![]() |
What is this?
1 bifogad(e) fil(er)
Vad skall detta månne bliva?
|
Hmm.. Det ser ut som SJ litt W? ;)
|
Instämmer med Rely.
Ett W. |
VA ett nytt ett. Ja du håller i varje fall ångan oppe. Men med så många ånglok på gång måste det vara rena bastun hos dig.
Stickanw |
Rätt, rätt, rätt !!!
Jodå, helt rätt men ledtråden var väl väl enkel, eller What?
Lite kuriosa är att när jag "låg i Lund" under 1970-talets mitt så stod detta lok uppställt utanför Teknis i Lund, och jag undrade då varför denna "skrothög" stod där, det var väl mest vin, kvinnor och sång som gällde på den tiden. Synd att man inte var "LokTok" redan då och haft en digitalkamera - redan då, i stället för en Pentax som var svindyr i drift! |
Loket som stod i Lund var nummer 1229, och stod där 1971-1976, säkert längre än så. Därefter förflyttades den till Järnvägsmuseum i Gävle(som skall ha fått den överlämnad till sig redan 1964), där den skall stå idag. Det är den enda av 5 maskiner (1228-1232) som byggdes som finns bevarad idag. Alla loken byggdes 1914.
|
Loket rustades upp av JVM under senare delen av 90-talet och under en av
museets årligen återkommande järnvägsdagar visades det upp under ånga. Jag var där och filmade det när det skötte pendeltågstrafiken mellan museet och Gävle C. Ett litet trevligt ånglok. Tyvärr läste jag nånstans att loket har "nåt sorts problem" idag. Vad vet jag inte........ |
111026 Boggier och meshplockande!
2 bifogad(e) fil(er)
Gjort klar boggierna och då måste man testa i Trainz, så man plockar ihop stommen till loket med delar från N och Y, justerar in bottenplåt, gångbord och panna någotsånär efter ritningen, sen är det nagelbitande tills Trainz behagar vakna till.
Med förvåning noterar jag att inte en del i boggi och animering har några grova fel - minsann, jag börjar bli noggrann !-} |
Enligt JVM så är det avställt pga läckage i rundpanna.
Senaste uppgift om att den var i drift är ifrån 2004: http://jvmv.se/arkiv/jvm_2004/rh_ugj_stallet.jpg |
Citat:
|
Citat:
|
en annan orkar ju inte ens mappa en bit väg ><
|
111026 Kvällning!
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Processen att sno delar från andra lok ser ni resultat av här: Gjort en textur W.tga som bygger på N-lokets textur, långt från färdig men - när jag "mergar" en mesh från ett annat lok så lägger jag genast på denna textur och mappar om om så behövs. Sen är det scale, move och vertexjustering tills delen är på plats. OCH naturligtvis Reset X form för säkerhets skull! Det är något som sätter sig i ryggmärgen när man gjort ett antal slidstyrningar!!! Ibland får jag öppna paintprogrammet och göra ändringar på texturen men det blir ren rutin efter ett tag. Kolbox och baktank från Sb, panna m.m. från Ke, en del från N och en del från Y. Det är så jag jobbar! Ni ser det nyinförda slutljusglaset som stackars Svenolov kämpar med att få bort i färdriktningen, baktill fungerar det perfekt. Alla animerade mesher från Y skall arbetas om, flyttas eller tas bort - men som sagt, jag känner att jag nu har bra koll på hur man skall göra! Bilderna visar dagsläget: |
Herregu' va snabbt det går för dig Lennart! Kanonsnyggt! Måste ju verkligen fixa en bana snart, att köra alla dina lok att köra på när dem släpps!
|
111027 Snart klart....
3 bifogad(e) fil(er)
W snart klar att gå till betatest, det som fattas nu är en fix till slutljusen av Svenolov och riktiga enginespec. av Korvtiger, samt lite småfix.
Tre bilder på "Wansinnige Wolfgang":-) |
Citat:
|
Citat:
Skulle tro att Korvtiger håller koll på detta. En ångloksspec är mycket mer komplicerad än en elloksdito! |
LOKE, ett teknologpåhitt???
1 bifogad(e) fil(er)
W-loket som stod utanför Teknis i Lund hade en prydligt målad SJ-metkrok och ett väldigt fräsch skylt med namnet LOKE nedanför, var dessa tillverkade på LTH, vilket jag tror, eller har det funnits ett W-lok som hette LOKE? Fyndigt i alla fall! Det blir nog en "loke"-variant med gasljus så småningom, vi får se?
|
Det lok som nu finns bevarat går under smeknamnet "Loke" Detta är något man kommit på i modern tid gissar jag, det har aldrig suttit någon skylt med det namnet på loket under dess tid som driftslok.
Angående enginespecses, jag kommer att göra specs med TS2009 (2.9) standard till alla loken när jag har klurat ut hur de fungerar. Mycket skumt har hänt sedan 2.5, både bra och dåliga saker. Jag sitter och småpetar i det hela, men det kommer inte att bli några nya specs innan betareleasen, det kommer senare. Den som finns nu till J-loket fungerar att köra i DCC-mode och loket rullar i CAB-mode, men dragkraften fel och pannans ångbildningsförmåga är helt uppåt väggarna. Den är i princip rakt av kopierad från någon annan specs. |
Tack Korvtiger,
som du säger alla ånglok fungerar att köra men acceleration, bromsträcka och sth är inte rätt men mindre störande. Jag behåller J-lokets enginespec. på alla tanklok så länge och F-specen på tenderloken (B och F). Blir kanske svårkört i CAB-mode men är ju lätt justerat när du får tid! Dessutom är ju hytterna långt från färdiga - får se när jag får tid med det??? |
Behåll LOKE-skylten
......vem vet!
Det kanske kan komma till användning en vacker dag. Då kanske du får chansen att skapa ett fungerande Stephensson slidstyrning också, i sanning en utmaning. Det finns fina ritningsunderlag och bilder till en sådan skapelse. /Håkan |
Det finns ingen anledning att forcera fram det här viktiga jobbet. Ångloken fungerar i Cabläge även om saker och ting är långt ifrån realistiska. Tills vidare njuter vi av skönheten och avvaktar med spänning vad Korvtiger hittar på.
Nisse |
111030 på kvällen
4 bifogad(e) fil(er)
Upptäckte av en slump att Wolfgang blivit helt fel i måtten. Hittade en front- och top-ritning och blev tvungen att bygga om en del, men nu ser W ut som sig bör, lätt skelögd och lite allmänt tafatt. Sån är byggarens värld, fulla av förändringar! Några bilder:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009