![]() |
Dalarna 1920
Jag försöker rekonstruera alla linjer som fanns i Dalarna kring 1920. Det går lååångsamt fram eftersom jag inte har hur mycket tid över men det är roligt att sitta och leka när tiden finns. Lite för roligt eftersom byggnationen blir lidande när jag börjar köra med mina ånglok. Jag har ett litet klipp som jag tänkte visa. Det är inte mycket och jag vet inte vad det blir av det, framtiden får visa.
http://pursche.se/Dalarna%201920_1.mp4 Fler klipp kommer när jag får lite tid över. |
Hej!
Va spännande! :tumme_upp: Spåren från 1920-talet skall det inte vara träslipers? |
Intressant projekt du har där. :)
Blev sugen på att ge Borlänge bangård en andra chans på min dalabana. :) |
jo det är träslipers men med makadam. Jag skulle vilja ha med grusbädd och kortare skarvspår på vissa sträckor men har inte hittat någon bra räls. LODn gör att det inte syns så bra att det är träslipers.
|
Vad sägs om den här? http://www.e-buzz.se/forum/showpost....4&postcount=79
Det är Swedish track rule. Gjorda av KMW tror jag. |
Trevlig liten film och intressant med en svensk rutt, som utspelar sig på 1920-talet. Nu skulle vi bara haft nåra svenska ånglok också..
|
Det är väl dom som behöver Klemunds spår? Jag har förskt i evigheter att få tag i dom, jag t om registrerade mig för ett tag sedan men kommer inte in på sidan och nu är den väl omgjord? Själva trackrulen använder jag redan, den som heter Sweden.
Svenska ånglok är alltid trevliga men faktum är att jag hellre skulle vilja komma åt och modifiera blueprinten på de befintliga loken då det finns lite konstigheter. Repaints skulle duga bra åt mig med de olika privata loggorna på loken. På denna tid så var det ju inte bara SJ som körde. och loken var ofta inköpta eller byggda på licens i Sverige. |
Pursche, har du testat något av de förbättringar av ljud och utseende på rök och ånga på en del brittiska ånglok som Steam Sounds Supreme gjort?
Inte så dumt tycker jag i alla fall, att få till bra ljud verkar svårt. Jag har då ingen aning om hur man gör! Med vänlig hälsning/ Torbjörn |
Nej jag har inte hunnit så långt ännu, mitt största problem är att det enda riktiga godstågsloket, Robinson O4, knappt rullar av sig självt. Det känns som om parkeringsbromsen ligger till hela tiden och det är det jag skulle vilja ändra på.
He, jag tog mig tid att leta reda på friction i O4an. Den stod på 0,64 vilket är bra mycket högre än de 0,00016 som jag ändrade till efter en lista jag har. Nu rullar den som en dröm. |
Sedär, jag har också irriterat mig på Robinson O4 vad gäller rullningen, men att ändra något i någon fil är nog inte min grej...
Favoritloken just nu är nog 3F "Jinty" och J50 samt 7F i SSS version. Med vänlig hälsning Torbjörn |
Jag kan skicka den lilla filen till dig om jag får en emailadress men det får bli imorgon för jag skall strax ut och jobba.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det var ett tag sedan jag skrev något här men lite har hänt. Alla spår är utbytta till gamla träslipers. Spåren ligger mellan Repbäcken och Björbo, det som var gamla FVJ . Spåret går sedan vidare Från Repbäcken till Falun vilket är nästa steg att lägga ut. Denna bana gick senare in i GDJ (Gävle Dala Järnväg). Bara det att lägga ut hela Dalälven, som gick brevid banan har tagit ett antal timmar så det går sakta framåt men det gör ju inte så mycket. :)
Om allt fungerar så ser ni en bild från Björbo lokstall som det låg ungefär år 1920. Här kan ni läsa lite snabbfakta om sträckan. http://www.historiskt.nu/normalsp/gd...nabbfakta.html |
Hepp. TS2015 verkar ha åtgärdat buggen med att lägga ut spår och att stutter gör att spåren bygger sig självt utan att man klickat på vänster Musknapp. T om att göra växlar går betydligt mycket enklare nu. :)
|
Citat:
|
http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0057.jpg
En ritning på Borlänge bangård år 1920 ungefär. Och här tänkte jag lägga in bilden på hur det ser ut i TS2015..... Var läggs screendumparna när man tar kort med F12? |
1 bifogad(e) fil(er)
Spåren ligger... nu är det bara resten kvar. :)
Linjen ligger från Borlänge - Repbäcken - Vansbro - Brintbodarne. Härifrån går Linjen sedan vidare mot Malung - Sälen. Omgivningen är bara påbörjad. Det är oändligt med skog och Vatten som skall läggas ut. Det finns delvis mellan Repbäcken till Dala Floda. |
Citat:
Vid körning av tåg så finns en kamerasymbolknapp ner till höger. Vid avslutning av simmen så kommer en sida med bilder. |
http://pursche.se/Smalspåret_Blg.mp4
En liten länk till en kortfilm om smalspåret som en gång i tiden låg i Borlänge. Jag är långt ifrån klar men har i alla fall lagt följande spår: Borlänge - Falun - Ryggen - Dalagränsen Falun - Repbäcken - Vansbro - Brintbodarna Borlänge - Repbäcken - Insjön |
Länken gav mig 404 Not Found...
Kan betyda att du har inte datorn på:rolleyes: |
404 not found = Filen hittades inte. Kan länken vara felaktig tro?
Siten ligger hos one.com (precis som summeradde.se :tumupp:) och inte i pursches dator. Det skulle vara en säkerhetsrisk att ha en hemsida på sin egen dator... Är också nyfiken. Kan inte du lägga upp klipp på Youtube istället för att ha dem som mp4-filer på egen site? |
Jag ahr ett webbhotell på One.com där jag har mina filer. Allt går mycket lättare för er att se om jag också laddar upp filen dit innan jag lägger ut länken. Den finns på plats strax. :)
|
Kunde nu se filmen... Lite trist att det blev svartvit, men du ville väl få den klassiska filmkänslan, eller?
Väldigt fint bygge iofs. Vilka spårvidd använder du med, och vilka spårvidd används i verkligheten? Jag är också nyfiken på Domnarvets placeringar av olika byggnader som du har gjort, Jag vill gärna efterlikna ditt bygge av området, då jag är så dålig att hitta på egna lösningar själv... |
Nu såg jag filmen också! Det blir fin rutt!:tumupp:
|
För smalspåret har jag använt Project Platform Phorum Peninsula.
För normalspåret använder jag Falmouth Branch Line. Spårvidden i verklighetens smalspår var 693mm. Placeringarna är bara ihopkrafsat på 5 minuter för att testa lite vad som finns. Det blir bättre, sök på nätet. Först kommer jag att bygga alla spår och vatten som ligger i närheten på DEM-data. Då kan man lätt orientera sig på kartan jämfört med Google maps som jag har på skärmen brevid. Vill någon ha detta järnvägsnät för eget bruk när det är klart så är det bara att säga till. Sedan blir det att tänka till och använda all fakta som jag läst mig till för att få industrier runt Dalarna. Vi pratar timmer, kol, papper, järn och en del annat som skall fraktas. Vi har tre stora industrier i Domnarvet och Kvarnsveden och Falu Gruva som kräver material, bl a stora mängder timmer och sågat virke. Vi har smalspår, Flottning, Färjetrafik och dåliga vägar. Efter det så blir det signalering, linjeböcker, tidtabellsböcker. Till sist så skall resten ut. skog, åkrar, hus osv osv. Som kuriosa så gjordes den första asfalterade vägen i Sverige just i Borlänge 1927. Jag tror att det var Borganäsvägen. Borlänge var bara en liten by som 'föddes' 1875 och de två första byggnaderna var järnvägsstationen och ett hotell. Till sist så leker jag och min son med Aurdoino för att bygga en liten joystick med tre analoga spakar som skall användas för ångloken. Får jag som jag vill så blir det först en fyrkantig kub på 1dm *1dm * 1dm i storlek med tre analoga spakar som hanterar fram och back, gas och broms. Mer om detta i annan tråd inom en vecka eller så. http://www.arduino.cc/ |
Bandel 230
Det fanns på denna tid ingen bana mellan Vansbro och Malung utan man fick åka Vansbro - Brintbodarne - Malung. Jag har just börjat lägga banan efter följande ritning:
http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J3_-0306.jpg Den sträckningen blir väldigt intressant att åka med ånglok då det är mer än 5km kraftig stigning så det gäller att elda rätt. :) |
God morgon. jag håller på med smalspårsdelarna på rutten och hittade en bok som jag nu har beställt.
http://sjk.se/65/butik.html Det fanns en hel del intressanta banor i Dalarna på den tiden. inte minst smalspårsbanan mellan Kvarnsveden och Domnarvet som jag nu färdigställer. :) |
Citat:
Får jag föreslå att du använder spåren i den nya smalspåriga tjeckiska rutten? Tycker man ska så långt det går, hålla payware ifrån freeware. Har laddat ner några skräckexempel på "freeware" rutter, som kräver en massa payware rutter.. Här finns den tjeckiska rutten: http://pikku.msts.cz/railsim.html och en video, som visar att ett ånglok är på G: https://www.youtube.com/watch?v=_bQZy5RuB9c |
Ja det där är ett stort problem.
Jag har utgått ifrån två payware-rutter eftersom det inte finns mycket att hämta som är från 1920 eller äldre. De jag har använt är Falmouth Branch Line och Project Platform. Den andra som kallas för PP har smalspårsdelen med tre ånglok och en del gamla godsvagnar och två gamla personvagnar. https://www.youtube.com/watch?v=xdZb4zETneY Ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp använda dessa payware men då uppstår ett par problem. För det första, vilka linjer har vi i grunden när vi köper tågsimulatorn? Visst är det väl så att det är olika beroende på vilket år de är köpta? För det andra, vilka rutter har ni, som ingår som är från 50-talet eller äldre? jag avslutar med en bild på vad jag skulle vilja ha när jag lärt mig att handskas med 3D-modellering (än så länge så får jag inte ens in ett fyrkantigt hus i Sketchup så det kommer att ta tid). http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=75293 Om man nu skulle utgå från endast Freeware, Vilka rutter vill ni att jag skall ha i grunden som har allt detta? Vi pratar historiska från 1920 eller äldre (Era II) |
Ja, jag förstår att det är svårt att bara försöka hålla sig till freeware, när det är en viss tidsperiod som ska skildras. Bra att du lyckats begränsa till endast två payware rutter, men Project Platform är väl den jag är tveksam till. Var inte den byggd för någon välgörenhet? Finns den att få tag i fortfarande?
Kom att tänka på en smalspårig freeware rutt till med ånglok och vagnar, nämligen denna: http://www.uktrainsim.com/filelib-in...m_fileid=32403 Rutten är kanonfin, men kräver dock några payware rutter.. |
Ok Borttaget alltså....... Då får vi tänka ut något nytt. Jag skall titta både på den checkiska och din rutt som alternativ.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009