![]() |
STL Vägskydd (diskussions tråd).
En påminnelse. En betaversion av skripten för STL Vägskydd ingår i STL Aktuellt. Ni kan kommentera och/eller ställa frågor om vägskyddet i denna tråd. Förhoppningsvis är det fler än jag som kan svara på era frågor.
Samtidigt vill jag passa på att tacka mina medarbetare, som har varit delaktiga under hela utvecklingsprocessen. Modeller: emges (Mats Strid, STW), JohanV, korvtiger och LAn. Fakta support: bear och korvtiger. Betatestare: bear, korvtiger och Nils Blid. |
En fundering dök upp...
...går det att få alla V-signaler att slå om till vitt samtidigt/tillsammans om man har fler än ett spår i vägskyddet? Som det är nu blir det bara vitt på det spår vars spårledning blir belagd.
|
Bra fråga. Leta rätt på manualen, läs den och sen är du välkommen med frågor så skalll vi försöka reda ut dem. Manualen lades in i går och den hittar du under Downloads/STL vägskydd beta långt ner på förstasidan /2014-02-02).
Nisse |
Citat:
Varför ska ALLA visa vitt om det inte finns tåg på ALLA spår?? |
Citat:
Nisse |
Precis som Norrköpingsbo påpekar (och Ekankal?), slår vid en test bara Vsi på använt spår, i ett dubbelspår-vägskydd, om till vitt vid tågpassage. Beror det på att jag har tolkat manualen fel (och exempelvis namngivit objekten fel) eller skall det vara på detta vis? Om jag förstått Nils rätt skall alla fyra Vsi-signalerna i ett dubbelspår-vägskydd arbeta synkront, alltså slå om till samma färg samtidigt.
|
Hej!
Jag är inte lokförare. Är det så i verkligheten att ena dubbelspåret som tåget rullar på, skall V-signalen lysa vit och den andra spåret (inga mötande tåg) lysa rött. |
Citat:
Två vsi placeras ut på ömse sidor om den tilltänkta vägen över spåret. Dessa två söker kontakt med varandra med hjälp av Svenolovs script. Får dom inte kontakt dyker ett otrevligt meddelande upp. Tillsammans bilder dom här två ett vägskydd med unikt namn. Med hjälp av vägskyddets unika namn kan bommar och krysstavlor placeras ut. Dessa har samma namn som vägskyddet och ingår i detta, För ett dubbelspår används fyra vsi som tillsammans bildar ett vägskydd under samma namn. Därav lyser samtllga signaler vitt när tåg kommer. Självklart kan man skapa två vägskydd under olika unika namn (två vita och två röda signaler som resultat). Resultatet kan kanske bli ett överskott på bommar och krysstavlor. Vad det är bra för begriper jag inte. Hur Bilvägen reagerar tänker jag inte ens testa. För mig är det viktiga att bilarna stanna när ett tåg kommer - oavsett från vilket håll och på vilket spår. Nisse |
Tja, är väl som Totte säger: Det lyser enbart vitt i den där tåget kommer. Är ju samma sak med döskallarna, dem lyser ju bara fast när ett tåg kommer på det spåret. Fast det är vad jag sett från en "fältstudie" vid Flens Station.
Dock undrar jag om plattformsövergångar - har dessa verkligen en synlig Vsi? Kan ha varit blind, men vid dem övergångar jag stått vid åker bommen bara ner utan någon synlig Vsi. |
Hmm...
Har jag förstått dig rätt nu, Nils? -Det ska stå en V-signal på varje sida om vägen på resp. spår. -V-signalernas namn ska följa udda-jämn-principen. -När V-signalerna hittat varandra kan vägskyddet skapas. -Bommar kan nu placeras ut. -När man kör ska sedan alla signaler i vägskyddet slå om till vitt (?). Problemet ligger på den sista punkten: endast 2 av 4 slår om, men alla fungerar. Till Ekankal: Jag kan inte berätta om hur det ser ut i stora världen på dubbelspår och så, det har jag ingen koll på, men i Västervik IRL, som jag bygger, skyms den ena dubbel-V-signalen i kurvan in mot Hallströmsgatan, om den skulle visa stopp då inga tåg kommer på det spåret skulle förarna mot spår 3 behöva bromsa för att finna att det var vitt i den andra signalen som inte syntes i alla fall. Därmed slår alla V-signaler om i skyddet då tåg nalkas (eller bommar fälls med fyrkantsnyckel). |
Citat:
Ja, ja, ja, ja, nej. Tankelapsus. Försignalen ingår i ringsträckan. Har man döpt vsi för spår två till XXX V3 och XXX V4 och lagt ut försignalerna FV3 och FV4 så reagerar vägskyddet på dom när tåg kommer och bommarna fälls. Således visar vsi V1 och vsi V2 rött ljus och vsi V3 och vsi V4 vitt ljus. Konsekvensen blir att vägskyddet blir färgrikare till glädje för lokföraren och bilisterna får vackert vänta framför bommarna. Kör man tåget för sakta tutar bilisterna ursinnigt. Nisse |
Bra! Då hänger jag med :tumme_upp:
Låt oss nu återgå till frågan; går det att få alla V-signaler att slå om samtidigt (se exempel ovan)? |
Citat:
Nisse |
Fällbommar vid station
Det nya vägskyddspaketet från STL fungerar alldeles utmärkt och det tackar jag alla kreatörer för. Men jag har ett problem som någon kanske kan svara på. Om man använder fällbommar på stationer (för att människor säkert skall kunna korsa spår mellan perronger) kan jag inte få dem att fungera utan att använda vsi-signaler. Sådana signaler brukar man väl inte ha för dessa fällbommar (rätta mig om jag har fel). För att åstadkomma mer realism, vad gäller fällbommar på stationer har jag varit tvungen att bibehålla det gamla STW-systemet (som också fungerar bra) för dessa. För att kunna använda det nya vägskyddspaketet för stations-bommar så kanske man kunde tänka sig en vägskyddssignal som är osynlig i driver-läge?
|
Signaler för övergång som nyttjas av gående eller cyklister behöver inte signaleras enligt Järnvägsstyrelsens bestämmelser 2008.
STL vsi är synliga signaler som i princip har samma funktion som svs vsi, som är osynliga signaler. STL vsi har enkelt uttryckt samma funktion, som svs main och trig. Skall rörliga objekt (ex. bommar) styras måste ett av dessa system användas. Med andra ord; helt rätt Ekv. Nisse |
Jag har en obevakad korsning på min bana, där har jag satt två klarerare och ställt in dem på Vsi och sedan knutit vägen till dem. Det fungerar, men jag har inte testat att koppla bommar eller kryssmärken till det vägskyddet.
|
Du menar att du satt två klarerare rygg mot rygg på varsin sida om vägövergången och ställt in båda som som Vsi? Alltså utan en synlig Vsi! För mig funkar tyvärr inte detta arrangemang, fast jag önskade det gjorde det. Om du kunde berätta mer om detta arrangemang vore det toppen.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Nisse |
Det funkar med två klarerare
Bästa Norrköpingsbo!
Tack för tipset att använda 2 st klarerare, inställda för vägskydd. Nu finns inga synliga signaler längre. Efter mycket pillande fick jag det att fungera. Nu tycks STL-systemet vara komplett och enkelt att arbete med. De som arbetat med den utmärkta manualen till STL vägskydds-system skulle kunna komplettera den med att skriva om möjligheten att använda 2 st klarerare rygg mot rygg när man skall konstruera exempelvis passagerarskydd på stationer (vit-blå bommar). |
Det gläder mig, Ekv, att signalfritt fungerar. Manualen är en beta. Diskussion och åsikter förbättrar den och det gäller inte minst Norrköpingbos insats. Manualen kommer att ombearbetas med bl a tvåklarerare-systemet. Fram till dess hoppas jag på fler inlägg och åsikter i avsikt att förbättra manualen.
Nisse |
Tack, tack alla ni :D Så snälla ni är :tumupp:
Så värst stor insats kanske det inte var egentligen, men jag tyckte att det saknades ett bil-stopp för obevakade korsningar (och ville inte ha det inbyggda som endast har en "spårledning"). |
AI-föraren sänker hastigheten till 40 km/tim
En besynnerlighet. Om man har AI-trafik och tåget håller, låt oss säga 80 km/tim ute på linjen, och tåget ska passera en vägkorsning med vsi-signaler och krysstavlor (inga försignaler eller bommar finns) så kommer tåget att automatiskt sakta ner till 40 km/tim vid ringsträckans början. Efter passage av ringsträckans början (när vsi-signalen slagit om till vitt sken) börjar AI-tåget att (långsamt) accelerera igen.
Finns det något sätt att ställa in signaler tillhörande STL-vägskyddet så att AI-föraren ej påverkas (och sänker hastigheten)? Som kuriosa: Har man vägskyddsanordningar inom ett stationsområde med max 40 km/tim märks inte någon hastighetsminskning. |
Går under jorden ett tag. Åter måndag.
Nisse |
Citat:
Ringsträcka plus försignalens avstånd till vägskyddet är aktiveringsavståndet. Detta kan justeras genom att ändra försignalens avstånd och att skriva om ringsträckan. Genom en kombination av de här två enheterna kan besvärliga problem lösas. Om inget annat anges är hastigheten inom bangårdsområde 40 km/tim. Nisse |
Tack Nisse!
Det är bra att ha en bra lärare som du. Återigen tack! |
1 bifogad(e) fil(er)
Under arbetet med en förbättrad vägskyddsmanual har ett intressant problem uppstått med anknytning till debatten ovan.
Jag citerar manualens tänkta text: "Gång- och cykelväg skall inte signaleras (bestännelse 2008). Vill man ha stationsbom sätter man ut 2 klarerare rygg mot rygg (bilden under) och döper dem till XXX V1/V2, Korsar ytterligare ett spår döps klarerarna till XBX V1/V2. Hela vägskyddet kan namnges under en och samma beteckning, ex. XXX, Därmed påverkas stationsbommen av samtliga klarerare. Skriv in lämplig ringsträcka i samtliga klarerare. Finns ett vägskydd i anslutning till spåren – normalt vid en station - är risken stor att klarerarna styrs till det vägskyddets försignaler. Stationsbommen kan då aktiveras på flera kilometers håll. För närvarande finns ingen lösning annat än att sätta upp försignaler till de fyra klarerarna, alternativ ta bort Stationsbommen eller vägskyddet som påverkar eller lägga in en fellagd växel." Sätt hjärnorna i arbete. Alla inlägg mottages med tacksamhet. Nisse |
Vägskydd kan ej tas bort
1 bifogad(e) fil(er)
Under arbetet med en bana upptäcker jag att om man vill ta bort ett redan skapat vägskydd vill skriptet ej ta bort namnet i listan på vägskydd, fastän man veterligen tagit bort alla komponenter som hört till vägskyddet (vsi:er , försignaler, bommar krysstavlor m.fl.) Se figur. Finns det något sätt att radera ett gammalt vägskyddsnamn? I detta fall vill jag ta bort GruVSK1. Jag har letat efter gamla ej borttagna komponenter, men inte hittat några, till vägskyddet GruVSK1.
|
Citat:
Tills vidare får du leva vidare med GruVSK1 - tyvärr. Nisse |
Har ingen aning, antagligen går det inte om det inte finns någon knapp för det. Men jag har knappt grejat med vägskydden på flera år, så jag har inte full koll.
Men de försvinner inte av sig själva efter att du sparat banan och öppnat den på nytt om det inte finns några vägskyddsobjekt knutna till namnet? |
Jag har också upptäckt samma sak. Saknar två funktioner:
1. Radera ett vägskydd helt 2. Ändra namn på ett vägskydd |
Mystiken ökar
Ett exempel som visar att det finns något litet fel i STL:s vägskydd (som för övrigt är fantastiskt bra) :
Mellan två huvudsignaler - en 2-skens utfartssignal vid den ena stationen och en 5-skens infartssignal vid den andra stationen - finns ett komplett och välfungerande vägskydd, låt oss kalla det RydVSK1, med försignaler, v-signaler, krysstavlor och bommar. När jag byter namn på alla komponenter i vägskyddet och tilldelat dem ett gemensamt nytt vägskyddsnamn, RydVSK2, inträffar följande: Utfarts- respektive infartssignalerna på de båda stationerna meddelar att det inte finns några huvudsignaler framåt respektive bakåt. Utfartsignalerna visar rött vid bägge stationerna. Tar jag sedan bort alla komponenter tillhörande vägskyddet RydVSK2 så fortsätter utfartssignalerna att visa rött. Det verkar som om vägskyddet genom namnbytet förhindrar kommunikation mellan huvudsignalerna. Bansträckan kan inte användas, för utfartssignalerna kan inte slå om till grönt. Det torde finnas någon kod eller data från gamla RydVSK1 eller RydVSK2 som ligger kvar och stör. |
Hmmm...
Jag återkommer när jag läst alla tidigare inlägg. Jag har varit "borta" ett år nu. Svar kommer...
|
Citat:
|
Citat:
Nisse |
Jag har gått över tre år tillbaka i tiden och öppnat tråden STL Vägskydd i Forum (använd Sök, andra sidan, sjätte posten uppifrån). Anledningen är att jag gett mig i kast med stationsbommar, ett knepigt problem; gemensamt för tidigare Trainz-versioner och TANE
Det kan inte tillräckligt poängteras det självklara i att Osynlig klarerare ger osynliga signaler, att Osynlig master ger synliga signaler. En lokförare behöver synliga signaler för att se vägskyddet. Därav faller det att samtliga vägskydd på linjen omfattas av mastern. Det gäller dock inte för en stationsbom. Jag har ägnat ett antal dagar (diverse avbrott, bl a fotboll) med att titta på bom-problemet. Förutsättningarna är att stationsbommen skall omfatta två spår med tre utgående spår, varav ett inte har något vägskydd När det gäller de två andra spåren finns vägskydd nära infartsväxlarna. Det stora problemet med STL Vägskydd att det finns en bugg. Svenolov har påpekat det vid något tillfälle. Buggen yttrar sig på så vis att vägskyddets vsi inte riktar sig till försignalen utan till närmast liggande väggskydds bortre försignal. Detta innebär att en ringsträcka kan bli flera kilometer lång. För mig med närliggande vägskydd blir ringsignalen över 1.500 m lång och då aktiveras bommen. Gående får vänta och kommer två mötande tåg blir väntan bra lång. Den enklaste lösningen är, att bygga bommens vägskydd med mastern. Då utökas antalet synliga signaler på bangården med minst sex. Dessutom finns inga garantier för att buggen raderats. Den andra lösningen är att använda klareraren. Det har dock visat sig att tågen stannar framför klarerarens försignal. Dessutom slår buggen till med full kraft. Lösningar finns: Bygg en gångbro över spåren. Lägg vägskydd framför infartsväxlarna. Det kortar ringsträcken. Installera samtidigt soffa och regnskydd vid stationsbommen.för gående. Vad jag begriper finns ingen bra lösning för stationsbomseländer. Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Eftersom Nisse väckt upp denna gamla tråd så postar jag här:
När jag installerade Ekans Mod Vägskydd från hemsidan får jag två missing assets - se bilden. Var finns dom och vad är det ? |
Icon + coronor, ledtråd (hehe) http://www.banbyggarna.se/stl/kuidlist/kuidlist.html.
|
Jag la in en ny tråd igår om det är någon assets ni saknar...
/Crille |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag satte iallafall upp ett enkelt vägskydd bestående av ett spår, två osysnlig klarerare, två fällebommar och två kryssmärken och programmerade via propertyrutan - fungerar utmärkt. Obs att bomlykta heter "bomlylta" på järnvägsbabyspråk (hehe), grusvägens vertex är höjda till 0.175 för att hamna på vägytan. 4 assets - 4 bilder, kanske kan hjälpa nån ? |
Det är faktiskt tre assets som saknas, två av dem råkar ha samma asset-kuid men olika author-id. Skall lägga till dem i paketet på hemsidan så man slipper leta!
Crille: Har du koll på om STLs kuid-lista finns med på den hemsidan? I listan verkar det bara vara TRS2006-delen av banbyggarna som finns där samt detta forum. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009