![]() |
Två f.d. privatbane tender ånglok......
1 bifogad(e) fil(er)
...närmare bestämt vedeldade SävsjöNässjöJärnväg 107(SJ A5 1546) och koleldade KalmarJärnvägar 17 (SJ A5 1545)
rusar fram i det småländska mörkret dragandes Ölänningen i närheten av Gullaskruv( Tomten bor där fick jag lära mig en gång i tiden). Snälltåget Ölänningen gick mellan Nässjö-Kalmar. Dragkraften utgjordes av A3, A5, A6 (Min fars favoritlok) eller L5. A5 1545 finns bevarat i Nässjö. PS. Det råkar inte finnas någon som har färgfoton på A5 1545? |
Vet du vovven47. När du är klar med dessa lok.
|
5 bifogad(e) fil(er)
Har börjat fuska lite med ångloks hytt till A5 loken för att kunna lära mig
tekniken bakom detta och dessutom få mekanismer såsom "sotaren", "utblåsning av vatten från cylindrarna" m.m att aktiveras från hytten. Har importerat MYCKET från Aurans egen ånglokshytt PB15. Följande funktioner i hytten kan just nu styras av musen: Regulator Eldstad öppna/stäng Omkastaren Ångvisslan Tågbroms Sand ventil Hyttlampa på/av Lokets strålkastare på/av Injektorer på/av Kvar: Aktivera cylinderns pyskranar Sotaren Injektor utblåsning Lokbroms Hastighetsmätaren och....... Observera att jag importerat en del objekt så dessa kommer kanske att så småningom ersättas av mer "svensk" liknande. 4 första bilderna visar förarens och eldarens olika vyer. Sista bilden beskriver hyttens nuvarande instrument. |
Hej Vovven
Jag tycker hytten ser jättebra ut redan nu jag! Det skall bli spännande att se hur du löser programmeringen. |
Super snyggt! :applad:
|
Det är kanske inte många som observerat, men i det här lokert bjuder Vovven47 på en mycket stor - och efterlängdad - nyhet; att köra loket som en lokförare - från fönstret. Detta möjliggör en realistisk körning med en avsevärd förbättrad siktbarhet. Exempelvis kan informationsskyltar, lutningstavlor m m (med mera) läsas på det dubbla avståndet. Jag misstänker också att han minskat ner antalet kamerapositioner till ovan redovisade fyra. Detta innebär i så fall att man med ett enkelt knapptryck kan gå direkt från fönsterutsikt in i hytten för att exempelvis påbörja bromsning.
Jag har vid ett enda tillfälle råkat hamna i Vovvens nya kameraposition - förmodligen till följd av att det omöjliga i TRS kan vara möjligt. Den tremilaturen i ångloket var en körupplevelse utöver det vanliga. En stor fördel är också att man slipper den tidvis besvärliga röken. Normalt kör man ånglok i DCC-mode - d v s från HUD-rutan. I framtiden är det cab-läge som gäller. Det är det stora i Vovven47:s arbete i att göra ångloken verkliga. Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Har experimenterat med blandat resultat:
Lägga in ljud vid aktiverande av diverse spakar fungerar. MEN: Generera RÖK går INTE i CABIN mode. Synd!!!! Har fått veta att RÖK generering endast går i "LOKBODY" mode. Om ni skulle vilja starta i "Lützen dimma" under Cabin mode så får ni gå via Browsern och bocka för "Cylinder utblåsning"innan ni startar loket....... |
3 bifogad(e) fil(er)
Har nu lagt in hastighetsvisare liksom visare för pannans ångtryck i hytten för vardera förare resp. eldare.
Hastighetsvisaren är jag väldigt nöjd med, men ångtrycksvisaren får jag finjustera lite mer. Just nu har jag satt visaren till strax under 12 kp då mina ånglok vid uppstart är på gränsen till att "blåsa". Är OK. MEN:Aurans mjukvara uppdaterar ångtrycket varje 10-dels sekund => Går åt MYCKET PC kraft. Därför har jag som mål att minska detta till 1 gång/sek eller 1 gång varannan sek. Får se.......vilket jag väljer?? Är det nån som vet vad manickeln på tredje bilden har för funktion. Vore kul att kunna simulera denna funktion nån gång framöver! |
Fantastiskt jobb, Vovven!
"Manicken" gissar jag är en snabbstängning av ventilstället. Drar man i spaken, så stängs ångan av till de olika ventiler som leder till vissla, värme osv. Behöver kunna ske snabbt om det blir ett brott så det börjar spruta ut ånga i hytten. Linan som är fäst i spaken leder till utsidan så att man kan aktivera stängningen även utifrån (då behöver i och för sig linan dras uppåt via en rulle i taket innan den går ut, för att få rätt vinkel). |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
A5 1545 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans.
Är verkligen gracila lok. Kolla bild 1 där måttet till pann centrum från marken är hela 299 cm. |
Super snyggt! Ser fram emot leveransen av detta lok! ;) :D
|
Jag vet ingen som gör så snygga ånglok som du!:tumme_upp:
|
Tack för de orden.
För de som är intresserade så har jag en videosnutt på A5 1545 under ånga mellan Waggeryd och Värnamo 2001: http://www.youtube.com/watch?v=DFk4qaUwIrM |
2 bifogad(e) fil(er)
Vedeldade A5 1546 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans.
|
Snygga lok du kommer med vovven, och många har det blivit med tiden. Och med fler och fler implementeringar. Tack för det. Men den sista bilden förrycker tidsaspekten en aning med Biltema i bakgrunden till detta gammeltåg. Snyggt jobbat Vovven!
Stickanw |
Citat:
|
Intressant att se allt nytt som kommer i takt med att du bygger nya lok (nåja, så nya är dom väl kanske inte, hehe) :).
SNYGGT JOBBAT, både med modellerna å "skripteriet". |
1 bifogad(e) fil(er)
Tänkte också generalisera skript filen för ångloken till ungefär samma funktionalitet som diesel loken även om
det i detta fall blir lite svårare. Har så smått börjat och då testat ut transport av "kalla" ånglok. Se bild. Framtid: Kanske osynliggöra vissa vevstakar vid transport av kallt ånglok?? Om det går??????? Får undersöka........ Ångloken kommer att stå på "sparlåga" då de startas upp första gången: Lite rökutveckling,förare men inget ljud, mao som Trainz lok normalt gör. Kanske bättre än att starta upp ångloket p.s.s dieselloken. Alternativ: I Surveyor läge välja om maskin på/av vid uppstart. Nedsläckandet "fuskas" nu inte längre med utan jag har special anpassat ljud filen för detta ändamål. Uppstartandet av ångloket är också ändrat avseende ljudet. Liksom volymen på vissa ljud. Tanken är att A5 1546 (vedeldade) blir första objekt med det "nya" skriptet. |
När kommer SJ A5 1546 ut i trafik?
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
under denna månad. Sen så uppdateras och anpassas de övriga ångloken undan för undan til detta nya skript. Nu skall man kunna sätta ångloken i avställt skick från start via Surveyor. Se nedan bild. |
Vet inte vad jag ska säga då alla superlativ är utsagda, välanvända och välmenade gällande dina byggen. Vilken energi du har demonstrerat genom mängden av vackra och/eller imponerande ångmaskiner av varierande storlek. God ide detta med att kunna stänga av maskiner som inte är i drift. Jag själv har inte en blekaste aning om hur man gör script så för mig är det som du och SvenOlov diskuterar rena utrikiskan men följer ändå det du gör med intresse med tanke på vad slutresultat kan bli. Men håll ångan oppe ändå.
Stickanw |
Citat:
Skripteriet är intressant även om dokumentationen inte är den bästa. Så länge jag finner det kul kör jag på, men tröttnar man så......... Trots allt är ju detta bara en hobby men fortfarande väldigt stimulerande. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009