![]() |
SJ Tp Motorlok 891 mm ...
1 bifogad(e) fil(er)
.. som Marcus Gustavson hade planer på, och fortfarande har! Men Marcus har uppenbart "konveretat" till RailWorks och projektet T23 - Tp som Marcus och Ekan höll på med är tydligen nedlagt !
Jag har kontaktat Marcus om att få färdigställaT23 och bygga om den till Tp för Trainz, och vad jag förstått verkar det OK. Jag gjorde boggierna till både T23 och Tp för Marcus räkning så den biten var redan klar. Marcus och jag har utbytt mesher och annat förr och kommer att fortsätta med det ! En bild på den blivande Tp (Grodan Boll): L |
Hej LAn
Den ser fiiin ut :grin: / Björn |
Den ser riiktigt fin ut! Detta gör mig verkligen sugen på att bygga en smalspårsbana! Ett Tp-lok är verkligen något som saknats! Det är stort, maffigt, och passar väldigt bra in i Svensk miljö! :) Ska bli kul att se mer från detta! Nu saknas bara lite passagerarvagnar som Tp-loket kan dra :rolleyes: :D
|
ser fint ut vet ju att Marcus och Ekan började på lite grejer till trainz som såg mycket lovande ut tex t43:an och tb mm så e ju bara kul att se fler av de påbörjade arbeten färdigställda :) och om det e någon jag vet kan hjälpa dem med det är det du lan :) keep up the good work
|
Hmm, tycker mej känna igen bastexturen där, hehe ;).
Snyggt jobbat med loket i.a.f. :) |
ser riktigt bra ut LAn. När kommer det ut i trafiken? (Glad påsk)
|
Detta är vackert. (Glad påsk!)
|
Herre min skapare vad vacker hon är! Jag ser verkligen fram emot att se hur bygg processen på detta lok kommer se ut! :D :D
Är det så att vi åskådare får komma med synpunkter och idéer om saker som ev inte riktigt ser "rätt" ut? :rolleyes: :) För det kan vara så att jag har en smockfull pärm med saker som berör Tp-loken. (Om den inte ligger i farsans "arkiv" dvs, för då kan det bli svårt att hitta den.) Skulle kunna leta efter den om du skulle ha några frågor om henne. :) |
Riktigt snyggt Lan. :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Vacker är hon/han kanske. Men ho foswin jo blann Relys grönsaker!
Stickanw |
Boggien stämmer inte riktigt om det är ett Tp, ska bara vara tre drivhjul med två blindaxlar i ändarna samt att det sitter ett svänghjul utanför varje hjulaxel på koppelstängerna.
Kan även tillägga att jag nu för tiden har en mycket bättre mesh tillgänglig för huvarna på Tp och T23 än den gamla, då har har mycket bättre ritningar att tillgå än den lågupplösta versionen jag byggde T23:an ifrån. Lycka till med byggnationen! |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
det du säger om boggin måste rättas till, kan du skicka ritning/bild, vore tacksam ! Även ritningarna intresserar mig, jag vill ju gärna försöka göra det bästa av detta! Har även stukat till din gamla T23a så gott det låtit sig göra: |
Citat:
|
Citat:
|
Marcus,
jag har lite bilder på hela arrangemanget och du har helt rätt. Hade jag haft en ritning hade det hela varit mycket enklare! |
Citat:
/Marcus |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Under tiden kan ni se en helt ny sak som jag experimenterat med - ett 3-D groundplane - dvs en skuggning som även ger skugga från gångbordet ner över boggin. Det syns kanske på bilderna hur koppelstängerna kryper fram ur skuggan från övre till nedre läget! Nu kanske Ekan slipper gnälla om att mina boggier är för ljusa i fortsättningen. ;-} |
Verkar mycket lovande, och verkar mycket snyggt! Fint arbete Lennart och Marcus!
|
Citat:
Eftersom du har använt min textur (och "bytt färg" på den) till loket, som i grund och botten är en vädrad version, så tycker jag bara att det rimmar så illa med en ljus och "färgglad" boggie på loket. Även om bilden som du skickade är urkass i kvaliteten på Gullfiberloket, så ser man i.a.f. hur en boggie i "normalskick" ser ut ;):). Och det är väl realism som herrn' är ute efter, antar jag, hehe ;):). |
2 bifogad(e) fil(er)
Realism ja,
men på mina villkor. Den NYA 3D-groundplane gör att DIN Boggitextur förvinner helt in i en "gråzon" och syns knappast alls! Ändå är skillnaden hårfin mellan din och min textur. (se bilder). Jag försöker utveckla tekniken för att skapa REALISTISKA lok och vagnar m.m. och tänker fortsätta med det!!!! Vad ni gör med mina texturer "skiter jag blankt i", Var och en gör det som passar en bäst. Ta detta med en "klackspark" ;-} |
Jätte fint
Drömmer jag:drool: Det är ett av dom lok man länge velat ha till trainz. Men det är lite glest på vagn sidan:visslar: Det skulle vara häftigt med några överföringsvagnar:) och sedan utrustar man henne med normalspårs koppel och buffertar, men det är ju bara drömmar... Jag känner för att bygga färdigt ölandsbanan nu, hej så länge.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Mycket har kommit på plats och jag börjar känna mig rätt nöjd ned "Grodan Boll". Marcus boggiritning gjorde att det mesta nu stämmer, Tack M!
T23 är också i princip(?) klar men den tänker jag försöka lägga på Ekans breda axlar, för det är hans texturer och han har "slitit" mycket med dom, och nu finns en rundare mesh att lägga de på och det blir Ekans jobb att göra den färdig (jag får säkert mappa om en massa, men det är "normalt" i umgänget med Ekan) ;-} |
Citat:
|
Citat:
|
Värt att tänka på är att hjulaxlarna ligger innanför ramen så hjulen syns bara i underkant, kollar du noga på ritningen jag skickar finns en markering precis utanför hjulen som symboliserar ramen.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
När man lagt massa timmar på att göra en boggi vill man ju gärna se den, inte gömma den bakom en plåt. Verklighet kontra fantasi igen! På bilderna kan ni se dom på plats och även den "fenomenala" kurvtagningsförmågan eftersom löpboggierna vridpunkt ligger 1,4 m innanför hjulen. |
Nu när Tp ...
2 bifogad(e) fil(er)
... börjar bli färdig får man ju hitta nya infallsvinklar, t.ex. överföringsvagn och Tp 3508 utrustad med normalspårkoppel.
Det blir en liten utmaning att försöka få upp en normalspårsvagn på en överföringsvagn och sen få koppel och annat att fungera !!!??? Bufferthöjden på 3508 låg ju "en överföringsvagnshöjd" över standardhöjd (1050 mm). Kul idé ? |
Trevligt, mycket trevligt! michael-h har gjort en överföringsvagn, men av ÖBB's typ. Kika på den, så kanske du kan få lite idéer :) Sök på Rollwagen på DLS, så hittar du dem där (tror dem finns på DLS iaf...) Jag tycker hans vagnar funkar jättebra, nackdelen är bara spårvidden, 760mm respektive 1000mm, passar inte till svenskt smalspår :rolleyes: Att ha "vagnarna" på överföringsvagnarna som produkter tycker jag är väldigt smart, man kan lätt lägga till dem och så. Vill man, kan man ju även ha gods (fast osynligt, så man inte råkar lasta bara gods, och har ingen vagn på överföringsvagnen) i vagnarna som står på överföringsvagnen. Säkert jättesvårt att förstå! :D Men jag följer gärna detta, smalspår står en riktigt nära hjärtat, och med Tp-projektet fick du mig att börja bygga en bana :)
|
Otroligt snyggt LAn!
Jag ska se om jag har lite bilder på överföringsvagnar om du är intresserad. :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ska rota och kolla, om jag minns rätt. EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare. |
Citat:
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara! Jockes, de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé: Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm. Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes. Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning. |
Wow
Först en Tp och nu fullt fungerande överföringsvagnar, kan denna tråd bli bättre:drool::applad::tumme_upp::ber:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har skickat ett mail till Gunnar Ekeving och frågat, om han eventuellt har en ritning på Q36p eller Q37p. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på. |
Lennart,:inbox:
Bear har skickat ritning på Q37p till mig, tillsammans med några fler ritningar av smalspårsfordon. |
Tack till ALLA ...
... att ni hjälper till med ritningar bilder och idéer. När jag hämtat mig efter Påsken (på den tredje dagen lär de flesta återuppstå) så skall jag sätta igång igen!!!
|
Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..! :rolleyes: Ett intressant projekt är det iaf!
|
Citat:
Ända problemet som jag ser, så försvinner även loket som backar upp vagnarna i portalen också. Men det går nog att lösa på något sätt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009