![]() |
Herrljunga Lokstall
2 bifogad(e) fil(er)
Har börjat på Herrljunga Lokstall, ett rundstall med 6 portar, 2 uppställningsspår och anslutningsspår, verkstad och en 20 m vändskiva. Byggbild och orginal i nuskick.
|
Trevligt. Blir fint med mera svenska lokstall.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Kanon Lennart.
Då kan man byta ut dom polska plagiaten som man har nu ;):D:D. En sak som är bra med dom dock, är att man kan öppna och stänga portarna i spelet via en html-ruta. Är det något som går att få till, utan allt för mycket krångel? |
Det ser mycket lovande ut lan, svenska lokstall är det brist på i trainz! :)
|
Citat:
|
Citat:
det är tänkt att bli bättre än så, nämligen helt automatiskt, när man kör fram mot porten skall den öppnas och när man kommit in i stallet skall den stängas liksom när man kör ut ur stallet. Ett visst spel finns så att man kan stanna mitt i porten och dörrarna förblir öppna. Detta kommer att styras av skriptet som jag börjar få lite häng på nu. Varje spår skall detekteras separat med hjälp av triggrar med små radier. Vi får se om jag ror detta iland? Det beror på om jag lyckas med Herrljunga med vändskiva till. Forskning och experiment pågår som bäst men snart kommer tomten och stör! |
Hej LAn
Svenska Lokstationer för normalspår som passar för ånglok.. Kanon.:tumme_upp: Det ser redan mkt lovande ut (fattas bara annat). Jag antar att dom får det nya dörrskripetet (som jag skall börja labba med nu också). MVH / BjörnL |
Bra bjornl,
om du också börjar kolla detta! Det är rätt kritiskt var man placerar triggers för att passa olika lok. Speciellt tenderlok skapar en del problem har jag märkt. Jag har med "viss tveksam" framång stallat ett B-lok med tender i Slottsskogen men portarna flaxar till lite på vissa ställen. Men vi får väl jobba vidare!? |
Citat:
Tänkte mer på om man vill parkera ett lok precis utanför portarna, utan att dom öppnas automatiskt, alltså att man kan bestämma själv när, och om, dom ska öppnas. Men det är väl kanske lite överkurs :). |
Citat:
|
Citat:
LAn: När ställer du upp som magiker? Ekan: Avser du att blockera portarna!? Då blir lokverkstadens personal heligt förb-ade. Nisse |
Citat:
|
Trevligt med ett till lokstall + skiva.:tumme_upp:
Blir säkert bra, som allt annat du har gett dig på. Rullar iväg bollen från lokstall och skiva, till ånglok. Skulle vara ett trevligt inslag, vid lokstallet. Om våran skriptguru Svenolov, kunde skripta in på ångloken. Med eller utan rök, vid uppställning vid lokstallet. Drömmen vore ju, att man var tvungen att starta upp ångloket i ett par timmar i förväg, innan det skall användas. Så att panna och tryck, kommer upp i rätt arbetstemperatur. |
111213 Mellan Lussekatterna
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
då får du ju gå upp kl. 2 på natten och "påelda" för att kunna köra morgontåget kl 07:00!-} Jag har bakat isär de olika delarna som en vändskiva består av: Bilderna föreställer i tur och ordning: 1. Lokstallets geometri med sina fästpunkter för spåren och alla 24 triggrarna 2. Perspektivbild på samma sak 3. Baksidan med alla fönster till de ljusa trevliga verkstadsavdelningarna där Bengan tänker tillbringa nätterna med att samla ved för påeldning 4. "Pitten", som anglosaxarna säger, med sina utspårsfästpunkter. Inget "dig-hole" här inte, vändskivan är ju heltäckt 5. Själva vändskivan (spinner) med sina två fästpunkter för invisible track 6. Porten som skall fästas i de fästpunkter som ligger närmast utanför stallet 7. Portarna öppnas 85 grader och klarar då lastprofilen precis, i verkligheten öppnades portarna 90 grader men det går inte för då tränger mesherna in i varandra. 8. Totalbild på virrvarret! Tur att den inte är elektrifierad för då hade det tillkommit myriader av fler fästpunkter! |
Citat:
Där styr man öppning å stängning via propertyrutan i driver-läget. |
Men snälla Lan, först klagar du på att du får för lite respons på din fantastiska ström av alldeles underbara fordon för att sedan komma med ett nytt projekt som även det säkert blir fantastiskt det med. Snälla! Ge oss en chans att smälta godsakerna och prova dem. Innan man hunnit med att kommentera det senaste man sett från din verkstad så har du kommit fram med minst två nya produkter. Det här lokstallet är ju ett efterlängtat objekt för de flesta av oss, det finns ju inte så många svenskliknande på DLS. Kommer du att göra det med höjdskillnader i taket efter olika utbyggnader under åren som gått?
Näe det är kul att du fortsätter med vad du gör så bra. En mycket tacksam Trainzare. Stickanw |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
111214 Nästan klart
8 bifogad(e) fil(er)
Vändskivan och lokstallet fungerar bra ihop. Lite pill att justera ihop de två men det gick bra! De två första bilderna visar lite av det jobbet. Sen följer 5 bilder på stallning av en Sb-springare. Sista bild visar att ett lok kan stå utanför stängda portar utan html-ruta.
|
111214 Nattsvart
6 bifogad(e) fil(er)
Night-meshen till lokstallet klar och lite annat, blir nog släppt före Jul!?
Lite bilder igen: |
Ser kanonbra ut :).
Man behöver egentligen inte fundera över manuell portöppning, när spåren mellan skivan och själva stallet är så där kort. På bilderna jag visade, så rymms ju ett normaltstort lok på motsvarande spår, det var därför jag tänkte i dom banorna :). |
Förnämligt LAn.
En stillsam förfrågan (en sådan är ju alltid fri): Kan man kapa bort ett par portar? Bra för våra mindre järnvägar. Herrljunga lokstall kan väl sägas vara allmängiltig i utseende och funktion. Nisse |
Citat:
Men som sagt, mesher och skript blir allmän egendom när stallet och vändskivan är släppta och den som vill bygga vidare kan höra av sig till mig så skickar jag mesherna i nåt lämpligt format. |
Jättesnyggt, LAN!
Du får mig att starta upp mitt landskapsbyggande igen. Tackar, tackar.......... |
Ungefär såhär...
2 bifogad(e) fil(er)
...såg det ut senast jag besökte Herrljunga lokstall för ett styvt år sedan, mycket har säkert ändrats sen dess, men jag är nöjd med att kunna återskapa det med hyfsad realism i Trainz.
|
Fantastiskt även om det är Herrljunga så kan det nästan gälla för vilket stall som helst i Sverige. Om man kan och får ha några önskemål skulle det vara att du gjort det i tre delar. En vänsterdel, en mellandel och en högerdel för att kunna göra fyra eller fler lokplatser för mindre eller större stationer. Gärna då också med en sektion med större takhöjd.
Ett mycket vackert lokstall, nu är det bara ekans sotmopp och oljehink som fattas. Stickanw |
111215 Julstämning i Herrljunga
2 bifogad(e) fil(er)
Nu går det att stalla ett B-lok med stor tender, enda kruxet är att dörrarna flaxar till när ekipaget är halvvägs genom porten, troligen för att skriptet reagerar på tendern också, det kan säkert Svenolov fixa när han har tid?
|
Åh, va mysigt =D
*myser framför Bengans påeldade lok* |
Citat:
För övrigt, en fråga angående stalla in B-lok - det är väl inte släppt? Eller har jag missat detta? Och visst kan man stalla in E-lok av vovvens fabrikat också - de är väl mindre än B-lok? |
Hej lan!
Fantastiskt bygge du har gjort! Jag har även rundstall till Herrljunga i min rutt. Din ser mycket bättre ut än jag har. :tumupp::tumupp: |
Ett TIPS
En komplettering till denna post:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=20 När lokstallet står ungefär rätt så bör man ansluta de sex stallspåren och sedan finjustera lokstallet så att alla anslutningsspår blir helt raka (om man nu vill det). |
Generiskt Rundstall
1 bifogad(e) fil(er)
Kommer att bli ett byggbart lokstall också med allt från 1 till 23 stallplatser, återkommer om detta:
|
Tack för ännu ett fint svenskt lokstall. En fråga bara, jag lyckas inte få stalporrtarna att öppnas och stängas. Måste jag ladda ner något mer än de tre filerna som finns i nedladdningstråden för att få det att funka?
|
Citat:
|
Citat:
Bifogar en bild som kanske visar eventuella fel jag begått.;) http://i167.photobucket.com/albums/u...11216_0001.jpg |
Det lyser en röd knapp i nedre högra hörnet som säger att det finns ett skriptfel. Klicka på den, ta screenshot - klicka på more och ta screenshot. Posta dom här!
|
Hej LAn
Här händer det grejer när man är borta några dagar skall jag säga. Fantastiskt snyggt och jag får det att fungera helt perfekt :tumme_upp::tumme_upp: -- Robert Skillnaden mellan din setup och min är att jag har en kort (2-3 meter) i skala spårsnutt mellan lokstallsspåren och och spåren från vändskivan. Jag vet inte om man ens kan snäppa ihop lokstallet och vändskivan utan det och få det att fungera? MVH / BjornL |
Citat:
http://i167.photobucket.com/albums/u...11216_0002.jpg Tänkte ta och installera om allting och se om det löser problemet, återkommer om det. |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Fick till och med in F-loket, men då stängs portarna innan loket är helt inne och öppnas lite försent, så att strålkastarna går igen porten innan den öppnas. Förlängde spåret, med ett osynligt spår bakom lokstallet och satte en trackmarker precis med spetsen ut genom väggen och ställde in avståndet till 0.5. Så med lite finlir med portarna från Lennart, så borde det inte vara några problem att få in F-loket också, utan att portarna slår igen för tidigt eller går upp försent. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009