![]() |
Ett kommande projekt ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan ni gissa vilket ?
(tips: Vovven47 behöver inte gissa !!) |
Inte mycket att gå på.
En vild chansning på en Y3 från T.G.O.J. och skulle den råka gå in, så kanske du behöver ha denna lokskylt. http://i25.photobucket.com/albums/c6...TGOJ/125/8.jpg |
Jag gissar nog på SJ:s B-lok.
|
K-modell?:)
|
jag tror att det kommer att bli ett U ånglok
|
Med tanke på vovven's TGOJ-lok (eller hette det TGO då kanske?), och att han inte får gissa, så borde det väl vara ett TGOJ-lok...? :rolleyes: Dessutom tycker jag röda hjulringar säger TGOJ. Och då säger jag som Bengan, Y3 borde det vara! Hur länge gick dem i trafik, om någon vet? :)
|
Bra gissat ...
... men ändå fel, men bra nära. TGOJ ligger på ostkusten, betänk att jag bor på västkusten.
|
Citat:
|
Edit:
Oj vad fel man kan gissa.. nästan pinsamt.. hehe |
Bj y3 ...
1 bifogad(e) fil(er)
är det tänkt att bli. Det är inte lätt att identifiera någon när man bara ser fötterna ! TGOJs Y3 hade mindre drivhjul än BJs. När SJ tog över loken fick BJs lok litt S5 (Y3, 12,5 ton axeltryck) och S7 (Y3t, 14,5 ton axeltryck).
TGOJs Y3or fick litt S13. |
tåg hjul???
|
Citat:
Ren flax, att jag kom in på Y3 i.a.f. fast det var fel bolag, men då kanske möjligheten finns kvar för mindre drivhjul och ett till T.G.O.J. lok? Förresten snyggt bygge, det höll jag på att glömma.:tumme_upp: |
3 bifogad(e) fil(er)
Tänkte höra om du också hade första versionen i tankarna med dubbla domer, så att hon ser ut som en kamel också. Så när jag kikade på ritningen för Y3:an, så såg jag att hon går lite snett neråt i framkanten, men på din bild så tycker jag att det ser ut som hon går rakt fram och sedan i 90 böj.
Synvilla eller har vi olika ritningar ???? |
Ja Bengan ...
1 bifogad(e) fil(er)
... vi har olika ritningar. Varken nr. 15 eller 77 har funnits hos BJ !!!
http://www.mrw1.se/anglok/litty3.htm Du får nog kolla om det möjligen är TGOJs Y3 du har ritning på !!!??? Den jag använder är denna: |
Ett lok, två varianter ...
4 bifogad(e) fil(er)
... BJs Y3 87 och som SJ S5 1888:
|
Vilket vackert texturarbete du gjort Lennart!!! Det ser JÄTTESNYGGT ut! Och det på din fantastiska modell, gör så det ser kanoners ut! :)
|
Citat:
Trodde att ända skillnaden på dom olika Y:na var på drivhjulen. Mina ritningar är på SWB:s Y3:or och dom ska tydligen vara byggda i Falun. Förövrigt så ser hon underbar ut i dom båda kostymerna.:tumme_upp: EDIT: Kollade upp T.G.O.J.s Y3 och den är också byggd efter din ritning. Men på dom bilderna jag hittade, så har dom inte slagit ihop ång och sanddome till en enda. Hittade även en ritning på nätet för henne. Bild. http://www.nbvj.se/fordon/anglok/tgoj125.jpg Ritning. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...&id=7118#p7139 |
Citat:
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...a=S10&typenr=0 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=72120 Det här med privatbane littra är ibland lite förvirrande tycker jag. Olika bolag med olika lok kan ändå ha samma littra. Som här i fallet med Y3. Det fungerade ju eftersom privatbanorna inte hade något gemensamt littrasystem. En till länk som sammanfattar Y3 loken mycket kort: http://svenskmjwiki.wikispaces.com/%...lok+littera+Y3 För att kommentera modellen: Som vanligt mycket snyggt lan! Lite mindre tanklok av den här storleken är alltid trevligt. Och som Jockes skrev, fina texturer :) |
Ack ja ...
... SWBs Y3 hade sluttande tankar fram och annan hyttprofil m.m.
TGOJs Y3 hade axelföljden 1´C och mindre hjul, andra domer och tryckluftspump mm. Nu koncentrerar jag mig på BJ Y3 och SJ S5 och "skiter" i andra varianter. Ni får gärna spåna vidare men utan mig !!! |
Hej lan!
Är det detta lok du tänker på? http://www.svenska-lok.se/damp_solo....9&n=sj-s5-1895 |
Citat:
|
Detaljer ...
1 bifogad(e) fil(er)
... på hyttens framgavel sitter, vad jag tror är matarvattenledningar från tankarna till påfyllning av pannan (?). Dom är karaktäristiska för BJs Y3or.
|
Andra karaktäristika för BJ Y3 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... var de små "söta" taken över de bakre fotogenlyktorna.
Vedskylet tillkom väl under andra världskriget när tyskarna torpederade de engelska kolbåtarna innan de nådde Göteborg. |
Citat:
Men tyckte att ämnet vart intressant. Trodde inte att det var så stora skillnader på BJ, SWB och T.G.O.J.s Y3:or och såg först nu, att även bakre löphjul saknas på T.G.O.J.s variant. Tydligen aldrig försent att lära sig något nytt. |
"Aldrig försent att lära sig nåt nytt" ...
1 bifogad(e) fil(er)
TACK Bengan,
Citat:
Nu först börjar jag få helkoll på hur man gör en drivboggi till ett ånglok. Det har tagit ca. 12 år men nu kan jag göra en på några dagar. Bilden visar lite av komplexiteten: |
Ja.. inte förstod man mycket där! Men detta kommer verkligen bli snyggt i Trainz!! :)
|
1:a utsättning i Trainz ....
1 bifogad(e) fil(er)
... med "glänsande" resultat :mad:. Kollast och plogar åt h-vte, väl mycket guldglans, vita löpboggier och INGEN Drivboggi :confused:
En byggares vedermödor, men problem finns ju för att lösas :tumme_upp: Citat:
|
Bj har verkligen bra lokputsare! :D
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
Bra jobb som vanligt! :applad: |
Va, makalös bra gjort!:tumupp:
|
Citat:
Det vackra loket mår inte bra i dag - eldstadens främre del godkändes inte vid besiktning. Men i Sunne väntar originalpannan - och den är reviderad! Nisse |
Slutfasen är igång ...
3 bifogad(e) fil(er)
... intrimmningen av Y3 och S5 har gått tämligen problemfritt ;)
Loken har J-lokets hytt som passar utmärkt och ångljudet är J_Ke_N. Domkrafter, plogar och vedskyl är valbara. Dörrar och fönster är öppningsbara via propertyruten men öppnar även vid stationsuppehåll. Även i övrigt full STL-standard. Ett par bilder på loken vid B&Bs, numera vattendrivna, sågverk (f.d. Linghed Ångsåg av bjornl). Sista bilden visar det tysken kallar "Volldampf bei Nacht" :Fnissa: |
Dörr och fönsteröppning ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan göras på två sätt.
Om man inte ämnar angöra nån station med passagerarstöd kan man i propertyrutan öppna dörrar och fönster på ena eller båda sidor (var säkert vanligt heta sommardagar då det väl blev oliiiiidligt varmt i hytten. Om man angör en passagerarstation så stängs dörrarna på den sida som är mot perrongen efter 30 sek. Bilden visar hur det ser ut :visslar: |
Väldigt snyggt!! Har försökt hitta saker som ser konstigt ut på dina bilder, men kan inte finna något (ska man se det som bra eller dåligt...? :)). :applad:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Bildfråga: (skit i stavfelen på bilden ;):D).
|
Tack rely och Ekan ...
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ekan, självklart skall det vara så (skit aldrig i slarvfelen! :grin:) rely, (som är så försynt att han PM:ar sina påpek till mig :oskyldig:), med det är viktiga saker han påpekar: Att cylindrarna hade fel utseende och att löphjulen såg för stora ut !!! Cylindrarna är nu tillrättade och löphjulen hade rätt diameter men var alldeles för klena. Tack rely :applad: |
Tack Ekan ...
1 bifogad(e) fil(er)
dekoren på tankarnas framsida tillrättde, vänster sida är gömd bakom Kuntze & Knorr men jag kan garantera att den är samma som höger tank :grin:
|
Sista (?) handen ...
5 bifogad(e) fil(er)
... lagd på SJ Y3 och SJ S5 !? Mest texturjusteringar men även lite jobb kring sotskåpet. Sotskåpslucka och tankluckor är animerade men måste skriptas för att fungera. Om ni vill se dom i funktion kan ni sätta deras animation-loop-speed i config.txt till nåt annat än 0.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009