle avmarkera rutan "Enable haredware accelerated texture compression" men det var inte till någon hjälp.
Det som hjälpte var den sökningen som visas på den länk jag visade på.

Bengan 2014-07-26 11:12

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 289351)
Vad syftar du på?
baloo406 visar en bild från Spyfrog att jag skulle avmarkera rutan "Enable haredware accelerated texture compression" men det var inte till någon hjälp.

Följde bara länken efter vad du skrev.

och då kommer jag till en ungefär samma bild som baloo406 la upp.

Så jag hänger inte med, vad det är för skillnad.

Nils Blid 2014-07-26 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 289351)
Vad syftar du på?

Jag förstår att du inte läst tråden "Spår som trasmattor". Den är på svenska och ger inte bara samma information som Trainz utan även utökad och förbättrad.

En trasmatta är en matta vävd av gamla trasor som rivits till remsar. Resultatet blir i stora drag vad som visats i de färggranna Trainz-bilderna.

Nisse

CGD 2014-07-26 17:35

1 bifogad(e) fil(er)
Jag installerade DirectX 9 jag bockade ur "Enable haredware accelerated texture compression" jag prövade både DirectX och Open GL. Inget hade den minsta effekt.
Men efter sökningar på Google hittade jag länken som jag angav i tidigare inlägg och det är den här bilden ni skall titta på
Bifogad fil 65797

Bengan 2014-07-26 18:17

Tycker att det ser ut precis som Korvtiger skrev, att man får öppna och commita objekten igen.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....78&postcount=9

CGD 2014-07-27 00:53

Det är OK Bengan. Jag har prövat, men Comitta går inte så hur menar han med att öppna?

Nils Blid 2014-07-27 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 289403)
Det är OK Bengan. Jag har prövat, men Comitta går inte så hur menar han med att öppna?

Exempelvis så här: Installera om banans samtliga cdp-filer i Content och Skriv över dem. Välj sedan flik Edit och välj Select All. Sedan slutligen Commit i samma flik. Genom att analysera den galna bilden kan man, med lite tur, räkna ut vilka cdp-filer som måste committas.

Jag installerade om samtliga 550 mb cdp-filer och det gick bra.

Det är uppenbart att det behövs en enkel manual. Sådan kan jag göra - men då måste jag ha ett bra arbetsnamn, Ett kan vara Galna bilder. Bättre förslag emotses - ryck ut Bengan och Rely.

Nisse

CGD 2014-07-27 12:00

1 bifogad(e) fil(er)
Ja, kanske det men det är ju inte bara grafiken som krånglar.
Jag blev så trött på allt så jag helt tog bort Trainz 2010 och har nu idag på morgonen formaterat om den SSD partition som Trainz 2010 ligger på och installerat om spelet. Jag har också lagt in alla patchar så att jag nu har version 49933. Den enda inställningen jag gjort är för skärmen 2560x1440.
Den här gången har jag inte kunnat se några grafikproblem, inte ännu.
Men jag får andra problem. Jag brukar göra en sökning för att kunna ladda ner alla saker som är uppdaterade, se bilden.
Bifogad fil 65815
Det har alltid brukat gå att högerklicka här och välja ladda ner men nu går det inte. Vad är det som har hänt?
Jag har skaffat mig en ny dator. Nytt moderkort, nytt grafikkort samt att Trainz ligger på en SSD. Så vad är skillnaden? Inte kan det väl vara så att moderkortet ställer till det? Det är ju samma operativsystem, 8.1.

Nils Blid 2014-07-27 14:40

Har aldrig sett en liknande sida. De korslagda hammarna indikerar att objekten skall committas. Kolla flik Open för Edit. Ligger de där välj Edit/Select All och därefter Commit. Räkna med att det tar tid.

Nisse

CGD 2014-07-28 09:44

Ja vet det men det fungerar inte. När jag kört Committ på alla så är de likväl kvar.
Det man ser på sidan är ju alla de saker som du normalt ser under Content updates fast är har jag tagit upp dem i CM istället. Installerar man Trainz 2010 idag så kommer upp dryga 2000 saker. Problemet är ju bara att de inte går att ladda ner.
Någonting med den nya datorn ger problem med Trainz. I min äldre dator har jag inte den här typen av problem.

Bengan 2014-07-28 10:13

1 bifogad(e) fil(er)
Prova och markera ett objekt och dra det till Download helper. Och sedan laddar du hem det objektet. Vad händer då? Blir den du drog dit, sovande då?

CGD 2014-07-28 14:23

1 bifogad(e) fil(er)
Jodå, det går att markera alla och dra dem till Download Helper rutan som du ser. Men det går inte att starta någon nerladdning.
Något måste vara fel med den hårdvara som sitter i datorn. Och det som är nytt är CPU, moderkort och grafikkort.
Bifogad fil 65842

Totte 2014-07-28 15:09

Operativsystem? Win7 eller Win8?
Kanske har du för hög Win brandväggskydd inställningar.

CGD 2014-07-28 15:40

Jag har samma Windows 8.1 som jag hade på den äldre datorn och där var inga problem av den här sorten.

CGD 2014-08-02 12:28

Installerade om hela datorn utan grafikkort

Det var inte bara grafiken som ställde till problem utan programmen till tangentbordet och musen fungerade inte som de skulle och jag kunde inte få fram bilder i Office Outlook.
Jag tog ut mitt nyköpta grafikkort ett MSI GeForce 770 med 4 GB minne. Sedan installerade jag om hela datorn och använde mig bara av processorns, Intel i7 4790K, grafikdel.
Jag har inte fått full upplösning 2560x1440 utan bara 1920x1080. Men allt fungerar som det skall. Inget trassel med mus eller tangentbord och i Outlook har jag bilder. Grafiken i Trainz är helt felfri. Det tog bara lite tid att installera den gamla UserData katalogen och alla uppdateringar.

Så finns det fler här som har MSI GeForce 770 grafikkort eller liknande? Hur är det för er med grafiken?

rely 2014-08-02 12:49

Jag har ett 660ti i min ena dator och har inga problem där och ett 780 i den andra och inga problem där heller. Kan tillägga att båda datorerna har en intel i7 4770k också

Dessutom så tror jag inte att ditt grafikkort kan ställa till det för ditt tangentbord eller mus.
Jag har byggt datorer i 9 år och aldrig stött på det problemet.

Men är du säker på att du installerade dom senaste drivrutinerna till din GPU?
Version 340.52

CGD 2014-08-02 13:28

Ja, helt säker. Jag prövade även med att leta upp äldre drivrutiner för att se om det kunde hjälpa. Men det gjorde det ju inte.
Jag kommer ju senare att sätta i grafikkortet igen och installera drivrutinerna. Får se vad som händer då.
Men för nu så är enda skillnaden mot tidigare att jag inte har grafikkortet i och naturligtvis inte då heller drivrutinerna. För övrigt är allt samma. Så vad skall jag tro? Men innan jag sätter i grafikkortet så skall jag installera resten av alla de program som var med tidigare.

CGD 2014-08-10 14:05

Medan sidan legat nere har jag försökt få ordning på mitt Trainz. Det är inte bara Trainz 2010 som jag har problem med utan även den helt nya Trainz blir det stopp i.
Jag har ju nu tagit ut grafikkortet och använder CPU:ns grafikdel och har installerat Trainz på en vanlig hårddisk. Det är till och med samma hårddisk som i den gamla datorn.
Nu ser det ut som om grafiken skulle fungera. Jag har fått in hela Marias Pass X och jag har inte sett några fel.
Innan jag bytte dator så sparade jag ner hela UserData katalogen. Den katalogen har jag nu importerat till den nya installationen. Men allt kommer inte med. Jag hade en favoritbana som jag dessutom byggt till och om på. Den kommer nu inte med. Men tidigare när jag hade grafikkortet i datorn då kom den banan med, fast då med helt galen grafik. Det är ju precis samma katalog jag importerar.
För mig är felen helt oförklarliga.
Skulle man kunna tänka sig någon form av kompatibilitets problem mellan Trainz och moder kort eller CPU eller RAM. Det är ju bara det som är nytt.
Jag har ju nu inte många spel så jag vet inte hur det går med andra spel. Jag har installerat nya Trainz och det gick bra enda tils jag startade första banan. När jag satte musen på första loket blev det bara till olikfärgade streck och när jag satte musen på det andra loket dock spelet.
Jag har Civilization 3 och det tycks fungera fullt ut. När jag köpte grafikkortet så kom det med ett spel men det har jag inte lyckats spela.Jag måste logga in på Ubisoft, tror jag de hette, men varje gång så skall jag skriva in lösenordet två gånger och det är aldrig lika!? Jag fattar inget.
Mina andra program fungerar helt OK. När jag tog ut grafikkortet så börja ju både Office Outlook och tangentbordet också att fungera felfritt.

CGD 2014-08-11 20:14

Äntligen!!

Jag har nu ett helt felfritt fungerande Trainz. Ja det finns ju en del saknade objekt men det är nog sådant som jag aldrig kommer att hitta.

Jag kopierade in hela den gamla Trainz katalogen till den nya Trainz installationen och som sagt grafik och allt fungerar felfritt.
Så då är det inte något hårdvarufel. Men varför jag hafr sådana trassel med att få det att fungera förstår jag fortfarande inte.
Nu skall jag installera Nvidias drivrutiner och sedan sätta i grafikkortet. Hoppas nu bara att allt fungera lika bra efteråt. Samt att nya Trainz, TANE, också kommer att fungera.

CGD 2014-08-12 09:34

Satt i och installerat drivrutiner till grafikkortet. Allt fungerar precis som det ska.
Om jag eller ni nu bara kan komma på varför det inte fungerade från början.
Nu skall jag även se om jag kan komma vidare med TANE.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.