![]() |
Shimmns ...
4 bifogad(e) fil(er)
... som tydligen var inblandad i deskgrunts bygge av en laststation för stålrullar för länge sen. Nu har ju Ekan gjort en ommålning av topaes Shimmns till SSAB och jag gav mig på den och lyckades få huvarna att animera vid lastning och lossning. Jag vet inte om deskgrunts gamla laststation fungerar fortfarande, men om den gör det skulle väl denna Shimmns passa där???
|
Då och då ...
3 bifogad(e) fil(er)
... när lusten faller på, pillar jag lite med SSAB Shimmns och dess last.
Har gjort om Aurans Multiple Industry New så att det skall bli lite animeringar på en lastkaj med stålrullar och Deskgrunts traverskran. Men mycket återstår! |
Tjusigt :) animerade av och på lastningsplatser behövs till trainz!
|
Åsså animerad lastning och lossning ...
4 bifogad(e) fil(er)
... eller LOL som är projktnamnet :grin:
Fyra olika studieobjekt har jag igång så vi får väl se om jag kan skapa en generell LOL av allt detta ? Deskgrunts kran är delvis animerad och far omkring som besatt och flyttar 15 tons stålrullar på lastkajen: |
En generell LOL ???
3 bifogad(e) fil(er)
... börjar så sakta ta form. Tanken är att man skall kunna välja fritt bland alla produkter men eftersom de har väldigt olika format så måste man arbeta med många köer som var och en utnyttjar en viss uppsättning "loadpoints" på kajen. Jag har gjort den för 9 olika köer där köns namn talar om storleken på godset i decimeter (t.ex. kön för bl.a. SSAB stålrullar heter queue1_20x24dm och har 80 loadpoints (som på bilderna).
Jag har även programmerat in 9 processer kopplad till varsin kö. Vill man t.ex. lasta 40ft containers använder man en kö som kanske(?) heter queue#_30x126dm. Vi får se om och när jag blir klar med detta !? |
Intressant, även om man förstår väldigt lite.. :visslar: :tumupp:
|
Låter spännande med det hela. Följer just nu allt i tysthet, då jag har haft lite problem med min dator och väntar på att gummans grabb ska komma hem från Spanien så att han kan hjälpa mig. Han är borta i 3 veckor och min burk började bråka samma dag som han åkte och han är hemma först på tisdag. Känns tungt, inget Trainz på minst 3 veckor. Kliar ordentligt i fingrarna nu.
|
Kul att nån svarar!
Ni kan ju börja med att vänja er vid Multiple Industry New, min kommer att följa samma principer men med synliga laster, utökade val och avancerade animeringar.
|
Intressant var ordet faktiskt.
Får kanske installera Trainz igen (efter att man blev tvungen att installera om Windows), nu när man ser allt som kommer till det. |
Lite mer ...
7 bifogad(e) fil(er)
... blev gjort idag under åskväder, hagel och regn.
Det blev två "industies" LOL (Lastning Och Lossning) som skall fungera med valbara "fasta laster" som pallar, containrar mm. FOT (Fyllning Och Tömning) som är tänkt för "bulklaster" som kol, grus, sopor mm. Men kan även lasta och lossa fasta laster i viss utsträckning. Här följer lite bilder på principen (dialogen är på svenska så gott jag kunnat översätta den?): Bild 1: LOL uppsatt på ett av myriader olika sätt Bild 2: FOT uppsatt på ett av myriader olika sätt Bild 3: För att ställa in en sådan här industri trycker man fram propertyrutan (?) och sedan kan man ge den ett namn som visas på skyltarna och i Drivers "drive to" kommando mm. Bild 4: Sedan väljer man köer och de produkter man skall ha i resp. kö. När man valt produkter bör man gå till fliken produkter och ställa in vilken enhet man vill använda (Bild 7) Bild 5: Dags att välja vad som skall hända vid spåren. Här ställar man in vad som skall ske med varje produkt. 1. Lasta, Lossa eller både ock samt 2. till och från vilken kö detta skall ske. Bild 6: Här ställer man i hur konsumtion och/eller produktion skall ske för resp. kö. Vid 1. är första +-tecknet konsumtion och det andra produktion. Här finns mycket att fintrimma - man får experimentera!!! Bild 7: Här kan man ställa in 1. Vilken vagntyp som skall lastas/lossas. 2. Vilken enhet man vill använda i köerna (Ton, Liter eller Styck). 3. Vagnens laststorlek (antal lastpunkter = mycket pyssel). |
Bara för att ni skall se vad man kan göra med en sån här industri ...
5 bifogad(e) fil(er)
... bytte jag ut Stålrullarna mot pappersdito (STL Papper) och lastade de (antagligen fullständigt regelvidrigt) i Shimmns-vagnar. Jodå, här öppnar sig STORA möjligheter :grin:
|
Eller andra laster i andra vagnar ...
3 bifogad(e) fil(er)
... vad man nu vill?!
|
Vet inte hur långt du har kommit i dina tester än. Men går det att lösa, så att inte pappersrullarna går in i varandra?
|
Kanske!?
Det finns mängder av produkter och ingen direkt måttstandard, men det gäller at justra lastpunkterna så att det passar de flesta. Jag har ju 6 olika köer för fast gods så någon kö skall göras så den passar även pappersrullarna. Jag kommer att använda mina STL-produkter för test samt vissa andra. |
FOT (Fyllning Och Tömning) ...
2 bifogad(e) fil(er)
... börjar fungera ganska generellt nu. Bilderna visar full fyllning i 5 köer -
pappersrullar på kajen, 20 ft containrar vid spåret och därbakom grus, betor(eller skrot som här) och kol. Traverskranen går runt och hämtar kol i kolgården och kör sen längs spår 2 för fyllning av vagnar. |
Stiligt, Lennart.
Det tar sig mer och mer, blir nog kanon i slutänden. |
Jo det går framåt ...
4 bifogad(e) fil(er)
... men det är ett långdraget testarbete som pågår.
Välja produkter, rätt kö, rätt enhet, antal enheter, rätt vagn till varje produkt och processer som producerar eller konsumerar till varje kö. Sen måste ju även vagnarna till resp. produkt sättas upp, jag testar med mina Oa-vagnar som ju har animerade lämmar och stolpar och kan lasta alla typer av laster. Några bilder av FOT med lastning av BM traktorer: |
En liten tanke ... Finns det möjlighet att göra en utan plattformar? Funkar ju till många industrier som lastar med kran... Tex rör, timmer osv?
|
Citat:
Industrin är i sig väldigt generell, men vagnarna måste ha väldefinierade köer för att allt skall fungera som tänkt. |
Irritationsmoment...
4 bifogad(e) fil(er)
... á là Auran-N3V-Trainz dyker ständigt upp och förtar lite av glädjen att bygga!
Om vi slipper dessa i TANE vete gudarna men just nu är jag helförbannad på följande saker: Om man editerar i köerna på en vagn, sparar och committar så - TILLÄMPAS INTE DETTA PÅ REDAN UTSATTA VAGNAR. (GÄLLER ÄVEN INDUSTRIERNA). Man måste alltså radera alla utsatta vagnar och industrier, sätta ut dom igen och ställa in allt på nytt! URUSELT N3V :mad::tumner::tumner::tumner::tumner::tumner: Detta försenar utveckling och testning med 800%, minst :mad::mad::mad: Efter mycket svärande har jag lyckats uppdatera ett antal av mina vagnar (O, Oa, alla G, Hs och några till så att de lever i symbios med mina nya industrier: Nästa idioti kan jag inte göra mycket åt, men i SPÅR-avdelningen hos industrierna har man tre val för vad som skall göras med en vagn som stannar vid industrin: Lasta. Lossa eller Lasta OCH Lossa. Det sista alternativet är helt feltänkt - borde vara Lasta ELLER Lossa, annars händer det som händer nu, en lastad vagn lossas och lastas omedelbart igen !!?? En tom vagn lastas och lossas omedelbart igen!!?? Trots detta har jag fått det hela att fungera för antingen lastning eller lossning och i verkligheten är det väl så att en produkt sällan både lastas och lossas på samma ställe ??? Man bör alltså använda dessa industrier parvis, den ena uppsatt för lastning av en viss produkt och den andra för lossning av denna produkt. Gnäll slut, och lite bilder på lossning av "klumpgods" ut O-vagnar: |
Ett exempel på...
4 bifogad(e) fil(er)
... samtidig lossning och lastning av vagnar vid en industri:
Shimmns-vagnen och den därpå följande G BR1-vagnen är tomma men den sista F6-vagnen är lastad med "trådrullar" från ASEA. Om ni tittar noga kan ni se att det hela fungerar vid angöring av en industri. Beledsagande ljud finns (för dörröppning, lastning, lossning och dörrstängning): Att få detta att fungera har medfört att jag varit tvungen att åter försöka tränga in i "skriptdjungeln" och faktiskt (utan machete) lyckats tränga in en bit ;) - Du är saknad och efterlängtad Svenolov :noterat: |
Kanske användbart ...
1 bifogad(e) fil(er)
... för den som vill programmera om andra vagnar än de av mina som jag gör:
RAR-filen innehåller skript, config och ljudfiler till G och O-vagnar: |
Tänk om man kunde få till det tredje alternativet Lasta/Lossa. Att istället fungera efter tid. Att man t.ex. vill ha vagnen lastad/lossad först efter 7-8 timmar. Om jag inte missminner mig, så har väl Lars-spåren denna funktion.
|
Ja, t.ex.
Allt detta vore säkert möjligt med ett "skriptgenomgripande" arbete av t.ex. "BaseIndustry.gs" och sammanhängande skript !? Glöm inte att det förtjänstfulla arbete Lars Ljunggren gjort ligger många versioner bakåt i tiden och inte längre stämmer med det "sammelsurium" som utbrutit på skriptfronten! Citat:
|
Citat:
Svenolov har väl fullt upp, men man kan ju alltid hoppas att det finns någon annan som är hemma på skript och som kan erbjuda sig att hjälpa till. |
Detta projekt har hängt upp sig av diverse anledningar ...
... så vi får se i framtiden :confused:
|
Jag försöker avsluta detta projekt ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som började med Shimmns och Deskgrunts "Steel coil loader" men svällde på alla ledder och blev till fyra, till svenska översatta. "multiple industries".
Ett problem har varit att försöka lära sig hantera och ställa in alla parametrar som finns i multiple industry, köer, spår, processer och produkter, samt att få industrin att samverka med rätt uppsatta vagnar så att animeringar och annat stämmer. Men det fungerar hyfsat nu så jag kommer att ladda upp hela paketet snart. Bengan har haft det på test ett tag, men jag vet inte hur mycket tid han kunnat ägna åt det ? Frågor och tankeutbyte får väl fortsätta i denna tråd !? En bild på var de animerade lastpunkterna ligger i industrierna finns nedan: |
Updatevarning...
Bengan och jag har lyckats sparka igång texgroupen så ni kan sluta ladda upp Bengans kloner. (Bengan raderar nog det inlägget).
Bengan fullföljer säkert jobbet med texgroupen och laddar sen upp både vagn och texgroup i Downloadtråden som uppdateringar. Vad problemen berodde på är SEKRETESSBELAGT :grin: |
2 bifogad(e) fil(er)
Fråga till er.
SSAB texture som Ekan gjorde, byggde på Torstens (Topaes) texturer. Jag har slängt på två av Topaes texturer på samma vagn. Men frågan är om jag ska använda samma texturegrupp som för SSAB eller om jag ska skapa en enbart för Shimms. Vad tycker ni själva???? Samma eller ny??? |
Det här var kul att se, hade jag helt missat under min dvala ifrån Trainz!
Verkar som att lan lyckats med det jag aldrig fick färdigt och dessutom gjort det mer elegant med animationer mm. :tumme_upp: :applad: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009