Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Öresundståg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32791)

AlleDahlle 2012-06-27 18:37

Öresundståg

Hejsan finns det öresundståg (X31) till Trainz Simulator? Eller det finns bara till Microsofts?

//
Alexander

rapid94 2012-06-27 18:45

Hej,

har för mig att det finns på DLS, dock med danska namnet "DSB ET" :)

AlleDahlle 2012-06-27 18:51

Ursäkta men vad är DLS för något?

baloo406 2012-06-27 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 263502)
Ursäkta men vad är DLS för något?

Down Load Station.

Om du startar spelet och trycker på "content". Så är det DLS som du får upp. Det står Content Manager. Och du hämtar objekt från DLS med hjälp av den.

AlleDahlle 2012-06-27 20:40

Kanske bäst att nämna att jag har Trainz för mac. Och man måste väl ha ett Auran konto? Men jag har fortfarande inte fått ett registreringsmail (Jag registrerade mig för typ 2 timmar sedan).

AlleDahlle 2012-06-27 20:41

Jag har hittat denna men lyckas ju inte ladda ner den.
http://www.auran.com/TRS2004/DLS_pac...setPackID=1083

benkegbg 2012-06-27 21:42

Hej och välkommen till Trainz.
Om inställningarna är rätt gjorda så borde Content Managern starta automatiskt när du klickar på "Download pack" på den länken du visade.
Hälsningar

AlleDahlle 2012-06-28 03:07

Vilka är rätt inställningar?

AlleDahlle 2012-06-28 03:09

Okej jag har hittat två stycken.

http://www.tog-sim.dk/downloads.php?did=1022

http://www.tog-sim.dk/downloads.php?did=1023

Jag har lagt in dem med mera, men när jag väljer edit session och ska sätta dem på spåret så är det röd text istället för vit och ingenting händer.

Vad är fel?????????

Nils Blid 2012-06-28 10:46

Hej!

Börja med att läsa igenom "Starthjälp för nya..." (Trainz/Allmänt/femte posten). Läs noga om Compatibility mode och tillämpa det. Danska Öresundståget är nämligen byggt i TRS 2004.

Sedan går du in i Content och leta rätt på tåget och dess frågetecken. Markera ett, högerklicka och välj View Dependencies. I rutan som kommer upp kan du se att två objekt saknas. Dessa finns i DLS och dom måste du ha. Dessutom har du en varning (rött utropstecken). Förhoppningsvis kan du strunta i varningen.

När objekten har installerats kanske du måste committa.

Har du genomfört ovanstående, läst igenom hela Starthjälpen och ändå inte fått tågen på plats kan du återkomma till Forum.

Nisse

AlleDahlle 2012-06-28 11:29

2 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 54375

Bifogad fil 54374

Här är två bilder. Men den där kryssrutan för äldre saker finns inte.

Nils Blid 2012-06-28 12:10

Vilken TRS-version har du?
En annan sak: Se till att bocka bort Autosafe.

Nisse

AlleDahlle 2012-06-28 12:45

Okej. en kompis hade trainz 2006 som jag fick låna menhur gör jag med filerna där?

AlleDahlle 2012-06-28 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 263530)
Vilken TRS-version har du?

Nisse

Jag har Trainz Simulator Mac (Från mac app store)
Men jag fick låna Trainz 2006 av en kompis.

ekankal 2012-06-28 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 263530)

Nisse

Det tycker JAG absolut inte att man ska göra.
Stor risk att man tappar mycket av det man har byggt, om spelet (eller datorn) tillfälligt "säger upp sej".
Detta sagt av egen erfarenhet, när man har suttit å byggt väldigt länge, å glömmt att spara manuellt mellan varven.

AlleDahlle 2012-06-28 13:20

Var plockar man bort detta autosafe?

ekankal 2012-06-28 13:41

Nu låter jag nog dryg ;), men jag förstår inte för mitt liv varför man ska bocka bort det, kan någon motivera det med relevanta fakta??

AlleDahlle 2012-06-28 14:03

Jag har testat allt möjligt känns det som. Vet någon hur man ska få det att fungera i Trainz 2006 ? Eller göra det komplitabelt med nyare versioner?

Nils Blid 2012-06-28 15:50

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 263539)
Jag har testat allt möjligt känns det som. Vet någon hur man ska få det att fungera i Trainz 2006 ? Eller göra det komplitabelt med nyare versioner?

Här får du lite läsning - en förkortad svensk manual. Vill du ha den engelska fullständiga versionen får du skicka din epostadress till mig.

Nisse

Nils Blid 2012-06-28 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 263538)
Nu låter jag nog dryg ;), men jag förstår inte för mitt liv varför man ska bocka bort det, kan någon motivera det med relevanta fakta??

Vi får väl kalla in fredsmäklaren Svenolov.

Nisse

ekankal 2012-06-28 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 263541)
Vi får väl kalla in fredsmäklaren Svenolov.

Nisse

Nisse min vän, se inte mitt inlägg som en "krigshandling", hehe ;):).
Det jag undrar är, varför man ska råda någon att inte använde en inbyggd funktion (som i det här fallet, autosave, som jag gärna hade sett att fler program hade haft inbyggt), utan att motivera varför.
Jag påpekade varför JAG INTE tycker att man ska ta bort den funktionen, då jag har tråkiga erfarenheter av vad jag råkade ut för när den inte var aktiverad (förlorade timmar av byggt material några gånger).
Kan inte se att spelet på någotvis kan haverera eller dylikt med autosave aktiverat (då hade nog Auran/N3V redan tagit bort det för länge sedan), och jag har det aktiverat undantagslöst när jag bygger i Trainz, och har ALDRIG varit med om att det har ställt till några problem.

Därför tycker jag att det kan vara på sin plats med relevanta fakta som isåfall talar emot mina erfarenheter, och mitt "tyckande" :).

AlleDahlle 2012-06-28 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 263540)
Här får du lite läsning - en förkortad svensk manual. Vill du ha den engelska fullständiga versionen får du skicka din epostadress till mig.

Nisse

Hjälpte inte mycket

svenolov 2012-06-28 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 263538)

Nils menar nog autosave (= automatisk sparning med jämna mellanrum). Om man har denna funktion aktiv så lagras det en historik av bygget, vilket kan vara användbart om man vet hur man ska hantera det (backa tillbaka till en tidigare version). Personligen tycker jag att det kan man hålla reda på själv, med fördel. Alltså spara med jämna mellanrum själv när man tycker att arbetet är värt att spara.

Autosave filerna kan skapa problem om man inte har någon koll på vad man håller på med. Stäng av autosave. Gör som ni alltid har gjort i alla tider, spara manuellt med jämna mellanrum och ta en backup när ni själva tycker att det är nödvändigt.

Nils Blid 2012-06-28 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 263500)
Hejsan finns det öresundståg (X31) till Trainz Simulator? Eller det finns bara till Microsofts?

//
Alexander

Kustpilen, som du bör väl känna till, finns. Sök i Forum på SJ Y2 Kustpilen. Tågsätet heter Anna Pihl. Det är möjligt att hon gått över bron, möjligtvis till reparation. Vart Anna tog vägen vet jag inte.

Nisse

AlleDahlle 2012-08-20 14:52

Jag lyckas inte med att lägga till nya tåg eller banor. Jag fick låna trainz 2012 men fick inte installationen att fungera och jag lämnade tillbaka det. Men jag funderade på att köpa trainz 2012 själv men jag undrar först ifall öresundstågen fungerar i trainz 2012 annars köper jag nog inte det. Och vilka svenska banor finns det? Finns det någon bana som har med Kristianstad station?

Bengan 2012-08-20 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 265984)
Jag lyckas inte med att lägga till nya tåg eller banor. Jag fick låna trainz 2012 men fick inte installationen att fungera och jag lämnade tillbaka det. Men jag funderade på att köpa trainz 2012 själv men jag undrar först ifall öresundstågen fungerar i trainz 2012 annars köper jag nog inte det. Och vilka svenska banor finns det? Finns det någon bana som har med Kristianstad station?

Har ej själv TS2012, så egentligen vet jag inte hur det ligger till.

Men om jag läser genom raderna, så fungerar dom ej i nuläget i TS2012. Men Lhn har uppdaterat dessa (se nedanstående länk), så om han får tillstånd att lägga upp dom, så är problemet löst. Annars så får man själv, fixa till alla problemen.

EDIT: Glömde länken till tråden.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33061

AlleDahlle 2012-08-21 16:46

Då kanske det till och med kommer att fungera i trainz simulator Mac, vem vet? Man kan ju hoppas. Vet någon hur det går för honom? Och finns det några bannor/kartor (Maps) som he med Kristianstad station eller Hässleholm?

lhn 2012-08-21 18:00

DSBFirst- SJ X31 Öresundståget

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33025

Här finns tåget, fungera i TS12

Om något fattas, kan original tåget (DSB ET ) laddas ned från Auran DLS.

AlleDahlle 2012-08-21 18:50

Har faktiskt fått det att fungera på egen hand men då i Trainz för mac.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.