Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   TS12 problem (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32938)

lhn 2012-07-31 09:32

TS12 problem
 
2 bifogad(e) fil(er)
Jag behövar litte hjälp här.
Jag har köpt TS12, och har sedan jobbat på at få alla gamla saker från TRS2006 og fram, att fungera.
Men vissa svenska saker går det inte med.
Dom flesta har kunnat fixas gennom att ändra litte i config. Men inta alla.
Regina tågen har problem med boogien, og går derför inte att ladda in.
X9, x10 och x11 inte heller. :vetej:
Jag hoppas att ägeran vill fixa till dessa problem... :ide:

Problemen ses i bifogada bilder.

ekankal 2012-08-02 10:10

TS2012 är ett (o)lustigt spel, ena gången så är en progressiv mesh felande (som boggien i detta fall), nästa gång så får den bara en varning (som X10/11.... i detta fall).
Konstigt att N3V inte har bestämt sej för att hantera ALLA dessa filer likadant, KLANTIGT må jag säga.

Hur som helst, installera programet "PM2IM" från http://www.members.optusnet.com.au/villaump/pevsoft.htm, och konvertera .pm-filerna till .im-filer istället (och vid behov lägg till ett mesh-table i configfilen), sen funkar grejorna.

CGD 2012-08-02 10:35

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 265055)
Hur som helst, installera programet "PM2IM" från http://www.members.optusnet.com.au/villaump/pevsoft.htm, och konvertera .pm-filerna till .im-filer istället (och vid behov lägg till ett mesh-table i configfilen), sen funkar grejorna.

Är detta ett sätt att få saker som inte fungerar i tolvan att fungera?

Du vill inte skriva en liten beskrivning hur man skall göra för oss som inte är så duktiga på den här biten.
Eller det kanske redan finns beskrivning.

ekankal 2012-08-02 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 265058)
Är detta ett sätt att få saker som inte fungerar i tolvan att fungera?

Du vill inte skriva en liten beskrivning hur man skall göra för oss som inte är så duktiga på den här biten.
Eller det kanske redan finns beskrivning.

Ja, det är ETT sätt att lösa TS2012 "problem" med att kunna hantera äldre material.
Det finns en utförlig beskrivning i programets "help"-avdelning hur man använder det.
Det går att lösa andra problem med programet oxå, t.ex rensa felande/saknade texturer som vissa mesher refererar till, mm, mm.

crille40 2012-08-03 00:56

Jisses detta låter spännande då det är MASSOR som inte funkar i 2012. Jag håller i hatten och provar....

crille40 2012-08-03 04:32

Jag har hållit på i x-antal timmar med PM2IM nu, och har väl rensat ca 100 röda, men det återstår ca 300, och vissa verkar stört omöjligt att fixa, ex X1x. Någon som fått dem att fungera i 12:an?

ekankal 2012-08-03 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265119)
och vissa verkar stört omöjligt att fixa, ex X1x. Någon som fått dem att fungera i 12:an?

Vad får du för felmeddelande på dom?

crille40 2012-08-03 10:48

1 bifogad(e) fil(er)
Jag provar att bifoga en fil med meddelande.

crille40 2012-08-03 10:54

Ett tillägg, alla tabbar (original och de jag skapat själv) försvann i CM, när jag installerade PM2IM, skumt....

ekankal 2012-08-03 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265128)
Jag provar att bifoga en fil med meddelande.

Installera programet "Images2tga" från samma sida (PevSoft), och konvertera texturefilerna till vanliga tga filer i stället.
Nu har jag inte 2012 själv, men jag kan nästan slå vad om att flera av dom lite äldre inbyggda objekten fortfarande använder dessa "felande" texturer, för tyvärr så verkar inte N3V ställa samma krav på sej själv, som man gör på andra som tillverkar/tillverkade saker till spelet (Auran/N3V policy kallas det visst :mad:).

crille40 2012-08-03 15:09

Har provat på flera olika content men tyvärr så ser jag ingen skillnad :ide:

ekankal 2012-08-03 17:53

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265147)
Har provat på flera olika content men tyvärr så ser jag ingen skillnad :ide:

Hmm, jag provade att installera ett av Bengans X12, och där fanns ingen av dom error markerade texturerna som finns i ditt felmeddelande.
Däremot dök dom upp i ett felmeddelande (samma som ditt) efter att jag hade konverterat pm-filen.
Normalt sett så brukar det funka att köra pm-filen i PM2IM en gång till, och ha "Strip textures" ikryssat, men inte den här gången (första gången jag är med om det faktiskt).

Men det är bara att skapa dom texturerna som saknas i meddelandet.
Men eftersom jag är snäll (hehe), så har jag redan gjort det (och kollat så att det funkar), så jag bifogar dom filerna här, så är det bara att kopiera in dom i bodymappen, då ska det se ut som på min bild 1.

Däremot såg configfilen konstig ut i Bengans tåg, ser det likadant ut i din som på min bild 2, så ta bort det jag har markerat på bilden.

Har du lagt till ett mesh-table i din configfil??
Det ska se ut som på min bild 2 i så fall.

EDIT: Kom på att X10/11/12/14 B har ett kuid som spökar, <kuid:36713:50024>, det är bara att ta bort i kuid-table i configen.

crille40 2012-08-03 18:14

Tack, har ju varit uppe i massa timmar nu, så jag kollar
detta senare :)

crille40 2012-08-04 11:04

Känner mig korkad nu.... Hur skapar man egna texture (du skriver "det är bara att skapa......)?
Jag har inte lagt till någon mechtable, bara ändrat till ...im

Edit Får det inte att funka, samma fel.

ekankal 2012-08-04 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265190)
Känner mig korkad nu.... Hur skapar man egna texture (du skriver "det är bara att skapa......)?
Jag har inte lagt till någon mechtable, bara ändrat till ...im

Edit Får det inte att funka, samma fel.

Då måste du nog fixa bilder på hur det ser ut i tågets body mapp hos dej, likadant en bild på config-filen, annars blir det svårt att svara på, om du har gjort som jag har visat (men tydligen så måste du ha missat något, eftersom det inte funkar).
Oxå behöver du inte öppna Content Creator när du mixtrar med tåget, det går fortare att högerklicka på det i Content, och välja "edit in explorer", där kan man göra alla ändringar och modifieringar som behövs.

Jag tycker mej skymta namnet "X14 3241A Västtrafik" på tåget på bilden du visade, har du laddat ner det här på forumet??
I sådana fall skulle jag kunna ladda ner det själv och kolla.
Jag har tyvärr inget av alla dessa tåg installerade för tillfället.
X12 an som jag visade på mina bilder (och som jag fick bort alla fel på), gjorde jag bara en snabbinstallation på, för att se hur det såg ut, men jag har redan deletat det igen.

crille40 2012-08-04 13:34

Ok tack igen för bra svar, skall kolla på detta i morgon, återkommer med bilder och svar.

crille40 2012-08-06 17:40

2 bifogad(e) fil(er)
Hej här kommer 2 bilder, på configen, samt bodymappen.

Jag bifogar även en fil med nu en massa error i Content Creator Plus...

crille40 2012-08-06 17:41

1 bifogad(e) fil(er)
Configen....

ekankal 2012-08-06 19:32

1 bifogad(e) fil(er)
Opps!!
Nu är det jag som har klantat till det, jag hade skrivit fel filformat i texture.txt filerna, sorry.
Ändra som jag visar på bilden (i båda texture.txt filerna).

crille40 2012-08-06 20:46

Tackar nu har jag fått några X12:or att fungera!!!!!!!

Men Jag vet knappt vad Jag gjort he he.

Fattade Jag Dig rätt att jag inte skall köra Images2TGA (för då blir det ju TGA-filer eller?)?

Hur fixade du de där 4 filerna som löste allt?

crille40 2012-08-06 21:31

Tittade lite på att även få dina Y1: or att fungera.......:visslar:

crille40 2012-08-07 18:07

Tack igen, skulle gärna vilja lära mig hur du skapade "de 4 filerna" som löste problemet.

Börjar få bort mer och mer rött å gult i TS12....

Hoppas du kan hjälpa mig :)

ekankal 2012-08-07 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265375)
Tack igen, skulle gärna vilja lära mig hur du skapade "de 4 filerna" som löste problemet.

Börjar få bort mer och mer rött å gult i TS12....

Hoppas du kan hjälpa mig :)

Om du tittar på ditt ursprungliga felmeddelande, så ser du att det är bara två st texturer som saknas, fast dom räknas upp ett flertal gånger i meddelandet.
Öppna vilket ritprogram som helst (paint, etc) och skapa (i det här fallet) två nya filer i storleken 8X8 (behöver inte vara större) i antingen jpg, bmp, eller tga-format, och döp dom till exakt det/dom namn som står i felmeddelandet.
Sen skapar du 2st texture.txt-filer, och namnger dom på samma sätt, och skriv in rätt filformat i dom (inte som jag hade klantat till det, och skrivit fel i filerna jag bifogade tidigare i tråden ;)).

crille40 2012-08-07 19:15

Tack!!

Aha, tror Jag förstår mera nu, då kan jag ju använda dina 2 Jpg-filer, och bara döpa om dem då....
Skall prova.

**Ang. Y1 så blir det nog kört eftersom "filnamnet bla innehåller /, ?

** Upptäckte också att i IMAGES2TGA, så hade jag missat att kryssa i BMP och JPG under Options,(detta löste en del problem, medans Jag väntade på ditt svar ovan).

Tack så länge.

crille40 2012-08-10 20:31

1 bifogad(e) fil(er)
Nu jädrans, är jag nere i endast 200 röda i TS12, har fått igång nästan alla lok/vagnar, även dina Y1: or :)

Däremot går jag bet på alla RC-lok :(
Ingen Phantograph bland andra fel.

Har ingen Body-mapp.

Bifogar en fil.

crille40 2012-08-11 18:39

1 bifogad(e) fil(er)
Jaha säg den glädje som varar...

Nu när jag börjat ägna mig åt byggande mer (och inte ca 90% i CM och forum). Så upptäcker Jag att X1x är mycket sega att accelerera och stanna.

Hittade ett error i Enginefilen (x12-x14 engine config), bifogar bild, misstänker att det är orsaken, men vet inte hur man löser det.

mvh
Christer

ekankal 2012-08-11 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265567)
Jaha säg den glädje som varar...

Nu när jag börjat ägna mig åt byggande mer (och inte ca 90% i CM och forum). Så upptäcker Jag att X1x är mycket sega att accelerera och stanna.

Hittade ett error i Enginefilen (x12-x14 engine config), bifogar bild, misstänker att det är orsaken, men vet inte hur man löser det.

mvh
Christer

Kika i något annat loks engine config-fil, och se hur det ser ut där, sen kan du kopiera in den raden som saknas enligt felmeddelandet på samma ställe i x12/14 enginefile (fast hastigheten måste kanske justers till något som stämmer med verkligheten).

Till Rc-loken skulle det väl finnas en panthograf på DLS tyckte jag mej se någonstans.
Däremot är ju Rc:n ett built-in objekt i tidigare vers. av Trainz, och behövs för att alla ommålade varianter som finns, ska fungera, ingen aning om det är det i 2012 oxå (antagligen inte, eftersom det inte funkar).
Troligtvis behöver du ett clonat sådant från en äldre vers. för att kunna labba med.

crille40 2012-08-11 21:18

Om jag bara hitta något lok som har en engine config, med "full throttle speed" i :(

:confused:

ekankal 2012-08-11 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av crille40 (Inlägg 265576)
Om jag bara hitta något lok som har en engine config, med "full throttle speed" i :(

:confused:

Borde ju krylla av sådana eftersom 2012 kräver att x12/14 måste ha den tagen i configfilen tycker man (blir mer å mer skeptisk till 2012, med alla underligheter som dyker upp).
Nåja, hittar du inget lok som har det, byt ut engine kuidet mot ett annat liknande tågs, så ska det väl funka.

crille40 2012-08-12 12:19

Tack!

Får prova det.

Ja Du Ekan, när man körde i 2006 eller 2004, kunde man ägna 100% av tiden till att bygga nu är man tyvärr hela tiden i config eller forum :(

crille40 2012-08-12 13:38

Tack igen.

Jag kopierade in en massa rader ifrån en RC4 engine config.

Så nu har x12-14, bra fart och kan även bromsa i tid.

Tack
Christer


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009