![]() |
VW bussar och PickUps ...
2 bifogad(e) fil(er)
... som Kenta "bombat" mig med i förhoppningen att jag skall bygga dom kan man anta :confused: Ritningarna är väl si så där men duger väl gott att modellera fram något av när jag har tid. Det fina med dessa ritningar är att alla vyer finns som ni ser på bilderna och det gör byggandet lättare. Detta fordon fanns ju i ett antal varianter så vi får se vad det kan bli av det :confused:
Jag ägde själv en VW buss på 60-talet som vi "rövade" runt med i Bohuslän på somrarna med hög musik och totalt utan hänsyn till andra. |
Låter trevligt.
Mike10 har förvisso gjort en folkabuss, men det är en nyare modell än denna (tror att den heter VW T2). Gör du denna folkabuss, så lovar jag dig. Att jag kommer att stå med piskan i högsta hugg och gapa efter takräcke, reservhjul i fronten, saftblandare och sökarljus. Så att slutresultatet blir, som i länken här. http://3.bp.blogspot.com/_r6B7nSVcxt...2BVW-Polis.jpg |
Ack ja ...
... detta blir väl en utmaning, men som du säger, kärt barn - många varianter. Den jag hade var faktiskt en cabriolet, förre ägaren hade sågat upp taket och lagt en hopskjutbar ram med segelduk på. Du får höra av dig med allt man kan plocka på (och av). Det är ingen brådska, VW-bussarna tillhör 5-årsplanen och snuthäcken på bilden har jag ett dunkelt "forntids"-minne av :rolleyes:
|
Om du behöver textur bilder kanske jag kan ta några, min musik lärare har en sådan VW buss...:D
|
Citat:
|
Som vanligt när jag ...
2 bifogad(e) fil(er)
... hoppar på nåt kurvigt och bulligt blir det som det blir :rolleyes:
Fattas mycket än, skrivbara nummerskyltar lyktor, mm men resten gör jag nog valbara via propertyrutan. Vi får se hur mycket jag orkar med innan lusten sinar. Snott ihop en fototextur iallafall som väl får duga: |
Samling i Järle ...
2 bifogad(e) fil(er)
... för svenska VW-klubben. Representerade finns två bussar för höger resp vänstertrafik, två dito godsbussar och två dito Dubbelhytts PickUper samt en pickup som är oberoende av var man kör på för sida.
|
Intresset verkar lågt för dessa bussar ...
3 bifogad(e) fil(er)
... så jag kanske lägger ner det hela snart :visslar:
Har gjort en Campingbuss idag samt testat att texturegroupsen fungerar med en Kanoldbuss. Vad som fattas är ett kylaggregat på taket, men det kanske kommer om det överhuvud taget finns nåt intesse kvar för TRAINZ i detta FORUM. Snart dags att ge sig på nåt annat kanske :confused: |
Riktigt fina bussar Lennart! :) Dem ser riktigt fina ut! (Fast det gör allt du gör!!!)
|
Härliga kul(t) bilar, gillas skarpt :).
Det är väl snart bara vi gammla eldsjälar kvar här verkar det som ;). Tur att det finns andra forum, där Trainz är betydligt mer i ropet, och medlemmarna betydligt mera aktiva (=gliring). |
Citat:
|
Hej Lennart vilka fina VW Bussar och VW Pickuper som du har gjort jag hade en VW Buss av års modell 1964 med många härliga minnen av denna Buss
Hälsningar Kenta978 |
Fin bussar! :tumupp: :) Ja det är trist att det är rätt dött här.
|
Det är bara på helgerna som vissa är på trainz forumet.
Lennart, du kommer få bilderna snart. |
Snart slut me detta elände ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som jag nästan ågrenar att jag gav mig in på. Men nu är jag sån som vill fullfölja det jag påbörjat. Paketet har gått till Bengan och Ekan för ev. vidareutveckling, Mycket plock blir det i Property-rutan men det går att skapa en mångfald olika fordon av detta !
|
Nya jättefina läckra skapelser till Trainz. Du har förmågan att tänka och illustrera en tidsepok, som i alla fall för mig - jag är inte purung - känns helt rätt. När jag bygger landskap där dina produkter finns och åker omkring, du har ju inte bara byggt rullande saker, är det just den tidsepoken jag vill vara i. Epoken där Yo1p finns, liksom Xoa5, Xoa8, X7, ånglok och även YBo6 och liknande. VW-bussarna hör hemma där!! Trist om du upplever att forumet känns dött. För mig lever det, men jag har sannolikt ett annat synsätt. Jag tillför ju inget - bara hämtar och njuter. Önskar att jag på något sätt kunde tillgodogöra dig - och andra - något, men vet inte hur. Inte mer än att uttrycka tacksamhet och glädje för att du/ni finns och ger oss andra allt detta.
"Torpet" |
Citat:
|
Hej
Gissningsvis forum som är orienterade mot Amerikansk railroading. Och att dessa borde vara de livaktigaste forumen i Trainzvärlden är knappast ägnat att förvåna. Antalet intresserade i förhållande till befolkningen är nog inte större, men befolkningen är ju en liten smula större. Så för varje LAn, Korvtiger, svenolof, ekan osv här så lär det väl finnas tio där. Det håller rimligtvis igång forumen på ett annat sätt. Vi få nog jämföra E-Buzz med nationella forum i mindre europeiska länder. Och i den jämförelsen tror jag E- Buzz står sig bra! Detta trots att det är tyst ibland. Ge aldrig upp |
Problem ...
1 bifogad(e) fil(er)
med texturerna för höger resp. vänstertrafik upptäckte jag när jag skulle sätta text på vagnsidor och front. Detta måste åtgärdas och kommer att ta tid (5-års-planen !). Har fixat till Räddningsbussen, sen får vi se. :godnatt:
|
Det får ta den tid det tar. Vi vet ju att det du släpper ut håller högsta klass.
"Torpet" |
Citat:
Minst. |
Citat:
Det är verkligen en snygg bil. :tumme_upp: |
Riktigt snygga får jag säga :-) kommer du Göra dem sj orange med? :-) och kanske post polis och ambulans? :-)Fortsätt kämpa du gör riktigt fina alster :-)
|
Citat:
Tar inte upp allt här, vad jag har i huvudet, men mer är planerat. Andra förslag, tages tacksamt emot. |
Verkligt snygga fordon! Fler märkningar, Armen, Flygvapnet, Marinen, Persson Kol Koks & Olja och bonden Pavos skitiga pickis.
|
Citat:
|
Ibland blir man...
1 bifogad(e) fil(er)
...positivt förvånad och glad över responsen på nåt så enkelt som ett dussin VW-fordon. Jag har väl fått ordning på det mesta med Bengans hjälp så nu kommer nog "myriader" av varianter snart. Det börjar bli rätt fullt på Järle gårdsplan så vi behöver mer utrymme snart :Yeah:
Jag har fixat det mesta idag (?) och skall bara skicka det till Bengan och Ekan för en sista koll innan grundfordonen laddas upp. Varje fordon har en Vänster (VT) och en Höger (HT) -trafikversion så det blir inalles 21 fordon (Enkelpickupen är okänslig för sånt). Varje fordon har en "Texturegroup" som kan fyllas på med varianter, sånt som Bengan och Ekan gillar men ni andra är också välkomna med idéer och egna ömmålningar, men kontakta Bengan och Ekan så kan de säkert infoga det i Texturegroupsen !? |
En glasmästeribil ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som jag kommer ihåg dom från 1950-60-talen. Glasstället är valbart likson texturen. Stället lindades med bitar av mattor och hade man fler glas lades tidningspapper emellan.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://i629.photobucket.com/albums/u...Cab/60SC-1.jpg |
Citat:
Jahaa, det var visst en sådan i bakgrunden oxå, såg jag nu, hehe. Fast dom här gammla pickuperna har ju inget "riktigt" (separat) flak egentligen (tolkningsfråga, hehe), det är ju bara att man har "kapat bort" en del av karossen, och försett den med nedfällbara lämmar. Men det kanske var det spyfrog menade med flak ;). |
Citat:
Jag visste inte ens om att den här varianten fanns - dvs med ett kapat tak på en buss modell. |
Dessa flakvarianter var inga nedkapade bussar utan byggda så från början.
På tyska kallas de för Pritsche och senare kom även varianten som kalls för Doka vilket var med stora hytten med bakre säte (doppel kabin). Det som är lite fel på Lennarts modell är att de fällbara lämmarna gick hela vägen ut i hörnen så det var möjligt att fälla ned dem eller ta bort dem och få en helt platt yta. Det fanns även en version med påbyggt bredare flak som vissa tidigare inlägg här tycks tänka på. Dessa byggdes inte av Volkswagen själva utan av Westfalia, samma firma som även byggde campingbussarna. Trots det var en utomstående firma som byggde flakvarianten så var det en riktig officiell VW modell. Antalet olika variationer av VW bussar/skåpbilar var nästan oändligt och det som inte erbjöds direkt från VW fabriken gick att efterbeställa hos olika karosserifirmor som byggde om dem. /æ (som äger en VW Karmann Ghia Cabriolet 1960) |
Fina bussar förresten fast frontrutan ser lite knepig ut i överkant.
Och de lyktorna är inte standard i Europa utan av USA modell som är populära att eftermontera. /æ |
Citat:
|
Citat:
Såvida man inte förstärker med extra balkar då. |
Uppladdat
till downloadtråden i morse. Tyvärr blev texten på VW Utryckning VT felvänd så ni som hunnit ladda ned får ladda ner VT-bussen och dess texturegroup igen. Tänk på att om ni målar om dessa fordon och sätter text på sidorna skall den vara rättvänd på HT men felvänd på VT !!!
|
Inställningar för att arbeta smidigt i Surveyor
3 bifogad(e) fil(er)
Detta med "Layers" har debatterats förr och kommer säkert aldrig att debatteras färdigt.. Grundtanken hos skaparna av detta var väl att få struktur och ordning på sitt byggande och det kan man nog om man sätter sig in i hur det fungerar. Jag bifogar 3 bilder för hur jag ställt in saker på min enkla testroute:
bild 1: Routelayer innehåller bara huvudspåren (Mark och landskap ligger inte i nåt "Layer" utan direkt i Routen (eller Roten om ni så vill). Jag har "Låst"" route- och signallagret för att inte av misstag lägga nåt där ! Session-lagret är "Dolt" och syns inte. bild 2: Mitt arbetsläge i Surveyor. Sessionlagret är "aktivt" och "synligt" Route- och Signal"layer" är "låsta" Detta garanterar att allt jag sätter ut och förändrar sparas i "Session"Layer". bild 3: När jag sparar sparas "Roten" och "Sessionlayer" och inget annat. Jag tror Svenolov kan reda ut detta mycket bättre när snön lagt sig på Hardangervidda och vårt orakel återvänder till Trainzvärlden ? Man kan skapa mängder med "Layer" för olika saker men då gäller det verkligen att ha STENKOLL på vilket "Layer" man jobbar i genom att "Låsa" och "Dölja" med URSKILJNING. Tack för ordet, näste talare: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45. |