![]() |
Ett nytt projekt......
men vilken loktyp?
Nån som vet. Kent A får ej delta. Kolla nedan bifogade ljudfiler Testat ut detta på ett redan existerande lok. Lyssna på de 3 filerna. Vet att ljudkvalitén under inspelningen är dålig, men orkar inte rätta till på min inspelare (Adobe Soundbooth). Lokljudet styrs helt av script språk. Tyvärr så förväntar sig Trainz ett Kuid för enginesound, så jag la in en DUMMY kuid som i princip innehåller "nada". Kommer att lägga in fler ljudfaser i scriptet. Stillastående: http://www.mediafire.com/?ed12w33299m4hcl Start till "nästan" full fräs: http://www.mediafire.com/?g48e17xez9mgajz full fräs: http://www.mediafire.com/?gnsddv0d70qfgq5 |
Här står det helt still, inte en chans att jag lyckas få fram vilken loktyp som du har påbörjat på med dessa ljudfiler. Jag behöver nog ha en liten bild, för att ens ha chansen att gissa.
|
... smma här, låter inte alls som ett ånglok - mer som något inspelat i bröstkorgen på en hjärt- lungsjuk person :vetej:
|
Kan det vara TGOJ:s turbinlok M3t som ljuden kommer ifrån?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Förstår att det är svårt om man aldrig hört detta ÅNGLOKS ljud tidigare.
Det är ett ångturbinlok beställt av TGOJ från NOHAB och Ljungströms i Kristianstad. Det första levererades 1930 följt av ytterligare 2 år 1936. Blev alltså 3 stycken: TGOJ M3t 71-73. Alla är bevarade på Grängesbergs järnvägsmuseum, men tror att inget fungerar idag. Rätta mig om jag har fel. Dessa är också de enda bevarade ånglok av turbin typ i hela världen! Jag hade turen att vara i Gävle 1990 och filmade då TGOJ M3t 71 under ånga och bl.a en HÄFTIG fotokörning av en TUNG timmertransport utanför muséet: http://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs Ljudet har jag alltså snappat upp från ovan videosekvens och sedan manipulerat lite grann..... |
Alla 3 M3t nr 71-73"Turbinloken" är körbara
hälsningar Kenta978 |
Aha ...
borta alla kolvslag, bara ångan som väser som i bröstet på en lungsjuk! Hade aldrig en tanke på turbinlok! Snygg charad, vovven !
|
Enkel animering...
...blir de ju också med bara en drivaxel, inga störande rörliga delar !
|
1 bifogad(e) fil(er)
Vad jag hittills gjort på själva loket är "vevstakeriet" med blindhjulet och fått
det att fungera. Men det finns ju ett antal lok halvfärdiga lok (G6, S och TGOJ Gb95) som har högre prio. TGOJs turbinlok hade imponerande dragkraft då det drog upptill 1700 ton tunga malmtåg från Grängesberg till Oxelösund. Ett lok gick mellan Grängesberg och Eskilstuna där det avlöstes av ett annat för den sista delsträckan Eskilstuna-Oxelösund. Ett foto från samlingsportalen: |
Hört talas om av min skolkamrat om ångturbinloket under 50-talet. Sen har jag inte tänkt på den längre. Väldigt imponerande!:eek:
|
Fler bilder! http://www.vallmora.se/hedlof/TGOJ.htm Tendern och hytten är svarta och inte gröna.
|
Citat:
Vad gäller färgsättningen så har TGOJ loken haft gröna hytter och tendrar liksom röda hjulringar. Läste nyligen en artikel om detta. Dessutom köpte TGOJ 7 st G2 lok av SJ varvid några av dem blev TGOJ fägade! Kanske skulle göra det med ett G2 lok???? Med tiden så försvinner ju färgen och går mer och mer mot svart. |
4 bifogad(e) fil(er)
Har börjat bygga och även testkört loket med ljudet och nyutvecklade rökscenarier.
Så här ser det ut just nu. Som ni ser är bufferbordet mycket tomt. Där skall så småningom komma turbinen och växellådan tillsammans med en MASSA ledningar från hytten. Även ändringar på rökskåpet behöver göras och........m.m Hjulen ÄR rödmålade. Strålkastaren HAR 71 som nummer. Buffertplankan HAR 71 som nummer. Beror på att jag endast ändrat i TGA filerna så den riktiga färgen dyker upp i TRAINZ när man laddar in loket. |
Äntligen ett TGOJ Turbinlok den är super snyggt gjort
Snyggt jobbat Vovven Hälsningar Kenta978 |
Snyggt vovven! Ja, ser verkligen jättetomt ut fram på loket ;)
|
3 bifogad(e) fil(er)
Kommit en bra bit längre med byggandet: Växellåda och turbin på plats.
Dock har jag fått gissa lite, så finns det nån som har detaljbilder på loket längs sidan på växellåda och turbin ? Nu börjar det mer intressanta i form av skriptning: 1. Färdiggöra de olika ljuden 2. Rökkällor med slumpmässigt varierande mängd av rök 3. Slumpmässig aktiverande av alla rökkällorna. |
Såg precis att en bok om loket ligger ute på Tradera.
http://www.tradera.com/angturbinlok-...1141_191720138 |
Det blir ett otroligt snyggt lok vovven! :) Stora ånglok ser verkligen maffiga ut.
|
Mycket snyggt och kul att du bygger ett ganska annorlunda ångl.. nej jag menade turbinlok :D:D
|
Blir nog lika spännande att höra som att köra ;):D.
Snyggt jobbat som vanligt :). |
Detta med Ångturbin kontra kolvcylindrar är intressant men tyvärr hann det aldrig utvecklas fullt ut innan ångloken försvann men med en ångturbin skulle man idag kunna bygga med betydligt högre verkningsgrad och ett ånglok med pelletseldning med automatisk inmatning och moderna ångturbiner öch rökrening kanske skulle kunna vara ett alternativ i dagens miljömedvetna samhällssystem ??????
Om man inbillar sig att el är det renaste av alla energislag så misstar man sig. |
Citat:
inget foto på de detaljer jag är ute efter i boken. Dock hittade jag faktiskt några rätt så bra bilder på Internet igår. |
Kul att du bygger denna maskin! Ser bra ut som vanligt! :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Har fuskat ihop loket för att kunna starta upp med ljud och rök skripteriet.
Mycket mer spännande. Fråga: Är det nån som vet vad den inrutade maskinen har för uppgift på bilden? Jag har ingen aning. Dessutom är jag osäker hur den skall se ut? Har inga bra foton på detta objekt. Nån som har bild på denna tingest? |
Ser snyggt ut vovven47!
Det som du har rutat in kan kanske vara en ånggenerator för belysning och liknande? Hittade en halvdålig bild tagen snett nerifrån där man ser vad jag tror är en generator: http://absolutman.files.wordpress.co...3t-73-2012.jpg |
Citat:
Den andra generatorn sitter ju en bit framför hytten uppe på pannan. |
Kommit en bit med ljud och rökeri simulerandet. Fungerar i stort sett, men
bl.a rökeriandet behöver förbättras, men det innebär ju "bara" fin justeringar...... Är nån intresserad att se loket under körning så kolla: http://www.youtube.com/watch?v=Soq89...ature=youtu.be |
Väldigt fint vovven! :tumme_upp: Men accelererar inte ångturbinloket väldigt fort? Misstänker att det åtgärdas senare!
|
Citat:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Jag måste först nämna att videoklippet på Youtube består av 3 scener:
1. Start till omkring 35 km/t 2. Full fräs 3. Strax innan stopp. Alltså full fräs nås INTE så snabbt som det verkar på klippet. M3t lokets max hastighet sattes till 70 km/t under sin aktiva karriär. Har gjort en tids mätning från start till 30 km/t med: Omkastaren full fyllning framåt Regulatorn = FULL FRÄS. Släpp bromsen, vilket ger 24 sekunder tills loket nått 30 km/t. Är det nån som vet om detta är "normal" tid för ett ånglok? Så om man vill ha långsam start får man leka med omkastaren och regulatorn. Vad gäller DCC mode så kan acceleration och inbromsning parametriseras under engine config, men jag låter dess värden vara oförändrade. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....0&postcount=24 |
|
Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....9&postcount=10 Tycker även att det är kul, att dina ånglok börjar dyka upp på DLS. Så att spridningen utav dom blir betydligt mycket större än från vårat Forum, då det är helt underbara maskiner. |
Har tagit tag i turbinloket igen.....Lusten kom tillbaka.
Några foton: https://www.mediafire.com/convkey/33...yn8bcosk6g.jpg https://www.mediafire.com/convkey/5f...cp969m1s6g.jpg Ännu fattas lite jobb innan release...... |
Vad fint det blir:tumupp: Det är kul att du bygger ett så ovanligt lok :)
|
Nu finns en liten video snutt på turbin loket med malmvagnar på min
hemsida http://jocomms.webs.com och under fliken Videos. |
Nu kan ni ladda ned turbin loket från http://jocomms.webs.com
Loket fungerar under TS12(Build 61388) eller äldre versioner. Following SURVEYOR features are common for ALL steam LOCOS: Plows On/Off, Red lamp On/Off, Smoke deflectors On/Off, "Staella av" Disconnect the loco from startup, i.e no smoke, no engineer, no fireman,no sound. In DRIVER mode you can define: Plows On/Off, Red lamp On/Off, Smoke deflectors On/Off, "Sotaren" manipulates the smoke from the chimney after appr. 30 seconds (Chimney sweeper). "Elda mer" increases the smoke volume after appr 30 seconds as well as setting the fireman into work. "Aktivera ejektor utlopp" smoke under the cabin after appr 30 seconds on driver side, "Arg lokfoerare" Angry engineer when starting up the steam loco, "Staella av" Disconnect the loco in driver mode, i.e no smoke, no engineer, no fireman,no sound. Remove the marker for re-activating the steam loco. NOTES 1. Activate above features when the steam loco is stationary in DRIVER mode. 2. Before being able to MARK some features in DRIVER mode, the loco must have been started/stopped at least once. 3. All steams locos and tenders are using the swaying technique from PEVSOFT. Following SURVEYOR features are common for ALL steam TENDERS: Plows On/Off, Red/White lamp On/Off, Load coal/water In DRIVER mode you can define: Plows On/Off, Red/White lamp On/Off TGOJ ordered 3 pieces steam turbine engines (M3t 71-73) from Nohab including turbine equipment manufactured by Ljungströms in Kristianstad. The first locomotive,71, came to TGOJ in 1931 while the last 2 arrived in 1936. TGOJs turbine engines had impressive traction when they could pull up to 1750 ton ore trains from Grängesberg to Oxelösund. A locomotive went between Grängesberg and Eskilstuna, where succeeded by another for the final leg Eskilstuna-Oxelösund. Maximum speed was set to 70 km/h and the pulling force to 18 Mp. All are preserved in Grängesbergs railway museum. M3t 71 has been shown under steam from time to time. These are the only surviving steam turbine types in the world. Check following footage from 1990: https://www.youtube.com/watch?v= https://www.mediafire.com/convkey/8d...7e3426ty6g.jpg |
1 bifogad(e) fil(er)
Hade glömt att installera detta lok.
När jag nu skulle testa, om jag hade samma problem med flimmret på detta lok. Så upptäckte jag att skuggan är felaktig i fronten, nosen är spetsig. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009