![]() |
SJ X31K som i kanske ...
7 bifogad(e) fil(er)
... för jag kunde naturligtvis inte låta bli att sätta tändarna i detta heller.
Inte för att epoken är intressant och dessutom ett väldigt "fult" tryne på detta tåg. Men det finns vissa utmaningar som attraherar mig ... nightmesh, passagerarstöd, öppningsbara dörrar, nummerskylt m.m. Det som fick mig fast var att hela förarhytten i A och B-änden går att skjuta och vrida åt sidan när man kopplar ihop flera trevagnarståg så att man kan gå igenom hela tåget hur många tågset det än är. |
Wow, mycket kul det ser vi framemot !!!
|
Detta är nog det modernaste fordon du har gjort. Det här ska bli kul.
|
Vilken tur AlleDalle, som ville ha ett nytt öresundståg, har! :)
Det ser mkt bra ut som vanligt. |
Det lunkar på ...
4 bifogad(e) fil(er)
... men det är som "Schrödingers katt", man har ingen möjlighet att avgöra om den lever eller är död :vetej: , vi får se :confused:
Om ni är intesserade av kvantfysik är denna länk en början: http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt Har gjort fungerande dörrar till X31K låggolvsvagn men mycket återstår än. |
Mycket tjusigt Lan även om det inte är min favorittyp av tåg, men det finns nog ganska många andra som blir glada över dessa fordon.
Stickanw |
Citat:
|
Vill inte vara jobbig eller så men kommer det endast att finnas i sjs färger? Även om SJs färger enligt mig är snyggast så vore det roligt om det "riktiga" / originalet också blev uppdaterat.
Sedan några frågor: Kommer det en "riktig" hytt? Kan man göra så att det loket som är inte är mot färdriktningen, att det lokets lampor lyser rött? |
Jag syftade på att jag inte vet om detta projekt lever eller är dött. När jag bygger trivs jag med att utveckla en modell men mitt intresse för just detta tåg är väldigt lågt. Att jag överhuvudtaget gav mig in på detta beror på att en yngre, nära anhörig som ofta åker med detta tåg tyckte det skulle vara kul med en modell som fungerar ungefär som originalet.
Nån hytt kommer jag inte att göra och inga andra varianter heller. Det är inte alls säkert att det jag håller på med blir färdigt och släppt. Så hoppas inte för mycket. |
Förvisso ett fult tryne som Lan skriver, men faktiskt ett ganska bra tryne eftersom det är en bit nordisk järnvägshistoria - nämligen danska IC 3. Grejen var ytterst den att DSB hade problem med linjen Köpenhamn – Esbjerg eftersom det fanns flera anslutningslinjer med tåg och passagerarebyte på varje ställe. Därmed föddes idén till dieseldrivna IC 3.
Från Köpenhamn gick ett långt tåg i vilket varje vagn hade sin bestämda destination. Ovanför varje säte satt en tydlig destinationsskylt liksom på vagnarnas utsidor. Tack vare den vändbara förarhytten kunde det långa tågsättet knoppas av. Komforten var av högsta klass – jag vet, jag var med på invigningsturen. Det här fick i sin tur effekt på svenska sidan. Blekinge kustbana var i sådant eländet skick att man övervägde busstrafik i stället för den eländiga tågtrafiken. I själva verket var nog banan nedläggningshotad. I det läget tog Blekinge Länstrafik ett modigt och ekonomiskt tungt beslut. Spåret rustades upp och IC 3-tåg inköptes. Genom tillmötesgående av Skånetrafiken fick Blekinge trafikeringsrätt genom Skåne. Satsningen blev succé. Första året rapporterades 800 procents resandeökning och ledde så småningom till den totala upprustningen av kustbanan. Och ledde i sin tur till Skånetrafikens stora satsning på fula trynen. I dag rullar de lite här och var i södra Sverige, bl a Malmö-Halland-Göteborg, inne i Småland och i hela Skåne. Fler linjer är på gång. Trynerna är en vardagssyn. Nisse |
En fråga från mig då som inte är nån vidare på denna tåg typ som jag bara ser de få gångerna jag pillat med rälsen vid Göteborgs central. Men är det samma kaross på dessa el versionerna typ öresundstågen etc och de dieseldrivna på kustpilen? Eller skiljer det i längd höjd bredd osv? Eller är det bara att den ena går på el och andra på diesel och i övrigt är identiska?
Sen min Göteborgska humor... Det e inte alla tåg som har krockkuddar i ändarna :grin: |
Annars finns ju Y2-hytten, den är väl rätt snarlik? Går ju att använda den istället för Aurans hytter. Annars önskar jag dig lycka till Lennart, även om jag förstår att det inte är ditt favoritfordon! ;) Andra färgsättningar, kan vi ju göra själva.
|
Trevligt vid varje modern uppdatering som görs, jag tackar ödmjukas.
|
Jag använder y2 hytten till den versionen som finns idag men hytten kommer för högt upp och elledningarna syns in i hytten.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
"Tryne mot tryne" m.m.
8 bifogad(e) fil(er)
Jo då jag jobbar lite med X31K då och då när ev. inspiration sätter in!
Lite bilder så länge: Bild 1 och 2: Detta händer när man kopplar två tågset till varandra, hytter och front skruvas åt sidan (utnyttjat Svenolovs skript och gjort hytt och front som animerade övergångsbryggor). De nya boggierna med sina blankslitna bromsskivor syns även. Häpp! Bild 3 och 4: Hytten är omgjord och anpassad till X31K. Tyvärr hade Uwe Nagel gjort så att man såg Y2s utsida på de två sista tryckningarna på Å. Jag fick klona hytten och rätta till detta (Sorry Uwe but no problem!). Denna hytt är mycket avancerad och skickligt gjord och fungerar utmärkt i DCC-mode men i CAB-mode fungerar allt utom det viktigaste, att få åbäket att röra sig! NNär jag rör "kombi-levern" fjädrar den obenhörligt tillbaks till neutralläge ??? Kanske något jag glömt att göra ? Om nån vet nåt hör av er !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bild 5 och 6: Dit man tar sig med vidare tryck på Å: Bild 7: Här hamnar man om man hoppar in i Låggolvsvagnen, nämligen i den "spartanska" Tjänstekupe'n. Vidare tryck på Å tar en runt i vagnen. Bild 8: T.ex. till en liten "Allt klart för avgång" - koll av utsidan. Häpp! |
Ibland händer det att man måste ha pantografen uppe (som i dina tidigare elektriska tåg), du har inte glömt att fälla upp den väl? :) Annars har jag ingen teori, utom att Y2an kräver bränsle för att röra på sig, men det borde ju inte "följa med" om man har hytten till ett annat tåg. Annars ser det riktigt bra ut! Y2-hytten är verkligen ett mästerverk (precis som Lennarts egna hytter!!) måste jag säga! Otroligt kul att använda dem istället för "hjulet" :)
|
Citat:
|
Jag är djupt imponerad LAn - men det är inte första gången. Låggolvet kom med Skånetrafikens beställning.
Nisse |
Detta verkar bli grymt!!!
|
Problemet med att du inte får åbäket att röra sig kan vara av tre olika andledningar.
1. Det finns en liten knapp som heter typ kombi-mode pröva att ha den i. 2. Finns även en knapp som heter typ not-mode eller något i den stilen, pröva ha den i. Kommer ihåg att när jag prövade med y2 hytten så fungerade det inte och kombi-spaken åkte bara tillbaka men när jag hade nere en av knapparna så fungerade, däremot så kommer jag inte på vilken av dem det var. Men detta var ju på den nuvarande/gamla x31:an jag vet inte om det är någon skillnad. 3. Felet är inte någon av knapparna och jag vet inte hur man löser det. Någon av dessa tre är det men vilken? |
Citat:
|
Kommer du att göra om Hytten som är egentligen en ( Y2 hytt)
|
Felet ligger nog i vagnarna för när jag satte hytten i X16 så fungerade den efter lite fiddle med kombi och not -knapparna men i X31 funkar det inte!
Citat:
|
Problemet löst !!
Felet var ETs enginespec som inte fungerade med hytten. När jag bytte till Korvtigers specar till XA9 och UA9 fungerade det. Dom skall väl bara skruvas upp till 200 kph.
|
Det ska vara 180 km/h. ;)
|
Citat:
|
Citat:
|
Kan du göra så att de svarta skyltarna ovanför dörrarna visar destinationen?
|
Svar NEJ...
detta projekt är härmed slutfört och kommer på detta forums "pyttesmala" download strax. Sen är det SLUT, SLUT, SLUT!!!!!
|
Du verkar vara ganska trött på åbäket!:grin:
|
Yeah man. I am!:Yeah:
|
Jag tycker att det ser ut som att du har gjort ett super bra jobb! X31:an är grymt snygg!!!
|
Hej, det verkar som m-vagnen inte vill rulla, hjulen är låsta.
Jag kommer nästa ingenstans bara 10 km/h. |
Citat:
|
Detta fel ...
kommer av att M-vagnen hade en omotoriserad enginespec. Alla tre vagnarna har nu samma spec. och tåget fungerar nu även i DCC-mode.
Ny M-vagn i download. Skall se om jag kan trimma specen ytterligare eftersom accelerationen vid höga farter är för dålig. Detta är normalt Korvtigers bord, men jag skall försöka. |
Har upptäckt ett litet fel. Det vekar som den ena strömavtagaren sitter uppeppå
Den andra strömavtagaren. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009