![]() |
En grundplåt...
1 bifogad(e) fil(er)
... till en byggnad. Kan ni se vilken?
Ledning - varje ruta är 1 kvm. |
Ser ut som min favorit stations byggnad. Kan det vara Mariefreds stations hus? :)
|
Citat:
|
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mariefreds station var ifrån början en station som SJ trafikerade. ( Om jag minns rätt ) Men på 60-talet så lades stationen ner och en liten förening som nu mera är känd som ÖSLJ (Östra Södermanlands Järnväga) tog över den och spårade om banan till 600mm. ÖSLJ är även känd som sveriges första musei-järnväg. Banan mellan Mariefed - läggesta nedre - taxinge trafikeras idag med en stor variation av lok och vagnar ifrån många delar av sverige. Bland annat så har dom Hamra bevarad där och HRRJ vagnen som LAn håller på att bygga. Hoppas att det var den upplysningen du letade efter? :D |
Citat:
Man lär sig något varje dag. |
OJ då Lan..
ska du ge dig på denna.. den har jag som plastmodell 1:87.. ligger nedmonterad i kartong för tillfället.. den vore nåt...! Kul..!
|
120105 Heljans modell
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Kampen med Telia och fortsätter säkert ett tag framöver så bygget får väl en skjuts under väntetiderna. Sug på den du, gamla Televerket :vetej: |
Hej LAn
Intressant, en helt annan byggmetod för hus än min... Hade du månne tänkt inreda hela huset tro? |
Din plats i kön är nummer 59. Väntetiden är 97 minuter.
Lycka till, LAn! Nisse P S Ett betydligt dyrare men bättre alternativ: Telia Premium support, 0771-500800. 300 bagis max. D S |
Citat:
Själv gör jag helt enkelt en box som jag sätter textur på - är det inredning och genomskinliga fönster om väntar? |
120105 Ragnarök hos Telia
2 bifogad(e) fil(er)
Jo. jag kör envist vidare med attach-extrude-metoden just för att kunna göra snygga fönster, inredning och natt-interiör. Sydgavel och början på tornet med kupoltak börjar ta form, och emellanåt filar jag på texturerna.
Tack för det, Televerket! (just nu nummer 33 i kön) och de 131 handläggarna jobbar hårt, påstår dom, och är "glada" att ha mig som kund, samt meddelar glatt att jag kan gå in på deras sajt också - stön! Kolla filmen om "Homerun" och se om ni begriper nåt???? http://www.telia.se/privat/teliatube/ |
Nu ska vi inte var såna...
är ju "Teliafundamentalist" sen 1975.. egen lägenhet med Cobratelefon.. och ADSL-fan sen 2004.. har behövt kontakta supporten ett fåtal ggr.. sen dess.. Heja Telia!.. var nog lite motvalls där.. men det är jag ofta....Ett tips.. behöver jag ringa.. ring mellan 10-12.. ingen kö då..
|
Just nu fungerar den nya surfplattan men förbindelsen till min stationära dator fungerar inte så det blir inga bilder förrän den kommer igång.
Otelia, eller var det Ofelia som Hamlet älskade, det gör inte jag just nu:-!: |
Otelia, I love you!
6 bifogad(e) fil(er)
Jo då, surfplattan blev verkligen årets julklapp! Samboer, barn och barnbarn samt släkt och vänner har haft hjärtans roligt hela dagen. När natten närmar sig kan jag möjligen smyga mig in och koppla ur den nya gatewayen ur telefonjacket och plugga in min gamla Netgear och ansluta till Internet.
Å andra sidan får jag arbetsro - OFFLINE - och har hunnit bygga en hel det på Mariefreds station. Lite ny teknik har jag använt - ytterväggar, innerväggar och det däremellan, som jag kallar stomme är nu separata enheter och kan mappas var för sig. De flesta texturerna är klara med alpha till de som så skall ha. Men ännu återstår mycket: Taken med detaljer, trappor, resten av fönstren räcken OSV. Skickar upp lite bilder på dagens jobb: [bli inte förskräckta över att den gula färgen ser mörk ut, när Trainz Renderer tagit hand om den lyser den som solen i Karlstad] (Tack Televerket): |
Mer pyssel än man kan tro med kåken, men så är det väl med det mesta, om det ska bli nått' ;):).
Snyggt jobbat i vanlig ordning :). |
120108 Detaljering
3 bifogad(e) fil(er)
Börjat plocka på detaljerna men mycket kvar.
|
Väldigt vackert!! :tumme_upp::tumme_upp::drool: en av de finaste stationerna tycker jag och snart även i trainz :grin::tumme_upp::tumme_upp:
|
120108 Mariefreds stationshus börjar likna nåt!
2 bifogad(e) fil(er)
De flesta detaljer på plats, lite skyltar, vattenrännor och stuprör fattas men det ordnar sig säkert det med.
|
I Trainz!
2 bifogad(e) fil(er)
Importen till Trainz gick bra! Vad tycker ni om texturerna? Skall taket kanske mörkas och väggarna ljusas??? Ni får gärna komma med synpunkter!
:confused: |
Snyggt Lan.. vilken modell...
och på min plastmodell.. är taket nästan "mörkgrönt"....och väggarna går mer mot gult...
kolla denna: http://www.google.se/imgres?q=marief...1t:429,r:0,s:0 |
Taket kanske en aning mörkare, något mer brunaktigt. Och så glöm inte brandstege från taklucken. Sotarn vill dessutom ha en gångbro mellan skorstenarna, men det blir dyrt och skämmer ditt ruskigt fina bygge,
Vem var f ö arkitekten? Borde denne inte slängas i iskallt vatten för att kyla ner sig? Nisse |
Härligt, härligt ! :applad:
Hoppas jag kan ha möjlighet att också ändra på namnet så den kan användas var som helst och inte bara i Mariefred. Det vore smasken om man kunde ändra på namnet i scriptrutan såsom man kan på andra saker i Trainz? Men det kanske lät lite för krävande.... Eller jag kanske kan använda Photoshop på någon detaljbild via "Edit in Explorer".... Hur som helst. Fantastiskt fin stationsbyggnad!:tumupp: Hälsningar |
Citat:
Ähh, det där vart nog obegripligt skulle jag tro ;):D. |
Tycker att det ser kanonbra ut, som det är.:tumme_upp::applad:
http://static.panoramio.com/photos/original/6923837.jpg . |
120109 Färger och nightmesh
3 bifogad(e) fil(er)
Håller på och justerar färgerna och gjort en nightmesh. Bilderna visar nuläge men taket skall var lite ljusare bl.a. Heljans plastmodell stämmer tyvärr dåligt med verkligheten.
|
Mycket bra och dags att bygga på nu LAn. Jag vill att allt ska vara klart tills den 21 Februari 2012, då jag ska ha trainz träff hemma och mina "polare" kommer över och vi ska spela trainz då! :tumme_upp:
Så bara arbeta på LAn så kommer allt att bli mycket bra. :tumupp: |
Jag tror Lennart bygger på helt i sin egen takt. Även om du och några kompisar ska spela Trainz ihop så är det fortfarande Lennart som väljer att bygga när han känner för det.
Tänk på att de som bygger gör det av egen fri vilja och lust. Det betyder inte att vi kan komma och kräva att det ska vara klart ett visst datum. |
Hej LAn
Det der verkligen fantatiskt ut. :grin: Med risk för att saker och ting går överstyr, får jag förslå följande länk. http://www.miniatyrvarlden.se/ PS jag komer att åka förbi Läggesta på Onstag och då kommer jag att mäta upp och fotografera Läggesta Nedre tänkte jag. |
Citat:
Inredning ja, har du chansen att klämma några bilder innifrån Mariefreds stationshus kan det bli en inredning också, kanske!? |
Hej
Ok, bara jag komemr in så... |
Citat:
|
120109 Lite funderingar kring inredning m.m.
8 bifogad(e) fil(er)
Jobbat med inredning och texturer idag och laddar upp en kaka bilder för idéutbyte:
1. Det går att göra en snygg inredning, med nightmesh, om man har bra fotoförlagor! 2. Vindflöjlarna är animerade! 3. Stuprör samt falsade regnrännor på taken är påsatta! 4. Lite plattsättning runt NO-hörnet. 5. En "Museieskylt" som pekar var tågen är ! 6. Generisk namnskylt finns men den "gamla goda" Mariefredsskylten finns kvar för de som vill ha den! 7. Röken från skorstenarna vägrar fungera men det löser väl sig det med!? Skam att säga är jag uppe i 5000 polygoner nu. Bjornls Lysekil är på 300 polys och är mycket snygg på lite håll - Skall LOD-hvetet börja nu igen? ...forts följer... |
120109 ...forts...
3 bifogad(e) fil(er)
Vi fortsätter väl idéutbytet ?
|
Citat:
Häpp! |
Hej.
Har det försvunnit några poster i denna konversation? Strunt samma - jag har två frågor... 1) Hur menar du att nightmeshen är beroende av bra insides bilder? Du gör alltså en inredning som nightmesh och inte bara fönstret eller missförstår jag? :confused: 2) Snickarglädjen, t.ex. mot nock och mellan övervåning och undervåning - är detta texturer eller polygoner? Det ser så realistiskt ut så jag kan inte avgöra det på dina bilder! :tumme_upp: |
Mycket snyggt LAn! :tumme_upp:
|
Citat:
2. Det är tveklöst textur med alphakanal, ger mycket snyggare och polygonsnålare resultat än att karva ut det i meshen, men man måste ju veta vad man sysslar med. Själv så använder jag inte alpha, då det bara har ställt till med sorteringsproblem, att saker som stå bakom ett annat föremål hamnar framför, pga att båda har alpha, problem med genomskinlighet mm. Men Lan har koll på det där tror jag, om jag inte missminner mig så uppstår bara sorting-problemet när man använder 24bit tga + 8 bit bmp alpha istället för en 32 bit tga med inbyggd alpha, är det rätt uppfattat Lan? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31. |