Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Försöker mig framåt. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30086)

Fredrik1996 2011-06-03 15:23

Försöker mig framåt.
 
3 bifogad(e) fil(er)
Har noll koll om det är här jag ska posta.

men som rubriken lyder så försöker jag ta ett litet språng i Gmax. Har under med hjälp av bilder, försökt att göra en "Sliper/Järnvägssliper", om det nu kallas så. Första gången jag gör en sån här Betongblock:D. Kopierade den första slipern jag gjorde och staplade de på en rad. Kanske inte det rätta sättet:/.

Jag visar tre bilder och konstruktiv kritik mottages gärna.

OBS: Fick problem med bildstorleken när jag skulle minska ned det:(.

Mazz 2011-06-03 16:49

Trevligt med nya 3D-byggare, lycka till!

Spontan reflexion, försök att redan från början tänka polygonsnålt. I din modell ser det ut som att du har ett antal polygoner i y-axeln och det blir inte bra på en slipers. En slipers som förekommer kanske 1000-tals i en scen måste vara så polygonoptimerad som det någonsin går, en polygon extra innebär med en gång 1000 polygoner att hantera i en scen.

När det är objekt eller delobjekt, så försöker jag redan i konstruktionen tänka på att få snålt med polygoner. Jag är ingen anhängare av "polygonstädning" i en senare fas, jag tror det är effektivare att göra det från början.

För objekt som "ligger på marken", dra gärna ner objektdelarna en bit under marken så att man är säker på at inte få luft mellan mark och objekt. kanske inte så stor risk med en slipers, men husgrunder är alltid bra att dra ner nån meter eller två så man har grund hela vägen ner även om marken är ojämn.

Fredrik1996 2011-06-03 20:23

2 bifogad(e) fil(er)
Tackar så mycket att du nämnde pylogonerna. Har nu gjort en till "Sliper" med mindre pylogoner:tumupp:. Dock tog det mig 3-4 gånger innan jag fick till det:D.

jag hoppas att jag inte tappar lusten med gmax. Ska under sommarlovet försöka med Gmax igen så mycket jag orkar, så man kan det till slut:D

Fredrik1996 2011-06-03 20:33

1 bifogad(e) fil(er)
Glömde den tredje bilden.

Så här ser slipen ut med en av de "Betongtextur" jag har:).

Mazz 2011-06-03 23:10

Ser utmärkt ut, en slipers är sån där enkel detalj som ändå är värt att lägga ner ordentlig tankemöda på. Nu ser din sliper finfin ut! Tänk också på att bottenytan kan du rensa bort polygonerna från, sällan man kollar på spår underifrån... :p

Angående polygonantal och när är det "värt" att spendera polygoner... Man får försöka tänka sig in i situationen när modellen är ute i simulatorn. Hur många modeller kommer det att finnas samtidigt? Är det ett stationshus kan du vara ganska generös med polygonerna, det finns ändå bara en sån byggnad. Är det en volymmodell, så är det viktigare att hålla snålt. Samtidigt så får man inte vara "dumsnål", en kant kan tjäna jättemycket på att få en extra polygon för att bryta den skarpa kanten. Ett exempel kan vara t.ex. en banvalls skärning. Är den skarp, så avslöjas det visuellt att det är "konstgjort" eller hur man nu ska säga... Men, har man bara brutit kanten med bara en kant, så kan det göra underverk och se betydligt mjukare och verkligare ut. Man får prova sig fram.

Tror det är jättebra att lära sig med "skarpa" övningar, men som ändå är enkla. Det här är ett bra exempel på det. Hoppas du blir "biten" av polygonernas och UVW-mapparnas underbara värld... :)

Fredrik1996 2011-06-04 21:56

3 bifogad(e) fil(er)
Jag fastnade med UVW-mapparnas värld, för när jag skulle lägga dit texturen till rälsen så var det inte enkelt men fick till det till slut.

spelade golf idag, varmt ute var det så man har blivit en ugnsbakad pepparkaka:D. Inte ett enda moln var det idag:mad:

Åter till Gmax;). Jag visar tre bilder på det räls jag la texturen. Även här har jag varit så pylogonsnålt som möjligt. 76-80 pylogoner är det på rälsen.

Den sista bilden visar hur rälsens fot och huvud ser ut. Kanske för liten huvud?.

Fredrik1996 2011-06-05 10:34

En fråga angående slipers: Hur stort är avståndet mellan varje slipers på järnvägen?

Fredrik1996 2011-06-05 11:18

4 bifogad(e) fil(er)
Jag tror jag hittade svaret någon annanstans när jag googlade, 600-650mm avstånd och det var det jag chansade på. Jag mergade rälsen med slipern. Sen försökte jag hitta rätt position för järnvägen. Resultatet blev så här:tumupp:. Jag har inte gjort några "järnvägsspikar" om de heter så? för att jag har inte haft tid ännu. Ska kanske försöka senare med det.

Kan inte minska bilderna då de blir otydligare.

Vad tycks?

Mazz 2011-06-05 12:29

Kolla på hur rälsprofilen ser ut, den ser inte riktigt ut som du har modellerat. Nu förökte jag hitta en ritning, men hittade just bara den här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ls

Där ser du i alla fall bild på rälen i profil och huvudmåtten.

Tänk på att hela rälen inte får blank slitbana, det ser bättre ut om bara del av rälshuvudet blir slitet.


Snyggt jobb! :tumupp:

Fredrik1996 2011-06-05 13:47

Tackar. ska se om jag kan göra det senare. Följde en annan rälsform.

Fredrik1996 2011-06-05 15:39

1 bifogad(e) fil(er)
Ser den här rälshuvudet mer lik/bättre?

Jag förstår inte med blank slitbana:confused:

Basse 2011-06-06 17:01

"Slitbana" är den del av rälen som slits av hjulen som gör att rälen blir blank, vilket inte är hela rälen utan endast en del på någon cm. Resterade del av rälen behåller sin rostiga färg.
Bra jobbat och lycka till! :)

Fredrik1996 2011-06-06 20:34

Tack för svaret. Nu förstår jag med "slitbana"

Fredrik1996 2011-06-14 15:33

4 bifogad(e) fil(er)
Den här blev inte som jag hade tänkt men det får duga. Jag har de senaste dagarna försökt med rälsbefästningen. Jag lägger upp 4 bilder på denna räls jag har gjort. Den här gången gick det inte bra att vara pylogonsnål. jag glömde fixa rälsens slitbana:o.

Resultatet blev i alla fall så här. om jag fortsätter vilket jag kommer att göra så vet inte jag ett dugg hur man fixar makadam/textur under rälsen. Svårt att förklara:o.

jag är inte på bästa topp humör idag men skriv vad ni tycker. Ursäkta bildstorleken.

henrik645 2011-06-14 17:33

Oj vad fin räls!:tumme_upp:

Mazz 2011-06-14 17:38

Ser jättefint ut! Ändbitarna behöver ju inte ha någon yta alls eftersom de repeteras ihop till ett stycke.

Angående rälsbädd och så vidare, så här kommer man nog in på olikheter mellan simulatorerna tror jag, kan mest RW. Där är rälsbädden i princip som ett loft och måste textureras på ett speciellt sätt för att det ska lira.

Fredrik1996 2011-06-14 18:58

Tackar för era svar. Låter väldigt avancerat med rälsbädd i RW, fixas på ett speciellt sätt. Herregud:D

Fredrik1996 2011-06-14 19:16

Ehh.....hur gör man:Fnissa::o

finns det någon tutorial angående rälsbädd?

Mawkish 2011-06-15 21:50

Om du siktar på att få in rälsen i RW så rekommenderar jag att ladda ner RWDocs från http://www.railsimdownloads.com/file...4c_DevDocs.exe det mesta du behöver för att bygga och exportera till RW finns beskrivet här(om än bristfälligt i många avseenden). I avsnitt 4.05 "How to create track" i kombination med 4.06 "Procedural Lofted Geometry" finns det mesta du behöver veta för spår. Rekommenderas varmt att skriva ut alla avsnitten och sätta in i en pärm för "trevlig" sänglektyr :)

En tutorial om räls finns även att finna här och även om den är skriven för 3d-canvas(3d-crafter) så kan den nog innehålla en hel del nyttig information ur ett annat perspektiv än RWs dokumentation.

Lycka till och snyggt jobbat så långt! :)

Basse 2011-06-15 22:16

Om du siktar på att bygga för RW, blir det inte lite knepigt med export? Gmax klarar antagligen att exportera modellen till 3ds max för att sedan exportera till RW då behövda verktyg inte finns för Gmax vad jag vet, men där kan jag också ha fel.

Bra jobbat och lycka till:)

Fredrik1996 2011-06-15 22:32

Tackar för era länkar. Ska kolla på de nu. Ska minst se om jag kan få in den i RW.

Fredrik1996 2011-06-16 12:41

4 bifogad(e) fil(er)
Läste och har kickat på länkarna. bra info. Jag försökte själv göra en egen "rälsbädd" på två st räls och så här blev det:D.
Inte det bästa men är nöjd. Ska läsa sen mer om hur jag får in de sen.

KMW 2011-06-16 13:50

Det kan vara vits att läsa hur man får in spåret i simulatorn på en gång eftersom olika simulatorer sätter olika krav på hur du bygger spåret.
Det är inte otroligt att du måste ändra om saker för att de ska fungera och det är ju lite tråkigt om man kunde ha gjort rätt från början.

/anders

Fredrik1996 2011-06-16 22:02

Du har nog rätt där. Det här var lite för svårt för mig. Förstod inte ens tutorialen

Är det lättare att få in den i trainz än RW? Har ingen susning:confused: Ska inte hälla vatten över huvudet:D

marmar 2011-06-16 22:12

Snyggt spår du byggt Fredrik! Vad jag vet så är det nog lättare att få in spåret i Trainz?:vetej:

henrik645 2011-06-17 07:05

Jag kan inte bygga till Railworks, men att bygga till Trainz är ganska lätt.:)

Mawkish 2011-06-17 15:33

Det är nog en relativt hög tröskel oberoende av simulator kan jag tänka mig men det blir definitivt lättare att exportera till Trainz eftersom(som Basse sa) det inte finns något enkelt sätt att exportera till RW:s format från gmax.

Beroende på hur pass van du har blivit med gmax så kan det ju vara ide att prova blender istället som har skript för att exportera till både Trainz och RW. Jag skulle själv ha valt blender om jag inte redan var så insnöad i max att jag inte ens kan rotera modellen i blender utan att trycka på fel knappar :)

Fredrik1996 2011-06-17 16:16

Bra ide, för jag har precis laddat hem det. Hittills förstår jag ingenting men lär göra det snart:D

Fredrik1996 2011-07-26 16:49

Hur kommer det sig att jag har glömt bort hur man tar en bild i Gmax:eek:. Kan någon säga hur man gjorde igen:o. Jag trycker på Print Screen men inget händer/eller hittar bilderna.

EDIT: Tror jag kommer ihåg nu.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009