Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Två f.d. privatbane tender ånglok...... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33646)

vovven47 2012-12-15 03:39

Två f.d. privatbane tender ånglok......

1 bifogad(e) fil(er)
...närmare bestämt vedeldade vsjöNässjöJärnväg 107(SJ A5 1546) och koleldade KalmarJärnvägar 17 (SJ A5 1545)
rusar fram i det småländska mörkret dragandes Ölänningen i närheten av Gullaskruv( Tomten bor där fick jag lära mig en gång i tiden).

Snälltåget Ölänningen gick mellan Nässjö-Kalmar.
Dragkraften utgjordes av A3, A5, A6 (Min fars favoritlok) eller L5.

A5 1545 finns bevarat i Nässjö.

PS. Det råkar inte finnas någon som har färgfoton på A5 1545?

gp3119 2012-12-17 22:28

Vet du vovven47. När du är klar med dessa lok.

vovven47 2013-01-06 03:00

5 bifogad(e) fil(er)
Har börjat fuska lite med ångloks hytt till A5 loken för att kunna lära mig
tekniken bakom detta och dessutom få mekanismer såsom "sotaren", "utblåsning
av vatten från cylindrarna" m.m att aktiveras från hytten.
Har importerat MYCKET från Aurans egen ånglokshytt PB15.
Följande funktioner i hytten kan just nu styras av musen:
Regulator
Eldstad öppna/stäng
Omkastaren
Ångvisslan
Tågbroms
Sand ventil
Hyttlampa på/av
Lokets strålkastare på/av
Injektorer på/av

Kvar:
Aktivera cylinderns pyskranar
Sotaren
Injektor utblåsning
Lokbroms
Hastighetsmätaren
och.......

Observera att jag importerat en del objekt så dessa kommer kanske att
så småningom ersättas av mer "svensk" liknande.

4 första bilderna visar förarens och eldarens olika vyer.
Sista bilden beskriver hyttens nuvarande instrument.

bjornl 2013-01-06 21:56

Hej Vovven

Jag tycker hytten ser jättebra ut redan nu jag!

Det skall bli spännande att se hur du löser programmeringen.

rely 2013-01-07 14:42

Super snyggt! :applad:

Nils Blid 2013-01-08 11:37

Det är kanske inte många som observerat, men i det här lokert bjuder Vovven47 på en mycket stor - och efterlängdad - nyhet; att köra loket som en lokförare - från fönstret. Detta möjliggör en realistisk körning med en avsevärd förbättrad siktbarhet. Exempelvis kan informationsskyltar, lutningstavlor m m (med mera) läsas på det dubbla avståndet. Jag misstänker också att han minskat ner antalet kamerapositioner till ovan redovisade fyra. Detta innebär i så fall att man med ett enkelt knapptryck kan gå direkt från fönsterutsikt in i hytten för att exempelvis påbörja bromsning.

Jag har vid ett enda tillfälle råkat hamna i Vovvens nya kameraposition - förmodligen till följd av att det omöjliga i TRS kan vara möjligt. Den tremilaturen i ångloket var en körupplevelse utöver det vanliga. En stor fördel är också att man slipper den tidvis besvärliga röken.

Normalt kör man ånglok i DCC-mode - d v s från HUD-rutan. I framtiden är det cab-läge som gäller. Det är det stora i Vovven47:s arbete i att göra ångloken verkliga.

Nisse

vovven47 2013-01-10 02:56

1 bifogad(e) fil(er)
Har experimenterat med blandat resultat:
Lägga in ljud vid aktiverande av diverse spakar fungerar.
MEN:
Generera RÖK går INTE i CABIN mode. Synd!!!!
Har fått veta att RÖK generering endast går i "LOKBODY" mode.

Om ni skulle vilja starta i "Lützen dimma" under Cabin mode så får ni gå via Browsern och bocka för "Cylinder utblåsning"innan ni startar loket.......

vovven47 2013-01-20 03:47

3 bifogad(e) fil(er)
Har nu lagt in hastighetsvisare liksom visare för pannans ångtryck i hytten för vardera förare resp. eldare.
Hastighetsvisaren är jag väldigt nöjd med, men ångtrycksvisaren får jag
finjustera lite mer. Just nu har jag satt visaren till strax under 12 kp då mina ånglok vid
uppstart är på gränsen till att "blåsa". Är OK. MEN:Aurans mjukvara uppdaterar ångtrycket varje 10-dels sekund => Går åt MYCKET PC kraft.
Därför har jag som mål att minska detta till 1 gång/sek eller 1 gång varannan sek. Får se.......vilket jag väljer??

Är det nån som vet vad manickeln på tredje bilden har för funktion. Vore kul att kunna
simulera denna funktion nån gång framöver!

Erafjel 2013-01-20 09:24

Fantastiskt jobb, Vovven!

"Manicken" gissar jag är en snabbstängning av ventilstället. Drar man i spaken, så stängs ångan av till de olika ventiler som leder till vissla, värme osv. Behöver kunna ske snabbt om det blir ett brott så det börjar spruta ut ånga i hytten. Linan som är fäst i spaken leder till utsidan så att man kan aktivera stängningen även utifrån (då behöver i och för sig linan dras uppåt via en rulle i taket innan den går ut, för att få rätt vinkel).

vovven47 2013-01-21 02:57

Citat:

Ursprungligen postat av Erafjel (Inlägg 272478)
Fantastiskt jobb, Vovven!

"Manicken" gissar jag är en snabbstängning av ventilstället. Drar man i spaken, så stängs ångan av till de olika ventiler som leder till vissla, värme osv. Behöver kunna ske snabbt om det blir ett brott så det börjar spruta ut ånga i hytten. Linan som är fäst i spaken leder till utsidan så att man kan aktivera stängningen även utifrån (då behöver i och för sig linan dras uppåt via en rulle i taket innan den går ut, för att få rätt vinkel).

Alldeles riktigt. Imponerande. Tänk om man skulle försöka simulera ång (rök och LJUD) läckage........?

vovven47 2013-02-09 03:13

2 bifogad(e) fil(er)
A5 1545 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans.
Är verkligen gracila lok. Kolla bild 1 där måttet till pann centrum från marken är hela 299 cm.

rely 2013-02-09 11:01

Super snyggt! Ser fram emot leveransen av detta lok! ;) :D

rac_hammer 2013-02-09 12:38

Jag vet ingen som gör så snygga ånglok som du!:tumme_upp:

vovven47 2013-02-10 03:40

Tack för de orden.

För de som är intresserade så har jag en videosnutt på A5 1545 under ånga mellan Waggeryd och Värnamo 2001:

http://www.youtube.com/watch?v=DFk4qaUwIrM

vovven47 2013-02-14 02:47

2 bifogad(e) fil(er)
Vedeldade A5 1546 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans.

stickanw 2013-02-14 12:15

Snygga lok du kommer med vovven, och många har det blivit med tiden. Och med fler och fler implementeringar. Tack för det. Men den sista bilden förrycker tidsaspekten en aning med Biltema i bakgrunden till detta gammeltåg. Snyggt jobbat Vovven!

Stickanw

Jockes 2013-02-14 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 273527)
Snygga lok du kommer med vovven, och många har det blivit med tiden. Och med fler och fler implementeringar. Tack för det. Men den sista bilden förrycker tidsaspekten en aning med Biltema i bakgrunden till detta gammeltåg. Snyggt jobbat Vovven!

Stickanw

Museibanor har vi ju annars gott om här i landet! ;) Annars, precis som stickan säger - ett väldigt snyggt lok!

ekankal 2013-02-14 19:43

Intressant att se allt nytt som kommer i takt med att du bygger nya lok (nåja, så nya är dom väl kanske inte, hehe) :).

SNYGGT JOBBAT, både med modellerna å "skripteriet".

vovven47 2013-03-06 02:48

1 bifogad(e) fil(er)
Tänkte också generalisera skript filen för ångloken till ungefär samma funktionalitet som diesel loken även om
det i detta fall blir lite svårare. Har så smått börjat och då testat ut transport av "kalla" ånglok.
Se bild.

Framtid: Kanske osynliggöra vissa vevstakar vid transport av kallt ånglok?? Om det går??????? Får undersöka........

Ångloken kommer att stå på "sparlåga" då de startas upp första gången: Lite rökutveckling,förare men
inget ljud, mao som Trainz lok normalt gör. Kanske bättre än att starta upp ångloket p.s.s dieselloken.
Alternativ: I Surveyor läge välja om maskin på/av vid uppstart.

Nedsläckandet "fuskas" nu inte längre med utan jag har special anpassat ljud filen för detta ändamål.
Uppstartandet av ångloket är också ändrat avseende ljudet.
Liksom volymen på vissa ljud.

Tanken är att A5 1546 (vedeldade) blir första objekt med det "nya" skriptet.

gp3119 2013-03-08 09:18

När kommer SJ A5 1546 ut i trafik?

vovven47 2013-03-10 02:38

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 274739)
När kommer SJ A5 1546 ut i trafik?

Hoppas bli klar med nya skriptet till ånglok under mars, så förhoppningsvis kommer A5 1546 till download
under denna månad. Sen så uppdateras och anpassas de övriga ångloken undan för undan til detta nya skript.

Nu skall man kunna sätta ångloken i avställt skick från start via Surveyor. Se nedan bild.

stickanw 2013-03-10 16:13

Vet inte vad jag ska säga då alla superlativ är utsagda, välanvända och välmenade gällande dina byggen. Vilken energi du har demonstrerat genom mängden av vackra och/eller imponerande ångmaskiner av varierande storlek. God ide detta med att kunna stänga av maskiner som inte är i drift. Jag själv har inte en blekaste aning om hur man gör script så för mig är det som du och SvenOlov diskuterar rena utrikiskan men följer ändå det du gör med intresse med tanke på vad slutresultat kan bli. Men håll ångan oppe ändå.

Stickanw

vovven47 2013-03-12 02:42

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 274834)
Vet inte vad jag ska säga då alla superlativ är utsagda, välanvända och välmenade gällande dina byggen. Vilken energi du har demonstrerat genom mängden av vackra och/eller imponerande ångmaskiner av varierande storlek. God ide detta med att kunna stänga av maskiner som inte är i drift. Jag själv har inte en blekaste aning om hur man gör script så för mig är det som du och SvenOlov diskuterar rena utrikiskan men följer ändå det du gör med intresse med tanke på vad slutresultat kan bli. Men håll ångan oppe ändå.

Stickanw

Ja du, detta har ju blivit min hobby nu på äldre dar och då en väldigt kul sådan. Synd att jag kom in så sent bara.
Skripteriet är intressant även om dokumentationen inte är den bästa.

Så länge jag finner det kul kör jag på, men tröttnar man så.........
Trots allt är ju detta bara en hobby men fortfarande väldigt stimulerande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49.