![]() |
Byggtips
Jag startar denna tråd för att ge lite tips och råd hur man hanterar byggprogrammen. Jag kommer att visa hur man gör BJ litt O i gmax/max. Andra får gärna fylla på med sina erfarenheter och projekt från alla olika byggprogram.
I nästa två poster kommer jag att i bildserier med text visa hur jag gör loksidor och litt-skylt. Var noga med Rubrik på Posterna och ange vilket byggprogram det gäller! |
BJ litt O, loksidor och litt_skylt . Del I [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
Här kommer den första bildserien:
|
BJ litt O, loksidor och litt_skylt . Del II [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
Här kommer Del 2.
|
Finfina guider, här skall byggas lok!:)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej Lan!
Kul att du visar hur man bygger tåg! Så här fick jag den till hittills: Detta är första gången så jag tror att det finns några fel! |
Några erfarenheter I
Marmar, ser strålande ut tycker jag! Fortsätt!
Anm 1. Det är inte nödvändigt att konvertera de rektanglar som skall attachas till huvudrektangeln men den måste konverteras till Editable Spline för att man skall kunna attacha de andra. Anm 2. Reset X-form gör jag efter Extrude innan spegling och texturering annars får man lätt problem med dessa. Anm 3. Ctrl-Z är alla byggares vän, ställ antal "ångringsnivåer" gmax högt så kan man backa långt när saker går riktigt snett. Reset X-Form kan man inte ångra så spara alltid innan ni gör ReX. |
BJ O gmax-fil + texturer till backdrops
3 bifogad(e) fil(er)
Jag kom på att om någon vill följa bygget och prova själv i gmax så behöver ni startfilen O.gmax som innehåller en backdrop med sidovy och frontvy så jag bifogar detta här- Ni får packa upp texturerna i en katalog och sen använda Material-Editorn i gmax för att sätta sökvägen till rätt katalog annars syns dom väl inte!
På min dator är sökvägen Skrivbord/BJ litt O/Texturer. |
Tack LAn!
Detta kommer jag att lära mig mycket av. MVH / BjörnL |
BJ litt O Del III Fronten [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
Två poster med början på fronten till BJ O.
|
BJ litt O Del IV Fronten [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
Här kommer fortsättningen på Fronttillverkningen:
|
BJ litt O Del V Fronten [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
I denna och nästa post gör vi klart fronten.
|
BJ litt O Del VI Fronten [gmax/max]
7 bifogad(e) fil(er)
Sista delen om fronten, sen skall vi göra överdelen till den.
|
Tackar Lennart.:ber:
Väldigt lärorikt.:tumme_upp: Synd att inte en sån här guide, dök upp för länge sedan. När jag väl har fått in det här i huvudet, så har du säkert redan betat av alla lok och vagnar, så att inget är kvar till mig.:visslar::Fnissa: Är iallafall, väldigt intressant och lärorikt. TACK. |
1 bifogad(e) fil(er)
Håller med Bengan!
Tycker faktiskt att det har gått bra hittills!:tumme_upp: |
BJ litt O del VII Fönstertillverkning [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
För att inte Marmar skall sitta med marmarna i kors eller hitta på nåt annat dumt i midsommar, så kommer här en tvådelad "tuta" om fönstertillverkning. Hoppas den är begriplig? Avsnittet om texturtillverkning är översiktligt behandlat eftersom det beror på vilket ritprogram man har!
|
BJ litt O del VIII Fönstertillverkning2 [gmax/max]
8 bifogad(e) fil(er)
Andra delen om fönstertillverkning.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag undrar hur ni får in en ritning i Gmax? Och sen undrar jag hur ni får det så att man ser tåget "snett" framifrån? Se bild. (Hoppas det är okej att jag lånar din bild marmar :)) |
110907 Hur man rundar till kantiga former.
6 bifogad(e) fil(er)
Under arbetet med Bears Z43 upptäckte jag att jag ville ha mer rundade former på "Ökenråttan", Bears orginal är ett föredöme i "polygonsnålhet" men jag ville ha lite rundade kanter. Sagt och gjort: Följande bildserie visar hur man rundar av den främre motorhuvens övre framkant. Lite knep och knåp men det blir snyggt (och fler polys):
|
Tack! Bra tutorial!:)
|
Hur man gör däck (på en ångbåt).
8 bifogad(e) fil(er)
Efter mycket experimenterande hittade jag en bra metod att göra däck till en spantbyggd båt som Tor V.
Slutbilden finns i denna post: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....32&postcount=8 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009