Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Svensk 30-talvilla från Visby villastad (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31351)

Bengan 2011-11-17 18:11

Svensk 30-talvilla från Visby villastad
 
4 bifogad(e) fil(er)
Öppnar ny tråd här, istället för att fylla ut downloadstråden med en massa annat.

Har krymt ner ena texturen till 512, den vänstra på bild och den högra ligger kvar på 1024. Knappt märkbart på lite håll, först när man kryper lite närmare som det syns.

Ett par missar i mappningen, som jag såg först nu, på bild 3.

Sen har jag försökt mig på, en stengrund och undrar, om du har lust att mappa trappen för sig själv.

spyfrog 2011-11-17 20:53

Det är ett himla snyggt hus iaf.
Både du och Björn har gjort ett bra jobb! :tumme_upp:

spyfrog 2011-11-17 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 249505)
LOD vet jag inte om det är värt besväret, på så här lätta modeller som husen ändå (förhoppningsvis...) är så tror jag inte att vinsten i prestanda är värt jobbet som man får lägga ned på det. Dessutom tar det mer plats på disken. Jag skulle nöja mig med en 512x512 textur och låta Trainz sköta resten. (.im-filerna skall ha en viss inbyggd LOD har jag läst någonstans, eller var detta bara en önskedröm?)

Nej, det var de gamla modellerna som hade inbyggd LOD - vad de nu hette.
IM har inte detta. Sen beror det ju på hur många polygoner man har för huset om LOD lönar sig....

För gamla verkstaden i Jädraås som STW gjort och som jag fick äran att släppa om fanns det t.ex. LOD men Trainz avrådde mig från att lägga in detta pga det låga polygon antalet. Jag vet inte vad Björnl har för polygon antal på huset här men om det är rund tusen kan det väl vara värt det? Man kan ju LODa texturen också.

spyfrog 2011-11-18 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 249455)
Hej igen

Ekan och Korvtiger fick mig inspirerad och det finns ju en oändlig mängd villaritningar från exakt rätt period från Visby Villastad som kan hittas här:

http://www.gotlandicaforlag.se/visbyvillastad/index.htm

Så jag svängde ihop 5 versioner av Blåelden 5L som i min värld är rappad.

Lite snabbjobb men ändå användbar tror jag.

MVH / Björn

Jag var in där och tittade men hittar ingen ritning med mått.... efter att ha kollat på typ 20 st börjar jag ge upp. Är skalan känd eller skall man bara gissa? Något mått måste man ju ha....

bjornl 2011-11-18 20:43

Hej Spyfrog

Jodå det finns många som har mått, det gäller bara att leta.

MVH / BBL

spyfrog 2011-11-20 21:59

Hej

Nu håller jag på med ett hus men tycker att 512 blir lite oskarp textur.
Är det prestandamässigt fel med två LOD nivåer varav en har 1024 textur och den andra 512 textur?
Vad säger expertisen?

leoj 2011-11-20 23:16

LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.

Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.

bear 2011-11-21 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 249722)
LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.

Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.

Å andra sidan om det är samma object så kommer texturen bara att laddas en gång. Dessutom skalar trainz i bakgrunden ner texturerna internt. Det är det man märker som att texturen lite långsamt blir skarpare och skarpare om man hastigt närmar sig ett objekt.

spyfrog 2011-11-21 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 249752)
Å andra sidan om det är samma object så kommer texturen bara att laddas en gång. Dessutom skalar trainz i bakgrunden ner texturerna internt. Det är det man märker som att texturen lite långsamt blir skarpare och skarpare om man hastigt närmar sig ett objekt.

Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?

bear 2011-11-21 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 249762)
Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?

Att göra LOD för texturer i trainz är som jag förstår dokumentationen helt bortkastat. Däremot bör man fortfarande göra LOD för själva 3d modellerna.

Vad gäller gäller storleken på texturerna så har jag för mig att dokumentatationen rekomenderar att man är återhållsam både med texturernas storlek och antal. Jag är osäker på sambanet mellan storlek på den initiala texturen och de skalade texturerna som faktiskt laddas över till grafikkortet. Jag tror att mipmap är ett begrepp som brukar nämnas i de här samanhangen.

Texture libraries kan vara värt att fundera på om man gör väldigt många liknande objekt som helt eller till delar kan använda samma texturer. Dessa laddas då bara en gång i minnet på grafikkortet. Det har också funnits stöd för att implicit detektera att flera texturer egentligen är samma basserat bland annat på filnamnet. Det blir lite mystiskt när samma textur helt plötsligt används på två objekt där man hade förväntat sig två helt olika texturer.

spyfrog 2011-11-24 23:13

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 48237

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också.... ;)

Bengan 2011-11-25 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 249906)
Bifogad fil 48237

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också.... ;)

Snyggt.
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.

spyfrog 2011-11-30 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 249941)
Snyggt.
Den kanske man kladdar på, i framtiden om det är OK.

Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)

Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf!
Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut.
Hoppas att Björnl kanske har några tips...

leoj 2011-11-30 13:43

Fönsterna, är dessa separata objekt i 3dmodellen? dvs nått som sticker ut en bit från själva modellen?
Om detta är fallet så ligger nog dessa dikt an.

bear 2011-11-30 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 250241)
Det ska nog gå bra, Bengan. ;-)

Just nu är huset hos Björnl för att han skall få ge lite synpunkter. Bland annat har jag problem med nightmode. Av någon anledning får jag en vit ram längst ut på mina "planes" som jag mappat med texturen för nightmode. Detta trots att jag varit väldigt nogran med att se till att jag verkligen inte har något vitt mappat i själva mappningen - det är svart där men det blir vitt iaf!
Dessutom flimrar fönstren ibland, förstår inte varför. Det ser inte bra ut.
Hoppas att Björnl kanske har några tips...

Flimret beror på att väggen och noghtmeshen ligger för nära varandra så att Trainz/grafikkortet inte kan bestämma sig för vilken som skall vara närmast betraktaren. Sök lite på Trainz och zbuffer för att läsa mera om problemet.

Vad gäller er vita så gissar jag att du har en vit bakgrund på din textur. Det är nämligen så att texturmappningen inte är helt exakt utan kan slaska lite. Därför är det lämpligt att göra texturerna så att det inte spelar så stor roll om mappningen missar lite.

spyfrog 2011-12-01 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 249906)
Bifogad fil 48237

Hus inspirerat av Pennskrinet 14 i Visby men något förenklat. Jobbar nu med nightmode för huset. Får se om det blir lite olika färger också.... ;)

Nu kommer en piiiinsam fråga - kan någon tala om för mig vilken färg väggen har i detta hus? Jag har en färgseende störning så jag har svårt att bestämma/se vissa färger - detta är en av dem. Behöver veta för att namnge huset rätt!

Bengan 2011-12-01 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 250386)
Nu kommer en piiiinsam fråga - kan någon tala om för mig vilken färg väggen har i detta hus? Jag har en färgseende störning så jag har svårt att bestämma/se vissa färger - detta är en av dem. Behöver veta för att namnge huset rätt!

Jag skulle nog kalla den för Aprikos.

spyfrog 2011-12-02 09:29

Nu är det "aprikosa" huset mfl släppta. Se i download forumet.

Bengan 2011-12-02 10:24

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 250404)
Nu är det "aprikosa" huset mfl släppta. Se i download forumet.

Möjligt att det även skulle kunna kallas för Terrakotta m.m. smådetaljer.

Fler hus är på G inom kort. Kloning och grundjobbet gjort på första huset, återstår bara fler kloningar och replace colours.

EDIT: Ommålningarna på Spyfrogs lilla hus, är nu upplagt i samma tråd i downloads-delen.

spyfrog 2011-12-02 20:47

1 bifogad(e) fil(er)
Nu när vi är på gång med hus så kunde vi ju inte ge oss med en familjshus - här är alltså ett flerfamiljs hus under uppbyggnad....

Bifogad fil 48410

spyfrog 2011-12-02 23:59

Kan för den intresserade meddela att mina hus är uppladdade till DLS och väl kommer att vara möjliga att ladda ner därifrån snart.

Bengan 2011-12-03 07:42

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 250478)
Kan för den intresserade meddela att mina hus är uppladdade till DLS och väl kommer att vara möjliga att ladda ner därifrån snart.

Då ska jag vara duktig och slänga upp mina ommålningar där också, så fort jag kommer hem igen.

Ska iväg och ha lite skoj med SKÅJ, till Furuvik och (H)julbord på hemresan. Födelsedagspresent från sambon (hon måste nog gilla mig).

EDIT: Tog mig tid, nu på morgonen. Att lägga upp dina hus, Björns hus och livbojen på DLS. Så dom dyker väl upp där, om några dagar.

.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009