Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Donner Pass (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31125)

KMW 2011-10-22 19:06

Donner Pass
 
Ytterligare en spännande amerikansk rutt kommer nästa månad!
Southern Pacifics rutt Donner Pass som går från Nevada genom Sierra Nevada bergen ner mot San Francisco.
Donner Pass är en av de klassiska amerikanska järnvägsrutterna med ett högt och ofta insnöat pass över bergen.
Rutten kommer vara 225km lång och avbildar banan på nittiotalet strax innan SP togs över av UP.
Så det är mycket diesellok i Black Widow färgschema och de bör vara ordentligt vädrade eftersom SP hade mycket dålig ekonomi och körde sina lok hårt.

http://www.railsimulator.com/newsdetail.php?Ref=326


melin1971 2011-10-22 20:23

kul i och för sig med en riktigt lång bana. men hade varit roligare om de inte varit en us eller uk bana för en gång skull.

Dson 2011-10-22 20:33

Underbart! Ser jag fram mot! Amerikanska rutter är det tyvärr ont om, som inte bara är rena lokala rutter, fokuserade på växling. Men detta verkar kanon:)

gubben50 2011-10-22 20:37

Hej! Ta en titt på denna sida

http://railworksamerica.com/


gubben50

John

KMW 2011-10-22 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 247576)
Underbart! Ser jag fram mot! Amerikanska rutter är det tyvärr ont om, som inte bara är rena lokala rutter, fokuserade på växling. Men detta verkar kanon:)

Vet jag inte om jag håller med om, både Horseshoe Curve och NEC är ordentligt stora rutter.
Amerikanskt material finns också på http://www.trainsim.com/


Dson 2011-10-22 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 247583)
Vet jag inte om jag håller med om, både Horseshoe Curve och NEC är ordentligt stora rutter.
Amerikanskt material finns också på http://www.trainsim.com/


Ok, jo, absolut! Finns såklart en del amerikanska, stora rutter.
NEC är kanon, så även Cajon Pass.
Dessutom byggs det flera rutter, däribland hittar vi bl.a. "Willamette Pass" (Union Pacifics linje mellan Eugene och Klamath Falls), Tennesee pass och Allgehany Division.

Men som sagt - Donners Pass lär bli kanon och stämmer det att de inkluderar en SP-målning av C44'an så låter det bara ännu bättre!:)

Gripen00 2011-11-07 09:17

Låter intresant... för jag gillar köra gods transport mer änn passagerare

å vad tror ni om Lok 50 de snart med ska släppa ut?


gripen

Dson 2011-11-08 16:44

Lite uppdateringar som jag lyckats få reda på;

Det kommer medfölja ett antal Southern Pacific-målade lok, däribland C44-9W och GP9 (ser det ut som).
Men största nyheten, enligt mig, är nog en tvättäkta "Tunnel Motor" (SD40T-2), en variant av SD40-2 anpassad för de många och långa tunnlarna. Ett exempel är att luftintaget till kylarna är placerade längre ner, istället för högst upp på loket, för att få bättre kylning.

WIP-bilder finns på följande länk, observera att det är ett fotoalbum på Facebook och att man därför kan behöva ha ett Facebook-konto.

melin1971 2011-11-08 17:12

har väldigt svårt för amerikanska lok, alla ser likadana ut, och samma cab. nån skiljer väl sig i cab, men utseendemässigt ser de samma ut för mig. bara ommålat för att tjäna en hacka.

Dson 2011-11-08 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av melin1971 (Inlägg 248777)
har väldigt svårt för amerikanska lok, alla ser likadana ut, och samma cab. nån skiljer väl sig i cab, men utseendemässigt ser de samma ut för mig. bara ommålat för att tjäna en hacka.

Du har nog inte satt dig in i det då, helt enkelt :)

Det är stora skillnader mellan en EMD SD70Ace och en GE ES44AC, t.ex, både utseendemässigt, ljudmässigt och körmässigt.
Hytterna är i grunden lika uppbyggda, men det är ändå stora skillnader. GE och EMD har t.ex. helt olika display-layouter.

Det är ungefär som att säga att en T43 och T44 är samma lok, och hävda att man lika gärna kan måla om en T43 så ser den ut som en T44. Det tror jag inte någon här skulle acceptera.

melin1971 2011-11-10 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 248780)
Du har nog inte satt dig in i det då, helt enkelt :)

Det är stora skillnader mellan en EMD SD70Ace och en GE ES44AC, t.ex, både utseendemässigt, ljudmässigt och körmässigt.
Hytterna är i grunden lika uppbyggda, men det är ändå stora skillnader. GE och EMD har t.ex. helt olika display-layouter.

Det är ungefär som att säga att en T43 och T44 är samma lok, och hävda att man lika gärna kan måla om en T43 så ser den ut som en T44. Det tror jag inte någon här skulle acceptera.

vet inte vad de är, men loket lockar mig inte alls, tilltalar mig inte. vore förstås kul om de kunde släppa lite amerikanska ånglok som man kunde köra på banan, då menar jag lite äldre modeller än vad som finns på steam.

men klart... en svensk bana under ångloks tiden med svenska ånglok...vore nästan som rapport aktuellt för mig haha

Dson 2011-11-10 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av melin1971 (Inlägg 248882)
vet inte vad de är, men loket lockar mig inte alls, tilltalar mig inte. vore förstås kul om de kunde släppa lite amerikanska ånglok som man kunde köra på banan, då menar jag lite äldre modeller än vad som finns på steam.

men klart... en svensk bana under ångloks tiden med svenska ånglok...vore nästan som rapport aktuellt för mig haha

Som sagt - en förbannad skillnad mellan att pinna runt på en bangård och växla med en SW1500 (eller med en/två SD40-2 om man så vill) eller att köra ett långväga godståg på en längre linje.

Tycker man inte om amerikanska tåg behöver man inte - men för oss som gör det är Donner Pass kanon. Den har bangårdar, linjekörning och branta backar att ta sig an - med tunga tåg.

Förhoppningsvis får man lite bättre fysik också - de skulle åtminstone kolla på det när jag frågade om det.

Gripen00 2011-11-11 11:00

mm som om man har tåg bromsarna ligganda ann för länge borde dom me tiden brinna up mer eller mindre... märkte det på hästsko banan
bara låsa bromsen på 25% så var det lungt..... sen å använda den dynamiska bromsen är dödligt i RW3.. För första gången jag tog mig runt banan i neråt sluttning la jag på 25% dynamsik broms för å spara tåg bromsarna BAM fail tåget påkört bakifrån tänkte vad fasen?..
nästa för sök nu tittar jag från sista vagnen lägger på 25% dynamsk broms allt funkar fint tills 100m senare Bam påkörd bakifrån å urspårad..
å vad jag såg är att dom sista vagnarna börjarde mer mindre studsa fram å tillbaka på ett oralistik sett mot varndra tills dom spårade ur..
Så dynamisk broms ajabaja :-) tåg broms funkis ....
har sett mycket sådana här fel sen vi updaterade till RW3.. hoppas dom kan patcha up det fram på...

Dson 2011-11-11 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gripen00 (Inlägg 248898)
mm som om man har tåg bromsarna ligganda ann för länge borde dom me tiden brinna up mer eller mindre... märkte det på hästsko banan
bara låsa bromsen på 25% så var det lungt..... sen å använda den dynamiska bromsen är dödligt i RW3.. För första gången jag tog mig runt banan i neråt sluttning la jag på 25% dynamsik broms för å spara tåg bromsarna BAM fail tåget påkört bakifrån tänkte vad fasen?..
nästa för sök nu tittar jag från sista vagnen lägger på 25% dynamsk broms allt funkar fint tills 100m senare Bam påkörd bakifrån å urspårad..
å vad jag såg är att dom sista vagnarna börjarde mer mindre studsa fram å tillbaka på ett oralistik sett mot varndra tills dom spårade ur..
Så dynamisk broms ajabaja :-) tåg broms funkis ....
har sett mycket sådana här fel sen vi updaterade till RW3.. hoppas dom kan patcha up det fram på...

Hur ser tåget ut? Är du snabb på med dynamiska bromsen?
Amerikanska tåg har väldigt mycket slack i kopplen vilket gör att det kan skilja flera meter i tåglängd om tåget är sträckt eller ihoptryckt.

Amerikanska lokförare brukar ofta säga något i stil med "Dynamos is dynamite", dynamisk broms är dynamit. Fel använd är den livsfarlig.
Men sen är det som du säger, i RW är den dynamiska bromsen i princip värdelös. Så bättre fysik vad gäller bromsar hoppas jag på (En s.k. bail off-funktion vore ju drömmen, men det lär väl knappast komma i RW..), eftersom det i princip är nödvändigt för att över huvud taget kunna köra ett långt tåg och lättare vagnar då lätt kan tryckas av spåret av tyngre vagnar om man är oförsiktig.

Nyckeln till att ta ett långt och tungt tåg ner för en brant lutning, är att hantera bromsarna mjukt och fint och låta tåget tryckas ihop mjukt.
Jag brukar sänka bromsledningstrycket med ca 6-7 PSi till en början och eventuellt sänka trycket mer med 2 PSi åt gången, till dess att jag känner att dynamisk broms runt 40-60% och tågbroms håller hastigheten. Kommer jag till ett flackare parti, drar jag helt enkelt tåget bromsat över partiet.
Det är ungefär som det går till "in real life", när de bromsar tåg ner för långa backar och jag tror inte de oroar sig särskilt mycket för att bromsarna ska brinna upp...

Problemet med att köra på det sättet i RailWorks, är att fysiken är katastrofal. Dynamiska bromsen har inget set up-läge, lokets bromsar går inte att lossa oberoende av tågbromsen, tågbromsen är för snabb att ansättas och lossas, osv.

KMW 2011-11-18 17:22

Nu har det kommit datum för rutten Donner Pass.
Nästa vecka närmare bestämt på torsdag släpps rutten som är den största hittills, 140 miles = 225 kilometer.

/anders

Dson 2011-11-18 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 249567)
Nu har det kommit datum för rutten Donner Pass.
Nästa vecka närmare bestämt på torsdag släpps rutten som är den största hittills, 140 miles = 225 kilometer.

/anders

Och med rutten kommer också RSC's längsta scenario - över fyra timmar kommer det ta att slutföra scenariot!:)

Kan bli spännande - men fortfarande återstår vissa frågetecken, bl.a. verkar den inte innehålla s.k. "Super elevated tracks", dvs doserat spår.
Jag hoppas verkligen att jag blir motbevisad, men på bilderna de har släppt på Facebook ser det inte ut som att spåret är doserat i kurvorna, såsom det är på Horseshoe Curve.
Men bortsett från det och några smådetaljer som spårtexturer verkar rutten kanon!:)

Edit: Och efter information jag fått via deras kommentarsfält, har jag också lärt mig att kurvorna inte var/är doserade på Donner Pass IRL heller, så då var ju också det problemet ur världen

Gripen00 2011-11-24 12:53

idag är den stora dagen kommer att släppas runt 17:00 om jag har serr rätt

(fast lär väll ta 3-5 dagar innan det syns i steam )

KMW 2011-11-24 21:48

Rutten finns nu att köpa till ett introduktionspris a 15€ fram till 28e.
Kommer med två scenarion som är sex timmar långa!
Har inte mer än startat upp den och kört en Tunnel
motor en kort sträcka samt flugit över själva passet.
Blir spännande att kolla den lite mer i helgen.
Sett för lite nu för att ge något första intryck.


Hawk 2011-11-24 22:44

2 bifogad(e) fil(er)
Hej:)
Rutten verkar vara snäll mot FPS.
Skogen verkar vara den nya sorten ,med stora rutor. Typ "Forest" i MSTS eller samma som i Hästskon.
Doserade spår finns.
Lite ljusa färger på marken, men jag har bara kört ett eget senario i själva passet.
Snyggt jobbat att dom skickar med lok i både rent och smutsigt utförande :tumupp:

Gripen00 2011-11-25 00:02

bara 2? när jag läste fanns det 7 mission plus 5 free running

Gripen00 2011-11-25 02:18

gorde en snabb ut räking 1500min för å köra alla updragen i normal mode
det är en massa timmar (vet inte hur många timmar orkade inte räkna ut det klockan är nu 0200:grin: så nu ska jag :godnatt: å :kora: vidare i morron

jag med märke på första uppdraget det är lite väll ljusa färger men annars grymt bra jobb vad jag kan se...

Mawkish 2011-11-25 14:26

Blev inspirerad att testa denna rutt men usch och fy...måste säga att jag är grymt besviken :tumner: Copy paste med samma träd(som ser riktigt kasst ut också), samma marktextur i 60miles gör det riktigt tråkigt att köra. Träden försvinner i olika vinklingar av kameran, vägar som inte passar in i terrängen,träd som står mitt i vägarna och flygande spår där marken inte sitter mot ballast. Förväntar mig mer av något från RS.com måste jag säga.

Dson 2011-11-25 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 249926)
Blev inspirerad att testa denna rutt men usch och fy...måste säga att jag är grymt besviken :tumner: Copy paste med samma träd(som ser riktigt kasst ut också), samma marktextur i 60miles gör det riktigt tråkigt att köra. Träden försvinner i olika vinklingar av kameran, vägar som inte passar in i terrängen,träd som står mitt i vägarna och flygande spår där marken inte sitter mot ballast. Förväntar mig mer av något från RS.com måste jag säga.

Man har ju sett screenshots av sådant där i WIP-albumet men att de skulle släppa rutten så?!

Verkar som att de stressat fram rutten rejält. Men så tog den ju bara lite drygt en månad att bygga, från början till slut...

Hawk 2011-11-25 16:22

Hej:)
Jag ville kolla hur rutten var, så jag köpte den så fort den kom till Steam.
Skyll inte på mig ifall ni som köpt, inte gillar den.
Men det var ju alla fall halva priset...., ingen förmögenhet;)

Jag kommer nog inte att köra så mycket på rutten känns det.

Mawkish 2011-11-25 16:47

Skyller inte på någon Hawk :) mja mer än de som tog beslutet att släppa den här rutten i befintligt skick förstås. Tyvärr var jag dum nog att trycka på köp, visst kostade inte skjortan direkt och jag fick ett lok som jag inte hade men denna rutt är rena rånet för någon annan summa än gratis enligt mig. Ta bort P:et i ruttnamnet och det sammafattar ungefär vad jag tycker om det hela,tvi! :mad:

Hawk 2011-11-25 17:04

Mawkish
Vi får väl gå samman och reklamera rutten, så vi får pengarna tillbaka
Du kanske kan skriva ett bra brev.

Totte 2011-11-25 17:04

Jag har också rutten och testat. Bra rutt, men lite slarvigt byggd. Spåren lutar vid kurvorna är bra. Rutten borde vara gratis för den låga byggnivå.

KMW 2011-11-25 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Gripen00 (Inlägg 249908)
bara 2? när jag läste fanns det 7 mission plus 5 free running

Jodå det finns fler scenarion än två, vad jag menade är att det finns medskickat ett par extrema scenarior som är hela sex timmar långa.


Dson 2011-11-25 18:22

Den har fått lika dålig kritik på ett av de större amerikanska forumen för Railworks, "Railworks America". Där är det inte heller några glada toner direkt.

Bland annat är man där riktigt förbannade på dålig spårläggning (Spåren går från helt plant till 2.2% lutning direkt, utan någon utjämning), hål i tunnlar, mark som sticker ut från tunnelväggar, spår som hänger i luften osv.
Sen är det vissa småsaker såsom att hytten och numreringen på Dash 9'an är helt felaktig (SP's C44or hade analoga instrument och var numrerade i serien 8100-8200) och att det tycks vara samma träd över hela rutten.

Jag har själv inte prövat rutten, men efter vad jag läst mig fram till tycks rutten vara framstressad och långt ifrån klar egentligen. Förbannat trist, för efter att ha sett Horseshoe Curve hade man helt klart större förväntningar.

Hawk 2011-11-25 22:38

1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Skickade det här brevet till Steam.

Basse 2011-11-26 01:05

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 249959)
Hej
Skickade det här brevet till Steam.

Tyvärr är Steams regler mer eller mindre Köpt är köpt.

Saxat från Steam: As with most downloadable software products, we do not offer refunds for purchases made through Steam - please review Section 4 of the Steam Subscriber Agreement for more information.
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/
An exception is made for games purchased during a pre-order period if the request is received prior to the games' release date.

Du kan alltid försöka men tror inte du får något tillbaka. Dessvärre.

Hawk 2011-11-26 22:02

Hej:)
Jo det stämmer, jag fick inget tillbaka.(men det hade jag inte räknat med heller)
Men någon gång skall man ju pröva, om man som nu är missbelåten med en rutt (en vara).
Kanske många andra skippar köp, så slipper dom bli besvikna;)

Om många klagar, så kanske det kommer en rejäl Patch till rutten längre fram, som rättar till alla fel mm

Hawk 2011-11-26 22:11

skit samma

Dson 2011-11-26 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 250019)
Hej
Kan du ge någon länk ?
Jag hittar inget ....

Det finns två trådar i ämnet, dels "Donner Pass - Out now" som skapades när rutten släpptes. Tråden är numer låst, det finns liksom inte så mycket mer att skriva.
Sen finns "Donner Pass - List of issues" som för en lista på alla problem och buggar - och det är många.

Tyvärr tror jag inte att det blir så mycket av en patch till rutten. Möjligen kan jag tänka mig att vissa grafikfel såsom hus och vägar som flyter in luften åtgärdas, men ska man fixa spårläggningen kan man lika gärna göra om rutten från scratch. Den är helt enkelt förstörd i grunden. :(

MatsH 2011-11-26 23:13

För att få lite mörkare texturer så kan man följa tipset i följande post från styckx hos RWA:
http://railworksamerica.com/forum/vi...tart=30#p38441
Det kräver dock en del editerande av blueprints, så det är bra om man har lite koll på hur
sådant fungerar. Fråga inte mig bara. ;)

mvh .... Mats

Hawk 2011-11-26 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH (Inlägg 250032)
För att få lite mörkare texturer så kan man följa tipset i följande post från styckx hos RWA:
http://railworksamerica.com/forum/vi...tart=30#p38441
Det kräver dock en del editerande av blueprints, så det är bra om man har lite koll på hur
sådant fungerar. Fråga inte mig bara. ;)

mvh .... Mats


Hej:)
Jag läste också det inlägget, men har inte en aning om hur man skall göra.:(
Kan du Mats göra något, så att det blir mindre vitt och lägga upp filerna här i forumet

KMW 2011-11-27 13:23

Har nu kört ett scenario på rutten och kritiken är befogad men helt skräp tycker jag inte den är trots det.
Visst finns det missar som rätt enkelt hade undvikits med en bättre kontroll innan den släpptes som flygande objekt och glipor i tunnlar.
Sedan finns kritik som man behöver mer detaljerad kunskap om Donner Pass och Southern Pacific.
T.ex. att det är fel nummer på vissa lok och en vit rand som inte ska vara där.
Jag är dock ingen SP fantast så sådana detaljer kan jag ha överseende med.
Däremot älskar jag långa godståg i de karga berglandskapen i västra USA och ur den synpunkten är rutten rätt.
Kör man dessutom vinter scenarion så är det lättare att ha överseende med en del av missarna.
Kanske om det är kraftig kritik på de amerikanska forumen att det kan komma en uppdatering som rättar till en del av felen.

Jämför jag NEC, Horseshoe Curve och Donner Pass så är Donner Pass den som är sämst byggd.
För min del uppvägs det delvis av att det är en typ av rutt som jag älskar.
Men om du står i valet och kvalet att välja mellan de amerikanska rutterna och inte är helsåld på karga skogsklädda bergsrutter så rekommenderar jag en av de andra.
Vilken av dom beror på vad du är intresserad av då de ju är rätt olika.
Jag kommer dock köra vidare på Donner Pass och är inte helt missnöjd om dock lite besviken på en del av missarna.

Slutligen angående Steam och att returnera mjukvara som man köpt så är deras regler inte olikt andras.
Så fort du har öppnat förpackningen eller laddat hem mjukvaran så är det kört.
Annars skulle man ju kunna köpa programmet, kopiera det och sedan direkt returnera originalet.
Nej jag ser de €15 som en del i att stötta den fortsatta utvecklingen av RailWorks.


MatsH 2011-11-27 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 250038)
Hej:)
Jag läste också det inlägget, men har inte en aning om hur man skall göra.:(
Kan du Mats göra något, så att det blir mindre vitt och lägga upp filerna här i forumet

Nja, det var därför jag skrev att ni inte skulle fråga mig. :o
Jag är inte särskilt väl insatt i blueprints, även om det säkert skulle gå att läsa sig till
hur man gör. Dessutom har jag inte Donner Pass, och planerar inte heller att skaffa den.
Det var bara ett tips till den som har lust, men kanske missat inlägget hos Railworks America. :)
mvh .... Mats

Mawkish 2011-11-30 23:20

När jag spytt galla över denna rutt så får jag väl ändå medge att detta är mycket trevliga nyheter och vem vet kanske kan man avnjuta denna rutt ordentligt när uppdateringarna är klara :) Det enda som jag inte förstår är hur några saker "snuck pass" i testningen när det var så uppenbart efter 5min körande men i vilket fall skönt att dom inte bara la locket på för jag kände mig lurad som bara den även om det inte handlade om stora summor :)

Citat:

As hopefully you all know by now, we value your opinions on all aspects of our products and community including feedback on the additional content we make for Train Simulator 2012. We have received some feedback on the recent Donner Pass add-on, and it is clear that a few things have snuck pass our testing processes. We're going to fix these issues as soon as possible.

We will do these fixes in two stages. First, this weekend we will work on the visual errors that crept in. Then, later in December, we will fix the issues reported in the tracks (we need a bit more time to check these fixes as there is a potential to require rework of the scenarios and follow on testing).

We appreciate your patience and understand the frustration caused when products don’t meet expectations. Rest assured that we're working to improve our testing so we make the best possible add-ons for Train Simulator 2012.

KMW 2011-12-02 22:17

RailSimulator.com (http://www.facebook.com/photo.php?pi...d=258680273090)

Tonight we are releasing the first of a number of patches designed to address the issues raised by our customers about the Donner Pass. While this patch addresses many of the glitches and terrain issues it by no means solves all the issues raised. We will let you all know when the next patch is ready in the near future. We would like to apologise sincerely for any disappointment caused by issues with the Donner Pass. After the patch is released this evening you may need to verify your cache. If you need to know how to do this, please email support@railsimulator.com

Fix List:
• Fixed Floating Scenery at Truckee
• Fixed Floating Scenery at Colfax
• Fixed Tunnel Mouths around Donner Summit
• Cascade Bridge fine tuning
• Emirgrants Gap Improvements
• Added Casino / Arcade Signs to Reno area
• Checked all tunnels have correct cutting through terrain
• Fixed Floating buildings at Verdi
• Fixed gap in scenery north of Truckee
• More detail added to scenery south of Truckee
• Removed trees over roads near Donner Summit
• Added a missing bridge
• Added more weeds near Tunnel 29
• Improved scenery between Tunnel 28 - 23
• Added missing bridge at Auburn
• Fixed floating scenery at Auburn
• Improved Newcastle tunnel mouths
• Fixed floating scenery at Newcastle
• Added more scenery north of Tunnel 1
• Fixed floating scenery in the Rocklin area
• Improved Rocklin station area
• Fixed floating buildings east of Roseville Yard

Heder till RailWorks.com att de faktiskt lyssnar på kritik.
Inte alla utvecklare som gör det.



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009