Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   111228 HAMRA 600mm Malletlok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31618)

lan 2011-12-28 15:18

111228 HAMRA 600mm Malletlok

1 bifogad(e) fil(er)
I svallet efter Stora Vågen har jag börjat peta lite på HAMRA. Mest jobbat med blivande texturer från foton idag. Alla snygga skyltar samlade på en textur med inbyggd alpha t.ex.

stora vågen 2011-12-28 16:48

Hoppas de bilderna kommer till hjälp i bygget framöver! :)

lan 2011-12-28 17:29

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av stora vågen (Inlägg 252573)
Hoppas de bilderna kommer till hjälp i bygget framöver! :)

Det kan du lita på att dom gör!
Visar ett exempel på vad man kan åstadkomma med lite noggrannhet med texturer och mappning. Den boggi som fanns på loket är en svulstig sak på 9000 polygoner och texturerad med ett par enkla texturer ,varje hjul är på 1650 polys (OBS: Detta är inte Stora Vågens boggi, själva loket som SV byggt är mycket polygonsnålt och snyggt byggt!) . De hjul jag gjort är på halva polygontalet och ser i mitt tycke bättre ut?
Bilderna visar orginalhjulen, de nya framboggi- resp bakboggihjulen samt den nya boggitexturen:
Döm själva!
:noterat:

bjornl 2011-12-28 18:36

Hej LAn och stora Vågen

Jag ser verkligen fram emot resultatet av detta bygge!

MVH / BjörnL

rely 2011-12-28 21:44

Hamra står mig nära till hjärtat, det är det första ångloket som såg körandes. Det var även det första ångloket som jag åkte bakom.
Ser fram emot att följa denna tråd och sedan att se resultatet!

spyfrog 2011-12-28 21:49

Finns det möjligen en bild på nätet så man vet hur loket ser ut? Är som vanligt intressant att följa lans arbete!

Bengan 2011-12-28 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 252607)
Finns det möjligen en bild på nätet så man vet hur loket ser ut? Är som vanligt intressant att följa lans arbete!

Googlade precis på Hamra och hittade en sida, med en massa bilder på henne för bara några minuter sedan. Bilder både på utsida, front, bak, sidobild och från hytt.

http://www.brane.nu/modeller/anglok/...foerebild.html

http://upload.wikimedia.org/wikipedi.../e2/Hamra3.jpg

rely 2011-12-28 23:11

Förlåt om mina inlägg är irriterande! Men jag har en fråga. Har du någon plan på villken version av hamra som du skall bygga?
Hamra hade ifrån början en betydligt mindre panna när hon första kom till öslj. (Som då var Lina banan)
Pann bytet gjordes 1982. Då fick man en något större panna. Som sedan monterades och det är den som sitter på henne idag.

Bengan 2011-12-28 23:24

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 252621)
Förlåt om mina inlägg är irriterande! Men jag har en fråga. Har du någon plan på villken version av hamra som du skall bygga?
Hamra hade ifrån början en betydligt mindre panna när hon första kom till öslj. (Som då var Lina banan)
Pann bytet gjordes 1982. Då fick man en något större panna. Som sedan monterades och det är den som sitter på henne idag.

Om Lennart bygger vidare på Stora Vågens lok, så gissar jag på den mindre pannan. Tycker att det ser så ut, på dessa bilder.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....00&postcount=8

.

rely 2011-12-28 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 252624)
Om Lennart bygger vidare på Stora Vågens lok, så gissar jag på den mindre pannan. Tycker att det ser så ut, på dessa bilder.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....00&postcount=8

.

OJ! hade helt missat det inlägget. Förlåt!

lan 2011-12-29 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 252621)

Det lutar åt att det blir den ombyggda varianten, men eftersom boggierna är samma kan man tänka sig båda. Stora Vågens orginal är ju just orginalskicket. Jag får se när den dan kommer!?

:confused:

stickanw 2011-12-29 12:38

Hamra ett Malletlok, blir det inte väldigt bullrigt?
Kunde bara inte låta bli. Blir väl som vanligt ett mycket vackert litet lok som man bara måste ha någonstans på sin bana.

Stickanw

lan 2011-12-29 14:26

111229 Boggier

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 252646)
Hamra ett Malletlok, blir det inte väldigt bullrigt?
Kunde bara inte låta bli. Blir väl som vanligt ett mycket vackert litet lok som man bara måste ha någonstans på sin bana.

Stickanw

Hamra syftar på en ort och Mallet på schweizaren Anatole Mallet och inte på hammare och träklubbor:visslar: Men som sagt stickan kunde inte låta bli!

Däremot är Hamra ett äkta kompoundlok där den bakre fasta boggin bär högtryckscylindrarna och den främre rörliga bär lågtrycksdito. Förvisso avancerat för ett så litet lok!!! Enda likheten med UP Big Boy är väl just detta!?

Bider på boggierna under virtuell konstruktion:

Jockes 2011-12-29 14:30

Ser riktigt, riktigt bra ut Lennart! :) Blir kul att test detta, och stora vågens andra snygga lok som han visat bilder på!

lan 2011-12-29 15:54

Fel-fel-fel!!!

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 252658)
Ser riktigt, riktigt bra ut Lennart! :) Blir kul att test detta, och stora vågens andra snygga lok som han visat bilder på!

Det är väldigt bra om ni påpekar saker som ni märker på bilderna! Jag är bara tacksam för synpunkter! När man sitter och pular är det 100-tals saker att tänka på och då missar man ofta väsentligheter, som t.ex. att hjulringarna var alldeles för klena (såg jag först efter uppladdningen av bilderna). Lite väl vitt på alla stänger också men det är ett lätt texturjobb sedan.

lan 2011-12-30 19:50

111230 "Den anarkistiske vevstaken"

1 bifogad(e) fil(er)
Allt fungerar fint med animationen av Hamras bakboggi men vevstakarna har tagit sig en utflykt åt sidorna. Jag vet vad det beror på men tycks aldrig lära mig att göra det rätt från början! Men nu har jag snart ett "Helt Gott Nytt År" på mig att fixa det!

stora vågen 2011-12-31 00:52

Måste säga väldigt snyggt i alla fall! :tumme_upp::tumme_upp:

sealpower 2011-12-31 01:02

Ser mycket snyggt det där, bra jobbat :tumupp:

Ifall du vill ha lite kritik så kan jag tycka att uttnyttjandegraden på texturerna är lite låg. Främst bland skyltarna.
(mycket utrymme som inte används till något osv.)
Men eftersom jag vet vilken oerhörd plåga uvw-mappning är så lägger jag
glatt ner fallet :D

lan 2011-12-31 08:51

Själva loket har jag inte ens börjat med, det är Stora Vågens och det var ett tag sen han gjorde det, men en vacker dag tar jag mig väl över boggihöjd också. Så sänk nu blicken och titta på boggierna, framboggin är Duncan's boogey av skarsloey123 på 12 objekt och 6 rörliga delar och 9300 polys. Bakboggin är min Hamraboggi på 23 objekt varav 20 rörliga och 7300 polys :visslar:

lan 2011-12-31 17:32

´111231 årets sistra skälvande!

1 bifogad(e) fil(er)
Har fått Hamra ungefär dit jag ville, lite kvar att föra över till nästa år:visslar:

spyfrog 2011-12-31 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252819)
Har fått Hamra ungefär dit jag ville, lite kvar att föra över till nästa år:visslar:

Wow. Herrn har harmrat på bra tycker jag - ser ju jättevacker ut! Ett gott nytt år till er också.

rely 2011-12-31 18:12

Hej LAn!
Du kanske redan visste det här men skriver det här för säkerhetens skull! :D

I samband med pann bytet på hamra så gjorde dom även en förlängning på henne i fronten. ( Se bild nedan ) Anledningen till förlängningen var av säkerhets skäl vid koppling.

Som sagt, du vet kanske redan det här men ville bara vara säker. Med tanke på hur duktig du är på att bygga så är det alltid roligt att hjälpa till så mycket man kan för att göra det lättare för dig! :ber:

http://i1140.photobucket.com/albums/...oslj_hamra.jpg

(Bilden är inlånad och jag äger inte rätten till den! Vill den som har tagit bilden att jag ska ta bort den så gör jag det med det samma!)

lan 2011-12-31 18:42

Det sista för i år

5 bifogad(e) fil(er)
Enginespecen behöver rättas till (Korvtiger), i övrigt är "All systems Go" som man säger på Cape Kennedy!
Nu väntar bastu, hummer och champagne så detta bli det sista för i år.
Rely, jag har annammat bilden och skall kolla detta "om ett år", tack!

Lite sista bilder för i år och GOTT NYTT:

stora vågen 2011-12-31 18:59

Riktigt snyggt!! :tumme_upp: :applad: tre små saker bara om det är okej, hamra har två mindre säkerhetsventiler istället för en stor och skortstenen ser lite stor ut för henne (den borde ha samma höjd till taket på hytten om jag minns rätt av riktningar jag har sett över henne) samt som du säkerligen redan känner till har hamra generatorbelysta lycktor. :)
Men mycket vackert måste jag erkänna!! :tumme_upp: :tumme_upp: :drool: Och gott nytt år till dig också! :D

bjornl 2012-01-01 17:56

Hej LAn

Välförtjänt nyårsfiarande vill jag säga. den blir verklgen fin. :ber:

Bara nyfiken, den bakre bogien verkar mycket smutsigare än den främre, jag antar att det är uttänkt så?

MVH / björnL

lan 2012-01-01 19:19

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 252891)
Hej LAn

Välförtjänt nyårsfiarande vill jag säga. den blir verklgen fin. :ber:

Bara nyfiken, den bakre bogien verkar mycket smutsigare än den främre, jag antar att det är uttänkt så?

MVH / björnL

Ja det skall vara så, den bakre boggin (högtrycksboggin) var fast monterad i chassiet och hade ramplåtarna utanför hjulen och hjulen hade inte röda sidor. Den främre boggin (Lågtrycksdito) var vridbar kring mitten och hade boggiramen innanför hjulen och röda hjulringar. Egentligen var de bakre cylindrarna något större än de främre men så litet att jag inte gjort nåt åt det.

Loket har gått på remiss till Korvtiger och Stora Vågen för kontroll. Hamra i orginalutförande tycker jag Stora Vågen själv kan fixa till när han får lust! Det är ju hans modell och han har full frihet att omarbeta mina texturer till det och använda mina boggier!

Allt fungerar väl utom enginespecen och ljudet men de fungerar. Har använt Y-lokets hytt för jag orkar inte göra en egen till Hamra! Några bilder på loket i aktion idag:

lan 2012-01-02 19:51

120102 En vagn.....

1 bifogad(e) fil(er)
...att hänga efter HAMRA!? Grundbulten till texturen gör väl att ni kan gissa vilken det blir? Som ledning kan jag nämna att den varma sommardagar drog försupnet överklassfolk till en källa där man kunde dricka brunn och restaurera lever och njurar så man kunde ge sig på smörgåsbord och nubbar ett tag till. :drool:

ekankal 2012-01-02 19:59

Jag må säga, att du har lyckats få till loket förbaskat fint :applad:.

Källan är väl lite väl lätt för oss "gammgubbar" att gissa, så jag överlåter avslöjandet åt någon annan ;).
Kul om kanske någon i det yngre gardet oxå känner till den.

Jockes 2012-01-02 20:25

Riktigt fint Lennart! :) HRRJ är ju Helsingborg-Råå Ramlösa Järnväg, åtminstone det lok vi har i Malmköping (HRRJ 2) (efter breddningen till normalspår). Har för mig ÖSlJ har en öppen sommarvagn, kan det vara den? Är däremot osäker på om den kommer från HRRJ...

lan 2012-01-02 20:56

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 252973)
Riktigt fint Lennart! :) HRRJ är ju Helsingborg-Råå Ramlösa Järnväg, åtminstone det lok vi har i Malmköping (HRRJ 2) (efter breddningen till normalspår). Har för mig ÖSlJ har en öppen sommarvagn, kan det vara den? Är däremot osäker på om den kommer från HRRJ...

Jo då, alldeles rätt! En liten utmaning blir det för jag har införlivat ett animerat ÖSlJ-koppel till STL NG Koppel-familjen och det gäller att få lämplig höjd på det. De blå-vita "gobelängerna" som skulle skydda de ömtåliga brunnsgästerna för Öresunds kalla västanvindar hade jag tänkt animera så dom rör sig i vinden (?) och "filigranmönstren" på ramstag och takbårder blir väl alphamappning. Detta är i sanning kul!

Boggien är naturligtvis redan klar, börjar alltid med den! (Undrar varför?):

Och en bild på en H0-modell som jag glömt vem som byggt, men stor heder åt den personen! Att bygga i mässing och furuflak är 1000 ggr mer tidskrävande och jobbigt än att bygga virtuellt.

ekankal 2012-01-02 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252979)
Jo då, alldeles rätt! En liten utmaning blir det för jag har införlivat ett animerat ÖSlJ-koppel till STL NG Koppel-familjen och det gäller att få lämplig höjd på det. De blå-vita "gobelängerna" som skulle skydda de ömtåliga brunnsgästerna för Öresunds kalla västanvindar hade jag tänkt animera så dom rör sig i vinden (?) och "filigranmönstren" på ramstag och takbårder blir väl alphamappning. Detta är i sanning kul!

Boggien är naturligtvis redan klar, börjar alltid med den! (Undrar varför?):

Och en bild på en H0-modell som jag glömt vem som byggt, men stor heder åt den personen! Att bygga i mässing och furuflak är 1000 ggr mer tidskrävande och jobbigt än att bygga virtuellt.

Det ska sannerligen bli spännande att se hur "prof(fset)esorn får till allt det där med fladdrande (tur kanske att det inte är kjol-) tyg å textilier ;):).

lan 2012-01-03 19:49

120103 HRRJ nr 6 Klar!?

4 bifogad(e) fil(er)
:grin:
Efter Hawks infama dödförklaring av Trainz gäller nu upp till motbevis!
HRRJs sommarvagn blev ungefär som jag tänkt mig. Nattbelysning, animerade koppel och fladdrande markiser. Markiserna är gjorda som en boggi så att dom fladdrar fortare vid ökad hastighet, kul experiment!
En boggi behöver inte alltid vara en boggi den kan vara allt möjligt där man vill att animationen skall följa tågets hastighet.
Bufferthöjden är 500 mm och HAMRA har 610mm så det stämmer inte helt - undrar vilken höjd man skall använda till 600 mm kopplet??? :confused:

Lite bilder så länge:

ekankal 2012-01-03 22:28

Skitkul å annorlunda vagn, verkligen :).

Spelar nog ingen roll, vad du sätter tänderna i (eller vad du nu använder, hehe), så nog fanken får du till det :).

rely 2012-01-03 22:32

Skit snyggt rent ut sagt!
(Förlåt för att jag svor) :grin:

lan 2012-01-04 08:08

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 253106)
Skit snyggt rent ut sagt!
(Förlåt för att jag svor) :grin:

Du är förlåten! Du skulle höra hur det låter när jag bygger!

X2an 2012-01-06 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 253090)
:grin:
Efter Hawks infama dödförklaring av Trainz gäller nu upp till motbevis!
HRRJs sommarvagn blev ungefär som jag tänkt mig. Nattbelysning, animerade koppel och fladdrande markiser. Markiserna är gjorda som en boggi så att dom fladdrar fortare vid ökad hastighet, kul experiment!
En boggi behöver inte alltid vara en boggi den kan vara allt möjligt där man vill att animationen skall följa tågets hastighet.
Bufferthöjden är 500 mm och HAMRA har 610mm så det stämmer inte helt - undrar vilken höjd man skall använda till 600 mm kopplet??? :confused:

Lite bilder så länge:

En liten tanke, HRRJ-vagnen har i dagsläget inga markiser längst med vagnen.
Iaf så har jag aldrig sett den i verkligheten med det.

EDIT: Jag får dåligt samvete av att inte säga hur underbart allt ser ut just nu! ¨
Så till LAn och Stora Vågen:
Tack för allt ert underbara arbete och samarbete! Jag önskar er allt lycka till jag kan få!

Äntligen kan jag känna mig lugn... ;)

lan 2012-01-06 21:14

Markiserna kan man ta bort genom att ta bort bog2 ur config:-!

X2an 2012-01-06 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 253313)
Markiserna kan man ta bort genom att ta bort bog2 ur config:-!

Oj, så pass! ;)

lan 2012-01-10 18:14

Änglar och Gnagare !

1 bifogad(e) fil(er)
Har just laddat upp HAMRA och HRRJ Sommarvagn nr 6.
De blåvita markiserna, som väl retar upp mången Solnabo, går lätt att ta bort i config.txt - se bild!

Eller, varför inte själv måla dom gulsvarta på texturen för att få det rätta "gnaget-stuket"!

Tänk att åka "öppet" till Råsunda och se "Gnaget" massakrera vissa "Änglar", det vore väl nåt ?

Robert 2012-01-11 09:53

Först och främst vill jag bara tacka för allt fint som du släpper. Det är guld värt.

Som en liten synpunkt så verkar Hamra bara gå att köra i DCC mode. I Cab mode händer ingenting. Om ni kunde ta en titt på det skulle jag vara evigt tacksam.;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.