![]() |
DONJ - M som i Mallet
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu (kanske) tror jag det är dags. Dags att börja bygga DONJ:s Malletlok no 1, 8 och 12. Jag har gått och tänkt på detta i ett halvår men velat lära mig lite mer innan jag körde igång. Det får bli ett projket under hela våren (minst) för jag misstänker att jag måste ta mer bilder i början på sommaren. Dessutom är det bra att det tar lång tid för jag behöver lära mig mycket mer än vad jag kan nu. Det fina med Malletarna är ju att de är 100% väldokumenterade, ner till intervjubara lokförare om så är. Men det är ju också ett ansvar, misssköter jag detta får ni lov att ge mig stryk! |
Mitt favoritlok hos DONJ! Kul att du gör den också! ;)
|
Yippie,
ett av de mest intressanta loken i svensk ånglokshistoria, kommer äntligen att bli byggt. Ta den tid det tar och tveka inte att höra av dig om du behöver kommunicera något. Du har mitt och säkert mångas fulla stöd i detta jätteprojekt! |
Kul att höra Björnl - snart har du tuggat dig igenom alla DONJs ånglok. Gäller bara att jag får klart Faluloket då också.
Det kommer säkert att bli fantastiskt snyggt. :tumme_upp: |
Dagens byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Här kommer dagens byggrapport så att ni ser att jag faktisk kommit igång. Så här i början är det ju väldigt viktigt att få alla mått rätt. Så det har varit myckt räkande och ritande på ritningar innan ens boxarna som ritningarna är uppmappade på kommer på plats. Sedan gäller det ju att få till ramens mått så korrekta det går för den är ju grunden för loket. I Malletens fall är det ju två ramar, en bakre fast ram och en främre ledad. Fördelen att jag har en massa foton blir i detta fall en "nackdel", för nu kan jag ju titta på hur detaljerna ser ut när jag modellerar dom. Men det tar tid. En sak kan man konstatera, Malletens ram är en massiv sak, inga lätthål i sidorna här. Arbetshypotesen är att den främre ramen får utgöra en del av den främre bogien med lågtryckscylindrar, lysen och allt. Förhoppningsvis kommer den då att röra sig lite i sidled jämfört med pannan i kurvorna då. |
1 bifogad(e) fil(er)
Ser ju superbt ut, men som obotlig "Messerschmidt" måste jag komma med ett råd:
Slica isär meshen ungefär vid den blå linjen för bufferbalken och ramsidorna fram var väl fasta? Sen måste ju främre ramen tillhöra främre boggin om den skall röra sig i kurvorna? Gör gärna allt mellan ramsidorna som separata mesher så kan du ta bort dom om dom tynger polygonkontot för mycket! Annars ser det väldigt bra ut! Anledningen till att jag "intefererar" är att jag haft ett hvte att i ett långt gånget stadium i bygget börja stycka upp modellen i logiska delmesher. Detta är ingen kritik utan goda råd utifrån egen erfarenhet. En konsekvent namngivning av alla olika objekt är också en bra grund. Det var dagens föreläsning av en som lärt genom misstag hela livet, och fortfarande lär sig :ber: |
Herregud vad tunna hjulringar 12an har. Jag hoppas at du har tänkt att bygga henne med nya och fina hjul! :grin:
Jag kan ha en del bilder på både 12an och 8an ifrån kalaset i sommras, kan leta lite. Annars så är det ett kanon fint lok och jag vet att du kommer att lyckas mycket bra med att ge henne liv i trainz! Lycka till med bygget! |
Ju mer jag tittar på fotot av loket desto troligare förefaller det mig att det är bakboggin som är rörlig????????
|
Citat:
Det kommer nog att bli väldigt maffigt när det är klart! Lycka till! :D |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej LAn
Nej där tror jag faktiskt du har fel om främre boggien om jag vågar sticka ut hakan. Den är en fristående helhet och lagrad i bakkant på ett sådan sätt att den kan svänga i sidled. Pannnan är lagrad mitt på främre boggin i en slags vagga där den kan glida i sidled i förhållande till boggin. Nu ser man hur bra det är med bilder för att dokumnetera hur det egentligen ser ut. Se även denna artickel http://www.catskillarchive.com/rrextra/blwmal00.Html |
Citat:
_________________________________________ En pampig smalspåring det här, må jag säga :). |
Hej
Jag hade tänkt bygga henne efter ritningarna och då hade hon ju vad som ser ut som betydligt tjockare hjulringar. Får man svarva ner hjulringar hur som hellst? |
Helt klart ett maffigt lok! :) Ska bli riktigt kul att följa arbetet med detta! Stora, smalspåriga lok är häftiga! :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Dags att göra kväll
Det här får bli dagens sista bild. |
Citat:
|
Citat:
|
:noterat:Ni har naturligtvis rätt om boggierna, vad som lurade mig var att jag inte såg att pannan var skild från främre ramen! Jag skall genast sluta med "Messersmitterierna"
Ordet kommer från en vits där A säger till B: A- Du är en sån odräglig messersmitter! B- Besserwisser heter det väl! A- Ja, där ser du! Lycka till! |
Hej LAn
Nej gör inte det. Dina synpunkter är alltidvälkomna och i 99 fall av hundra så ser du nått jag missat. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej där
Lite mer har jag hunnit i helgen. De viktigaste geometriska formerna som panna, skorsten, ångdom, hytten och gångborden börjar ta form. Än så länge är jag "bara" uppe i 2560 polys. Hm, jag tror denna modell kommer att behöva LOD. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Idag har jag jobbat med texturering av bakre ramen. Det är ett jobb, en sådan här pjäs tar absolut en hel kväll att fixa till och detta är det första testet. Mycket är texturerna är lånade från foton av No 12. En sak har jag lärt mig, svarta är ramar i all fall inte i verkligheten. Det kommer att behövas ganska mycket vädring till innan den är OK. |
Det där ser kanon ut! Jag vet hur det är att texturera, timmavis vridande och böjande i Photoprogrammet, UVW-mappande, tillbaks och ändra, mappa igen osv...i det oändliga. Men din bild ger besked om att det är mödan värt!!!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej där
Malletbygget har ju legat i träda ett tag men nu har jag tagit mig i kragen och satt igång igen. Det som har tillkommit är detaljer på pannan och början på de bakre högtryckscylindrarna. |
bjornl,
ser ut att bli ett alldeles sanslöst snyggt malletlok. Bygg när du har du har lust och stressa inte!!! |
Håller helt klart med LAn! Riktigt vackert lok ska det där kommer bli när det är klart! Men, som LAn säger, stressa inte. Man ska bygga för det är roligt! :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej och tack för alla uppmuntan
Dagens byggrapport förljer. Alla fyra cylindranra är nu som de skall vara och med den detaljeringgrad som jag hade tänkt mig. Naturligtvis visar det sig att de inte är horisontella utan lutar ca 1,5 grader, men den dagen den sorgen när det är dags att göra slidstyrningar. Även fronten är i princip klar i sina huvudsakliga former nu. Nu skall jag fortsätta och arbeta mig bakåt längs pannan. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Dags för en liten byggrapport så ni ser att jag inte (bara) ligger på latsidan. Hytten börjat ta form nu (även om jag inte gillar taket riktigt, få se om jag gör om det). Likaså har en hel del detaljer kommit på plats även om det finns en massa till som skall dit. Diverse helper points har också funnit sin väg in i modellen som en förberedelse för det som kommer härnäst, nämligen drivhjulen. |
Mycket snyggt :applad:.
|
Ett ord...
wow!!:drool: Otroligt häftigt!! :tumme_upp: |
Hej
Tack ekan och Eogonrow, all uppmuntran behövs. Just nu sitter jag och pillar med det som skall bli texturen till hjuen och det är ett litet h**vete. |
Citat:
Lycka till. :tumme_upp: |
Som gammal ånglokskonnesör säger jag...
:applad:...Ahhh, vilken delikatess!!!!
Förvisso är texturfilande och UVW-mappning ett aber men om man varvar det med byggandet så får man lite omväxling i alla fall. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej LAn
Tack, beröm från dig värmer :) Nå att texturera är egentligen inte så tråkigt, det tar bara en sån otrolig tid. Som ni ser så stå min baby nu på egna fötter och rotationen är som den skall. Pannan är lite ändrad också, den är i två delar för jag har tänkt mig olika reflektionsgrad på det som är blånerat och den främre delen som inte är det. |
Otroligt snyggt! För några år sedan behövde man leta efter tyskt materiel till trainz. Nu finns allt man kan önska till Trainz och mer är på väg.:)
|
Kan bara instämma med alla föregående talare, ett förbaskat vackert lok och inte vart hon sämre med nya kläder.:applad::tumme_upp:
|
Jag kan inte ord för att beskriva hur otroligt bra det här ser ut! Fortsätt med ditt otroliga arbete! :applad::applad::applad: :drool::drool::drool:
|
Minutiöst noggrannt gjort
Man kan ju bara titta på hur bjornl modellerat hjulens motvikter så förstår man att här gäller extrem likhet med originalet och inga genvägar.
Detta blir nog årtiondets ånglok när det blir klart ! |
Citat:
|
Hej
Nej då spyfrog, tänk inte så båda loken måste till. Och det är ju det fina med detaljer, dom kan man lägga till efterhand. Till skillnad från mig som har upptäkt att de gjuta plåtar som håller fast slidstyrningarnas gejdrar vid ramen, de har jag modellerat alldeles fel. Så dom får jag nu sätta mig och göra om från grunden. |
Vilket snyggt ånglok! Det ser riktigt bra ut! :tumme_upp:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Idag har jag gnetat på ganska bra. Som ni kanske ser är det tendern jag håller på med just nu. De viktiga måtten är på plats och resten är mest finlir och det är egentligen mycket enklare. Men inte imorgon för då skall jag på tågsläpp. Ha det.... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50. |