Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   CF4 till hösten kanske ? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30469)

lan 2011-07-14 21:50

CF4 till hösten kanske ?
 
Efter Korvtigers fotosafari i Brösarp damp det ned massa bra bilder och ritningar på mitt skrivbord. Jag trodde K själv ville bygga denna pärla bland furuflak, men han passar den till mig ? Möjligen beroende på att den inte har "solgrindar" utan "rutgrindar" eller att den är av "simpelt" furu och inte av teak ? OK. Handsken är kastad och jag får väl plocka upp den fram på höstkanten. Med den ritning som damp ned "mmåååsste" man bara göra en backdrop i byggprogrammet, eller hur ? Etnologi eller folklivsforskning i all ära men bygga tåg är kul !

rely 2011-07-14 22:01

Trevlig vagn LAn! Om du tar dig tiden att bygga på den i höst så kommer jag gladerligen att läsa om dina framsteg!

spyfrog 2011-07-14 22:02

Haha, jag älskar dina bildkommentarer Lan! :D
Man nästan ser framför sig en allmoge som överdoserat på bönor och fläsk till lunch....

korvtiger 2011-07-15 17:30

Rotationsventilator? Det var ett roligt ord, men det är en gasblandare till AGA/Dalénbelysningen som pilen pekar på i alla fall. ;)

lan 2011-07-16 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 241567)
Rotationsventilator? Det var ett roligt ord, men det är en gasblandare till AGA/Dalénbelysningen som pilen pekar på i alla fall. ;)

Ack ja, jag har för livlig fantasi, men jag lär mig ju nytt av dig. Men de andra knopparna på taket är väl ventilatorer ? Du får gärna berätta hur man blandade till gasen till lamporna vid tillfälle. Misstaget kom av att fläktarna på restaursngvagnarna drevs av en liknande mojäng, så jag tänkte att SJ var lika hygglig mot allmogen som de finare resenärer som hade råd att äta i restaurangen, att slippa os, men det "sket" man väl i. Vi får vara glada att SJ spred lite ljus åt arbetarklassen!

korvtiger 2011-07-16 18:54

De övriga pinalerna på taket är ev tvenne typer, dels är det som du säger luftventiler, de verkar vara av två typer, (kan vara av brist på delar under restaureringen) dels luftsugare av Groves modell och dels torpedoventiler. Från vänster räknat är nummer 3, 5 och 6 torpeder och 8 är en Groves. Ursprungligen har alla ventiler varit av modell Groves.
Ritningar på ventilerna finnes i Arlöfkatalogen,
Torpedoventil N: o 461 Pl. A. 42
Luftsugare modell Groves, N: o 591 (utan hållare N: o 594) Pl. A. 58

Resten som sticker upp är gaslampornas rökhuvar, som avleder de rökgaser som uppstå vid förbränning och förser lampan med syre, för att upprätthålla förbränningen. För ritning samt bilder och beskrivning av Dalénbelysning med Acetylengas hänvisas till följande dokument:
http://www.wnj.se/underleverantor/vv...vagsvagnar.pdf
Sida 28, 30 DBAD-330
Sida 35 LDB-750
Se även bild DSCN1201-1, som jag skickade, som jag tog i Skåne, visserligen inifrån C3c-vagnen, men det är en lampa av samma sort.
De syns även på CF4-ritningen, vissa har dock en annan typ av rökhuv.

Notera på bilden ovan att en av dessa sitter över gavelplattformen och att man faktiskt ser lampan skymta nedanför takfoten. Jämför med min nya teakvagn Ao4, som också har en gaslampa placerad där. Dock så kan den vara av fel sort på kortet ovan, enligt dokumentet skall lägre lampor placeras över gavelplattformar och enligt bild 1198-1 från Skåne så är den lampan av kort typ, LDB-650. Troligtvis ytterligare en missad detalj /brist på delar under renoveringen av 1655.

CF4 är en mycket användbar vagn, som kan sättas in i både person och i godståg, då den ofta användes som konduktörskupé och personalvagn,
Se den lilla bilden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=15503

lan 2011-07-16 22:11

110716 Startat upp.
 
2 bifogad(e) fil(er)
Tack Korvtiger för en uttömmande utredning av ventilatorer och annat, kommer till användning sen! Började snickra furuflak idag och det faller väl ut enligt min bedömning. Har använt dina bilder och bänt och klippt till texturer. Tekniken går lätt om man har bra foton att göra texturer av!

KMW 2011-07-16 23:26

Mums, vågor man hoppas på en lejonbur sedan då du här har en mycket bra grund.
Och efter en lejonbur är en CC2 inte långt borta, och ... ;)
Fantastiskt roligt att droppa in i Trainz forumet och se vad ni pysslar med.


lan 2011-07-17 09:01

C4an har jag redan byggt:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ht=glasveranda

Men CC är ju en kul vagn så småningom!

Bengan 2011-07-17 09:34

Fy vad tråkigt, är hösten redan här.:grin:
Jag som precis har börjat med semestern och hoppats på några sommarveckor.:visslar:

Hur som helst, så ser det bra ut och kommer att bli ett trevligt tillskott bland allt ditt andra material.:tumme_upp:

korvtiger 2011-07-17 10:14

CC2 ligger lååångt ifrån en C4 och en CF4. De två sistnämnda är långt mycket mer besläktade med varandra än CC2, som ju är ursprungligen byggd av två C3x vagnar. Jag kan avslöja att både C3x och CC2 ligger på mitt ritbord som teakvagnsprojekt etapp III...

Lan: Taket skall var rakt! Nu slokar det i ändarna!

lan 2011-07-17 11:40

Då släpper jag CC2/4 till dig!
Jo taket på 1655 slokar i ändana, kolla på Gävlebilderna!

KMW 2011-07-17 13:55

Så sant, CC2 bygger på två C3d vagnar och inte C4.
Trevligt att se C4, hade jag missat att den redan var bygd.

Apropå taket håller jag med Korvtiger, rakt tak är det man ser på alla ritningar och de flesta bilder även om du tydligen lyckats hitta en med slokande tak?


lan 2011-07-17 15:21

110717 Fler detaljer.
 
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har blider på 1655 och den har slokande tak, men Korvtiger kan numera skripta så man kan välja vilket tak man vill ha, liksom vagnnummer mm.

Idag har himlens portar öppnat sig över västkusten så det blev "lite" gjort idag också:

korvtiger 2011-07-17 17:34

Att taket slokar där beror på att vagnen är gammal och att de som har renoverat den inte orkat bryta upp hela taket och lägga om regelverket där. Syns ganska bra på bilden -060909, där man i den högra änden av vagnen tydligt ser hur den bortre takfoten böjer sig neråt, ju längre från gaveln den kommer. Dels så kan man nog lite luras av den andra bilden, då kamerans lins gör att saker blir lite böjda med det perspektivet, fenomenet, som kallas tunnformig distorsion, (barrel distortion) kan man nästan se bara man tittar på bilden jmf: http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_%28optics%29

Så inga slokande tak här inte! De enda vagnar som har haft slokande tak är de stålvagnar som byggdes för OKB på 20-30-talet. Ser fruktansvärt fult ut i mina ögon. :D

lan 2011-07-17 19:34

1 bifogad(e) fil(er)
OK då då, jag tyckte det såg bra ut med slokande tak (gillar tyska Gäddvagnar) men jag får väl böja mig (eller sloka) för expertisen. Alltså, rakt tak ! Sen kanske jag gör en med slokande tak och behåller för mig själv!?

Eder "lydige":

lan 2011-07-18 23:12

110718 spårsättning och slutkläm.
 
7 bifogad(e) fil(er)
Nu återstår en del arbete med dag- nattinredning, men först baggagehyllorna och lite resgods i resgodsavdelningen. Grindar, gavel- och resgodsdörrar öppnas vid stationsuppehåll i 15 sek (går att ändra). Den sedvanliga "Toahytten" blir startpunkt för rundvandring inuti vagnen. Denna vagn kommer att släppas när den är godkänd av mina flitiga betatestare - alltså till hösten (2011!) som utlovat, därför att alla STL-skript fungerar underbart tack vare Svenolovs insats.
Laddar upp lite bilder på dagens eskapader:

spyfrog 2011-07-18 23:16

Fantastiskt LAn.
Dina skapelser är som små praliner, man vill bara njuta av dem. :tumme_upp:
Det enda som är trist är då att det tydligen redan är höst men det kan ju isf förklara dagens väder.... ;)

Nils Blid 2011-07-18 23:25

Vill bara på bästa skrytvis omtala att jag färdats i en sådan här vagn utan fyr i kaminen varför jag fortsatte resan i J-lokshytten. Tidpunkt 1959 så där och platsen järnvägen mellan Filipstad - Kristinehamn.

Nisse

andreas_92 2011-07-19 01:17

Mycket fint Lan! :tumme_upp:

lan 2011-07-19 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 241745)
Vill bara på bästa skrytvis omtala att jag färdats i en sådan här vagn utan fyr i kaminen varför jag fortsatte resan i J-lokshytten. Tidpunkt 1959 så där och platsen järnvägen mellan Filipstad - Kristinehamn.

Nisse

Måste ha varit en lika "traumatisk" upplevelse, som dagens SJ-resenärer råkar ut för varje vinter numera!? Den stora fyrkantiga lådan under vagnen är "asklådan" till kaminen och där fanns en mängd rör som väl fördelade värmen i vagnen. Undrar om det var "vattenburen" värme till elementen. Den ende som möjligen vet något om detta är väl Korvtiger, som vanligt? I övrigt har detta varit ett bra projekt eftersom jag fått full använding för mina hopsamlade tekniker (recycling[C4 m. fl.], slice, scale och inte minst att känna mig trygg med UWV-mappning och alpha-mappning. Man lär sig massa ny teknik bara genom att bygga och experimentera, går nåt åt jehenna så är den magiska räddningen Ctrl-Z (ibland femtioelva gånger) !

I morgon blir det väl mest att sätta attachments för hyllbaggage och resgods, sen skall jag separera inredningen från utsidan och göra en dag- och en nattinredning.

lan 2011-07-19 01:45

Polygonbekännelser
 
För niträknare och andra med polygontrauma kan jag meddela att det totalt kommer att röra sig om ca 20 000 polygoner, varav ca 5 000 kommer att vara utsida, ca 10 000 inredning (dag och natt) och resten boggier, dörrar och grindar mm. Att dela upp en modell på detta vis har visat sig befrämja den s.k. "frame-raten" i spelet. Det tar en stund för Trainz att växla från dag- till nattmesh liksom det tar en stund att rendera hytterna men när det väl är gjort flyter det på bra. Detta är naturligtvis avhängigt av hur mycket annat man har på banan. Jag har märkt att t.ex. LOD-växlingar också kräver en hel del datorkraft.
Bumpmaps (numera Normal-maps) kräver också sin tribut av datorkraft så det har jag skippat, för det mesta går att lösa med bra texturer (referens Ekan).

Godnatt i torp och hängmattor, det är fortfarande sommar !?

korvtiger 2011-07-19 09:37

CF4b uppvärmdes med ånga från kaminen, vars ånga gick runt i vagnen i samma ledningar som till tåguppvärmning, av typen Storckenfeldt. Så detta var väl som en mycket liten ångfinka om man ville så. 5 av vagnarna som gick på malmbanan hade elektrisk uppvärmning den 1 Juni 1930.

CF4a hade år 1930 också högtrycksångvärmeledning system Storckenfeldt, men även "Varmvattenvärmeledning system, Värmebolaget, Göteborg Vattnet kan uppvärmas genom eldning och ånga." Har aldrig hört talas om detta förut, men jag gissar att det är som vattenburen värme i ett hus, Jag undrar dock om den går i samma system som högtrycksångvärmen.

Men då denna vagnen är representerad, tidigt 1900-tal så var det som på CF4b, även på CF4a, fast utan elektrisk uppvärmning.

Nils Blid 2011-07-19 11:19

Upplysningsvis kan jag nämna att vagnen användes så sent som i mitten av 1970-talet på Malmbanan – en fantastisk resa berättad av stinsen på Kiruna C. Huruvida resan skall återberättas i Forum får Lan avgöra.

Nisse

lan 2011-07-19 11:22

110719 På natten avslöjas gliporna !
 
2 bifogad(e) fil(er)
Tack Korvtiger för förklaringen, på den detaljerade ritning jag fick av dig är massa rör och ledningar utritade så även om man inte modellerar dessa så är det intressant att veta vad det är.

Fått på nightmeshen och då avslöjas obönhörligt alla glipor, så nu börjar ett intensivt drevarbete runt fönster och annat!

lan 2011-07-19 17:15

110719 Sista passet.
 
8 bifogad(e) fil(er)
Nu är jag rätt nöjd med CF4b. Den går till betatest idag, sen dröjer det väl ett tag innan dom hinner testa, för det är möcke nu ! Det fantastiska svenska signalpaketet börjar tydligen "se ljuset i tunneln".

Jag laddar upp lite bilder som visar CF4 1655 ur olika vinklar. Om man kliver ombord så startar man på muggen där konduktör Åssbon Nilsson gömt sig av skäl som uppdagas om man putsar av den smutsiga spegeln. Sen kan man vandra runt i vagnen med Å och t.ex. bliga på alla snygga australiensiskor som åker med.

CF4 kommer snart, eller "coming soon" som Auran hade som slogan ;-}
(fler bilder i nästa post)

lan 2011-07-19 17:19

Ännu fler bilder...
 
8 bifogad(e) fil(er)
Lite mer smakprov på CF4.

lan 2011-07-19 17:22

En sista bild !
 
1 bifogad(e) fil(er)
Sista bilden på CF4 innan releasen. Klart för avgång alltså !

rely 2011-07-19 17:23

WOW! Det gick fort! :O Det ser mycket bra ut LAn!

alex 2011-07-19 17:47

En fantastiskt fin vagn Lan! :applad:

korvtiger 2011-07-19 18:53

Mmh, vilka kurvor! Sådanadära svängningar och träslag på bagagehyllorna ser man inte i dagens tåg inte, det var bättre förr, som man säger. :D

Kommer det att bli en CF4a också?

henrik645 2011-07-19 20:09

Det ser jättesnyggt ut! Det är 119 timmar sen du startade den här tråden, och den är redan färdig!:eek:

lan 2011-07-19 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 241781)
Mmh, vilka kurvor! Sådanadära svängningar och träslag på bagagehyllorna ser man inte i dagens tåg inte, det var bättre förr, som man säger. :D

Kommer det att bli en CF4a också?

CF4a skiljer sig ju endast på att inredningen var annorlunda och vänstervriden vad jag kan få ut av ritningen så jag tror inte det blir nån, inte av mig i alla fall ! Jag är väldigt nöjd med att ha fått till CF4b på en vecka. Utan att ha byggt C4 innan hade det väl tagit en månad minst, och utan alla andra användbara mesher jag har hade det väl tagit ett halvår !?

Så ett gott råd till alla er byggare:
Spara och försök hålla reda på allt ni bygger ! Jag behöver snart en databas för att hitta bland mina säkert 10 000-tals mesher.

lan 2011-07-20 16:43

110720 Förändringsarbete!
 
5 bifogad(e) fil(er)
Efter ett otal påpek av Korvtiger har dagen ägnats åt att rätta till saker och ting. Lite bilder som illustrerar lite av det jag gjort idag. Förväntar mig en ny lista från Korvtiger, men förhoppningsvis kortare denna gång !?

lan 2011-07-21 17:11

110721 Olika skyltar !
 
2 bifogad(e) fil(er)
Envis som jag är så är jag tvungen att bevisa för vissa skeptiker att på en vagn där högersidan och vänstersidan är spegelbilder klarar man sig med en sidotextur om alla skylttexter läggs som separata mesher med en alphatexture! Men jag kan se vitsen med att ha både höger- och vänstersida på texturen när man gör ommålningar om man vill variera utseendet på sidorna. Så den nya varianten på vagnen har både och! Jag kommer att skicka den till mina betatestare, med ett PM hur man byter skyltar strax.

Två bilder med mässing- resp. emalj-skyltar. Sen blir det upp till målarna att förfina och utveckla det hela.

GBSF 2011-07-22 01:24

Som vanligt; Otroligt snyggt Lan!

lan 2011-07-24 18:28

110725 Det mesta börjar fungera!?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Dörrskriptet tog en stund att komma underfund med, men som tur är är Svenolov duktig på att dokumentera, så det gick att "läsa in" och implementera.

Resgodsdörrarna går nu att öppna i Surveyor för att titta på allmänna villervallen i resgodsavdelningen. Dessutom går tiden för "Öppethållande" av dörrar och grindar vid stationsuppehåll att ställa i Surveyor. En bild på "status quo":

stickanw 2011-07-25 01:04

Lan!
Nu har jag suttit flera gånger och dagar och dreglat över dina alster, både lok, bussar och vagnar och funderat på vad jag ska skriva för klatchig kommentar som berömm.

Snyggt (ord räcker inte till ändå)!

Stickanw

lan 2011-07-25 13:04

110725 cdf1
 
2 bifogad(e) fil(er)
Det var inte så svårt att bygga om CF4 till CDF1.

leoj 2011-07-25 14:47

Vad ska man säga lan?

Du är mästaren!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009