Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SJ Tp Motorlok 891 mm ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34088)

lan 2013-03-27 16:56

SJ Tp Motorlok 891 mm ...

1 bifogad(e) fil(er)
.. som Marcus Gustavson hade planer på, och fortfarande har! Men Marcus har uppenbart "konveretat" till RailWorks och projektet T23 - Tp som Marcus och Ekan höll på med är tydligen nedlagt !

Jag har kontaktat Marcus om att få färdigställaT23 och bygga om den till Tp för Trainz, och vad jag förstått verkar det OK.

Jag gjorde boggierna till både T23 och Tp för Marcus räkning så den biten var redan klar.

Marcus och jag har utbytt mesher och annat förr och kommer att fortsätta med det !

En bild på den blivande Tp (Grodan Boll):

L

bjornl 2013-03-27 17:11

Hej LAn

Den ser fiiin ut :grin:

/ Björn

Jockes 2013-03-27 17:16

Den ser riiktigt fin ut! Detta gör mig verkligen sugen på att bygga en smalspårsbana! Ett Tp-lok är verkligen något som saknats! Det är stort, maffigt, och passar väldigt bra in i Svensk miljö! :) Ska bli kul att se mer från detta! Nu saknas bara lite passagerarvagnar som Tp-loket kan dra :rolleyes: :D

rac_hammer 2013-03-27 17:49

ser fint ut vet ju att Marcus och Ekan började på lite grejer till trainz som såg mycket lovande ut tex t43:an och tb mm så e ju bara kul att se fler av de påbörjade arbeten färdigställda :) och om det e någon jag vet kan hjälpa dem med det är det du lan :) keep up the good work

ekankal 2013-03-27 18:03

Hmm, tycker mej känna igen bastexturen där, hehe ;).

Snyggt jobbat med loket i.a.f. :)

gp3119 2013-03-27 18:04

ser riktigt bra ut LAn. När kommer det ut i trafiken? (Glad påsk)

RobertE 2013-03-27 19:04

Detta är vackert. (Glad påsk!)

rely 2013-03-27 19:21

Herre min skapare vad vacker hon är! Jag ser verkligen fram emot att se hur bygg processen på detta lok kommer se ut! :D :D

Är det så att vi åskådare får komma med synpunkter och idéer om saker som ev inte riktigt ser "rätt" ut? :rolleyes: :) För det kan vara så att jag har en smockfull pärm med saker som berör Tp-loken. (Om den inte ligger i farsans "arkiv" dvs, för då kan det bli svårt att hitta den.) Skulle kunna leta efter den om du skulle ha några frågor om henne. :)

steffe80 2013-03-27 19:51

Riktigt snyggt Lan. :)

lan 2013-03-27 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 275612)
Är det så att vi åskådare får komma med synpunkter och idéer om saker som ev inte riktigt ser "rätt" ut? :rolleyes: :)

Naturligtvis skall ni komma med synpunkter! Det jag har att gå efter är ett dussin "halvtaskiga" bilder och ett litet datablad. Sen har jag Marcus mesh av T23 som jag försökt "knåda" om till en Tp.

rely 2013-03-27 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275623)
Det jag har att gå efter är ett dussin "halvtaskiga" bilder och ett litet datablad.

Hoppas att du har lite fler bilder att gå efter nu. :rolleyes: :inbox:

stickanw 2013-03-27 22:05

Vacker är hon/han kanske. Men ho foswin jo blann Relys grönsaker!

Stickanw

Marcus Gustavsson 2013-03-27 23:32

Boggien stämmer inte riktigt om det är ett Tp, ska bara vara tre drivhjul med två blindaxlar i ändarna samt att det sitter ett svänghjul utanför varje hjulaxel på koppelstängerna.
Kan även tillägga att jag nu för tiden har en mycket bättre mesh tillgänglig för huvarna på Tp och T23 än den gamla, då har har mycket bättre ritningar att tillgå än den lågupplösta versionen jag byggde T23:an ifrån.

Lycka till med byggnationen!

lan 2013-03-27 23:41

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 275636)
Boggien stämmer inte riktigt om det är ett Tp, ska bara vara tre drivhjul med två blindaxlar i ändarna samt att det sitter ett svänghjul utanför varje hjulaxel på koppelstängerna.
Kan även tillägga att jag nu för tiden har en mycket bättre mesh tillgänglig för huvarna på Tp och T23 än den gamla, då har har mycket bättre ritningar att tillgå än den lågupplösta versionen jag byggde T23:an ifrån.

Lycka till med byggnationen!

Marcus,
det du säger om boggin måste rättas till, kan du skicka ritning/bild, vore tacksam ! Även ritningarna intresserar mig, jag vill ju gärna försöka göra det bästa av detta!

Har även stukat till din gamla T23a så gott det låtit sig göra:

lan 2013-03-27 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 275636)

Verkar vara två drivhjul och 3 blindaxlar ? men det löser sig nog med tiden.

Marcus Gustavsson 2013-03-28 02:06

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275638)
Verkar vara två drivhjul och 3 blindaxlar ? men det löser sig nog med tiden.

Nej, du har tre drivande hjul kopplade till koppelstängerna och utöver det två löpaxlar, löpaxlarna är även justerbara.

lan 2013-03-28 08:28

Marcus,
jag har lite bilder på hela arrangemanget och du har helt rätt.
Hade jag haft en ritning hade det hela varit mycket enklare!

Marcus Gustavsson 2013-03-28 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275640)
Marcus,
jag har lite bilder på hela arrangemanget och du har helt rätt.
Hade jag haft en ritning hade det hela varit mycket enklare!

ska skicka över ritningen, har även en i stort sett färdig boggie du kan kolla på med.

/Marcus

lan 2013-03-28 17:02

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 275641)
ska skicka över ritningen, har även en i stort sett färdig boggie du kan kolla på med.

/Marcus

Man tackar!

Under tiden kan ni se en helt ny sak som jag experimenterat med - ett 3-D groundplane - dvs en skuggning som även ger skugga från gångbordet ner över boggin. Det syns kanske på bilderna hur koppelstängerna kryper fram ur skuggan från övre till nedre läget!

Nu kanske Ekan slipper gnälla om att mina boggier är för ljusa i fortsättningen. ;-}

Jockes 2013-03-28 17:49

Verkar mycket lovande, och verkar mycket snyggt! Fint arbete Lennart och Marcus!

ekankal 2013-03-28 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275661)

Nu kanske Ekan slipper gnälla om att mina boggier är för ljusa i fortsättningen. ;-}

Jag vet att jag är en gnällspik mellan varven ;), men den här gången var det i all välmening.
Eftersom du har använt min textur (och "bytt färg" på den) till loket, som i grund och botten är en vädrad version, så tycker jag bara att det rimmar så illa med en ljus och "färgglad" boggie på loket.
Även om bilden som du skickade är urkass i kvaliteten på Gullfiberloket, så ser man i.a.f. hur en boggie i "normalskick" ser ut ;):).
Och det är väl realism som herrn' är ute efter, antar jag, hehe ;):).

lan 2013-03-28 19:09

2 bifogad(e) fil(er)
Realism ja,
men på mina villkor. Den NYA 3D-groundplane gör att DIN Boggitextur förvinner helt in i en "gråzon" och syns knappast alls! Ändå är skillnaden hårfin mellan din och min textur. (se bilder).

Jag försöker utveckla tekniken för att skapa REALISTISKA lok och vagnar m.m. och tänker fortsätta med det!!!!

Vad ni gör med mina texturer "skiter jag blankt i", Var och en gör det som passar en bäst.

Ta detta med en "klackspark" ;-}

legotrainzman 2013-03-29 15:24

Jätte fint

Drömmer jag:drool: Det är ett av dom lok man länge velat ha till trainz. Men det är lite glest på vagn sidan:visslar: Det skulle vara häftigt med några överföringsvagnar:) och sedan utrustar man henne med normalspårs koppel och buffertar, men det är ju bara drömmar... Jag känner för att bygga färdigt ölandsbanan nu, hej så länge.

lan 2013-03-29 20:27

1 bifogad(e) fil(er)
Mycket har kommit på plats och jag börjar känna mig rätt nöjd ned "Grodan Boll". Marcus boggiritning gjorde att det mesta nu stämmer, Tack M!

T23 är också i princip(?) klar men den tänker jag försöka lägga på Ekans breda axlar, för det är hans texturer och han har "slitit" mycket med dom, och nu finns en rundare mesh att lägga de på och det blir Ekans jobb att göra den färdig (jag får säkert mappa om en massa, men det är "normalt" i umgänget med Ekan) ;-}

gp3119 2013-03-29 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 275735)
Drömmer jag:drool: Det är ett av dom lok man länge velat ha till trainz. Men det är lite glest på vagn sidan:visslar: Det skulle vara häftigt med några överföringsvagnar:) och sedan utrustar man henne med normalspårs koppel och buffertar, men det är ju bara drömmar... Jag känner för att bygga färdigt ölandsbanan nu, hej så länge.

Menar du Tp lok som gick mellan Växjö och Råtne. Med dumprar?

legotrainzman 2013-03-29 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 275763)
Menar du Tp lok som gick mellan Växjö och Råtne. Med dumprar?

Japp, det är dom jag tänker på:)

Marcus Gustavsson 2013-03-29 23:15

Värt att tänka på är att hjulaxlarna ligger innanför ramen så hjulen syns bara i underkant, kollar du noga på ritningen jag skickar finns en markering precis utanför hjulen som symboliserar ramen.

lan 2013-03-30 08:39

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 275772)
Värt att tänka på är att hjulaxlarna ligger innanför ramen så hjulen syns bara i underkant, kollar du noga på ritningen jag skickar finns en markering precis utanför hjulen som symboliserar ramen.

Jo då, Marcus, jag är medveten om detta. Det är bara det att för att se denna "vackra(?)" boggi som jag har gjort har jag "hidden" "de yttre rambalkarna i testsyfte.

När man lagt massa timmar på att göra en boggi vill man ju gärna se den, inte gömma den bakom en plåt. Verklighet kontra fantasi igen!

På bilderna kan ni se dom på plats och även den "fenomenala" kurvtagningsförmågan eftersom löpboggierna vridpunkt ligger 1,4 m innanför hjulen.

lan 2013-03-30 16:42

Nu när Tp ...

2 bifogad(e) fil(er)
... börjar bli färdig får man ju hitta nya infallsvinklar, t.ex. överföringsvagn och Tp 3508 utrustad med normalspårkoppel.

Det blir en liten utmaning att försöka få upp en normalspårsvagn på en överföringsvagn och sen få koppel och annat att fungera !!!???

Bufferthöjden på 3508 låg ju "en överföringsvagnshöjd" över standardhöjd (1050 mm). Kul idé ?

Jockes 2013-03-30 19:14

Trevligt, mycket trevligt! michael-h har gjort en överföringsvagn, men av ÖBB's typ. Kika på den, så kanske du kan få lite idéer :) Sök på Rollwagen på DLS, så hittar du dem där (tror dem finns på DLS iaf...) Jag tycker hans vagnar funkar jättebra, nackdelen är bara spårvidden, 760mm respektive 1000mm, passar inte till svenskt smalspår :rolleyes: Att ha "vagnarna" på överföringsvagnarna som produkter tycker jag är väldigt smart, man kan lätt lägga till dem och så. Vill man, kan man ju även ha gods (fast osynligt, så man inte råkar lasta bara gods, och har ingen vagn på överföringsvagnen) i vagnarna som står på överföringsvagnen. Säkert jättesvårt att förstå! :D Men jag följer gärna detta, smalspår står en riktigt nära hjärtat, och med Tp-projektet fick du mig att börja bygga en bana :)

rely 2013-03-30 19:35

Otroligt snyggt LAn!

Jag ska se om jag har lite bilder på överföringsvagnar om du är intresserad. :)

Bengan 2013-03-30 19:49

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275795)
... börjar bli färdig får man ju hitta nya infallsvinklar, t.ex. överföringsvagn och Tp 3508 utrustad med normalspårkoppel.

Det blir en liten utmaning att försöka få upp en normalspårsvagn på en överföringsvagn och sen få koppel och annat att fungera !!!???

Bufferthöjden på 3508 låg ju "en överföringsvagnshöjd" över standardhöjd (1050 mm). Kul idé ?

Undra om jag inte hade en ritning eller två, på överföringsvagnar.
Ska rota och kolla, om jag minns rätt.

EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare.

lan 2013-03-31 07:36

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 275804)
Undra om jag inte hade en ritning eller två, på överföringsvagnar.
Ska rota och kolla, om jag minns rätt.

EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare.

Bengan,
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara!

Jockes,
de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé:

Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm.

Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes.

Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning.

legotrainzman 2013-03-31 09:16

Wow

Först en Tp och nu fullt fungerande överföringsvagnar, kan denna tråd bli bättre:drool::applad::tumme_upp::ber:

Bengan 2013-03-31 12:08

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275816)
Bengan,
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara!

Har letat mig fördärvad efter ritning på både Q36p och Q37p. Det enda jag hittade, är dessa två, som jag har laddat ner från nätet. Överfartstralla mellan vagnarna.

Har skickat ett mail till Gunnar Ekeving och frågat, om han eventuellt har en ritning på Q36p eller Q37p.

Bengan 2013-03-31 13:07

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 275816)
Jockes,
de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé:

Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm.

Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes.

Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning.

Bara en liten fix idé.

Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på.

Bengan 2013-03-31 13:56

Lennart,:inbox:

Bear har skickat ritning på Q37p till mig, tillsammans med några fler ritningar av smalspårsfordon.

lan 2013-03-31 17:00

Tack till ALLA ...

... att ni hjälper till med ritningar bilder och idéer. När jag hämtat mig efter Påsken (på den tredje dagen lär de flesta återuppstå) så skall jag sätta igång igen!!!

Jockes 2013-03-31 18:26

Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..! :rolleyes: Ett intressant projekt är det iaf!

Bengan 2013-03-31 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 275832)
Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..! :rolleyes: Ett intressant projekt är det iaf!

Låter som en klok och enkel ide.
Ända problemet som jag ser, så försvinner även loket som backar upp vagnarna i portalen också. Men det går nog att lösa på något sätt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.